Permalänk
Medlem

LVM partitioner?

Använder du LVM partitioner? Vad är de främsta fördelarna med LVM?

Permalänk
Medlem

Fördelar? Kortfattat. Partitioner över flera diskar, dvs en partition som tar up 100GB på en disk, 200GB på en annan och 50GB på en tredje. Lätt att utöka med.

Permalänk
Medlem

nej, men bara för att jag inte har behovet.

fördel: som ovan, + att det är lätt att ändra storlekar utan samma begränsningar som med vanliga.

nackdel: kan bli svåröverskådligt och öka risken för dataförbistring.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja, men är sugen på att byta till ZFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Fördelar? Kortfattat. Partitioner över flera diskar, dvs en partition som tar up 100GB på en disk, 200GB på en annan och 50GB på en tredje. Lätt att utöka med.

Låter rörigt vad händer om en disk går sönder?

Permalänk
Medlem

Det är ju bara informationen på den disk som dör som försvinner.
Stora filer som ligger över flera diskar antar jag försvinner.

Dock brukar man ju alltid bli förvarnad, då dmesg fylls av skräp när diskras är nära.

Permalänk
Medlem

Ja men kommer nog att testa tux3 och btrfs på min nästa dator.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Såvida man inte kör raids med redundans i botten ser jag inte vitsen med LVM.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag håller med Pappy. Det känns mest omständigt om något skulle gå åt helvete.

edit:typo

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Använder LVM2 till mina raid5-arrayer för att lättare kunna partitionera. Har pusslat ihop många små hårddiskar till flera raid5-arrayer och sedan buntat ihop allting till en logisk lagringsenhet för min filserver. Blir som ett slagt JBOD (just a bunch of disks).

Fördelen är att det är flexibelt om man behöver kunna justera storleken på sina partitioner (om de blir fulla kan man köpa en till hårddisk och öka utrymmet på sina logiska enheter).

Nackdelen är att det blir mera omständigt och rörigt vid installation av datorn. Fick göra om installationen tre gånger innan jag fick allt att funka som jag ville...

Permalänk
Medlem

Det är ju snapshots som är the shit med LVM.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kör en mjukvaruraid-1 på min jobbdator och då blev det ju smidigast med LVM ovanpå det.
Men jag brukar ha som tumregel när jag sätter upp servrar att alltid köra med LVM och lämna så mycket utrymme som möjligt oallokerat i början, så man enkelt kan växa partioner som behöver det i efterhand.

Permalänk
Medlem

Kör det på min HTPC, smidigt att bara kunna köpa en ny disk och lägga till hela den disken och utöka lvm:en med den disken.