Permalänk
Medlem

Tur och Otur

Tror ni på att vissa personer kantas av otur hela livet med sjukdomar, kärleksproblem, osv medans andra personer lever hela livet med en fasligt tur och allting på något vis lyckas gå deras väg?

Hur definierar man att en person har tur medans en annan har otur... Känner folk som ständigt lyckas med allt de gör, medans en god vän ständigt tampas med sin otur. Är det bara en inbillning eller definition på mycket problem eller finns det verkligen något som man kan kalla tur/otur?

Till en annan intressant fråga. Kan man vända denna otur genom olika medel, exempelvis tro på gud? Se till att alltid behandla andra så som man själv vill bli behandlad? En otur kommer sällan ensam, eller är det bara vi som lägger ihop 1 + 1?

Permalänk
Medlem

Klart det inte finns.
Folk som lyckas har helt enkelt personliga/genetiska egenskaper samt en uppväxt som gör att dom lyckas i livet. Mycket enkelt

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

nej, det finns ingen tur och otur såsom du menar. Dvs att vi inte kan förutsäga vad som kommer hända en viss person vid ett slumpmässigt utfall.

Däremot kan vi ju kolla tillbaka på t.ex. ett pokerparti och se att en viss person vann mycket mer än andra på ren tur, i den bemärkelsen att vi lägger ett värde på det i efterhand. Men i sånt fall är ju begreppet värdelöst då det redan har inträffat och alltså inte kan användas för något överhuvudtaget annat än att skylla på turen/oturen i efterhand.

Du kan ju sätta ner din turliga kompis och din oturliga kompis och ge dem varsin tärning och sen be dem slå den 1000 gånger var, där den som slår högst i varje duell vinner. Jag kan sätta en liten slant på att dom kommer vinna ungefär lika många gånger.

"Klart det inte finns.
Folk som lyckas har helt enkelt personliga/genetiska egenskaper samt en uppväxt som gör att dom lyckas i livet. Mycket enkelt"

- generellt ja, men i individfallet nej. Du kan t.ex. bli överkörd av en bil oavsett om du har bra förutsättningar för livet eller ej. Du kan även ha otur i affärer även fast du har gjort de rätta valen.

Men överlag så kommer de som är bäst lämpade att lyckas bäst. Resultatet av detta ska också tas överlag, de största vinsterna görs ofta med de största riskerna, och det är nog sällan en smart människa gör stora risker om de inte behöver det ( då just risken att det går fel är för hög ). Alltså kan det mycket väl sluta med att några av de minst lämpade blir de som lyckas bäst av alla. Om vi nu med bäst menar materiella tillgångar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Det handlar mycket om att "make your own luck", sitter man och tänker jag har så otur bla bla så bidrar det inte till något annat än att man blir deprimerad.

Permalänk
Medlem

Klart det är möjligt att en enskild person skulle ha ovanligt mkt av det som benämns "otur". T.ex. att bli allvarligt sjuk ett flertal gånger, bli påkörd av en bil, förlora någon som står dem nära. Fast det är nog mer ofta så att man får göra sin egen tur som KES0 säger. Men det är klart att det går födas rik, snygg, talangfull etc och då har man nog lite mer "tur" än andra.

Permalänk

Jag tycker wikipedias förklaring är väldigt bra på denna fråga:
Tur kan definieras som något som händer bortom en persons kontroll. Om något går bra för någon säger man att personen har tur. Särskilt gäller detta i de fall då sannolikhetsteorin motsäger resultatet. Enligt vissa skrock kan man påverka sin tur. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tur

Så om man tror på att man kan påverka turen så tror man på skrock, likaså om man tror att någon person kommer ha mer tur än någon annan i kommande händelser. O.b.s. att man måste utgå ifrån något som händer bortom en persons kontroll. T.ex. om någon köper 2 bingolotter varje vecka mot en som enbart köper en om året, så hade den som köper minst mer tur om de vann lika mycket.

Annars klaga på att man har mycket otur kan man göra, själv anser jag mig vara ett väldigt lycklig lottad person.
Mitt medvetande existerar nu, det hade kanske aldrig skapas eller kunde jag ha gjort mitt för tusentals år sedan. Likaså kunde jag ha varit en höna instängd i en bur. -Nä jag tror inte på att man återföds, bara att djur också har medvetande, som mycket väl kunde ha varit mitt.
Jag lever dessutom i ett bra land, gott om mat och nöje och lite våld, jag är heller ingen slav. Förutom detta har jag blivit äldre än vad många mindre lyckligt lottade har blivit.. Bara läsa aftonblaskan eller se på youtube om personer som inte hade den turen.
etc...

Så har man det jag nämnde så är man en lycklig lottad person och har tur, sedan att andra har det bättre, ja det finns "alltid" någon som har det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Tur och Otur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Tror ni på att vissa personer kantas av otur hela livet med sjukdomar, kärleksproblem, osv medans andra personer lever hela livet med en fasligt tur och allting på något vis lyckas gå deras väg?

Statistiskt sätt ja. Finns det 6 miljarder människor är det inte speciellt konstigt om några har tur jämt och några otur jämt. Det kallas spridning. Det är inget onaturligt med det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Det är säkert de som har otrolig tur igenom hela sina liv, precis som de finns de som har det motsatta. Däremot kan man inte dra några slutsatser om framtiden utifrån huruvida man har haft tur eller otur i livet hittills.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

"tur" på det sätt att vissa personers slump är "bättre" än någon annan, existerar givetvis inte. Man måste vara väldigt ignorant om man tror på det.

Däremot "tur" som i en helt subjektiv upplevelse att det gick bra för någon utan direkt märkbar anledning, det finns givetvis.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"tur" på det sätt att vissa personers slump är "bättre" än någon annan, existerar givetvis inte. Man måste vara väldigt ignorant om man tror på det.

Däremot "tur" som i en helt subjektiv upplevelse att det gick bra för någon utan direkt märkbar anledning, det finns givetvis.

I ett historiskt perspektiv är vissa personers slump bättre än andras, precis som det borde vara.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Naturligtvis finns det dem som i situationer utanför deras kontroll "oftare än andra" får ett fördelaktigt utfall, precis som att man kan slå 10 sexor i rad med en tärning. Men slumpen har naturligtvis inget minne.

Men mycket tror jag det beror på avundsjuka som gör att man hellre anser att någon har haft "tur" än att den personen faktiskt är duktig och har jobbat hårt för att nå en viss position, eller lyckats väl i t.ex kärleksliv.

"Luck favors the prepared"

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker wikipedias förklaring är väldigt bra på denna fråga:
Tur kan definieras som något som händer bortom en persons kontroll. Om något går bra för någon säger man att personen har tur. Särskilt gäller detta i de fall då sannolikhetsteorin motsäger resultatet. Enligt vissa skrock kan man påverka sin tur. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tur

Så om man tror på att man kan påverka turen så tror man på skrock, likaså om man tror att någon person kommer ha mer tur än någon annan i kommande händelser. O.b.s. att man måste utgå ifrån något som händer bortom en persons kontroll. T.ex. om någon köper 2 bingolotter varje vecka mot en som enbart köper en om året, så hade den som köper minst mer tur om de vann lika mycket.

När folk säger att man måste göra sin egen tur menar de implicit att det är naivt att hela tiden hoppas på att något "bra" ska hända. Låt oss säga att du vill ha ett bra jobb, om du söker 100 bra jobb efter att ha blivit nekad om och om igen och till slut får ett bra jobb så har den personen gjort sin egen tur, jämfört med den personen som söker ett jobb och sen ger upp (och skyller på otur).

Däremot att tro att man kan påverka ens tur i spel t.ex. roulette (utan fusk) så är det ju klart en felaktig uppfattning.

Permalänk
Medlem

Det är ju klart att det finns folk som har tur med allt hela livet. Det är ju bara att tgå efter sannolikhetsprincipen:) Klart att det kanske inte finns någon som har tur med ALLT men med det stora hela och viktiga i livet så är dert ju klart att de finns en hel del.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Det beror lite på vad som menas med tur.
I efterhand kan man påstå att man hade tur eller otur när slump var involverat. Men man kan aldrig säga att någon har mer tur än någon annan. Även om jag fått 20 sexor på rad med en tärning har jag ändå inte större chans att få ännu än sexa än någon som fått 20 ettor på rad.

Permalänk
Medlem

har för mig att jag läste i nån vetenskaps tidning(troligen illustrerad vetenskap) för nått år sedan att typ 1 av 50 barn har mycke mer otur än dom andra. enligt nån forskning dom gjort. tyckte de lät spännade.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
har för mig att jag läste i nån vetenskaps tidning(troligen illustrerad vetenskap) för nått år sedan att typ 1 av 50 barn har mycke mer otur än dom andra. enligt nån forskning dom gjort. tyckte de lät spännade.

Att kalla illustrerad vetenskap eller någon annan tidsskrift som skulle påstå något sådant för vetenskapstidning är att våldta ordet vetenskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det beror lite på vad som menas med tur.
I efterhand kan man påstå att man hade tur eller otur när slump var involverat. Men man kan aldrig säga att någon har mer tur än någon annan. Även om jag fått 20 sexor på rad med en tärning har jag ändå inte större chans att få ännu än sexa än någon som fått 20 ettor på rad.

Ne, men tror det där med efterhand är vad folk menar med tur och otur, vissa har sett i efterhand haft mer tur än andra.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så läste jag i en Guinness världsrekord bok för många år sen om en person som var utsedd till mannen med världens mest tur. Han köpte en lott och vann jackpot. Han gjorde en massa grejer på måfå och vann eller lyckades alla gånger. Nu var det som sagt ett par år sen så jag minns det inte så bra. Men de sätter ju verkligen slumpen på plats. Finns det ingen information om turaktiga personer här i världen? Ett intressant ämne dock.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ne, men tror det där med efterhand är vad folk menar med tur och otur, vissa har sett i efterhand haft mer tur än andra.

Kanske vissa, men många gör uttalanden som antyder att de tror att tur skulle kunna vara en egenskap man antingen har eller inte har.

"Jag skulle aldrig kunna spela poker, jag har så otur" etc.

Många brukar ju gå och köpa lotter för pengar de hittar, vilket är lite skrattretande.

Permalänk
Medlem

Tur är det när andra personer är framgångsrika, skicklighet när jag är det..

(Har en viss polare som verkligen konsekvent resonerar så när det gäller poker iallafall..)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Om jag inte minns fel så läste jag i en Guinness världsrekord bok för många år sen om en person som var utsedd till mannen med världens mest tur. Han köpte en lott och vann jackpot. Han gjorde en massa grejer på måfå och vann eller lyckades alla gånger. Nu var det som sagt ett par år sen så jag minns det inte så bra. Men de sätter ju verkligen slumpen på plats. Finns det ingen information om turaktiga personer här i världen? Ett intressant ämne dock.

Jag letade men fann den inte, jag skulle missstänka det står att han har haft en väldigt massa tur och inte att han har: http://www.guinnessworldrecords.com/se/default.aspx

Nå annars så vore det väldigt osannolikt att ingen människa har haft mycket mer tur än andra när det finns 6,6 miljarder människor. Dessutom bygger mycker tur/otur på tidigare händelse. (när folk pratar om tur/otur)
T.ex att man får ett bra jobb och hela livet blir bra, eller att man blir sjuk och hela livet rasar. (tvingas sälja, hus, bil, båt etc pga en händelse)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Många brukar ju gå och köpa lotter för pengar de hittar, vilket är lite skrattretande.

Det är väl inget, själv brukar jag hoppa 50m jämfota från butiken samtidigt som jag viftar med båda händerna. Och jag har kommit fram till att detta ökar mina vinstchanser enormt. Jag gjorde det 1 gång och denna gång vann jag en ny lott, alltså 100% vinstchans blir det då.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det är väl inget, själv brukar jag hoppa 50m jämfota från butiken samtidigt som jag viftar med båda händerna. Och jag har kommit fram till att detta ökar mina vinstchanser enormt. Jag gjorde det 1 gång och denna gång vann jag en ny lott, alltså 100% vinstchans blir det då.

Det låter väldigt likt duvorna som BF Skinner lät sitta i små burar med en maskin som slumpmässigt matade dem.
Då de ofta gjorde något innan dem fick mat fick de för sig att det var just det de gjorde innan de fick mat som gjorde att de fick maten. Så de började göra det om och om igen. När det inte fungerade började de variera det lite utifall att de gjorde något lite fel... och tillslut så damp naturligtvis ännu en liten matbit ner.

Efter ett par gånger hade de utvecklat en invecklad "dans" som de utförde om och om igen. Typ ryckte på huvudet, snurrade ett halvt varv och doppade huvudet upp och ner två gånger.

Duvorna och deras beteende i experimentet är skrämmande likt oss människor med vår vidskeplighet.

EDIT:
Hittade denna på youtube där han bland annat diskuterar gambling och sina duvor.
http://www.youtube.com/watch?v=AepqpTtKbwo
Han hade även ett projekt där han tränade duvor för att styra missiler åt militären. Tyvärr togs det inte i bruk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det låter väldigt likt duvorna som BF Skinner lät sitta i små burar med en maskin som slumpmässigt matade dem.
Då de ofta gjorde något innan dem fick mat fick de för sig att det var just det de gjorde innan de fick mat som gjorde att de fick maten. Så de började göra det om och om igen. När det inte fungerade började de variera det lite utifall att de gjorde något lite fel... och tillslut så damp naturligtvis ännu en liten matbit ner.

Efter ett par gånger hade de utvecklat en invecklad "dans" som de utförde om och om igen. Typ ryckte på huvudet, snurrade ett halvt varv och doppade huvudet upp och ner två gånger.

Duvorna och deras beteende i experimentet är skrämmande likt oss människor med vår vidskeplighet.

EDIT:
Hittade denna på youtube där han bland annat diskuterar gambling och sina duvor.
http://www.youtube.com/watch?v=AepqpTtKbwo
Han hade även ett projekt där han tränade duvor för att styra missiler åt militären. Tyvärr togs det inte i bruk.

Förbaskat intressant, nu har jag dessutom några youtube filmer att gå igenom.
Och detta är en förklaring till många människors konstiga beteende, med tro på vidskeplighet, tur etc.

Annars kan jag en sann berättelse om en som gjorde något som var väldigt osannolikt.
Han föddes på en speciell dag 19XX-0X-0X , Jag skriver X då jag ej vill hänga ut någon. Om man skriver hans födelsedatum i dag/mån -år blir det X/X -XX. Denna siffra X blev också hans turnummer.

Nå när han blev XX år gammal så bestämde han sig för att spela på ett trav, han satsade rätt så mycket pengar på häst nummer X i lopp nummer X. Eftersom siffran X alltid hade följt med honom i livet så borde han ju vinna, och gissa vad det gjorde han... Nä, skämt åsido hans häst kom i mål på placering nummer X. hehe
Detta skall alltså vara en sann historia, där det självklart bara är slumpen som har spelat in det komiska resultatet. Han borde ju annars ha listat ut att hästen skulle i mål på placering nummer X, om något som turnummer skulle finnas.
*edit*
Hade hästen kommit på första plats så hade folk pratat då med, så det var inte så osannolikt att resultatet skulle bli ett som man kan tolka så att turnummer kanske finns.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Statistiskt sett måste turen rimligtvis jämna ut sig. Om man t ex låter hela jordens befolkning slå tärning 500 gånger kommer snittet av poängsumman ligga ytterst nära 3,5 för ALLA. Jag har inte räknat ut sannolikheten för ett snitt över 4, men jag vågar lova att det är extremt osannolikt. Under en människas liv uppstår givetvis mer än 500 situationer där slumpen spelar en avgörande roll och till slut kommer alla ha haft ungefär lika mycket otur som tur.

Det är emellertid inte hela historien. På kort sikt - säg 10 tärningskast - kommer variationen att bli mycket större. I snitt skulle en person av 1024 slå enbart fyror, femmor och sexor med tärningen. När det gäller händelser som inträffar runt 10 gånger i en människas liv finns det således stora skillnader i tur från person till person.

Vi kan räkna upp några exempel på sådana händelser:

1) Man träffar den rätta att gifta sig med.
2) Man får drömjobbet.
3) Man träffar en person man blir bra vän med.
4) Man vinner stora pengar på lotteri.
5) Man köper en bil som aldrig krånglar.
6) Man kommer över ett hus till ett mycket förmånligt pris.
7) Man undkommer en bilolycka med blotta förskräckelsen.
8) Man får se delfiner under segelturen i Karibien.
9) Man säljer sina aktier precis innan kurser rasar.
10) Man vinner en idrottstävling med bara några hundradelar.

Den som råkar ha tur i denna sorts stora händelser lägger det ofta på minnet och betraktar sig själv som en lyckans ost (och vice versa). Vinner man en miljon på lotto överskuggar det besvikelsen över att man slog i tån i förra veckan. Viktar man sannolikheterna på det här sättet kan man nog säga att det finns folk med tur och otur.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Man får ut mest i livet om man beter sig som ett svin
Det finns inget efter döden Carpe diem!

vet flera exempel där detta tillämpas.

tex Paulo Roberto slog ner massa oskyldiga i Stockholm under 80talet, nu är han egen företagare i 3 bolag eller nått och åker runt utbildar poliser etc för en massa tusenlappar i timmen.

Svin som startar företag där folk går in med kapital, bolagets styrelse plockar ut pengarna och förklarar bolaget konkurs (Enron).

Det finns hur många exempel som helst och det är kanske 2% som åker dit på det, och finns det inget efterliv så har resten av folket gått runt som en fårskock medan vargen flinar med magen full med mat.

Jag vet flertalet människor i min närhet som aldrig ljuger fifflar eller på nått sätt skor sig på andras missöden,men de får bara skit för det.

En pyssel förening med 40 barn blir utsparkade av hyresgästföreningen för att 5 gubbar skall ha lokalen som herrklubb/tvrum.

Tex jag själv blev nerslagen av en äldre kille när jag var 11 år med följd av nässfrakturer.
Andningsvårigheter igenom höger näsborre (opererat 2ggr olika år men utan resultat),rinnande tårkanaler vid hårda vindar utomhus vintertid så rinner tårkanalerna fortfarande nu 16 år senare etc
Kan tillägga jag har astma, pollenallergi,pälsdjursallergi,dammallergi etc så håller jag mig borta från mina allergiframkallande symtom så kan jag andas någorlunda med min ena fungerande näsborre, men så fort jag åker på en förkylning så känns det som jag konstant andas igenom ett sugrör modell ultrasmalt.

Han däremot fick jobb på en skola. Ungefär som Paulo Roberto belöna bråkstakarna.

Det enda jag kan glädja mig av var att jag hörde att han sen blev knivad i ögat men det vet jag inte om det stämmer till 100%

Killen som "hyrde in honom" är/har varit narkotikamissbrukare och dödade sin kusin med en överdos, men det skiter väl han i som med allt annat.

Hurpass skyldig var jag att jag satte mig i denna situation?, jag blev mobbad av den ena killen dagligen han trappade sen upp våldet så tillslut så fick jag nog och gav honom tillbaka 1 käftsmäll då hämtade han den större killen som gjorde jobbet åt honom med min näsa/öga.

Men jag tror många slinker emellan, så varför inte råna en bank eller lite pensionärer sticka utomlands och glassa runt sen gråta ut i tidningen och bli antagen till nått EUprojekt med inriktning kultur och skapa lite ångest-konst som man sen säljer av till nån professors kontor för skattepengar, sen bli föreläsare. Eller varför inte bli politiker och skriva av lite saker på "firmans kontokort" kalla det "chokladincidenten" (choklad för 40000?) och sen sitta och gäspa på 2 möten i månaden för en 120000 i månadslön.
Så länge man gör det med finess och slickar röv så går allt o sälja in, frågan är bara vem bjuder högst?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Text..

Det bästa är att vara ingen, helt normal en sådan om ingen lägger märke till. För så fort man tittar upp, så finns det alltid någon som vill slå ner en. T.ex. Paulo Roberto så är det mycket farligare för honom än mig att gå ensam på kvällen här i stan, visst han kan slåss, men idag har folk vapen.
Sedan visst många bråkstakar har det gått bra för, men de kanske har ovänner för livet vilket de kan få sota för en dag.

Annars i ditt fall så handlar det väl om en händelse, som har gett alla besvär? Alltså hade du otur en gång och resten bara är en konsekvens av det, precis som det brukar vara. Just sjukdom är något som kan havera det mest lyckliga livet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".