Har du bidragit till open source?

Permalänk
Avstängd

Har du bidragit till open source?

Någon som har bidragit till något open source projekt med pengar, kod, dokumentation, översättningar, eller något liknande?

Hör gärna isf vilka projekt, med vad, och hur du har bidragit.

Permalänk

FreeBSD. Kod, dokumentation & administrativt ansvar.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag har släppt en del små program Open Source (allt jag gör på fritiden är iofs open source) för längesedan. Mest lyckade var väl en IRC bot skriven i Perl som fick runt 4000 nedladdningar på freshmeat. Men nu när man jobbar så blir det inte mycket över till hemmaprojekt. Har dock börjat kolla lite på att skapa WiFi drivare för ett specifikt chipset av trådlösa dongels i OpenBSD.

Men jag måste säga att det vore kul att hjälpa till i FreeBSD eller OpenBSD projekten (då det är de jag kör mest). Men problemet skulle troligen vara att få tid att hålla igång och inte falla i dvala pga mycket på jobbet. Wine vore också ett kul projekt imo...

Kent-Mustafa: Vad utvecklar du i FreeBSD projektet? (nyfiken)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp,

skickat in en del buggfixar till Transmission och hostade deras Nightlies i runt ett halvår.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Det mesta jag bidragit med är nog att köpa diverse Ubuntu saker som t-shirt, mugg, väska o.s.v.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Väggpapper till en release av Damn Small Linux för ett par år sedan.
Annars bidrar jag väl med lite GTK-teman ibland, dock enbart som nedladdningsbara alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mest bug reports, dokumentation och rättelser av befintlig dokumentation. Sen försöker man så gott det går med att välja "rätt" leverantör/tillverkare vid inköp. Har även ett par egna projekt på gång men inget som är släppt än.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd

Jo, jag har också gjort en massa bug reports och feature requests.

Jag kan rekommendera att göra språk översättningar, det är nog ett bra sätt att få in en fot, och det är mycket lättare än att bidra med kod.

Jag har även tänkt bidra med pengar, men det har inte blivit av. Jag har aldrig använt kort på internet.

Permalänk
Medlem

Läser programmering nu för att kunna bidra när jag fått kunskaperna Annars har jag väl skrivit lite på wikipedia om det gills

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

Jo jag har skramlat ihop lite "karma" och alla som kommit en bit bör ju leta sig
till sin buggdatabas samt även ställa upp på "Call for testings" från utvecklare.

Sen brukar jag köra en handfull applikationer som källkod där man kan tycka till.

De fria mjukvaran utvecklar ju inte sig själv.... (finns ingen MS -Redmond att skälla på)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit lite open source program, skickat in bugrapporter, donerat pengar till wikimedia foundation etc.

Permalänk
Medlem

Egentligen inte påpekat lite småsaker som jag tycker är störande . Dock brukar dessa redan vara rapporterade sen flera år tillbaka så känns som det inte spelar någon större roll:(

Tycker klyftan mellan användare/utvecklare är större en vad man först tror i OSS världen. Det är sällan man hör om någon som faktiskt har bidraget med kod till något större projekt på ett forum eller så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Egentligen inte påpekat lite småsaker som jag tycker är störande . Dock brukar dessa redan vara rapporterade sen flera år tillbaka så känns som det inte spelar någon större roll:(

Tycker klyftan mellan användare/utvecklare är större en vad man först tror i OSS världen. Det är sällan man hör om någon som faktiskt har bidraget med kod till något större projekt på ett forum eller så.

Njau....

En slags bug är ju att någon fått för sig att så där ska det göras och tycker det är en bugg.

Gnomeprojektet har ju haft dekadens en längre tid och där vimlar det av buggar som nu städas av.
KDEfolket håller på at jobbar ihjäl sig med KDE4 och det är ju bara nya buggar.

Tar man Ubuntu som exempel så alla som tar sig tid med en bugg bör även försöka koppla den "upstream", alternativt gör en "buggstädare" det.

Sen finns det knappt några utvecklare som står ut med forum....det blir för mycket pajkastning och
användare som inte är pålästa och tycker en massa strunt, bränd tid.

Via en mailinglista får man alltid något slags svar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Nja, har publicerat en nagios-plugin jag skrev på nagiosexchange, men det är väl det enda än så länge.

Permalänk
Hedersmedlem

Njae, vet inte om det räknas riktigt. Har väl skrivit nån buggrapport/skickat in feedback, hjälpt folk på forum, och skrivit ett par små okända open source-program (där jag är ensam utvecklare, dock), men i det stora hela... nja.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200