Någon som läser till civ.ek eller är färdig utexad? (lite frågor)

Permalänk
Medlem

Någon som läser till civ.ek eller är färdig utexad? (lite frågor)

Jag har precis börjat på civ.ek programmet på SU och har läst i drygt 2-3 veckor eller vad det kan vara.

Vi har fått schema fram till Januari och redan nu känner jag att det här är för lite att göra. Jag är van att jobba ca 40-50tim/veckan sen några år tillbaka, med studierna är det i snitt kanske 10-15 timmar i veckan föreläsningar + nån timme grupparbete varannan vecka. Det är helt enkelt för lite att göra och för dåligt med pengar (med CSN).

Jag skulle uppskatta om ni som har erfarenhet av civ.ek programmet eller liknande ek.program kan svara på följande?

Klarar man av att ha ett heltidsjobb(flex till viss del) och samtidigt klara av studierna? Jag funderar nämligen på att ta ett bra heltidsjobb och samtidigt sköta studierna med bra betyg. Jobbet trivs jag med, därav mitt intresse för det. Jag är beredd att offra min kvällstid på vardagar åt det som krävs av mina studier, ex 2 timmar om kvällen för studier.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är väldigt optimistiskt att ha ett heltidsjobb samtidigt som du pluggar. VÄLDIGT optimistiskt. Om jag var du skulle jag känna mig för en termin först för att se.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Deltid borde inte vara några problem om du är skärpt. Ekonomi är enkelt. Däremot kan det ju påverka studierna negativt, och det är ju inte helt fel att gå ut som "toppstudent" från en utbildning såpass många utbildar sig inom. Om man nu har möjligheten dvs.

Sen är alla utbildningar enklast i början.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt med, satsa på att få massa A istället. Är ju miljontals som går civilekonomi, så det kan vara fördelaktigt att stå ut från mängden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Deltid borde inte vara några problem om du är skärpt. Ekonomi är enkelt. Däremot kan det ju påverka studierna negativt, och det är ju inte helt fel att gå ut som "toppstudent" från en utbildning såpass många utbildar sig inom. Om man nu har möjligheten dvs.

Sen är alla utbildningar enklast i början.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Håller faktiskt med, satsa på att få massa A istället. Är ju miljontals som går civilekonomi, så det kan vara fördelaktigt att stå ut från mängden.

Jo men det som väger tyngre för mig i mitt fall är just mitt jobb. Vill inte gå in på vad det är men det är högst relevant för utbildningen. Utbildningen för min del innebär egentligen bara en stämpel på mitt CV för att komma vidare i arbetslivet, öppna dörrar som tidigare varit stängda p.g.a. brist på akademisk examen. Eventuellt öppna upp ögonen lite mer och djupare förståelse.

Jag vill i alla fall tro att det väger tyngre för ev. framtida arbetsgivare att jag har haft ett högst relevant jobb med bra referenser under mina studietider och en examen, än arbetslös/sämre extrajobb och högsta betyg.

Men, huvudfrågan är egentligen, klarar man heltidsjobb + heltidsstudier med lite flexibilitet? Toppbetyg kommer jag nog inte klara på alla tentor, men det tror jag å andra sidan jag kan väga upp med min erfarenhet som många andra inte har.

Permalänk
Medlem

säg att du lägger 5h/dag på studier, 8h/dag på jobb, sover 7h/dag, äter/lagar mat 2h/dag det blir 22h då har du 2h över till annat. då ska du troligtvis ta dig mellan olika platser också så jag skulle säga att det blir tufft.

Skulle nog satsat på ett deltidsjobb

Permalänk
Medlem

Klart du klarar det rent tidsmässigt med flexande. Frågan är om du orkar det i längden. Under min studietid hade jag lätt över 6h fritid varje dag i genomsnitt (jag sover länge). Men jag skulle nog ändå inte orka jobba 3h varje dag på en annan arbetsplats, än mindre heltid.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jo men det som väger tyngre för mig i mitt fall är just mitt jobb. Vill inte gå in på vad det är men det är högst relevant för utbildningen. Utbildningen för min del innebär egentligen bara en stämpel på mitt CV för att komma vidare i arbetslivet, öppna dörrar som tidigare varit stängda p.g.a. brist på akademisk examen. Eventuellt öppna upp ögonen lite mer och djupare förståelse.

Jag vill i alla fall tro att det väger tyngre för ev. framtida arbetsgivare att jag har haft ett högst relevant jobb med bra referenser under mina studietider och en examen, än arbetslös/sämre extrajobb och högsta betyg.

Men, huvudfrågan är egentligen, klarar man heltidsjobb + heltidsstudier med lite flexibilitet? Toppbetyg kommer jag nog inte klara på alla tentor, men det tror jag å andra sidan jag kan väga upp med min erfarenhet som många andra inte har.

Förstår inte riktigt varför du frågar, det låter ju som du redan har bestämt dig...

Permalänk
Medlem

Jag har känt samma sak. Skulle gärna jobba eller plugga något annat parallellt. Dock förväntar jag mig att det blir lite tuffare längre fram, så jag ser detta som "semester". Trodde det skulle vara lite högre tempo i början i alla fall, men FV-I verkar vara en riktig slappkurs. Gott om tid att göra hemtentan med.
Jag rekommenderar dig att ta max en halvtidsjobb, helst 10-15 timmar.

Om man får fråga, vilken faddergrupp är du med i? Jag är med i grupp sju

Permalänk
Medlem

Heltidsjobb kan bli för mycket, det kommer krocka mycket med grupparbeten och dylikt.

Under min tid soms tudent på ett civ.ek. program hade jag ett deltidsjobb (jobbade 2-4 dagar, 4-6 timmar per pass) + arbetade för studentföreningen som representerade civ.ek. studenterna som ordförande. Sen sambo på detta.

Några problem? Inte direkt dock blev de många långa nätter med studier. Som det säger, se till att plugga så du får toppbetyg, det är viktigt. Kan du arbeta under tiden deltid/halvtid så gör det! Det är ännu viktigare att visa att du kan jobba/har jobbat och lyckats hanterat studierna.

Något annat så bara fråga på. Själv resonerar jag så att om du är utb. civ.ek är det bara att köra master snarast möjligt för att kunna söka jobb och verkligen stå ut. Själv studerar jag i Australien nu, kommer hem i december och kommer försöka arbeta under jan - juni + läsa ett redje språk för att sedan köra 2 årig master efter augusti. Det är planen men vi får se hur det går..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Jag har känt samma sak. Skulle gärna jobba eller plugga något annat parallellt. Dock förväntar jag mig att det blir lite tuffare längre fram, så jag ser detta som "semester". Trodde det skulle vara lite högre tempo i början i alla fall, men FV-I verkar vara en riktig slappkurs. Gott om tid att göra hemtentan med.
Jag rekommenderar dig att ta max en halvtidsjobb, helst 10-15 timmar.

Om man får fråga, vilken faddergrupp är du med i? Jag är med i grupp sju

Ja nu är det rentav löjligt lite, om det inte blir betydligt mer sen så kommer jag definitivt ta upp det med respektive kursansvarig.

Faddergrupp 1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Heltidsjobb kan bli för mycket, det kommer krocka mycket med grupparbeten och dylikt.

Under min tid soms tudent på ett civ.ek. program hade jag ett deltidsjobb (jobbade 2-4 dagar, 4-6 timmar per pass) + arbetade för studentföreningen som representerade civ.ek. studenterna som ordförande. Sen sambo på detta.

Några problem? Inte direkt dock blev de många långa nätter med studier. Som det säger, se till att plugga så du får toppbetyg, det är viktigt. Kan du arbeta under tiden deltid/halvtid så gör det! Det är ännu viktigare att visa att du kan jobba/har jobbat och lyckats hanterat studierna.

Något annat så bara fråga på. Själv resonerar jag så att om du är utb. civ.ek är det bara att köra master snarast möjligt för att kunna söka jobb och verkligen stå ut. Själv studerar jag i Australien nu, kommer hem i december och kommer försöka arbeta under jan - juni + läsa ett redje språk för att sedan köra 2 årig master efter augusti. Det är planen men vi får se hur det går..

Okay, fast jag är singel sen några månader och inte medlem i föreningen

Jag kommer nog köra halvtid/deltid ett par månader och se hur det går rent studiemässigt. Tack för alla tips alla...

Furir : Har du läst klart civ.ek och ska läsa ytterligare två år till master?

Permalänk
Medlem

Man missar enligt mig stora delar av det sköna studentlivet om man jobbar samtidigt. I en stad som Stockholm spelar det kanske inte så stor roll i och för sig, vet inte hur studentlivet är där.

Sen är det grymt skönt att vara ledig ibland också. Även om A-kurserna är enkla så kommer det klurigare saker längre fram på B-, C- och D-nivå.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ja nu är det rentav löjligt lite, om det inte blir betydligt mer sen så kommer jag definitivt ta upp det med respektive kursansvarig.

Faddergrupp 1.

Okay, fast jag är singel sen några månader och inte medlem i föreningen

Jag kommer nog köra halvtid/deltid ett par månader och se hur det går rent studiemässigt. Tack för alla tips alla...

Furir : Har du läst klart civ.ek och ska läsa ytterligare två år till master?

Jag är färdig med min civ.ek. Dock skall det dock nämnas att jag har den "gamla" examen från en liten liten skola. Ångrar mig att jag inte läste vid HHS/Lund eller Uppsala så nu är jag nästintill tvungen att läsa mastern på en "bättre" skola för att ha chans till "de lite bättre jobben"... Just nu sitter jag i Australien och läser c-kurser, allt extra bara för att få utlandserfarenhet. Rekommenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Finns det militärekonomer?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nope. Du kan läsa lite om det på http://sv.wikipedia.org/wiki/Civilekonom

Tror helt sonikt att ordet civilekonom ploppade upp för att kunna vara motsvarande civilingenjör fast då inom ekonomi.