Permalänk
Medlem

Fjärrstyra XP?

Jag har två datorer i mitt nätverk med Windows Xp och XP home. Jag undrar om det går att fjärrstyra den ena datorn, d.v.s. styra den andra datorns mus och tangentbords-input och kanske även se skärmen?

Det finns någon funktion i XP, fjärrhjälp och fjärrskrivbord, kan de göra vad jag önskar och vad behöver man i så fall göra i avseende på konfiguration? Logga in med administrations rättigheter etc?

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrning
> UltraVNC [OSS] - Avancerat fjärrstyrningsprogram med mängder av funktioner.
> TightVNC [OSS] - Optimerad fjärrstyrning för bandbreddsbegränsade användare.

fanns under tråden "Lista bästa gratisprogrammen"

Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbord (Remote Desktop) är vad du vill använda. Du måste aktivera det i kontrollpanelen (finns under System har jag för mig) på den dator du vill ansluta till och det måste finnas ett användarkonto med lösenord som du kan använda när du ansluter från den andra datorn.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Eller så använder du windows inbyggda fjärrskrivbord.

Start -> Alla Program -> Tillbehör -> Kommunikation -> Anslutning till Fjärrskrivbord

Sen kollar du upp vad varje dators ip-nummer på nätverket (192.168.X.X i ett hemnätverk vanligtvis). Lättast är att köra kommandot ipconfig i cmd.

Sen ansluter du bara från den ena datorn till den andra datorns ip-nummer. Enda kravet är att du har en användare med lösenord på den datorn du ska styra och har kryssat i "Tillåt att användare fjärransluter till den här datorn" i Start -> Kontrollpanelen -> System -> Fjärranslutningar (flik).

Det här var för övrigt prokrastinering för min del, det finns guider för sådant här.