Köpa till billigt grafikkort för dvi/hdmi-utgång till tv?

Permalänk
Medlem

Köpa till billigt grafikkort för dvi/hdmi-utgång till tv?

Hejsan

Jag sitter idag på ett grafikkort med vga, dvi och tv-ut. Snart kommer det troligen att inhandlas en platt-tv och när det blir aktuellt så vill jag koppla datorn digitalt till tv'n vilket blir svårt med detta grafikkort.

Är det möjligt att köpa ett jättebilligt grafikkort och stoppa i bara för att få en till kontakt eller hur löser man det?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

om du måste koppla digiatalt till TVn med så får du köpa ja. (ett billigaste sortens funkar bra till TV, försök få ett fläktlöst) beroende på om du har platser över så får du välja sort därefter, vissa moderkort har 2 grafikkortsplatser (PCI16) om det inte finns eller du har kort med AGP enbart så får du ha ett vanligt PCI-kort istället som extra, dessa börjar dock bli sällsynta.

annars kan du säkert använda befintligt kort med en andra skärm som VGA om TVn har det, eller vissa kort har ju även dubbla DVI men det antar jag ditt inte har som du skriver.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mitt modekort har faktiskt både agp och pci-express där agp-porten är upptagen. Det skulle bli ett billigt pci-express-kort isåfall.

Det ska alltså inte vara några problem med att köra med två olika grafikkort i linux förstår jag det som.l

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Med en DVI-HDMI kabel så kan du ansluta ditt befintliga grafikkorts DVI-kontakt till TVn:s HDMI-ingång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Mitt modekort har faktiskt både agp och pci-express där agp-porten är upptagen. Det skulle bli ett billigt pci-express-kort isåfall.

Det ska alltså inte vara några problem med att köra med två olika grafikkort i linux förstår jag det som.l

jag har bara kört antingen AGP+PCI+inbuggt, (3 skärmar) har nu 2 skärmar med samma PCIe16-kort. (ett nVidia 8400) inga problem. funderar dock på ett till då jag har plats för 2 sådana.

så nej, men se även under. det enda som kan vara lite mackel med vissa upplösningar för TV, att man inte får det pixelperfekt eller att det blir lite in eller utramat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Med en DVI-HDMI kabel så kan du ansluta ditt befintliga grafikkorts DVI-kontakt till TVn:s HDMI-ingång.

ah, det var ju en tanke. jag tolkade det som att skärmen redan var kopplad så eller att båda skulle vara digitala.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Med en DVI-HDMI kabel så kan du ansluta ditt befintliga grafikkorts DVI-kontakt till TVn:s HDMI-ingång.

Problemet är att jag bara har en dvi och den används till skärmen.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Problemet är att jag bara har en dvi och den används till skärmen.

för att variera ronnylovs tanke lite, vänta med det och kolla om inte TVn har VGA och prova det först så klarar du dig rätt bra med kortet du har. för video blir skillnaden inte så stor mot DVI såvida man inte vill ha större upplösning än VGA klarar. (det är lite mer begränsat i TVar ofta)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint