Funktion likt windows terminal service fast för xorg/xwindows?

Permalänk
Medlem

Funktion likt windows terminal service fast för xorg/xwindows?

Halloj!

Vad jag vill ha är en funktion likt windows terminal service fast för xorg/xwindows.
Just nu kör jag nxserver (www.nomachine.com) men med den kan du inte koppla upp dig mot en redan aktiv Xorg session som man redan kör lokalt på maskinen (vad jag vet iaf). Sen är nx-klienten ganska buggig tyvärr.

VNC finns ju men den är för långsam, med tanke på att mstsc är ganska snabb så vill man ju ha något liknande.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Om du tänker just på terminal service så är ju så att det är tänkt att det vara just en server tjänst.

Annars är det bra fråga som uppkommer ofta och mig veterligen är vnc det ända alternativet. Det finns en programvara för att få stöd för RDP på Linux (xrdp) men tror inte den häller har den funktionen.

Permalänk
Medlem

Jo, men istället för att säga terminal service kan jag ju säga remote desktop i XP.

Nåja, jo... vnc har en modul (iaf. realvnc) som man kan lägga till i sin xorg.conf så får man den funktionen jag menar. Men sist jag provade, som visserligen var ett bra tag sen så var det väldigt segt.

Och så här står det på FreeNX:s sida:

Citat:

Is support planned for NX clients to connect to already-running local desktop sessions, or to have two NX clients connected to the same session simultaneously, for remote support purposes?
Yes.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

hav överseende då jag ej vet vad det är för tenikaliteter som skiljer alternativen från varandra.

frågan jag har är om det är möjligt att ansluta mot en maskin där linux är operativet och endast terminalen inget xorg eller vad allt heter. bara text. går det att på något sätt ansluta men få upp grafiska gränssnitt om motsvarande programvara finns installerad på klienten?
exempelvis
det ställer krav på hur applikationer konstrueras men visst vore det fantastiskt häftigt att exempelvis ha endast firefox-core installerat på server och fullversionen av firefox på klienten. distribuerade applikationer helt enkelt. tunna servrar och tjocka klienter! framgår det vad jag syftar på? hur lyder svaret?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad du egentligen dillar om men du kan ju köra applikationer från ditt shell (via ssh t.ex) så dom visas på den dator du sitter vid, det enda du behöver är en lokal xserver på den datorn och inget mer.

För min egen del visade det sig att nxclient kunde koppla upp sig mot en lokal xorg session om man konfigurerar nxservern riktigt (desktop sharing och shadow session).

Märkte det av en slump faktiskt, hade ingen aning att funktionen fanns (ny sedan version 3.0), men jag tror man får bättre prestanda ändå genom att bara skapa en vanlig nxsession.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

jaha det första stycket i ditt svar ser ut att vara vad jag söker. låter häftigt! vet du någon startguide för hur man kommer igång? tack så mycket.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Dra igång valfri X-server på din klientdator och anslut sedan via ssh med X11 forwarding aktiverat.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Härligt att du hitta funktionen fans inte när jag testa nx. Hade då själv problem med att det var ändas inloggnings ljudet som hördes resten spelades på servern.