Permalänk
Medlem

Stormare & Thåström ?

Tja!
Här (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=907&a=444013) kan man läsa att Thåström är arg på Peter Stormare över en skitsak, men det jag undrar är vem det egentligen är som "äger" filmen.

Jag har för mig (men kan ha för mig fel), att det är den som filmar/tar kort/avbildar whatever som äger och har full rätt att göra vad den vill med materialet. Oavsett om man går runt och knäpper bilder på folk på stan. Har för mig att det finns någon lag om detta?

För om det är så, så kan ju inte Thåström och hans padres "sätta sit" stormare?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

inte när det gäller film och musik iaf. därav förbudet att spela in på biografer och lägga ut på internet.

Undrar hur Stormare skulle känna om jag satt i en biosalong och riggade upp en kamera spelade in hans film och sen sålde.

Permalänk
Medlem

Re: Stormare & Thåström ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Jag har för mig (men kan ha för mig fel), att det är den som filmar/tar kort/avbildar whatever som äger och har full rätt att göra vad den vill med materialet. Oavsett om man går runt och knäpper bilder på folk på stan. Har för mig att det finns någon lag om detta?

För om det är så, så kan ju inte Thåström och hans padres "sätta sit" stormare?

Nej du har fel. Man har rätt att fotografera/filma/spela in vad man vill på ställen där man får befinna sig, kan man säga. Du får stå på gatan och fotografera folk som knullar i sitt sovrum. Du har rättigheterna till bilderna eller filmen du skapar. Däremot innebär det INTE att du har rätt att använda materialet hur som helst. Du får tex inte använda folk i reklam ofrivilligt, eller fotografera någon annan persons fotografi och sen påstå att det är din egen.

Att filma någon annans verk, typ en spelning, och sen sälja inspelningen för pengar lär inte vara korrekt. Däremot kan ingen komma fram till Stormare när han står och filmar att "Hej ge oss filmen". Men äganderätten till den fysiska filmrullen innebär inte någon oinskränkt rätt att använda filmen hur man vill.

Stormare hade ju givetvis ingen rätt att stå där och filma. Arrangören vid en spelning har all rätt att vägra filmning eller fotografering. Om nån dock lyckas smuggla in en kamera så kan ingen ta ifrån en de bilder man fått. Enda undantaget mot detta är väl militära skyddsobjekt eller om du fotar barnporr eller så.

Permalänk
Medlem

Aha! Bra! Nu blev jag lite klokare på det här

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Nu var det ju så att Stormare var god vän med en kille i bandet så troligtvis spelade han in konserten med deras goda minne.
Men givetvis ska han inte få sälja den utan deras tillstånd. Lite löjligt att de inte kan komma till en lösning bara så man kan få sen denna konsert.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju som en enorm storm i ankdammen ändå. Stormare visste inte att Imperiet inte ville att han skulle ge ut den. Han hade väl till och med sagt att Imperiet skulle få pengarna? Jag menar det är ju inte precis så att Stormare är så passa fattig att han måste sälja gamla polare för att få ihop till hyran om man säger så.

Ett missförstånd som media garanterat hjälpt till att skapa.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag menar det är ju inte precis så att Stormare är så passa fattig att han måste sälja gamla polare för att få ihop till hyran om man säger så.

Dagens underdrift

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10