Jag får inte spela webbaserade spel på min internetuppkoppling

Permalänk

Jag får inte spela webbaserade spel på min internetuppkoppling

Goddag folket

Jag känner mig lurad, lurad av min folkhögskola och indirekt landstinget i Kalmar.
Ska inte gå in på det hela men jag har en frågeställning och en del fakta som ni kan basera svaret på:

Jag kontaktade folkhögskolan i Vimmerby(Kalmar) angående att få en bo-plats på deras internet(Jag går inte på folkhögskolan) i ett år. Jag får plats reserverad och det är inga problem, jag betalar en lite högre hyra än dom andra som bor på internatet och går på folkhögskolan, mig gör det dock inget.

Problemet är dock att innan jag skrev på kontraktet för internatet så ställde jag frågan "Ingår internet i hyran?", husmor(Som hanterade alla kontrakt) svarade ja. Jag ifrågasatte inte detta eftersom jag är säker att i ett relativt modernt samhälle år 2008 att man kan ta någon ordagrant angående en sån simpel fråga. Jag hade fel.

När jag kopplar upp mig till deras internet på Söndag kväll så funkade allt bra, man surfade extremt snabbt och tptesten man utförde lämnade en glatt leende. Dagen efter dock, då jag kommer hem från mitt arbete så vill jag ta lite tid och slappna av med att spela lite datorspel på internet. Det gick ej. Jag testar att starta ett annat spel, det gick ej. Men webbläsarn fungerade som normalt.

Jag ringde landstinget och frågade dom om de kunde öppna upp några portar för jag antog att det var problemet, dom ansåg det inte vara ett problem men folkhögskolan bar själv ansvaret angående dessa beslut. Jag fann det märkligt eftersom jag är en privat person som hade blivit sagd att internet ingick i min hyra som jag som privatperson betalar.

Men det jag frågar er är: Har jag ett fastlagd debattunderlag? Har jag någon juridisk kontroll som hyresgäst? Hur skulle ni gå till väga?

Tack på förhand till folket som orkar läsa.

Visa signatur

Överklocknings processen har börjat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du har rätt till att få använda din uppkoppling till spel, men något mer har jag inte att tillföra till denna tråd.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem

För 80% av befolkningen är nog en fungerande webbläsare ett tydligt tecken på att du har en fullt fungerande internetuppkoppling och utan mera detaljerade avtal är det nog svårt att hävda att man har fler rättigheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
För 80% av befolkningen är nog en fungerande webbläsare ett tydligt tecken på att du har en fullt fungerande internetuppkoppling och utan mera detaljerade avtal är det nog svårt att hävda att man har fler rättigheter.

Men i samma veva, om jag går till videobutiken och hyr en videofilm, inte förväntar jag mig då att filmen kommer vara censurerad från den orginella versionen? Är inte det vad detta är, censur?

Och i samma veva kan man fråga samma hemägare om dom inte också tycker att dom själv borde få göra sitt egna val över vad dom får tillgång till när dom beställer internet av en leverantör. Jag tror inte folk i Sverige gillar tanken om censurerat internet, speciellt inte en ofrivillig censur

Visa signatur

Överklocknings processen har börjat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamHaghjoo
Men i samma veva, om jag går till videobutiken och hyr en videofilm, inte förväntar jag mig då att filmen kommer vara censurerad från den orginella versionen? Är inte det vad detta är, censur?

Så länge man är överens om vad som anses ingå brukar det (ofta) inte vara så svårt att reda eventuella problem (censurerade filmer i affären till exempel) men jag är rätt att du ligger sämre till om du endast har vaga löften om att "internet ingår i hyran".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamHaghjoo
Men i samma veva, om jag går till videobutiken och hyr en videofilm, inte förväntar jag mig då att filmen kommer vara censurerad från den orginella versionen? Är inte det vad detta är, censur?

Och i samma veva kan man fråga samma hemägare om dom inte också tycker att dom själv borde få göra sitt egna val över vad dom får tillgång till när dom beställer internet av en leverantör. Jag tror inte folk i Sverige gillar tanken om censurerat internet, speciellt inte en ofrivillig censur

Jag tror inte syftet är att blockera spel eller liknande, utan att ha så få portar utåt öppna som möjligt för att minska säkerhetsrisken. Finns det ingen proxy eller liknande som du måste ha adressen till för att få spelen att fungera?

Om jag var du skulle jag kontakta folkhögskolan och höra efter vad det är som gör att spelen inte fungerar och försöka ta fram en lösning. Jag tror som sagt inte att syftet är att censurera internetspelande så de är säkert villiga att hjälpa till sålänge det inte kräver för stora ändringar i deras internetlösning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Yes, har redan försökt med proxies och så - no go. Ska prata med folkhögskolan idag och se vad dom säger.

Visa signatur

Överklocknings processen har börjat.

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Den förra topicen var rätt intetsägande om innehållet. Så denna topic står tills du funderat ut en bättre