Permalänk
Medlem

Vår käre Bijan....

Han finns med på aftonbladet idag samt att uppdrag granskning tar upp ämnet självmord ikväll..

www.aftonbladet.se/nyheter/article3290420.ab

Uppdrag granskning
Samhällsprogram. Avsnitt 2 av 15. Bijan visste precis hur han skulle göra för att ta sitt liv. När han till sist gjorde allvar av tankarna visste ingen att han på nätet hittat en anonym medhjälpare. "Uppdrag granskning" tar sig an ett av mediernas mest tabubelagda ämnen - självmord. Även 11/09 i SVT24, 11/09 i SVT1, 13/09 i SVT1 och 15/09 i SVT24.

http://www.tv.nu/p/08091020002100svt1

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

"I Australien till exempel har man förbjudit självmordssajter"

Gillar att "soppa det under mattan och hoppas det försvinner" inte bara tillämpas i detta land. Så många problem har ju blivit bättre av övertala sig själv om att de inte exister

Tycker det är bra. Tror det är alldeles för många unga som inte mår bra idag, och att låta det bli värre för att ingen vågar bryta något fjantigt pk-tabu är så otroligt löjligt att det är svårt att beskriva. Go uppdrag granskning om de lyckas få till en debatt säger jag bara.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vem är Bijan?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Vem är Bijan?

Ojoj, medlem så länge utan att hitta sökfunktionen.

Permalänk
Medlem

Ganska störda människor som sitter på de där sajterna och skriver att självmord är lösningen. Vad fan vet de om de? Inte ett jota med 100% sannolikhet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Inte ett jota med 100% sannolikhet.

Välkommen till internet (och informationssamhället, om man så vill).

Permalänk
Medlem

Fan va skumt. Satt och slöläste på aftonbladet och så dyker hans ansikte upp. Helt otippat och oväntat.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Ajdå, det verkar som om programmet verkligen går in för att försöka skylla över allt på en hemsida... Nu så blir det kanske ännu en moraldebatt om något som borde vara självklart.

Det går inte att stoppa en hemsida. Försök att göra det kommer bara göra att sidan får tio-hundra gånger mer trafik (minst, självmordssidor lär väl inte vara de mest besökta känns det som).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag tror inte att censur är lösningen speciellt inte då så mycket information skulle få censoreras. Det är t.ex. hur lätt som helst att tillverka sprängämne som både tar ens egen och ens grannars liv, likaså är grovkalibrigt "skjutvapen" inte alls märkvärdigt att fixa i sverige om man bara har kunskap. Kontakter, prata med någon på stan/internet behövs inte.

Det som däremot kan hindra självmord är bättre sidor/forum som råder folk hur de ska komma vidare där man även kan ta kontakt med riktiga psykologer. Mer pengar till psykvården är också en stor del, sedan kan de göra självmord olagligt och därmed göra det olagligt att hjälpa någon att begå självmord.

Annars generellt tycker jag många självmordstagare inte har så stora problem om man bortser från det psykiska, de kanske t.o.m. har vänner IRL osv. Så "bara" om många fixade det psykologiska, så skulle de ha ett riktigt bra liv. O.b.s att jag pratade generellt, då det finns flera som har begått självmord efter deras flickvän har gjort slut. Medans många andra som jag knappt ens har sett en tjej IRL de senaste 10åren.

Angående pengar till psykvården så finns det en förbaskat massa som sitter deprimerade och inte tar sitt liv, där pengar också hjälper till denna stora grupp. Alltså tror jag samhället t.o.m. kan tjäna ekonomisk på att satsa på psykvården, om man nu är en sådan som bara ser allt som pengar/kostnad.

*edit*
Så man skall inte bara tänka på att många tar sitt liv, utan att en jävla massa mår rent skit. Och även om de inte tar sitt liv så behöver de ha hjälp.

*edit2* I det aktuella fallet, är jag för att den som tipsade och gav råd ska få fängelse. Precis som om han skulle hjälpa till och tipsa om ett bankrån etc, då självmord är grövre än bankrån. Men för detta krävs lagändring.
Däremot att förbjuda information/kunskapsspridning generellt tror jag är svårt, alltså förbjuda spridning av självmordsdrinkar etc. Men när någon börjat hetsar så har det gått för långt.
På samma sätt att det är svårt att göra en bankrånsguide olaglig, men så fort någon börjar bli personlig så åker den dit för medhjälp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
*edit2* I det aktuella fallet, är jag för att den som tipsade och gav råd ska få fängelse. Precis som om han skulle hjälpa till och tipsa om ett bankrån etc, då självmord är grövre än bankrån. Men för detta krävs lagändring.
Däremot att förbjuda information/kunskapsspridning generellt tror jag är svårt, alltså förbjuda spridning av självmordsdrinkar etc. Men när någon börjat hetsar så har det gått för långt.
På samma sätt att det är svårt att göra en bankrånsguide olaglig, men så fort någon börjar bli personlig så åker den dit för medhjälp.

Håller med fullständigt. Aktiv medhjälp till självmord borde vara straffbart. Att försöka censurera internet låter däremot som en dålig idé.

Var det bara jag som bokstavligen fick kalla kårar när jag lyssnade på den där Marakow? Jag tycker mig känna igen personlighetstypen från diverse forum man har hängt på, men även från verkliga livet. Otäckt värre...

Visa signatur
Permalänk

Jag känner mig tveksam till att ha "aktiv medhjälp till självmord" om någon som pratar (skickar information) till någon.

Det är en helt annan sak om man exempelvis köper ut ämnen som behövs för att begå självmord osv., men att bara yttra sig bör självklart inte vara olagligt.

Kommer vi som tror på individens rätt att själv bestämma över om de ska leva eller inte snart att begå brott om vi argumenterar för det? Jag hoppas verkligen inte att det blir så.

Låt människor kommunicera fritt - det är värt enormt mycket mer än att påstå att det leder till fler självmord. Om något tror jag att det är bra att de som funderar på att begå självmord pratar med någon - även om personen nu stödjer åsikten.

Makarow har kanske/antagligen problem själv - att förbjuda honom att kommunicera med andra människor hade knappast hjälpt honom att må bättre.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Bijan saknad men aldrig glömd

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är en helt annan sak om man exempelvis köper ut ämnen som behövs för att begå självmord osv., men att bara yttra sig bör självklart inte vara olagligt.

Det är det väl redan i vissa fall (hets mot folkgrupp till exempel)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"I Australien till exempel har man förbjudit självmordssajter"

Gillar att "soppa det under mattan och hoppas det försvinner" inte bara tillämpas i detta land. Så många problem har ju blivit bättre av övertala sig själv om att de inte exister

Knappast någon som tror att alla helt plötsligt mår finfint bara sajterna försvinner. Men jag tror faktiskt att tydliga instruktioner för hur man tar livet av sig kan underlätta för en vissa att ta steget fullt ut.

På ett sätt så uppmanar man ju till en negativ handling. Inte helt jämförbart, men jag kan se vissa likheter med sajter som uppmanar till t.ex hatbrott. Är att förbjuda sådant material också att "sopa problemen under mattan och hoppas det försvinner"?

Jämför även meningarna
"Så här svingar du ett basebollträ."
och
"Så här svingar du ett basebollträ mot en jude."

Instruktioner är inte nödvändigtvis oskyldiga i sig.

Vad jag förstått så går det att köpa självmords-kit i Japan, små kolkaminer som man eldar med i ett trångt utrymme, t.ex. en bil, och dör. Är det lika problemfritt?

Kom att tänka på en artikel jag läste. Det var en man som gjorde ett försök att hänga sig i en bjälke i källaren. Men han kunde inte riktigt lista ut hur knuten skulle göras, och efter flera försök så gav han upp. Nästa dag var det solsken och han tänkte "Hade jag dött igår så hade jag inte fått uppleva den här vackra dagen." Det blev vändpunkten för honom.

Aja, gillar inte heller censur, tycker bara inte att självmordssajter har ett så självklart berättigande som vissa försöker få det till.

Permalänk
Medlem

Har varit så inaktiv så jag missat att detta hände. han va väldigt aktiv på min tid.

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
...

Nej visst, självmordssajter kanske inte är det bästa som finns, men att de finns visar ju på ett väldigt tydligt problem vilket är vad jag tycker måste lyftas fram.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte speciellt svårt att få tag på recept till en självmordscocktail utan "Makarow"s hjälp. Om han nu inte hade fått det av honom så hade han fått det av någon annan, och hade han inte fått det så hade han väl gjort det på något annat sätt. De målar ju upp helt fel bild av vem det är man ska skylla på här, han hade ju försökt ta livet av sig en gång redan innan, och sökt hjälp utan att få något gensvar - det är väl ändå där man borde lägga fokus.

Edit: Någon annan som tror att de fick hans namn från universitetet?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
*edit2* I det aktuella fallet, är jag för att den som tipsade och gav råd ska få fängelse. Precis som om han skulle hjälpa till och tipsa om ett bankrån etc, då självmord är grövre än bankrån. Men för detta krävs lagändring.
Däremot att förbjuda information/kunskapsspridning generellt tror jag är svårt, alltså förbjuda spridning av självmordsdrinkar etc. Men när någon börjat hetsar så har det gått för långt.
På samma sätt att det är svårt att göra en bankrånsguide olaglig, men så fort någon börjar bli personlig så åker den dit för medhjälp.

Jag håller inte med. För det första borde det aldrig vara olagligt att sprida riktig och allmän information, och med allmän menar jag generell kunskap till skillnad från specifik information om t.ex. svergies försvar eller liknande. För det andra borde inte heller medhjälp till självmord vara olagligt. Jämför med aktiv dödshjälp vilket är samma sak, var står ni i den frågan? Men det är skillnad på medhjälp och informationsspridande och att hetsa någon till självmord. Det senare borde vara olaglig, precis som annan hets är idag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Såg också detta i Aftonbladet och det fick mig att tänka på den gamla goda tiden. För fem år sen var vi och tävlade i Folkrace i Hallsberg med hela SweClockers-gänget.

Jag i gult, Bijan och Edin.
Bijan, vila i frid, var än du är.

Permalänk
Medlem

Oj, läste också på Aftonbladet idag om Bijan och mindes att det var en snubbe på SweC (det var några år sen jag var aktiv) som kalla sig Bijan så jag var tvungen att kolla och det var tydligen samma person.

Vila i frid.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Oj, läste också på Aftonbladet idag om Bijan och mindes att det var en snubbe på SweC (det var några år sen jag var aktiv) som kalla sig Bijan så jag var tvungen att kolla och det var tydligen samma person.

Vila i frid.

Samma här. "Hoppades" in i det sista att det var tal om en dubbelgångare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag håller inte med. För det första borde det aldrig vara olagligt att sprida riktig och allmän information, och med allmän menar jag generell kunskap till skillnad från specifik information om t.ex. svergies försvar eller liknande. För det andra borde inte heller medhjälp till självmord vara olagligt. Jämför med aktiv dödshjälp vilket är samma sak, var står ni i den frågan? Men det är skillnad på medhjälp och informationsspridande och att hetsa någon till självmord. Det senare borde vara olaglig, precis som annan hets är idag.

Spridning av allmän information är jag också för, annars skulle det bli ett riktigt förtryckarsamhälle.
Däremot medhjälp till självmord är jag emot, precis som jag är emot medhjälp till andra brott. Nu är självmord inget brott, men det vill jag göra det till. Och staten är redan inne och bestämmer vad man får göra med sitt eget liv, t.ex. droger.
Angående aktiv dödshjälp så är jag för, men skillnaden är här att det ställs lite högre krav på vem som får göra det och hur allvarligt sjuk en person måste vara. Deprimerad är absolut inget tillräckligt själv, utan det är först när en person ligger på dödsbädden med stora smärtor som man kan börja fundera på dödshjälp.
Att myndighets personer får göra saker som vi andra inte får göra ser jag inget problem med, då polisen får bära skjutvapen på stan, köra mot rödljus, frihetsberöva personer etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Spridning av allmän information är jag också för, annars skulle det bli ett riktigt förtryckarsamhälle.
Däremot medhjälp till självmord är jag emot, precis som jag är emot medhjälp till andra brott. Nu är självmord inget brott, men det vill jag göra det till. Och staten är redan inne och bestämmer vad man får göra med sitt eget liv, t.ex. droger.
Angående aktiv dödshjälp så är jag för, men skillnaden är här att det ställs lite högre krav på vem som får göra det och hur allvarligt sjuk en person måste vara. Deprimerad är absolut inget tillräckligt själv, utan det är först när en person ligger på dödsbädden med stora smärtor som man kan börja fundera på dödshjälp.
Att myndighets personer får göra saker som vi andra inte får göra ser jag inget problem med, då polisen får bära skjutvapen på stan, köra mot rödljus, frihetsberöva personer etc.

Det är ett minst sagt uselt argument att hävda att det är OK för staten att bestämma över ditt liv på ett sätt, för att den redan gör det på ett annat sätt. För det första kan de två företeelserna vara helt åtskiljda och för det andra kan den makt som staten redan utövar över ditt liv vara felgrundad.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Spridning av allmän information är jag också för, annars skulle det bli ett riktigt förtryckarsamhälle.
Däremot medhjälp till självmord är jag emot, precis som jag är emot medhjälp till andra brott. Nu är självmord inget brott, men det vill jag göra det till.

Varför? Berätta gärna mer, din åsikt skapar många frågetecken.

Vad är själva grundtanken bakom att kriminalisera självmord?
Hur skulle bestraffningen se ut för detta brott?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Spridning av allmän information är jag också för, annars skulle det bli ett riktigt förtryckarsamhälle.
Däremot medhjälp till självmord är jag emot, precis som jag är emot medhjälp till andra brott. Nu är självmord inget brott, men det vill jag göra det till.

Jag förstår inte heller det här. Det känns mest som en byråkratisk omväg för att kunna rubricera medhjälp till självmord som medhjälp till brott och därigenom motivera straff på medhjälp till självmord. Om någon vill ta sitt liv så är det väl upp till den personen att avgöra, eller? Hur motiverar du att det rubriceras som brott?

Drogjämförelsen tycker jag haltar på flera punkter. Droger brukar ha bieffekter som är klart negativa för omgivningen till den som tar drogerna. Dessutom finns det ekonomiska incitament på en helt annan nivå eftersom vi inte vill behöva ta hand om drogmissbrukare för skattepengar om vi inte behöver det. För självmord är det incitamentet precis tvärt om.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Varför? Berätta gärna mer, din åsikt skapar många frågetecken.

Vad är själva grundtanken bakom att kriminalisera självmord?
Hur skulle bestraffningen se ut för detta brott?.

Det handlar bara om att kunna göra medhjälp till självmord olagligt. Om självmord är lagligt så är det väldigt konstigt att göra medhjälp till självmord olagligt.

Bestrafning så mår nog de flesta självmordstagare inte psykisk bra, och då kan de får tvångsbehandling, som i praktiken inte behöver vara så mycket tvång eller inlåst för den delen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är ett minst sagt uselt argument att hävda att det är OK för staten att bestämma över ditt liv på ett sätt, för att den redan gör det på ett annat sätt. För det första kan de två företeelserna vara helt åtskiljda och för det andra kan den makt som staten redan utövar över ditt liv vara felgrundad.

Visst, men i praktiken så påverkar inte kriminalisering av självmord folk från att göra precis lika mycket med deras egna kroppar som innan. Att något är kriminellt betyder bara att staten/rättsväsendet inte tycker det är okej. Precis som upphovsrätten vilken i princip alla ignorerar, då t.o.m. mycket material på youtube bryter på mot den. (filmsnutt från svt, reklam, kort del av film etc, är ej tillåtet)

Att hävda att något är ok för att något likande är ok är fel, däremot syftade jag på att staten redan gör inskränkningar i våra rättigheter, där jag tycker dessa är bra, likaså tycker jag staten kan få göra det för självmord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag förstår inte heller det här. Det känns mest som en byråkratisk omväg för att kunna rubricera medhjälp till självmord som medhjälp till brott och därigenom motivera straff på medhjälp till självmord. Om någon vill ta sitt liv så är det väl upp till den personen att avgöra, eller? Hur motiverar du att det rubriceras som brott?

En byråkratisk omväg är just det jag ser det som.
Och visst vill någon ta sitt liv så skall den få göra det, men en lag hindrar absolut ingen från att begå självmord. Däremot hindrar den medhjälp till självmord, så att folk inte får skaffa lagliga substanser till någon så att den skall begå självmord.
-Att börja sälja självmordsubstanser med tydliga anvisningar blir alltså olagligt, även om substanserna i sig själva är helt lagliga i sverige.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
En byråkratisk omväg är just det jag ser det som.
Och visst vill någon ta sitt liv så skall den få göra det, men en lag hindrar absolut ingen från att begå självmord. Däremot hindrar den medhjälp till självmord, så att folk inte får skaffa lagliga substanser till någon så att den skall begå självmord.
-Att börja sälja självmordsubstanser med tydliga anvisningar blir alltså olagligt, även om substanserna i sig själva är helt lagliga i sverige.

Fortfarande, hur MOTIVERAR du att det ska vara olagligt med medhjälp till självmord?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fortfarande, hur MOTIVERAR du att det ska vara olagligt med medhjälp till självmord?

Motivering rättsligt så måste självmord först vara olagligt. Och då blir det medhjälp till ett visst brott. Motivering av självmord, så är det bara en inskränkning rättsväsendet kan göra bland de andra som den redan gör, för att rättsväsendet tror att detta är det bästa för medborgarna.

Rent praktisk så tycker jag det är ett problem när det finns personer som aktivt hjälper deprimerade personer att begå sjävmord, förse dem med lagliga substanser för självmord och kanske t.o.m. hetsar.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag kan nog garantera att jag inte är ensam om att tycka att butiker inte ska få sälja preparat/saker vars syfte enbart är självmord, där detta syfte också tydligt framgår. Detsamma att folk som hetsar någon till självmord ska stå till svars.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Motivering rättsligt så måste självmord först vara olagligt. Och då blir det medhjälp till ett visst brott. Motivering av självmord, så är det bara en inskränkning rättsväsendet kan göra bland de andra som den redan gör, för att rättsväsendet tror att detta är det bästa för medborgarna.

Rent praktisk så tycker jag det är ett problem när det finns personer som aktivt hjälper deprimerade personer att begå sjävmord, förse dem med lagliga substanser för självmord och kanske t.o.m. hetsar.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag kan nog garantera att jag inte är ensam om att tycka att butiker inte ska få sälja preparat/saker vars syfte enbart är självmord, där detta syfte också tydligt framgår. Detsamma att folk som hetsar någon till självmord ska stå till svars.

Men du redogör ju fortfarande bara för dina åsikter utan att komma med en motivering.

Du tycker det är ett problem.
Du tror det finns andra som tycker det.

Jaha, men VARFÖR är det ett problem och VARFÖR anser du det så stort att det kräver lagliga åtgärder som definitivt inkräktar på en individs självbestämmande över sitt eget liv?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Motivering rättsligt så måste självmord först vara olagligt. Och då blir det medhjälp till ett visst brott. Motivering av självmord, så är det bara en inskränkning rättsväsendet kan göra bland de andra som den redan gör, för att rättsväsendet tror att detta är det bästa för medborgarna.

Rent praktisk så tycker jag det är ett problem när det finns personer som aktivt hjälper deprimerade personer att begå sjävmord, förse dem med lagliga substanser för självmord och kanske t.o.m. hetsar.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag kan nog garantera att jag inte är ensam om att tycka att butiker inte ska få sälja preparat/saker vars syfte enbart är självmord, där detta syfte också tydligt framgår. Detsamma att folk som hetsar någon till självmord ska stå till svars.

Så om någon säljer kniv, rakblad eller rep till någon som sen använder dessa för att skära upp ådror eller hänga sig så skall de alltså sättas dit för medhjälp till självmord? Och varför skulle det vara fel med självmord? Och hur man än vrider på det så är ju bara "straffet" med tvångsvård om man misslyckas någonting som troligen lär ge mer vikt bakom att göra det rätt från början, så man inte misslyckas.

Att samhället tar avstånd är givetvis någonting bra, men att kriminalisera det är ju inget annat än ett väldigt dåligt försök till att sopa problemet under mattan. Då kan man ju säga att det var inte samhället som gjort fel eller brustit utan individen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.