En miljard persondatorer i användning

Permalänk
Melding Plague

En miljard persondatorer i användning

Enligt analystfirman Gartner finns det nu över en miljard PC-datorer som används aktivt. Det innebär att det finns en fullt fungerande dator per sex-sju personer i hela världen. Gartners uppskattning är dessutom att antalet datorer ökar 12 procent årligen, så det kan mycket väl finnas två miljarder datorer år 2014.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

najs! Ettan kom, tvåan kommer så småning om!

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk

Exponentiell utveckling ftw...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

SweClockers läsares datorer lär dock vara flera gånger kraftfullare än medel.

Tror ni?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Pfft, mer datta till folket!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Det må finnas 1 dator per 6-7 människor, men å andra sidan hade jag 3 datorer för bara några år sen, så jag kan tänka mig att folk på swec är den sortens människor som drar upp statistiken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Det må finnas 1 dator per 6-7 människor, men å andra sidan hade jag 3 datorer för bara några år sen, så jag kan tänka mig att folk på swec är den sortens människor som drar upp statistiken

Precis, vi har 7 egna datorer hemma + arbetsdatorer.

Edit_Farfar och farmor har 3 st

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

se där imponerande

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

om jag skulle sälja mina datorer skulle varje människa på planeten ha en egen dator

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Nice, sen datorn världen började.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Det må finnas 1 dator per 6-7 människor, men å andra sidan hade jag 3 datorer för bara några år sen, så jag kan tänka mig att folk på swec är den sortens människor som drar upp statistiken

Tror snarare att det är företagen som drar upp statistiken. Många har ju en dator hemma och sedan en ytterligare på jobbet. I skolorna finns det också hundratals datorer numera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Lite "off-topic", men men.

Global warming here we come! Asså en grej som jag alltid frågar mig, varför ska många envisas med att ha datorn ståendes igång på nätterna?, så förbannat onödigt! Många antar jag har datorn på för att ladda upp några torrents hit och dit för att få bättre ratio, skit i den - det är ändå olagligt! Värna om miljön istället era miljöbovar. Tänk så mycket mindre kol det hade behövts förbrännas om ni bara stängde av datorn när ni inte använder den.

En annan fråga jag ställer mig är, varför ska man ha två datorer igång i sitt rum samtidigt?, exempelvis en laptop och en stationär då man ändå bara gör en sak åt gången. I exemplet menar jag personer som t.ex. chattar på laptopen och spelar på den stationära, fan ägna mer tid åt dina kompisar istället för att de ska behöva vänta på dig, (det blir ju ändå en viss väntetid för personen även om man har det så, man kanske precis ska skjuta den sista bossen!) Stressobjekt kallas de som har det så.

Jag hoppas många tar åt sig detta.

Permalänk
Avstängd

en dator är lika viktig som en bil tycker jag

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Lite "off-topic", men men.

Global warming here we come! Asså en grej som jag alltid frågar mig, varför ska många envisas med att ha datorn ståendes igång på nätterna?, så förbannat onödigt! Många antar jag har datorn på för att ladda upp några torrents hit och dit för att få bättre ratio, skit i den - det är ändå olagligt! Värna om miljön istället era miljöbovar. Tänk så mycket mindre kol det hade behövts förbrännas om ni bara stängde av datorn när ni inte använder den.

En annan fråga jag ställer mig är, varför ska man ha två datorer igång i sitt rum samtidigt?, exempelvis en laptop och en stationär då man ändå bara gör en sak åt gången. I exemplet menar jag personer som t.ex. chattar på laptopen och spelar på den stationära, fan ägna mer tid åt dina kompisar istället för att de ska behöva vänta på dig, (det blir ju ändå en viss väntetid för personen även om man har det så, man kanske precis ska skjuta den sista bossen!) Stressobjekt kallas de som har det så.

Jag hoppas många tar åt sig detta.

Like we care? Vi gör la vad vi vill med våran el som vi dessutom betalar för. Du kan använda din hur du vill, men kom inte och säg vad andra ska göra!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
en dator är lika viktig som en bil tycker jag

Men för det så behöver man inte gasa i onödan, eller hur?

Permalänk
Medlem

Hm, har ca 12-15 Datorer på 3 personer, men kör bara 1-4 åt gången då alla har olika syften.
Tex: bärbara, Linux, Server,Win 95, Win 98, spel burkar osov..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Nja, det är bara 9.999.999 st nu, frugans laptop lämnade precis in...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Lite "off-topic", men men.

Global warming here we come! Asså en grej som jag alltid frågar mig, varför ska många envisas med att ha datorn ståendes igång på nätterna?, så förbannat onödigt! Många antar jag har datorn på för att ladda upp några torrents hit och dit för att få bättre ratio, skit i den - det är ändå olagligt! Värna om miljön istället era miljöbovar. Tänk så mycket mindre kol det hade behövts förbrännas om ni bara stängde av datorn när ni inte använder den.

En annan fråga jag ställer mig är, varför ska man ha två datorer igång i sitt rum samtidigt?, exempelvis en laptop och en stationär då man ändå bara gör en sak åt gången. I exemplet menar jag personer som t.ex. chattar på laptopen och spelar på den stationära, fan ägna mer tid åt dina kompisar istället för att de ska behöva vänta på dig, (det blir ju ändå en viss väntetid för personen även om man har det så, man kanske precis ska skjuta den sista bossen!) Stressobjekt kallas de som har det så.

Jag hoppas många tar åt sig detta.

Jaaa, vad braaa tänkt av dig! Istället för att göra det där jäääätteolagliga så bör vi stänga av våra datorer och börja köpa vår media på cd-skivor istället! Det är JÄTTEMILJÖVÄNLIGT.

Datorer räddar miljön. Utan datorer hade det funnits enormt mycket mer papper/likn.

Att ha en dator på skadar inte miljön direkt. Datorn drar elström, men då det inte är vetenskapen utan myter som bestämmer vår miljöpolitik, så använder vi urusla sätt att få fram energin på (kolkraft osv. istället för kärnkraft, som är det minst skadliga sättet att få fram stora mängder energi), vilket skadar miljön.

Inse att om man lever i "din värld" så skadar man planeten mer! Det är inte en åsikt, det är något vem som helst bör komma fram till om man tänker efter vad det är du förespråkar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jaaa, vad braaa tänkt av dig! Istället för att göra det där jäääätteolagliga så bör vi stänga av våra datorer och börja köpa vår media på cd-skivor istället! Det är JÄTTEMILJÖVÄNLIGT.

Datorer räddar miljön. Utan datorer hade det funnits enormt mycket mer papper/likn.

Att ha en dator på skadar inte miljön direkt. Datorn drar elström, men då det inte är vetenskapen utan myter som bestämmer vår miljöpolitik, så använder vi urusla sätt att få fram energin på (kolkraft osv. istället för kärnkraft, som är det minst skadliga sättet att få fram stora mängder energi), vilket skadar miljön.

Inse att om man lever i "din värld" så skadar man planeten mer! Det är inte en åsikt, det är något vem som helst bör komma fram till om man tänker efter vad det är du förespråkar.

JUST NU: Hur mycket av Sveriges elkraft kommer från kärnkraft? Den större delen kommer faktiskt från sketna kolkraftverk. Sverige producerar inte lika mycket som Sverige gör av med, därför måste vi låna från grannländerna, t.ex. Polens sketna kolkraftverk. Man kan ändå förebygga, det är det jag menar. Använder du inte datorn så behöver den inte vara igång. Precis som om jag skulle ha bilen ståendes på tomgång här hemma på natten. Innan du försöker göra ironi av mig så bör du tänka efter lite själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
JUST NU: Hur mycket av Sveriges elkraft kommer från kärnkraft? Den större delen kommer faktiskt från sketna kolkraftverk. Sverige producerar inte lika mycket som Sverige gör av med, därför måste vi låna från grannländerna, t.ex. Polens sketna kolkraftverk. Man kan ändå förebygga, det är det jag menar. Använder du inte datorn så behöver den inte vara igång. Precis som om jag skulle ha bilen ståendes på tomgång här hemma på natten. Innan du försöker göra ironi av mig så bör du tänka efter lite själv!

Nja, det där stämmer nog inte riktigt att större delen av Sveriges elkraft skulle komma från sketna kolkraftverk..

"Vattenkraften svarar för ungefär hälften av den svenska energiproduktionen och utgör tillsammans med kärnkraften basen i det svenska energisystemet."

http://www.eon.se/templates/InformationPage.aspx?id=39084

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Nja, det där stämmer nog inte riktigt att större delen av Sveriges elkraft skulle komma från sketna kolkraftverk..

"Vattenkraften svarar för ungefär hälften av den svenska energiproduktionen och utgör tillsammans med kärnkraften basen i det svenska energisystemet."

http://www.eon.se/templates/InformationPage.aspx?id=39084

Av Sveriges produktion ja, men kolkrafts el är inte något vi producerar utan köper in...

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Men det är bara under vinterhalvåret vi importerar el, just nu exporterar vi vatten och kärnkraft...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nja, det där stämmer nog inte riktigt att större delen av Sveriges elkraft skulle komma från sketna kolkraftverk..

"Vattenkraften svarar för ungefär hälften av den svenska energiproduktionen och utgör tillsammans med kärnkraften basen i det svenska energisystemet."

http://www.eon.se/templates/Informa...e.aspx?id=39084

Vilken del av Sverige tror du producerar mest el genom vattenkraft?, den norra delen. Tror du att den större delen utav södra delen försörjs genom vattenkraft, nej absolut inte. Så här såg det ut 2007:
Vattenkraft: 65 500 GWh (+7%)
Kärnkraft: 64 300 GWh (-1%)
Vindkraft: 1 400 GWh (+45%)
Konventionell Värmekraft: 13 800 GWh (+3%)
Importerad elkraft: 16 052 GWh (-9%)

Den importerade elkraften utgör fortfarande 10%.

Källa: http://www.scb.se/templates/pressinfo____227280.asp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amuthir
Av Sveriges produktion ja, men kolkrafts el är inte något vi producerar utan köper in...

AV SVERIGES ELKRAFT, utav det så menar jag inköpt elkraft och framförallt den vi producerar. Precis som du menar.

Citat:

Men det är bara under vinterhalvåret vi importerar el, just nu exporterar vi vatten och kärnkraft...

Källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Nja, det är bara 9.999.999 st nu, frugans laptop lämnade precis in...

Räknas den som 990 miljoner datorer? Måste vara en bra laptop

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Vilken del av Sverige tror du producerar mest el genom vattenkraft?, den norra delen. Tror du att den större delen utav södra delen försörjs genom vattenkraft, nej absolut inte. Så här såg det ut 2007:
Vattenkraft: 65 500 GWh (+7%)
Kärnkraft: 64 300 GWh (-1%)
Vindkraft: 1 400 GWh (+45%)
Konventionell Värmekraft: 13 800 GWh (+3%)
Importerad elkraft: 16 052 GWh (-9%)

Den importerade elkraften utgör fortfarande 10%.

Källa: http://www.scb.se/templates/pressinfo____227280.asp

...............

När jag ser dom där siffrorna så fattar jag inte varför man inte skulle vilja ha kärnkraft för, ge oss ett till kärnkraftverk istället.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se