Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Sverige??

Med anledning av följande artikel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3292882.ab

där det står att läsa att en ensam svensk tjej blev brutalt misshandlad nästan till döds av 20 syrianer (invandrare enl. aftonbladet) enbart för att hon var Svensk.

(Hon gick förbi gänget på vägen hem och de skrek "jävla svennehora" då skrek hon tillbaka "håll käften" och direkt började 20 pers sitt försök till dödsmisshandel av den stackars tjejen.

Hon blev räddad av 6 väldigt modiga svenska hockey killar som såg att hon var nära att dö av alla hopp på huvudet och sparkar mot ansiktet. Så dom försökte stoppa gänget men blev nästan dödade själva.

Vad fan har hänt med Sverige egentligen? Jag har bott utomlands i många år nu och kommer oftast bara på besök lite snabbt då och då.

Men det verkar som att Sverige har blivit en väldigt osäker plats, och att det finns stora bekymmer med invandrargäng som drar runt och attackerar svenskar bara för att de är svenskar

Och kom inte med nått snack om rasism eller nazism nu eftersom jag är invandrare själv och det bara förstör debatten.

Jag vill fråga er om ni känner er säkra eller om ni också råkat på svårigheter i det nya sverige?

Och varför gör inte polisen något åt detta? Tycker det är fruktansvärt att det blivit så här

Permalänk
Medlem

Jag känner mig relativt säker, men är hela tiden medveten om att vilken sekund som helst så kan en kriminell invandrare, svensk, crackpundare, fotbollshuligan, nynazist, psykpatient, torped eller någon annan hoppa på och försöka råna och/eller misshandla mig. Detta är ett problem med människor överlag och förekommer överallt hela tiden, och har alltid gjort det.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Tja nu har vi ju bara sunkbladet att lite på vad gäller återberättandet och det ger jag ju verkligen inte mycket för.

Hela historien verkar ju helt sjuk, skulle 20 invandrargrabbar helt oprovocerat hoppa på en svensk tjej bara för att hon är svensk och sa -håll käften ? Det låter ju som att det fattas några bitar ur berättelsen.

Sen att de är ynkliga små fega kräk i vilket fall, är ju en annan grej.

Om det verkligen är som aftonbladet har rapporterat så är det ju skandal.

"Och kom inte med nått snack om rasism eller nazism nu eftersom jag är invandrare själv och det bara förstör debatten." <- och? Varför skulle det friskriva dig från rasism eller nazism? Jag håller med om att vi ska försöka hålla det utanför debatten, men folk verkar tro att man inte kan vara rasist om man är invandrare. Såklart man kan!

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jag känner mig relativt säker, men är hela tiden medveten om att vilken sekund som helst så kan en kriminell invandrare, svensk, crackpundare, fotbollshuligan, nynazist, psykpatient, torped eller någon annan hoppa på och försöka råna och/eller misshandla mig.

Det är skrämmande politiskt korrekt att anklaga alla svenskar men bara kriminella invandrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
<- och? Varför skulle det friskriva dig från rasism eller nazism? Jag håller med om att vi ska försöka hålla det utanför debatten, men folk verkar tro att man inte kan vara rasist om man är invandrare. Såklart man kan!

Helt sant att man kan. Men detta är ett tabubelagt ämne så ibland skriker folk nazi eller rasist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är skrämmande politiskt korrekt att anklaga alla svenskar men bara kriminella invandrare.

Du missförstod mig.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Tja nu har vi ju bara sunkbladet att lite på vad gäller återberättandet och det ger jag ju verkligen inte mycket för.

Hela historien verkar ju helt sjuk, skulle 20 invandrargrabbar helt oprovocerat hoppa på en svensk tjej bara för att hon är svensk och sa -håll käften ? Det låter ju som att det fattas några bitar ur berättelsen.

Sen att de är ynkliga små fega kräk i vilket fall, är ju en annan grej.

Om det verkligen är som aftonbladet har rapporterat så är det ju skandal.

"Och kom inte med nått snack om rasism eller nazism nu eftersom jag är invandrare själv och det bara förstör debatten." <- och? Varför skulle det friskriva dig från rasism eller nazism? Jag håller med om att vi ska försöka hålla det utanför debatten, men folk verkar tro att man inte kan vara rasist om man är invandrare. Såklart man kan!

Håller med!
Ifall det nu är sant så är det sjukt fegt. Och annars så har jag också märkt att invandrare tror att de är skyddade från att vara rasister eller nazister, och att de får kalla svenskar för massa saker men inte tvärtom. Mycket är egentligen tvärtemot vad man fått lära sig. Det är oftast invandrarna i tex min skola som yttrar sig rasistiskt mot svenskar, vilket får mig att bli förbannad även om jag själv inte har svensk bakgrund.

Mvh
Silverwulf

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Välkommen till de tabubelagda problemens förlovade land!

För min del så gick sista tågen när min syster kallades in till samtal med kurator och rektor på sin skola för att hon kallat en kompis för "svenne". Han han heter Svensson och att alla han känner, till och med han mor och far, kallar honom för svenne var inte ens övervägt. Att man utanför dörren kunde höra hela gäng med folk kalla varandra blatte, svartskalle och turkjävel (under förutsättning att den som sade det var av samma hudfärg som den som det var menat åt) var inte ett problem, men "svenne" fick man tydligen inte säga.

Tycker hela situationen är så galen så det är knappt verkligt. Det enda man verkar behöva göra om man har sitt ursprung utanför Sverige är att att spela "rasist"-kortet så får man frisedel till att uppföra sig hur som helst. Nu är det ju inte samma situation överallt, men den verkar finnas på alldeles för många ställen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Välkommen till de tabubelagda problemens förlovade land!

För min del så gick sista tågen när min syster kallades in till samtal med kurator och rektor på sin skola för att hon kallat en kompis för "svenne". Han han heter Svensson och att alla han känner, till och med han mor och far, kallar honom för svenne var inte ens övervägt. Att man utanför dörren kunde höra hela gäng med folk kalla varandra blatte, svartskalle och turkjävel (under förutsättning att den som sade det var av samma hudfärg som den som det var menat åt) var inte ett problem, men "svenne" fick man tydligen inte säga.

Fan va tramsigt. Jag blir så ledsen när jag hör sånt här. Förhoppningsvis löser nästa generations ledare (vi) såna här problem för våra barn. Vill inte att mina framtida barn växer upp i ett tabubelagt samhälle. Dom flesta i vår generation är nog jävligt trötta på det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Re: Vad har hänt med Sverige??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hankoo
text text....

Och varför gör inte polisen något åt detta? Tycker det är fruktansvärt att det blivit så här

Polisen? Vilken polis? De finns väl bara att se på på zoo? De har ju slutat med poliser nu.

Nej men seriöst. Det är inte polisernas fel. Det är alltid poliserna som det hoppas på i alla lägen. Det är inte polisens fel. DET ÄR ALLTID POLITIKERNAS FEL!

Polisen får för lite pengar och kan inte ens lösa vanliga vardagsbrott. Och de får stå ut med indragningar och centraliseringar hela tiden.

Det som är det jävligaste är att de fortfarande tjatar om att vi ska ta in mer invandrare när vi inte klarar av att hantera de vi har! Vi måste ju såklart få in de som ha kommit hit in i samhället först och inte in i diverse invandrarghetton där de kan fortsätta leka krig och inte behöva va rädda för lagen eller något annat än att dödas av andra gäng. Vad man ska göra nu när de redan har försatt sig i denna situation vet jag inte men ett stopp på nyinvandring kunde ju vara en början.

Men det är ju inte hela problemet där heller. Kriminella gäng ökar och där är det alla olika grupper med. Öppenbarligen behöver polisens budget ökas enormt för att klara av allt detta och det är något som politiker blundar för.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

20 syrianer mot en ensam tjej? Fy fan alltså... Vissar ju bara vilka flockdjur dom är. Tror vi behöver stänga gränserna ett tag framöver.

Men allvarligt talat, varför uppstår sådana här beteende egentligen? Det är ju knappast något normalt att ett helt gäng går på en ensam stackars tjej, och det är oftast (bara?) invandrare som gör sådana här saker när man läser i tidningarna.

Inte undra på att folk går med i NSF och SMR.....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
[20 syrianer mot en ensam tjej? Fy fan alltså... Vissar ju bara vilka flockdjur dom är. Tror vi behöver stänga gränserna ett tag framöver.

Men allvarligt talat, varför uppstår sådana här beteende egentligen? Det är ju knappast något normalt att ett helt gäng går på en ensam stackars tjej, och det är oftast (bara?) invandrare som gör sådana här saker när man läser i tidningarna.

Inte undra på att folk går med i NSF och SMR.....

Du har ju slagit huvudet på spiken. Klart det blir större skriverier om det är "de där hemska invandrarna" som utför ett brott. Står ofta i små notiser i tidningen om "Svenska gäng" som går och slår ner invandrare utan anledning. Men detta är ju inte lika stort att skriva om för det finns ju inget undangömt "svennehat" hos svenskarna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vad har hänt med Södertälje? På 80talet som liten pojke var jag är flera gånger, det fanns en linbana någonstans inne i staden som jag tyckte var så rolig. Det gick vajrar mellan träd och man satt i ett däck.
Nu idag vet dä tusan om jag vågar gå där ensam, som jag gjorde när jag var liten.

Annars angående vems fel det är att samhället har blivit såhär är inte mindre än våra politikers, där de har sett till att det har blivit så mycket utanförskap genom bl.a. deras invandringspoltik. Ser man att något inte fungerar så får man stanna upp och försöka lösa problemet, inte bara köra på och tro att det ordnar sig.
Och nej jag har inget emot folk med invandrarbakgrund, jag känner många som är riktigt trevliga, samt jag är för fri arbetskraftinvandring. Vill någon komma hit för att arbeta så varsågod.

Man ska dock inte glömma att det också finns gott om svenska gäng, som samhället borde se över.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tycker hela historien verkar ganska störd. Något står ju inte rätt till om 20 pers mer eller mindre oprovocerat nästan dödsmisshandlar en ensam person.

Den här invandrardebatten lär väl aldrig få något slut, och jag tycker det är ganska onödigt att blanda sig i den då allt man säger ändå skulle feltolkas.

Ska jag ändå säga något måste det vara att jag stör mig gravt på att allt alltid är någon annans fel. "Det är någon annans fel att jag är fattig" "Det är någon annans fel att jag är kriminell" osv osv. NEJ, det är ditt eget jävla fel IDIOT!

Permalänk

Problemet är att enligt den officiella pk-bilden så kan inte de som är invandrare (individer som är invandrare, inte "gruppen invandrare") göra fel, men enligt den invandrarfientliga bilden gör alla invandrare fel.
Man måste komma ifrån vi-och-dem-tänket (som tro det eller ej är precis ett sådant tänk som både dagens pk-sverige och rasisterna fastnar i) och inse att människor inte gör fel saker bara för att de är en del av en viss grupp.

Att inse detta är den gyllene medelvägen, ett realistiskt och hållbart sätt att motarbeta både rasism och galna individer.

De där påstådda "20 syrianerna" försökte inte döda en tjej bara för att de var syrianer - nej, de försökte döda henne eftersom varje enskild person tillsammans skapade en mindre grupp (deras gäng) där misshandeln i fråga ansågs vara okej. Gruppen syrianer är en betydligt större grupp, där betydligt färre anser det vara okej att göra som personerna i artikeln gjorde. Att försöka skylla alla syrianer för vad de där 20 personerna gjorde är fullkomligt fel. En minoritet är inte en majoritet, och vice versa.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du har ju slagit huvudet på spiken. Klart det blir större skriverier om det är "de där hemska invandrarna" som utför ett brott. Står ofta i små notiser i tidningen om "Svenska gäng" som går och slår ner invandrare utan anledning. Men detta är ju inte lika stort att skriva om för det finns ju inget undangömt "svennehat" hos svenskarna.

Aa tjena heller. Media idag är så pk-kåta så det finns inte ord att beskriva.

Men du kan gärna visa mig dessa små notiser om att svenska gäng går runt och slår ner ensamma stackare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Man ska dock inte glömma att det också finns gott om svenska gäng, som samhället borde se över.

Självklart är det så, men det finns fler svenskar än invandrare i Sverige så det är lite konstigt att det är mycket nyheter om gängkriminalitet inom invandrargäng. Rent logiskt sätt borde ju svenskar göra fler sådana brott då de är fler än invandrarna....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Problemet är att enligt den officiella pk-bilden så kan inte de som är invandrare (individer som är invandrare, inte "gruppen invandrare") göra fel, men enligt den invandrarfientliga bilden gör alla invandrare fel.
Man måste komma ifrån vi-och-dem-tänket (som tro det eller ej är precis ett sådant tänk som både dagens pk-sverige och rasisterna fastnar i) och inse att människor inte gör fel saker bara för att de är en del av en viss grupp.

Att inse detta är den gyllene medelvägen, ett realistiskt och hållbart sätt att motarbeta både rasism och galna individer.

De där påstådda "20 syrianerna" försökte inte döda en tjej bara för att de var syrianer - nej, de försökte döda henne eftersom varje enskild person tillsammans skapade en mindre grupp (deras gäng) där misshandeln i fråga ansågs vara okej. Gruppen syrianer är en betydligt större grupp, där betydligt färre anser det vara okej att göra som personerna i artikeln gjorde. Att försöka skylla alla syrianer för vad de där 20 personerna gjorde är fullkomligt fel. En minoritet är inte en majoritet, och vice versa.

Men fortfarande, "vi-och-dem-tänket" måste upphöra från båda håll. Det funkar inte att politik, samhället och dess invånare anpassas efter bara en grupp, utan även grupperna i sig måste gå med på att anpassa sig till varandra. Det är ju kravet på ensidig anpassning som ställt till med mycket av de problem vi har, och framför allt ligger till grund för mycket av de åsikter som idag ställer till problem.

Dumheter som att inte hissa flaggan eller sjunga nationalsången på nationaldagen. Inte kunna kräva att alla ska följa samma regler oavsett ursprung och religion utan behöva utforma speciella regler bara för vissa och så vidare är ju saker som skapar skillnader mellan grupper, och därmed förstärker identifiering av gruppen i sig. För att få bort "vi och dem" så måste ju först förutsätningarna för att vi alla är lika skapas, och i all ärlighet så har de senaste sådär 20 åren gått ut på precis det motsatta. Nämligen att skapa små fickor av undantag gjorda för speciella grupper med "oss andra" som någon slags lim att hålla ihop det hela med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Stäng gränserna och ut med alla idioter som missköter sig. Vore skönt att få slippa alla turkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Aa tjena heller. Media idag är så pk-kåta så det finns inte ord att beskriva.

Men du kan gärna visa mig dessa små notiser om att svenska gäng går runt och slår ner ensamma stackare.

Så du försöker mena att invandrare skulle vara våldsammare än svenskar? Hoppas du inser att det inte finns någon fakta som säger det...

Klart media är politiskt korrekta, dock betyder ju inte det att de gärna skriver om att invandrare är dumma...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Stäng gränserna och ut med alla idioter som missköter sig. Vore skönt att få slippa alla turkar.

Det är tyvärr den attityden som inte tillför ett dugg till diskussionen.
De som har invandrat till Sverige och är svenska medborgare kan och ska man inte utvisa, svårare än så är det inte. Vi har alla ett gemensamt ansvar att ta hand om folk som har flytt från länder där det råder krig. Om det blev krig i Sverige och det var stor risk för att bli dödad om man stannade kvar, skulle man då inte vilja kunna flytta till ett land där man kan leva i lugn och ro? Varför ska vi inte ställa upp för våra medmänniskor?

OnT:
Jag tycker man kan till största del kan skylla på politikerna som har fallerat i integrationspolitiken, det är inte lätt att göra det bra, men det har de fan inte gjort.

Sen tycker jag förövrigt det vår kära poliskår är alldelles för underbemannad. Om det är något vi ska lägga pengarna så är det på polisen. Har svårt att tro att några (läs: kriminella) skulle tycka det var negativt med fler poliser på gator och vägar.

Permalänk

"– Nån skrek ”jävla svennehora” åt mig. Jag svarade ”håll käften”. "

När hon intervjuades i svt så sa hon att hon hade svarat: "Håll käften jävla svartskalle!"

Nu menar jag inte att det är skäl till att bli misshandlad sådär av ett gäng fegisar, men känner samtidigt att åtminstone en liten grad av oskyldighet försvinner där.

Mycket bra gjort av dom andra att ingripa och hjälpa tjejen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
"– Nån skrek ”jävla svennehora” åt mig. Jag svarade ”håll käften”. "

När hon intervjuades i svt så sa hon att hon hade svarat: "Håll käften jävla svartskalle!"

Nu menar jag inte att det är skäl till att bli misshandlad sådär av ett gäng fegisar, men känner samtidigt att åtminstone en liten grad av oskyldighet försvinner där.

Mycket bra gjort av dom andra att ingripa och hjälpa tjejen!

Varför försvann lite oskyldighet där?

Dom skrek svennehora och hon svarade svartskalle (har inte sett detta själv, i aftonbladet stod det bara "håll käften")

svartskalle är ju samma sak som att skrika svenne så det är ingen anledning att bli mördad.

Konstig logik vissa av er har, och jag tror att det är pga denna konstiga logik vi befinner oss i den sits vi gör.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så du försöker mena att invandrare skulle vara våldsammare än svenskar? Hoppas du inser att det inte finns någon fakta som säger det...

Tydligen så är det ju så av någon anledning, särskilt när det hamnar i stora grupper. Är ju bara läsa tidningen eller se på Efterlyst så får man ju en ganska bra uppfattning om det. "Talar svenska med brytning", jag tror inte det är danska dom bryter på iaf.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt#Statistik_fr....

Fin statistik från BRÅ här.
Etnicitet bland misstänkta för gruppvåldtäkt:
43,5 procent var etniska svenskar
32 procent var invandrare
14,5 procent hade invandrarbakgrund
10 procent var utlänningar

Min teori om flockdjur håller fortfarande alltså...

Men jag vill gärna se dina tidningsnotiser om svenska gäng som slår ner små ensama stackare på stan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Det är tyvärr den attityden som inte tillför ett dugg till diskussionen.
De som har invandrat till Sverige och är svenska medborgare kan och ska man inte utvisa, svårare än så är det inte. Vi har alla ett gemensamt ansvar att ta hand om folk som har flytt från länder där det råder krig. Om det blev krig i Sverige och det var stor risk för att bli dödad om man stannade kvar, skulle man då inte vilja kunna flytta till ett land där man kan leva i lugn och ro? Varför ska vi inte ställa upp för våra medmänniskor?

Finns det någon statistik på hur många av invandrarna som faktiskt kommer från krigshärjade länder? Jag tror den siffran är ganska låg om man jämför med det hela. Sen så vill jag bara poängtera att det är skillnad på flyktingar och invandrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Mycket bra gjort av dom andra att ingripa och hjälpa tjejen!

Jag håller med dig. Dom borde fan få en medalj!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Finns det någon statistik på hur många av invandrarna som faktiskt kommer från krigshärjade länder? Jag tror den siffran är ganska låg om man jämför med det hela. Sen så vill jag bara poängtera att det är skillnad på flyktingar och invandrare.

Givetvis är det skillnad på flyktingar och invandrare, ville mest generalisera för att påvisa att vi borde visa lite mänsklighet.

Jag är tyvärr inte tillräckligt påläst i ämnet för att uttala mig om hur stor del av våra invandrare är från krigshärjade länder.

Permalänk
Medlem

Älskar sensationsjournalistik från Aftonbladet, ofelbart vinklad i alla sammanhang.

Iaf., skulle bara vilja säga att under hela mitt liv så har jag inte mött mer än kanske högst 10 invandrare som betett sig illa eller som jag varit rädd för. Däremot ser jag ideligen svenska ungdomar som springer runt och beter sig illa, slåss, beter sig hotfullt, skriker nazistiska/rasistiska saker och beter sig som svin. Nu kan det bero på att jag inte bott i typ Rosengård, Hammarkullen, eller något annat stereotypiskt "dåligt" ställe men jag tvivlar starkt på att invandrare av någon anledning skulle ha sämre moral eller något. Tror snarare det är så att media (och den svenska mentaliteten) lyfter fram de dåliga exemplen hos invandrarna och de bra hos "svenskarna", när lika stor del av båda grupperna beter sig som idioter.

(Kan även säga att under de två veckor jag bott i Göteborg nu har jag inte träffat en enda otrevlig invandrare, medans jag tre gånger stött på svenskar som varit hotfulla eller suttit på spårvagnen och betett sig som svin)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Det är tyvärr den attityden som inte tillför ett dugg till diskussionen.
De som har invandrat till Sverige och är svenska medborgare kan och ska man inte utvisa, svårare än så är det inte. Vi har alla ett gemensamt ansvar att ta hand om folk som har flytt från länder där det råder krig. Om det blev krig i Sverige och det var stor risk för att bli dödad om man stannade kvar, skulle man då inte vilja kunna flytta till ett land där man kan leva i lugn och ro? Varför ska vi inte ställa upp för våra medmänniskor?

OnT:
Jag tycker man kan till största del kan skylla på politikerna som har fallerat i integrationspolitiken, det är inte lätt att göra det bra, men det har de fan inte gjort.

Sen tycker jag förövrigt det vår kära poliskår är alldelles för underbemannad. Om det är något vi ska lägga pengarna så är det på polisen. Har svårt att tro att några (läs: kriminella) skulle tycka det var negativt med fler poliser på gator och vägar.

Bara för att man får komma till ett land och stanna där innebär det inte på långa vägar att man skall bli försörjd av bidrag, inte behöva anpassa sig till samhället eller inte behöva lära sig språket. Skilj på de olika sakerna. Med rättigheter kommer skyldigheter.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Aa tjena heller. Media idag är så pk-kåta så det finns inte ord att beskriva.

Men du kan gärna visa mig dessa små notiser om att svenska gäng går runt och slår ner ensamma stackare.

Självklart är det så, men det finns fler svenskar än invandrare i Sverige så det är lite konstigt att det är mycket nyheter om gängkriminalitet inom invandrargäng. Rent logiskt sätt borde ju svenskar göra fler sådana brott då de är fler än invandrarna....

Citat:

Finns det någon statistik på hur många av invandrarna som faktiskt kommer från krigshärjade länder? Jag tror den siffran är ganska låg om man jämför med det hela. Sen så vill jag bara poängtera att det är skillnad på flyktingar och invandrare.

Inte så konstigt med oftast så stora klasskilnader och ihopklumpning, måste ju ligga något i det, det är inte generellt så att Syrier, Iranier, turkar, kurder eller vad fan som helst har brottsgener. Det finns även helt renodlade svenskar i förorter som beter sig som as, flytta 1000 svenska familjer som precis ska få barn till bergsjön så ska vi se att antalet jämnar ut sig. Detta är dock inte den enda faktorn. Finns mycket annat som påverkar men hoppas ni förstår min tanke.

Ang hur många flyktingar vi har är nog antalet ganska stort, det är ren levnadsinstinkt att flytta där det är "bättre". Det handlar inte bara om krig i landet, utan mänskliga rättigheter, ekonomi, utbildning, framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Min teori om flockdjur håller fortfarande alltså...

Fattar du hur det svider för mig att läsa när du kallar invandrare för flockdjur? Du har ingen jävla aning hur det känns. Be om ursäkt och skärp dig för fan.

Diskutera och dela gärna med dig dina åsikter, men du behöver inte använda ett sådant grovt språk. Du vet fan själv att invandrare inte är flockdjur.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jo du själv fick jag höra att jag var en jävla svenne när jag vägrade flytta på bilen från en allmän märk väl detta en allmänt skyltad p-plats utanför en utlännings hus därför att dom alltid ställde sin bil där vilket jag förklarade irriterat att det skiter jag fullkomligt i varvid jag fick höra att dom skulle ringa Polisen?

ja gör det du sade jag och fick då slängt i ansiket att jag avr en jävla Svenne varvid jag svarade jävla turkjävel för han hade angett tonen i konversationen men som lagstiftningen ser ut i dag så ahde jag kunnat åkt dit för rasism men inte utlänningen som kallade mig jävla svenne?

Wtf gör lagstiftningen oberoende av etnisk tillhörihet för även invandrare kan vara rasister och är det i invandrartäta områden som .t.ex Södertälje så klumpar dom lätt ihop sig i områden vilket även utlandssvenskar gör som i t.ex Spanien så det är förståeligt men ändå tragiskt på nått sätt när det då blir "dom och vi".

Permalänk
Medlem

Ville bara flika in och tacka alla lite snabbt för en fin och ren diskussion.

Trodde rödvinsvänster skulle förstöra tråden precis som ofta händer på andra sorters forum men tydligen är folk här mognare än intrycket man får av att läsa nyhets kommentarer

Angående detta med att invandrare är överrepresenterade i grova våldsbrott och sexbrott i sverige så är det säkerhetsställd statistik från brottsföregbyggande rådet (brå)

Tydligen så kom det också ut en rapport att det INTE beror på att invandrare är fattiga eller lever i en viss miljö utan att man hellre vill tala om kultur.

För mig personligen är det otroligt svårt att förstå hur man kan komma till ett nytt land och börja ställa till med problem och jävlas.

Om vi tar exemplet med svenskar i spanien så brukar det inte leda till dödsmisshandlar och våldtäkter.

Vidare så tror jag att mycket kommer från "gangsterkulturen" som många unga försöker härma idag. Man måste vara en stenhård rappare med bitches och snabba pengar och alltid vara hård och kräva folk på "respekt".

En annan grej kan vara vad jag upplever som dålig uppfostran av många invandrarföräldrar.. det är ju inte ovanligt att man ser småbarn vara ute mitt i natten i valfritt ghetto.

slutligen så tror jag att hårdare krav och regler är bra för alla, för att veta var gränserna går, och att då ursäkta grova sex och våldsbrott med att "dom är fattiga, det är synd om dom" bara leder oss in i en ondspiral.

Hoppningsvis så skärps reglerna för alla en dag och att detta leder till minskad kriminalitet hos alla grupper.