Starta igång mail server på ubuntu.

Permalänk

Starta igång mail server på ubuntu.

Hejsan !

Tänkte ge mig an mailserver i ubuntu. Något tips på mail server kollade lite på postfix men verkar ju bara ha smtp vill ju ha pop också ?

/Force

Permalänk
Medlem

apt-get install postfix
apt-get install courier-pop

Permalänk

Okej det är olika servrar för skicka och ta imot e-post ?

Permalänk
Medlem

Ja, SMTP används för att skicka och POP eller IMAP för att hämta mail.
IMAP funkar så att mailen lagras på servern och tas inte bort som de gör med POP. Fördelen med det är bla. att man kan logga in från vilken dator som helst med en IMAP-klient och läsa gamla mail osv.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag rekommendera postfix+dovecot

gillar den combon

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag håller med bogg.

POP3 är förlegat i privata/mindre mailservrar, imap är så många gånger bättre och jag förstår inte varför man skulle vilja köra något annat

Dovecot stödjer dock pop3 också så om du verkligen vill ha pop3 så kan du fixa de också.

En av fördelarna med imap/imaps är ju också att det är busenkelt att fixa en webmail också.

Postfix+dovecot lösningen är relativt lätt att dra igång tillsammans med dspam/clamav/postgrey.

Ett hett tips är att också köra mysql backend för administrering av domäner/användare och maildir istället för mbox.

En väldigt "basic" howot för att få igång postfix+mysql+dovecot.

http://johnny.chadda.se/2007/04/15/mail-server-howto-postfix-...

Permalänk
Medlem

Exim är ett annat alternativ.

Permalänk

Okej.

En annan fråga jag har är om jag tex köper ett domän namn eller hyr eller vad man skall säga. Hur får jag domän namnet att komma till mitt ipnummer och då min server ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej.

En annan fråga jag har är om jag tex köper ett domän namn eller hyr eller vad man skall säga. Hur får jag domän namnet att komma till mitt ipnummer och då min server ?

Du skapar ett A record samt ett MX record för domänen och pekar båda till ditt IP. Detta kan vanligtvis göras via ett webbgränssnitt hos företaget där du köper din domän.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Okej nu har jag köpt domän namnet via webbhotellet så får kolla med dom då.

*edit kollade in denna länken http://johnny.chadda.se/2007/04/15/...grey-and-dspam/ jag fick av the_weird ovan här. Men får det inte att fungera står på sidan detta:

Open “postfixadmin-2.1.0/DATABASE_MYSQL.TXT” with your favorite editor such as vim, nano or gedit and comment out or remove all lines under section “Postfix / MySQL”, since we have created our own use for the mail server. The section is currently lines 26 to 39.

Men när jag tittar i den mappen jag laddat ner och packat upp till så finns det inget som heter DATABASE_MYSQL.TXT ?

Har jag gjort fel eller är guiden för gammal ?

Permalänk

Guiden är lite gammal så dom har förändrat hur man skapar databasen.

Du kan om du läser INSTALL filen i postfixkatalogen göra som dom föreslår.

Jag slänger annars upp den "äldre" sql filen för att skapa mysql databasen.

DATABASE_MYSQL.sql (har redan kommenterat bort raderna som guiden föreslår så det är bara att köra filen om du redan skapat mail databasen)

Permalänk

Röstar på Postfix och Dovecot, jag också.

Följ gärna Howto's.. men i grund och botten är det bättre att göra allt själv, då får man det som man vill ha det. Installera även SASL, kan vara värt.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Howtos är ett bra sätt att komma igång, givetvis så ska man försöka labba lite själv och läsa på vad dom olika inställningarna gör.

SSL som Googlah skrev är absolut (nästan) ett måste men inget du ska ge dig på i första skedet då tillför ännu fler felkällor.

Permalänk
Avstängd

tyvärr efter många års spammande och virusutskick så blockerar de flesta operatörer port 25, kanske också skall vara värt att nämna utifall du stöter på problem.

Permalänk

Vad är sasl ?

Men port 25 skickade man mail via eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Men port 25 skickade man mail via eller ?

Ja. Du kan dock relay'a utgående mail via din ISP's epostserver.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Vad menar du med relay'a ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Vad menar du med relay'a ?

Att du skickar mail via din ISP's epostserver istället för att skicka dem direkt från din epostserver.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Ja ja du menar så jo klart !