Varför springer folk i T-banan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen värdesätter jag att se på tv mer än att stå och vänta, men du kanske gillar dötid när du väntar på tåget?

Om du tar och faktiskt läser mitt inlägg istället?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför kan du inte klumpa ihop det? Säg att du går i skolan och ska i snitt läsa 60 minuter per dag. Har du tjänat in 15 minuter den dagen kan du läsa 75 minuter och ändå göra allt annat du skall den dagen. Dagen efter behöver du sonika endast läsa 45 minuter, har du även denna dag kommit fram 15 minuter snabbare har du 15 minuter extra till, dvs du kan denna dag läsa 75 minuter igen utan att påverka resten av dagen. Det betyder att dag 3 behöver du bara läsa 30 minuter för att ligga i din läsplan. Jag tror du förstår vart detta leder, dvs du kan mycket väl använda dina 15 minuter som klumpar, dvs få helgen ledigt från läsning osv.

Igen, läs mitt inlägg. Du förutsätter att man har ett fullspäckat schema hela dagen, varje dag. Det är inte realistiskt. Eller, så förutsätter det att du har ett fast schema för varje dag över alla aktiviteter (även fritid) och ärligt talat, då tycker jag synd om dig. Om jag går och lägger mig 15 min senare för att jag också pluggat 75 min och inte stressat för att hinna fram och plugga så kommer jag inte gå upp 15 min senare. Tidsvinsten skjuts inte över till nästa dag, utan plockas på andra delar av dagen. Sålänge det sammanlagt rör sig om så små tider som 15 min slukas det i andra aktiviteter och i praktiken kommer du inte att ha tjänat någonting nästa dag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Det handlar inte om att man försöker spara in tio minuter, det handlar om att majoriteten av de invånare i Stockholms län som använder lokaltrafiken (tror att det rör sig om nästan 70%) har minst ett byte att göra under resans gång, vilket innebär att om man missar den där tunnelbanan så finns det en risk att man blir stående i en halvtimme på någon busshållsplats och får vänta. Då springer man hellre. Detta är absolut vanligast på röda linjen med resenärer som ska till Östra station och byta till bussar mot Norrtälje samt Roslagsbanan samt på Gröna linjen vid Slussen och Gullmarsplan, då man ska till Värmdö, Nacka eller Tyresö. Även resenärer till Bålsta eller Nynäshamn påverkas givetvis.

Säg att du slutar 17.00 och jobbar på GM i Liljeholmen. Du kanske kommer från jobbet cirka tio över. Du ska med tåget till säg Bro. Där är det halvtimmestrafik på pendeln, så du har tio minuter på dig att springa upp till Liljeholmens T-bana och ta antingen röda linjen till Centralen eller hoppas att Tvärbanan är i tid. Missar du den anknytningen så blir du stående på Centralen i 30 minuter som du kanske kunde tillbringat med ungarna innan de går och lägger sig klockan 20. Och sånt är värdefullt för många. Därför springer man.

Crippa90: det är inte realistiskt att tänka så. Många arbetsgivare vill att man befinner sig på arbetsplatsen till dess att arbetstiden är slut för dagen. Kanske är det någon sista grej man behövde fixa för dagen etc.

HUR FAN VET DU ATT JAG JOBBAR PÅ GM I LILJEHOLMEN? OCH ATT JAG SLUTAR KL 17?!

Sorry för caps, men det var läskigt. Kan förstå att vissa har skäl att springa, men alla kan ju inte ha det. merparten tycker jag fan småjoggar vid byten.

Kan även erkänna att jag har ett rätt gångtempo, när jag går på stan. men det är inte riktigt samma sak som att springa/jogga....

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte, men du sa Liljeholmen och GM är ju ett av företagen som har sitt kontor där. Var ju ett rimligt exempel.

Många kanske åker Tvärbana också, där kan man ju aldrig veta vilken tid tåget kommer in.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om du tar och faktiskt läser mitt inlägg istället?

Igen, läs mitt inlägg. Du förutsätter att man har ett fullspäckat schema hela dagen, varje dag. Det är inte realistiskt. Eller, så förutsätter det att du har ett fast schema för varje dag över alla aktiviteter (även fritid) och ärligt talat, då tycker jag synd om dig. Om jag går och lägger mig 15 min senare för att jag också pluggat 75 min och inte stressat för att hinna fram och plugga så kommer jag inte gå upp 15 min senare. Tidsvinsten skjuts inte över till nästa dag, utan plockas på andra delar av dagen. Sålänge det sammanlagt rör sig om så små tider som 15 min slukas det i andra aktiviteter och i praktiken kommer du inte att ha tjänat någonting nästa dag.

Nej det förutsätter inte att jag har fullspäckat schema. Det förutsätter att jag har en tidsplan samt fritid.

Jag har en tidsplan i skolarbetet som bygger sig på när jag jobbar extra och när tjejen är hos mig osv. Om jag då en dag har 15 minuter extra att läsa som inte TAR TID av min fritid så kan jag göra allt jag vill på min fritid, men läsa flera sidor extra. Detta är vad effektivisering handlar om, jag har en deadline som måste nås, om jag varje dag springer till tåget betyder det att jag har 15 minuter varje dag jag inte spenderar till att gå till tåget/vänta på tåget. Oavsett vad jag lägger dessa på har jag ju gjort en tidsvinst. Lägger jag dessa på att plugga betyder det att jag når min deadline tidigare och kan påbörja nya projekt eller få flera dagar där jag har inget plugg alls. Då handlar det inte om 15 minuter längre, utan en timme per dag.

Vi kan ju ta ett exempel. Säg att jag måste läsa 60 minuter per dag i en månad, resten av min dag är fritid (dvs med 8 timmars sömn +8 timmars skola med restid har jag 7 timmars fritid). Om jag då kan springa till tåget så jag kan gå upp kl 6:10 istället för 6:05 betyder det att jag kan lägga mig 10:10 istället för 10:05. Om jag dessutom springer till tunnelbanan vid ett byte så slipper jag vänta 5 minuter på nästa, de där 5 minutrarna kan jag spendera till att läsa innan lektionen börjar, alltså har jag bara 55 minuter kvar den dagen att läsa. När jag på hemvägen tjänar in 5 minuter kommer jag hem 5 minuter tidigare och kan läsa 5 minuter.

Notera att jag då redan läst 10 minuter, utan att jag fått minska på någon fritid, det är ren transporttid jag minskat på. Dvs kan jag läsa 60 minuter till utan att offra fritid, alltså kommer jag bli klar före deadline, utan att offra min fritid till att läsa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Allt verkar vara så svartvitt för tids-optimerarna, inga gråzoner här inte. Ni snackar om att lägga sig 5 minuter tidigare eller senare, har ni ett så exakt sömnbehöv att enstaka minuter spelar nån roll?

Ibland kan det vara nyttigt att stanna upp, andas och bara ta det lugnt. Stressa gör man ibland det viktiga är dock att man vet sin gräns, dvs när det börjar bli onyttigt. Lite stress är alltid bra för prestationen

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Att folk tycker det är tråkigt att vänta på tåg, bussar etc är alltså inget som ni icke-stressare köper? Jag hatar att vänta på SL:s sketna transportmedel. Därför springer jag gärna om det innebär att jag slipper stå i en busskur i 15 minuter och vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nej det förutsätter inte att jag har fullspäckat schema. Det förutsätter att jag har en tidsplan samt fritid.

Vilket är ett fullspäckat schema. Du har alltså ingen oplanerad tid. Planerad fritid är också en del av schemat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vi kan ju ta ett exempel. Säg att jag måste läsa 60 minuter per dag i en månad, resten av min dag är fritid (dvs med 8 timmars sömn +8 timmars skola med restid har jag 7 timmars fritid). Om jag då kan springa till tåget så jag kan gå upp kl 6:10 istället för 6:05 betyder det att jag kan lägga mig 10:10 istället för 10:05. Om jag dessutom springer till tunnelbanan vid ett byte så slipper jag vänta 5 minuter på nästa, de där 5 minutrarna kan jag spendera till att läsa innan lektionen börjar, alltså har jag bara 55 minuter kvar den dagen att läsa. När jag på hemvägen tjänar in 5 minuter kommer jag hem 5 minuter tidigare och kan läsa 5 minuter.

Notera att jag då redan läst 10 minuter, utan att jag fått minska på någon fritid, det är ren transporttid jag minskat på. Dvs kan jag läsa 60 minuter till utan att offra fritid, alltså kommer jag bli klar före deadline, utan att offra min fritid till att läsa.

Tycker du det där exemplet är realistiskt? Går du verkligen och lägger dig 5 min senare om du springer till bussen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag springer för att få andra att jäkta. Precis som jag gäspar för att få andra att gäspa
Det är jättekul att låtsas om att man håller på att missa bussen, och man har några bakom som ska med samma buss, som börjar springa de med
Roligast är ändå att göra tvärtom när men verkligen missar precis, och har tid på sig.
En gång lyckades jag perfekt, hörde ett gäng bakom mig som skulle med t-tåget från Tekniska till Centralen, och jag hade 50 min till tåget skulle gå. Jag ser tåget stå och vänta de sista passagerarna och jag börjar ta några snabba steg nedför rulltrappan och stannar sen uppgivet upp och viftar med armarna som i ett "Åååh.. kul..".
Gänget bakom mig ser hur jag gör och slutar jäkta, men precis när de kommer ned ser de tåget stänga dörrarna och åka, de hade klar hunnit om de fortsatt springa (rumla nedför rulltrappan).
De glodde argt på mig där vi stod och väntade på nästa, som skulle gå om ca 6 min
Hoppas de hann ivf

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Orkar inte läsa igenom tråden, men jag säger bara en sak. GÅ NÅGRA MINUTER TIDIGARE DÅ!

Permalänk
Medlem

Jag springer till tåget för att inte vänta 2 timmar på nästa, men jag bor ju i "bushen" också.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Orkar inte läsa igenom tråden, men jag säger bara en sak. GÅ NÅGRA MINUTER TIDIGARE DÅ!

Att gå några minuter tidigare hjälper inte när man har byten. Anledningen som jag och de flesta (nåja...) har är helt enkelt att det är irriterande att missa och behöva vänta, även om det bara är fem minuter det handlar om. Vissa har självklart MER än fem minuter, speciellt om det är många byten och då blir det jobbigare.

Tänk själv att du ser att tåget precis kommer in när du kommer till tunnelbanestationen, springer du ner för rulltrapporna och därmed hinner med tåget eller går du sakta ner och får vänta i 5-10 minuter (som lätt kan blir 15-60 minuter på kvällar och nätter)?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vilket är ett fullspäckat schema. Du har alltså ingen oplanerad tid. Planerad fritid är också en del av schemat.

Tycker du det där exemplet är realistiskt? Går du verkligen och lägger dig 5 min senare om du springer till bussen?

Nja, både och. Just nu ligger jag på 5.5 timmars sömn per natt, så om jag springer till tåget/vid byten är det viktigaste att jag får sova 20 min längre

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Orkar inte läsa igenom tråden, men jag säger bara en sak. GÅ NÅGRA MINUTER TIDIGARE DÅ!

LÄS TRÅDEN!

Spelar ingen roll om man går tidigare när det är vid byten det blir stressigt.

Permalänk
Medlem

Annars är ett ännu bättre sätt att spara 10-15 min att inte sitta och läsa onödiga trådar på swec.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06