Permalänk
Medlem

konstiga Raminnen Corsair XMS2

tjena jag har nyss plockat ihop en dator , och jag köpte dessa minnen med.
men nu när jag kollar på CPU-Z står det att dom har en max bandwidth PC2-6400(400MHZ) ska dom inte vara på 800MHZ?? e det nått som inte stämmer`? har jag satt dom i fel ordning`?
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBTWXD28...

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Medlem

Hehe.

DDR2 = 2*xxx. Alltså 2*400 = 800. Så det är lugnt.

Permalänk

Realtidsklocka = 400MHz
Effektiv klocka = 800MHz

Om du har Everest kan du gå in på moderkort i menyn och kolla på minnesbussegenskaper och kolla värderna.

Permalänk
Medlem

Du kör dom i Dualchannel, 2x400Mhz= 800Mhz, så det är precis som det skall va

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

tack vart lite orolige , en annan grej när jag endå e på gång på zpu-z igen , jag har en intel E8400 , den ska vara på 3 ghz på cpu-Z står det core speed 2090mhz stämmer det också?

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Medlem

Jajamen, en inställning i BIOS sänker multiplern och volten när du inte belastar processorn, jag antar iallafall att detta finns på alla moderna moderkort. Kommer tyvärr inte ihåg vad funktionenen heter men ladda ner orthos och se att den kommer gå upp i specifierad hastighet.

Permalänk
Medlem

Bra grabbar och ev. tjejer. Denne medlem fick hjälp med sina frågor och inte bara "läs FAQ". Så ska det se ut, underbart.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Självklart, man har ju varit i samma sitts eller är fortfarande där.

Om det tar mig 5 sec av mitt liv att skicka ett respons medans det kanske tar en halv dag för frågeställande att ta reda på det själv så är det värt det.
Vem vet, en dag kanske det är denna medlem som kan svara på mina frågor?

INTELLIGENS GENOM MÅNGFALD.

Permalänk

ville bara säga att det va ett tag sen jag va här...

då jag tröttnade på allas attityd problem och det va rena lekstugan så jag övergav detta forum under ett bra tag....

och nu när man titta in igen så är det extra skoj att första tråden man läser är denna...

roligt att folk får riktiga hjälpsamma svar än spydiga svar och kommentarer...

hoppas det kan fortsätta så här...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Du kör dom i Dualchannel, 2x400Mhz= 800Mhz, så det är precis som det skall va

Mvh
Isak

Nu gav du ju ändå lite fel info. Dualchannel är ju lite annorlunda än ddr (dual data rate). DDR-minnen skickar iaf information 2ggr per klockcykel, vilket gör att man får räkna som andra medlemmar postat, 2*400. Dualchannel däremot har med om du använder båda minneskanalerna (om du har det). Kan det inte exakt, men om du undrar över det så finns det kanske någon vänlig själ som kan berätta det mera utförligt.

Och BTW, läs FAQ ! Finns massa intressant där om du är intresserad.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Släng dessa minnen i sjön! Igår så gav mina 2 år gamla Corsair XMS2 moduler upp och det är skandalöst med tanke på att jag har aldrig överklockat eller gjort nåt annat dumt mot dem. Dessutom är det inte första gången jag ser just dessa minnen gå sönder...

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman
Släng dessa minnen i sjön! Igår så gav mina 2 år gamla Corsair XMS2 moduler upp och det är skandalöst med tanke på att jag har aldrig överklockat eller gjort nåt annat dumt mot dem. Dessutom är det inte första gången jag ser just dessa minnen gå sönder...

Vad gör det om dom gick sönder? du har ju Garanti i 5år på dom har jag för mig

Sen att dom gick sönder är ju inte hela världen då minnen inte är dyrt nu, hade själv ett par sånna minnen, men dom gick åt skogen när jag skulle ta bort fabriks kylaren på dom, Minnes modulerna släppte från själva kortet och satt kvar på kylaren, ahh shit tänkte jag men blev inte ledsen och köpte mig 4x1GB Dominator PC8500 istället och dom funkar så fint så!

men som sagt minnen visar 400MHz men det är 800MHz då man räknar 400x2 = 800

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Nu gav du ju ändå lite fel info. Dualchannel är ju lite annorlunda än ddr (dual data rate). DDR-minnen skickar iaf information 2ggr per klockcykel, vilket gör att man får räkna som andra medlemmar postat, 2*400. Dualchannel däremot har med om du använder båda minneskanalerna (om du har det). Kan det inte exakt, men om du undrar över det så finns det kanske någon vänlig själ som kan berätta det mera utförligt.

Och BTW, läs FAQ ! Finns massa intressant där om du är intresserad.

Hursomhelst så var det inget fel på trådskaparens minnen samt den information han fick via Cpu-Z. Men tack för tillrättavisingen

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Bra grabbar och ev. tjejer. Denne medlem fick hjälp med sina frågor och inte bara "läs FAQ". Så ska det se ut, underbart.

Håller med till 99.99%

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

man bugar oc bockar för svaren

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Hehe.

DDR2 = 2*xxx. Alltså 2*400 = 800. Så det är lugnt.

Nu säger du rätt men inte helt rätt . Du ger bilden av att ddr2 just är 2ggr frekvensen men det är samma med alla ddr minnen.

Just pga ddr = dubble data rate

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9