Permalänk
Medlem

Moderkort för överklockning

Nu skall snart mitt nya men förvånansvärt kassa asus p5n-t deluxe 780i ut genom fönstret. Jag köpte det pga sli förväntningar men ett grafikkort har jag redan sålt (jag fick sämre prestanda). Det går knappt att överklocka med och mina minnen går i snigel fart.

Jag skulle vilja ha tips på ett någorlunda prisvärt moderkort med bra kylning och bra överklockningsresultat.

Kolla signaturen för specs..

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Avstängd

Hej köpte nyligen asrocks p45tt 2000 men va inte helt nöjd då det snabbt gick sönder funderar själv på ett nytt kanske dyrare (asrocks 970kr)

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Tjena, trist historia...

I och med att du (som jag fattade det?) inte har planer på fler sli karriärer inom den snaraste framtiden så rekommenderar jag starkt p45 chipsets.

Själv sitter jag på ett Asus Maximus II Formula moderkort och det går som ja... jag vet inte vad, men helt klart över mina förväntningar!

Svala, energisnåla kretsar, överklockningsmöjlighter som heter duga, en riktigt trevlig layout och stöd för det mesta...

Tittade även på P5Q serien innan jag bestmde mig, använder sig av samma chipsets p45 och vad jag har hört så ska detta vara mycket mysiga kort, min rekommendation här ligger på ett P5Q-E eller den lite "lyxigare" varianten P5Q-Deluxe om man känner för det!

Det är ju dock inte sli-stöd på några av dessa korten, men förövrigt riktigt sköna och förhoppningsvis interessanta kort

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Gigabyte GA-EP45-DS4 är också ett bra kort.

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Hej Sharkfin

Ur överklockningspotential kontra pris så är Asus P5Q-E svårslaget:

http://www.cpu3d.com/review/4924-13/asus-p5q-e-p45-motherboar...

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Beroende på om du ska klocka en 4-kärnig eller 2-kärnig är P5Q-E eller P5Q-Deluxe bra. Deluxen har 16-fast strömförsörjning, vilket ska vara bättre för 4-kärniga processorer som är känsligare för en stabil spänning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar skall köra på ett p45 tror jag. Jag funderar på att köpa en q9550 kanske slå till när icore7 kommer och sänker priserna.

Nej sli kommer jag inte köra på en gång till. Det står alltså mellan

Asus Maximus II Formula

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354875

Asus P5Q Deluxe, P45

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352402

Maximus är ju känt överklockar kort men tycker ni att det är värt prisskillnaden?

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem

Det fungerar riktigt bra att klocka delux kortet med...

Permalänk

alla p5q klockar bra spelar nog ingen roll om man tar E, pro, deluxe eller vad nu dom alla heter klockar nog ganska lika...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
alla p5q klockar bra spelar nog ingen roll om man tar E, pro, deluxe eller vad nu dom alla heter klockar nog ganska lika...

Mja, kan väl säga som så att till en 4-kärnig processor kommer deluxe varianten vara att föredra då den har 16fas strömförsörjning vilket quads brukar må ganska bra av, speciellt i överklockningsaspekt

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra, vet vad du pratar om låter det som. Det enda jag funderar på är om det är värt att köpa nytt nu direkt före icore7 eller om man skall köpa en sådan istället och ett passande moderkort.

Hmm jag får kalla fötter xd

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk

Mjodå, lite koll har jag allt... Inte så konstigt när det är i princip det enda jag pysslar med om dagarna

Ang. Core i7 eller en uppgradering idag så är det upp till dig och din plånbok...

Priserna på Core i7 när de väl lanseras kommer vara höga och moderkorten kommer antagligen inte heller vara så prispressade, sen med det följer DDR III minnen och lite smått och gott! (Dagens förhandspris på en Corei7 3.20 ghz ligger på 999$ dock kan ju detta ändras något innan lansering både upp och ner, dock är en sänkning innan lansering inte trovärdig.)

Men helt klart, har man råd och kan hålla sig i skinnet så är det alltid en känsla att ha "det senaste", speciellt då det är en såpass stor förändring som processorarkitektur.

Jag hade dock satsat på ett Core 2 Duo system idag, har man planer på att byta om 1-2 år så kommer Nehalem processorerna och moderkorten vara lite mognare och mer prisvärda!

Core 2 idag, nehalem om ett år eller två är mitt råd, då får du prestanda för varje krona!