Truecrypt, om jag ångrar mig och vill ta bort?

Permalänk

Truecrypt, om jag ångrar mig och vill ta bort?

Tänkte installera Truecrypt på en bärbar dator.
Med alternativet cryptera hela systempartitionen då, samt hela hårddisken.

Är osäker på hur mycket prestandan kommer att minska.
Vill inte att datorn ska bli så mycket segare.

Har läst att den inte ska bli det i massa andra trådar men man vet ju aldrig.

Men nu till frågan,
om jag bestämmer mig för att ta bort truecrypt.
Kan man använda XP-skivan och i installationen där bara ta bort partitionen som är crypterad och installera om Windows? Eller funkar inte det efter att truecrypt vart där? Jag bryr mig inte om att all data försvinner, utan accepterar nyinstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Det _ska_ gå att ta bort partitionen.

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk

Aha, tack för svaren

Men ang prestandaförlust då.
Kan man köra truecrypt även på en lite sämre bärbar dator som kör WinXP?
Upplever ni mycket prestandaförlust?

Permalänk
Medlem

jag kör det på min 1.7 GHz laptop. Tycker det fungerar... spelar dock inte utan bara surf och dokumenthantering

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag får upp ett felmeddelande och behöver lite råd innan jag kanske gör någonting tokigt så att allt blir fel.

Min laptop har en 120GB disk
C: System-partition på 30 GB
D: Diverse på 90 GB.

Har kommit så långt i Truecrypt att jag väljer
- Encrypt the system partition or the entire system drive

- Normal system encryption (not hidden)

- Encrypt the whole drive

Då kommer det här felmeddelandet upp.
Jag förstår inte riktigt vad det betyder.
Menar dom att partition D diverse inte kommer att kunna användas om jag gör den här krypteringen? Eller är det om jag försöker skapa nya volymer efteråt, till exempel skapa en ny volym E?

Här är meddelandet i sin helhet:

"WARNING: As you are running Windows XP/2003, after you start encrypting the drive, you must NOT create any extended (logical) partitions on it (you may only create primary partitions). Any extended partitions on the drive would be inaccessible after you start encrypting.

Note: If this limitation is not acceptable, you can go back and choose to encrypt the system partition insted of the entire drive (and in addition to that, you can create partition-hosted Truecrypt volumes within any non-system partitions on the drive.

Alternatively, if this limitation is not acceptable, you may want to consider upgrading to windows Vista or later version of Windows (you can encrypt an entire system drive containing extended/logical partitions on Windows Vista or later)."

Permalänk
Medlem

Vad jag kan utläsa, är skillnaden i princip att då krypteras hela disken (med partitions-information) om du väljer detta sätt.
Om du väljer "system partition" krypteras partitionen (man kan då se att det finns en partition på disken).
Skillnaden är försumbar, välj system partition.

Jag körde systemkryptering på min gamla P4...märkte ingen skillnad i prestanda mot okrypterat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB