Permalänk

Plugga på KTH?

Ja, för att bryta lite med mängden tänkte jag fråga om det sociala istället för utbildning på KTH ^^

Jag har fått för mig att det bara pluggar en massa stockholmare på KTH som inte befinner sig i samma "sociala situation" som en utböling som mig och därför inte är intresserad av att lära känna nytt folk? Jag har också fått för mig att det bara är "gamlingar" som pluggar på KTH, hur många går direkt från gymnasiet till KTH till exempel? Ligger det någon sanning i det här? Hur är det med studentkänslan på KTH?

Jag känner att det inte bara är viktigt att utbildningen håller kvalité, utan att man kommer trivas på skolan också

Permalänk
Medlem

Re: Plugga på KTH?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Septimiux
Ja, för att bryta lite med mängden tänkte jag fråga om det sociala istället för utbildning på KTH ^^

Jag har fått för mig att det bara pluggar en massa stockholmare på KTH som inte befinner sig i samma "sociala situation" som en utböling som mig och därför inte är intresserad av att lära känna nytt folk? Jag har också fått för mig att det bara är "gamlingar" som pluggar på KTH, hur många går direkt från gymnasiet till KTH till exempel? Ligger det någon sanning i det här? Hur är det med studentkänslan på KTH?

Jag känner att det inte bara är viktigt att utbildningen håller kvalité, utan att man kommer trivas på skolan också

Jag var gamling när jag började på KTH Jag var då 20 De flesta hade gått direkt till KTH från gymnasiet, samt en del som hade hoppat över lägre årskurser i grundskolan så de var både 1 och 2 år "före" så att säga.

Du kommer garanterat lära känna alla om du är bra socialt! De 2 första veckorna är de roligaste, nollningsperiod med massa fester och lekar. Du kommer GARANTERAT lära känna massor under de veckorna. Sen under utbildningen spenderar man extremt mycket tid i skolan, så man kommer varandra närmare bara av den anledningen

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vill du leva ett ordenkligt studentliv med studentpubbar och bo nära en massa andra studenter är stockholm inte det bästa alternativet.
Många av dina klasskompisar kommer bo utspritt i stockholms förorter och en hel del hemma hos mamma och pappa.

Permalänk

Jag började plugga civ.ing datateknik på KTH nu i höst, är Stockholmare (förortspojke om man ska vara mer specifik) och kommer direkt ifrån gymnasiet. Liknande omständigheter är vad jag vet vanligt (detta baseras på snack med andra i klassen), men det finns många i klassen som precis har flyttat till Stockholm, har tagit ett studiebreak i ett eller fler år, etc.

Nu bor jag fortfarande hemma, planerar att flytta in till någon studentbostad om ett år eller så när jag får råd med det.

Permalänk
Medlem

Har precis börjat på KTH och vad jag hört från mina kompisar som har börjat på andra högskolor så är det helt klart mindre "studentliv" här i Stockholm. Med det säger jag absolut inte att det är dåligt eller att det är tråkigt här, jag har skitkul och jag har träffat många nya trevliga kompisar. Tänk bara på att inte missa nolleveckorna, de är helt sjukt roliga och du lär känna de flesta!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt lika mycket studentliv som i universitetsstäderna, men det finns ändå gott om aktiviteter och det är inga problem att skaffa nya vänner. Ett bra sätt att träffa nytt folk är att bli aktiv i kåren. I synnerhet mottagningarna är skitroliga att såväl vara med på som att anordna.

Jag har inga siffror, men baserat på mina egna erfarenheter är de flesta som börjar relativt unga, mellan 19 och 22 kanske. En liten majoritet är från stockholmsområdet, men många flyttar hit från andra delar av landet också. Givetvis dyker det upp alla möjliga människor - en del vill vara för sig själva, andra vill gärna lära känna nya vänner.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?