Counter Strike server på Ubuntu - Problem med port

Permalänk

Counter Strike server på Ubuntu - Problem med port

Tjena!

Försöker få igång en CS-server på min Ubuntu dator här hemma, "installeringen" gick fint, men när jag ska köra igång det med kommandot

./hlds_run -game cstrike +ip xx.xx.xx.xx +sv_lan 1 -nomaster +maxplayers 18 +map de_dust2

får jag upp en meddelande som lyder:

WARNING: UDP_OpenSocket: port: 27015 bind: Cannot assign requested address FATAL ERROR (shutting down): Couldn't allocate dedicated server IP port 27015.

Jag har öppnat porten 27015 och övriga portar som ska användas på routern, och inget annat använder 27015 vad jag vet, kan man kolla upp om något gör det? Har googlat men inte fått in några vettiga svar. Hjälp uppskattas!

EDIT: Kan tillägga att om jag kör utan +ip så kommer jag åt servern lokalt från min andra dator, men inte via "internet".

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk

har du öppnat porten i routhern då? om du bara gjort det på datorns brandvägg förklarar det varför du bara kommer åt den lokalt.

OBS
kan inget om ubuntu så kan ha brutalt fel

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
har du öppnat porten i routhern då? om du bara gjort det på datorns brandvägg förklarar det varför du bara kommer åt den lokalt.

OBS
kan inget om ubuntu så kan ha brutalt fel

Dålig av mig, portarna jag har öppnat är på routern, därför undrar jag om man ska konfigurera något i Ubuntu får att få det att fungera.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem

Ok men alltså det här har ju inget med routern att göra dådå. Kolla så att du inte har något som körs på den porten redan "fuser -n tcp 27015"

Problemet är inte att inte porten är öppen problemet är att steam inte får binda upp den porten för att lyssna på, och vad det beror på är olika från gång till gång men för det mesta är det för att något redan lyssnar på porten eller för att man försöker använda en för låg port med en user som inte har rättigheter till det - vilket inte är fallet den här gången men det känns matnyttigt att nämna.

EDIT: prova att skippa +ip parametern, den är onödig.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Ok men alltså det här har ju inget med routern att göra dådå. Kolla så att du inte har något som körs på den porten redan "fuser -n tcp 27015"

Problemet är inte att inte porten är öppen problemet är att steam inte får binda upp den porten för att lyssna på, och vad det beror på är olika från gång till gång men för det mesta är det för att något redan lyssnar på porten eller för att man försöker använda en för låg port med en user som inte har rättigheter till det - vilket inte är fallet den här gången men det känns matnyttigt att nämna.

EDIT: prova att skippa +ip parametern, den är onödig.

Händer ingenting när jag kör kommandot

fuser -n tcp 27015

?

Om jag tar bort +ip paramtern kommer jag som sagt bara in på den "internt", alltså enbart med min andra dator om jag går via LAN-fliken på CS. Kör jag connect från konsol med min externa ip på host-datorn kommer jag inte in.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem

Att du inte får någon output betyder att inget har bundit upp den porten.

Men att du inte kan connecta utifrån och in har inte med vilket +ip du sätter utan med din portforwarding att göra. Det är ju inte som att den lyssna på localhost, den lyssnar på alla interfaces (eventuellt om man bestämmer ett IP om man råkar ha flera LAN IP) och sedan är det portforwarding som avgör om trafiken kommer fram eller inte.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

"+sv_lan 1 " testa byta till "-sv_lan 0"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Att du inte får någon output betyder att inget har bundit upp den porten.

Men att du inte kan connecta utifrån och in har inte med vilket +ip du sätter utan med din portforwarding att göra. Det är ju inte som att den lyssna på localhost, den lyssnar på alla interfaces (eventuellt om man bestämmer ett IP om man råkar ha flera LAN IP) och sedan är det portforwarding som avgör om trafiken kommer fram eller inte.

Jag har öppnat portarna man ska öppna, får panik, vad kan felet vara?

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem

ptja, Rackarkungen har en poäng med att du kanske ska tillåta annat än lan anslutningar. +sv_lan 0 blir det väl.

Sedan ska jag inte svära på det, för jag har inte använt en sån där "hemma router" sedan jag flydde boet för många år sedan, men den loopar nog inte trafiken som du vill att den ska göra. Om du connectar mot ditt WAN IP ifrån ditt LAN så går det direkt till routern och behandlas inte av reglerna som du satt. Enklast är ju om du har en polare som kan testa att connecta mot din server, eventuellt om du har ett shellkonto någonstans (långsökt jag vet) så kan du telnet'a till porten och se om du blir ansluten.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Jag svarade på exakt samma sak för nån vecka sen:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7970...

Med ip-parametern ska du ange ditt Interna ip som servern har (eller inget alls så lyssnar den på alla interface).
Att du inte kan ansluta med ditt externa ip från en lokal dator beror på din router som inte klarar av det. Du får be någon utanstående att försöka ansluta till din server.

Permalänk

Tack för all hjälp! Det har nu ordnat sig. felen var att jag skulle använda -sv_lan0 och jag connectar till server med interna ip:n till servern medans mina vänner connectar med externa.

Tack!

Visa signatur

-D'oh!|