Köp av dator från usa?

Permalänk
Medlem

Köp av dator från usa?

Tjena nu äre så det är dags att över giva denna dator jag har nu å nu har jag en ganska shysst budget å ska köpa eller funderar på att köpa en Alienware någon som kan uppskattnings vis säga hur mkt slut priset kan gå på om datorn kostar runt 50 tusen beräknat via forex .

Vad kmr slut kostnaden gå på med tull å moms å frak till sverige .

Tack på förhand .

Permalänk
Hedersmedlem

Tullsatsen för datorer kan hittas här:

http://www.tullverket.se/sokordao/t/tullochmomsavgifterpavanl...

Den ligger alltså på 0%. Däremot så kommer du troligtvis åka på moms, d v s 25%.

Om datorn kostar 50000 inkl frakt så blir totalkostnade alltså 62500 Kr.
Om den kostar 50000 Kr utan frakt måste du först räkna till frakten och sedan lägga på 25% moms.

Jag har svårt att se att du "slipper" undan moms på ett sådant stort paket.

Alienware.com säljer inte till utlandet. Istället måste du använda dig av Alienware Europa (http://www.alienware.co.uk/main.aspx) och då läggs den svenska momsen på direkt (man kan välja Sverige som land).

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

jaja... antar väl att du gillar deras chassi?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen björn uppskattas.

Handlar inte om att jag bara gillar deras chassi jag orkar inte med en egen ihoppsatt dator längre har mkt erfarenhet inom det jag men orkar inte med allt krångel längre .

Senast som i förregår krashade en av mina hårdiskar då jag bara startade om datorn å är trött på sånna plötsliga fel .

Så vill ha en dator som håller ett tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrThraX
Tack för hjälpen björn uppskattas.

Handlar inte om att jag bara gillar deras chassi jag orkar inte med en egen ihoppsatt dator längre har mkt erfarenhet inom det jag men orkar inte med allt krångel längre .

Senast som i förregår krashade en av mina hårdiskar då jag bara startade om datorn å är trött på sånna plötsliga fel .

Så vill ha en dator som håller ett tag.

Såvida du inte köper från Ebay går det inte att beställa något från USA. Det finns i princip inga affärer som säljer till utlandet på grund av Amerikansk lag. De förstår ju att folk vill köpa genom USA och det tappar produktbolagen på. Har försökt. För det första så skickar de inte saker till utlandet och för de andra tar de inte emot kreditkort som inte är registrerade i USA.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrThraX
Tack för hjälpen björn uppskattas.

Handlar inte om att jag bara gillar deras chassi jag orkar inte med en egen ihoppsatt dator längre har mkt erfarenhet inom det jag men orkar inte med allt krångel längre .

Senast som i förregår krashade en av mina hårdiskar då jag bara startade om datorn å är trött på sånna plötsliga fel .

Så vill ha en dator som håller ett tag.

Så köp från Alienware Europe, eller Dell, eller HP, eller Fujitsu-Siemens ... finns många färdiga ihopsatta datorer. Om du nu vill slänga bort så mkt pengar, köp en Dell XPS-730 (http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...).

Som nämnts, USA kan du nog glömma att köpa ifrån. Och som Westbound säger, garantiärenden kommer inte precis bli enkla.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Senast som i förregår krashade en av mina hårdiskar då jag bara startade om datorn å är trött på sånna plötsliga fel .

Jag håller med om att man kan slippa visst krångel genom att köpa en dator som ett paket som är färdigmonterat och testat, men just komponentfel lär man ju inte få mindre. Alienware använder samma hårddiskar som alla andra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja precis som andra sagt så blir inga av de felen annorlunda för att du köper en megadyr Alienware. Inte heller speciellt mycket längre livslängd.

Men är man miljonär så spelar ju inte priset någon roll:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du kan associera hemmabygge med problem...

Ingen av de hembyggda datorer jag har byggt under åren har jag haft några större problem med, däremot med de flesta märkesdatorer (Dell, HP) jag testat har det varit skumma problem med (skumma drivrutiner, speciella versioner av kort o.s.v.).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

bogg said it all!

För övrigt går det visst att handla med kreditkort som är exempelvis svenska. Brorsan handlade på amazon.com med sitt handelsbanken VISA i somras.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

För övrigt så skickar INTE Alienware USA till Sverige vilket var det som det handlade om

Och varför skulle en megadyr dator vara bättre livslängdmässigt?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har haft en märkes dator förut en dell 8400 min första den krånglade aldrig på ett helt år aldrig nå fel va jag märkte av funkade cleant. Efter den så bytte jag till hemmabygge å alltid har jag haft mer fel med hemma bygda datorer en märkes.

Visserligen kan det vara för att jag har hade min dell så pass lite tid. För sedan 1 år tebax har jag fått byta , Prolle 1 gång , Hårdisk 1 gång , Grafikort 1 gång , Nätagg En gång det är bara under några månader . En sak går sönder byter den då går nästa sönder. Typ som en kedje reaktion å jag är trött på det.

Så jag tror Alienware är bättre en hemma bygge företaget är gjort för att bygga datorer deras kunskap är bättre en min , Så jag orkar inte hålla på med sånt crap längre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Såvida du inte köper från Ebay går det inte att beställa något från USA. Det finns i princip inga affärer som säljer till utlandet på grund av Amerikansk lag. De förstår ju att folk vill köpa genom USA och det tappar produktbolagen på. Har försökt. För det första så skickar de inte saker till utlandet och för de andra tar de inte emot kreditkort som inte är registrerade i USA.

Vet inte vilken värld du kommer från?

Permalänk

Lånar tråden lite angående USA köp:

Jag har tänkt köpa lite begagnade prylar från USA, hur baserar tullen avgifterna på då? Behöver jag momsa och tulla på nypriset eller på det priset jag betalar? Och hur ska de veta egentligen hur mycket jag betalar för det? Går de enbart på vad säljaren skriver som summa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Lånar tråden lite angående USA köp:

Jag har tänkt köpa lite begagnade prylar från USA, hur baserar tullen avgifterna på då? Behöver jag momsa och tulla på nypriset eller på det priset jag betalar? Och hur ska de veta egentligen hur mycket jag betalar för det? Går de enbart på vad säljaren skriver som summa?

Priset du betalar.

Tror dom inte på vad säljaren skriver får du skicka in kvitto.

Till TS:

Beror väl antagligen mer på en kombination av SBS och ESD än att hemmabyggen har mer problem rent generellt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Såvida du inte köper från Ebay går det inte att beställa något från USA. Det finns i princip inga affärer som säljer till utlandet på grund av Amerikansk lag. De förstår ju att folk vill köpa genom USA och det tappar produktbolagen på. Har försökt. För det första så skickar de inte saker till utlandet och för de andra tar de inte emot kreditkort som inte är registrerade i USA.

Herregud, du har försökt handla från ett företag och fått nobben och drar då alla över en kam eller?
Det finns en j***a massa butiker i USA som gladeligen tar emot beställningar från oss svenskar och godtar betalning med våra VISA tex.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Herregud, du har försökt handla från ett företag och fått nobben och drar då alla över en kam eller?
Det finns en j***a massa butiker i USA som gladeligen tar emot beställningar från oss svenskar och godtar betalning med våra VISA tex.

Och du vet hur många jag har försökt beställa från. Jag har testat hur många affärer som helst så kom inte med någon kaxig skit. Kom i stället med en mission statement som motbevisar mig så börjar jag gladeligen handla därifrån men då snackar vi amerikanska priser i butiken och inte så att det slutar på samma pris som här i Sverige...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Han har faktiskt rätt..... jag har beställt ifrån MASSOR av amerikanska butiker.....

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Och du vet hur många jag har försökt beställa från. Jag har testat hur många affärer som helst så kom inte med någon kaxig skit. Kom i stället med en mission statement som motbevisar mig så börjar jag gladeligen handla därifrån men då snackar vi amerikanska priser i butiken och inte så att det slutar på samma pris som här i Sverige...

Vad fan då kaxig? Du påstår att det inte finns en enda butik i USA som säljer varor till Sverige förutom E-Bay, det är ett väldigt dumt påstående.
Du säger inte ens att det är datorrelaterade varor utan du säger att INGA butiker säljer till Sverige (förutom E-Bay), och jag säger att du har fel och jag är kaxig...

Men skit i det nu och berätta vad det är för lag du pratar om istället den har jag inte hört talas om innan.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern

Men skit i det nu och berätta vad det är för lag du pratar om istället den har jag inte hört talas om innan.

Murphys lag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Murphys_lag

Permalänk
Avstängd

Kan nån då lista de datorbutiker i USA som tillåter att du handlar med ett svenskt betalkort/svenskt Paypalkonto?

Har iofs aldrig letat särskilt, men de flesta gör det inte, Amazon bryr sig inte särskilt, eller iaf inte mer än att de möjligtvis hänger upp sig på adressen man vill ha grejorna skickade till.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Vad fan då kaxig? Du påstår att det inte finns en enda butik i USA som säljer varor till Sverige förutom E-Bay, det är ett väldigt dumt påstående.
Du säger inte ens att det är datorrelaterade varor utan du säger att INGA butiker säljer till Sverige (förutom E-Bay), och jag säger att du har fel och jag är kaxig...

Men skit i det nu och berätta vad det är för lag du pratar om istället den har jag inte hört talas om innan.

Jag antog att folk skulle förstå att jag menade datorrelaterade butiker med tanke på att det är ett datorforum. Jag har kollat väldigt många datorbutiker och musikaffärer online och än så länge har jag inte hittat någon som jag faktiskt kunde beställa från till ett vettigt pris.

Det är inte en generell lag utan har att göra med avtal som affärer har med tillverkare att inte sälja utanför Nordamerika. Gör de det så tappar tillverkare på marknaden i till exempel Europa där de tjänar mer pengar per produkt såld.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Tänkte bara fråga lite snabbt igen på www.alienware.co.uk är momsen inräknad där eller? för frakten är nog inte det . Men som sagt momsen är viktigast .

Permalänk
Medlem

"The price listed on the website does not include shipping or handling costs, transport, insurance, or any other applicable duties, taxes, levies or charges, unless stated otherwise. VAT is only included if stated. Details of shipping and handling costs, transport, insurance, VAT or any other applicable duties, taxes, levies or charges will be specified at the Product purchase "check out" stage ."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720