Internet vart segt efter inkopplad voip dosa.

Permalänk
Medlem

Internet vart segt efter inkopplad voip dosa.

Hejsan!

Jag bor i norge(oslo) och har en internet leverantör som heter Get vilket har fungerat ypperligt fram tills dess att jag skulle koppla in voip dosan mellan modemet och trådlösa routern. Allt går segt, igår när det var kopplat modem -> router så hade jag 70ms i ett online spel. Nu pendlar det mellan 1200-4800.
Har testat att reseta både router och voip dosa, men inget har hjälpt. testade att pinga ping.sunet.se just när jag anslutit till det trådlösa då pingade jag mellan 550-880. 3 sek senare när jag testade igen så låg den första på 1250 och den andra på 1500 sen vart det timeout.

Är inte duktig på sånt här, så är det någon som kan ha en lösning på vad som jag kan göra för att få en stabil lina samtidigt som jag kan använda telefonen?

Tacksam för svar!

Mvh
/glupsk

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig rekommendera att du kopplar in din router så att säga 'bakom' voip-dosan, skaffa hellre en switch som du sätter efter modemet och kopplar in voip-dosan och routern i den.

Permalänk
Medlem

Okej!

Jag kan förstå att det kan tappas fart då det blir en dosa extra som det ska passera i.

Men har du något tips på vad för switch jag ska köpa?

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glupsk
Okej!

Jag kan förstå att det kan tappas fart då det blir en dosa extra som det ska passera i.

Men har du något tips på vad för switch jag ska köpa?

Ptjae har väl inget direkt tips.. godtycklig gbit-switch av något skapligt välkänt märke; dlink, netgear osv brukar väl ha rätt billiga sådana.

Permalänk
Medlem

Tackar för rådet!

Får låna grannes lina tillsvidare

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE