Apple utvecklar egen processor

Permalänk
Melding Plague

Apple utvecklar egen processor

I våras köpte Apple upp processortillverkaren PA Semiconductor. Nu hävdar en anställd på det uppköpta företaget att Apple utvecklar en helt egen processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det vore ju underbart om det var sant. Konkurrens!

Permalänk
Avstängd

De använder ju ARM-chip i iPod's så fritt fram.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ontopic. trodde först dom skulle göra sina egna processorer till mac vilket skulle vara intressant i konkurrenssyfte men så var ju inte fallet. nu känns nyheten ganska ointressant för min del. Är inte intresserad av ipod/iphone då jag tycker det är för mycket mode framför funktion dessutom är iphone för dyr för mig.

Permalänk

Det är väl svårt att säga om det är bra eller dåligt innan man ser några färdiga produkter.

Permalänk
Medlem

Ja. dom får göra vad dom vill, för hittills så är det mest en massa mode prylar som dom skapat till massorna.
Men går man tillbaka 20 år i tiden så var det roliga burkar för dom som hade speciella intressen eller jobb.(foto, dtp, musik eller film)
Har ingen Apple produkt och kommer antagligen aldrig ha någon. Men kanske springer på någon på någon datorskrot.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Finfina nyheter. Ett starkt Äpple gynnar säkert alla. Hoppas de i slutändan ger sig in i cpu-tillverkning för hemdatorer oxå. Skulle vara kalas med en tillverkare av cpuer till Kunna välja mellan Intel, AMD eller Äpple...lär väl aldrig hända dock tyvärr.

Permalänk

Bra Apple!

Äntligen, måla in er i hörnet igen!
(Precis som ni gjorde med PowerPC CPU:erna!)

Ni är väl för snåla för att fortsätta köra Intel CPU:er.
(Nu kan man kan ju installera ert super-duper-ultra-mega-grymma OS på vanliga PC datorer också då. Ni vill ju ha pengar för Varje sålit OS X också!)

Innan alla Macfanatiker hoppar på mig så säger jag att jag är OS X användare sen 2.5 år tillbaka och har ägt en MacMini G4 samt Intel MacBook.

Permalänk
Hedersmedlem

Läsa nyheten kanske? Det skall inte bli en datorCPU utan mera riktat mot Iphone Ipod mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle_Zealot
Bra Apple!

Äntligen, måla in er i hörnet igen!
(Precis som ni gjorde med PowerPC CPU:erna!)

Ni är väl för snåla för att fortsätta köra Intel CPU:er.

Du verkar inte medveten om att Apple aldrig har använt Intelprocessorer i vare sig iPods eller iPhones. Du verkar heller inte medveten om att det tillverkas en miljard ARM kompatibla processorer per år, i runda slängar fyra gånger så många som antalet x86 processorer. (Det används inga x86 processorer in några telefoner.)

Apple kommer att skapa processorer som alternativ till att köpa de som säljs av TI, Broadcom, Samsung, med flera.

Det spännande kommer in i att PowerVR just har tillkännagivit ett licensavtal med en stor tillverkare (ej namngiven) som ger tillåtelse att använda all nuvarande (MBX, SGX) och framtida(!) grafik och media IP som PowerVR tar fram.... I och med formuleringen av pressmeddelandet behöver inga nya tillkännagivanden göras vad anbelangar licensiering i framtiden, något som passar tystlåtna Apple.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så påminde detta mig om en artikel jag läste rätt nyligen om Apple.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle_Zealot
Bra Apple!

Äntligen, måla in er i hörnet igen!
(Precis som ni gjorde med PowerPC CPU:erna!)

Ni är väl för snåla för att fortsätta köra Intel CPU:er.
(Nu kan man kan ju installera ert super-duper-ultra-mega-grymma OS på vanliga PC datorer också då. Ni vill ju ha pengar för Varje sålit OS X också!)

Innan alla Macfanatiker hoppar på mig så säger jag att jag är OS X användare sen 2.5 år tillbaka och har ägt en MacMini G4 samt Intel MacBook.

Ehhhh, processorerna är till iPhone och ipods.

Permalänk

Ojdå! Det var kanske lite väl skarp kritik mot Äpple då. Sry...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EntropyQ3
Du verkar heller inte medveten om att det tillverkas en miljard ARM kompatibla processorer per år, i runda slängar fyra gånger så många som antalet x86 processorer. (Det används inga x86 processorer in några telefoner.).

Annars är jag fullt medvetem om vad det är för procesorer som finns ute på marknaden. På min jobb jobbar vi mycket med olika processorer.

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Ja äntligen för vi vita snyggt designade processorer

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Ja äntligen för vi vita snyggt designade processorer

Dagens! *applåderar*

Permalänk
Avstängd

Verkar ganska onödigt att de ska börja tillverka egna processorer.
Finns ju redan tillverkare som Atmel, Xilinx, Texas Instruments, etc som gör processorer.

Permalänk
Medlem

Apple är redan idag en av grundarna till de modernare Strongarm-cpuerna då de samarbetade med acorn för att utveckla arm-cpuer. Dagens ARM-cpuer har alltså utvecklas mer tack vare ett tidigare initiativ från Apple för att utveckla en smidig cpu för Newton/Message pad i början av 1990-talet.

Så detta är väldigt bra för en konservativ branch, att få inputs från ett användarperspektiv.

Permalänk
Medlem

Nått nytt på den här fronten?

Rätt tyst runt Apple's cpu-utveckling, så det borde rimligtvis vara nått grymt på g!

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16