Permalänk
Medlem

Fysik

Hej!

Jag går för närvarande på 3:e året på gymnasiet, linje naturvetenskap. Håller på att läsa bl.a. Matte E, Kemi B, Fysik B m.m. Känner att jag förstår snabbare än de flesta andra och mest sitter av lektionerna, jättesegt. Det jag har enklast för är matte.

Visst, hit är allt frid och fröjd. Fast jag känner att jag faktiskt vill lära mig något. Går till lärarna, frågar om lite utmaningar, de ger mig mest lite mer komplexa beräkningar. Det egendomliga med hela situationen är att jag avskyr beräkningar, iaf då jag måste ta eget initiativ och ha någon som helst självdisciplin. Självklart gör jag alla prov och svarar på lektionerna och får de betyg jag vill ha.

Det jag vill komma fram till är att jag vill hitta ett sätt att lära avancerade saker på där jag kan lära mig mer än vad läraren går igenom på tavlan (eftersom då måste jag gå sakta framåt, å andra sidan slipper jag plugga på egen hand). Ifall det är någon som kan rekommendera någon dokumentärserie som man kan kolla på för att på så sätt lära sig utan att plugga.

Alla tips välkomnas varmt!

PS. Är för tillfället främst intresserad av fysik.

Permalänk
Medlem

Vet att SVT sände många bra serier i höstas i vetenskapens värld och vetenskapsmagasinet. Kände ungefär som dig på gymnasiet men tog inte tag i det såg det som en chans att slippa plugga hemma istället.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt! Hade precis sånt i åtankarna. Hur kommer man över avsnitt ifrån vetenskapens värld och dylikt?

Permalänk
Medlem

Google video har många inspelade föreläsningar av alla möjliga vetenskaper.
Prova physics eller mechanics. Lägg till lecture och det är klart!

Permalänk
Medlem

MIT har föreläsningar upplagda på nätet. Finns på både inom fysik, matematik och mycket annat.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen vladmir & Micket! Har kollat upp några videor och mitt första intryck är att de är precis vad jag letar efter. Ifall det är någon som känner till ännu mer av den sorten får den gärna tipsa om det

Permalänk
Glömsk

Fysikföreläsningarna på MIT är helt underbara. Walter Lewin har fått pris för de föreläsningarna till och med.

http://ocw.mit.edu/OcwWeb/web/courses/av/index.htm#Physics

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Att lära sig fysik utan att studera är förstås lite knepigt. Det går att läsa populärvetenskapliga böcker och skrifter, men det är endast bra för att väcka intresse - inte för att lära sig.

Jag rekommenderar att du går på universitetsföreläsningar. Skaffa en fysikbok och kör hårt. För övrigt är Richard Feynman Lectures on Physics bland mina favoritböcker i fysik. Lipman Bers bok Calculus var den bok som verkligen väckte mitt intresse för matematik.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Entusiast

Problemet med fysik att man snabbt behöver mycket matte för att förstå hur det funkar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Problemet med fysik att man snabbt behöver mycket matte för att förstå hur det funkar.

Där håller jag inte alls med. För att få förståelse för fysik behövs inte så mycket matte, men för att kunna göra någolunda exakta förutsägelser (istället för bara kvalificerade gissningar) så behövs mycket matte.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?