Vidare studier efter gymnasiet?

Permalänk
Avstängd

Vidare studier efter gymnasiet?

Okej jag kanske är lite tidigt ute men det skadar inte någon. Grejen är såhär att jag har väldigt svårt att tänka ut vad jag vill vidare plugga till högskolan/universitet etc etc. Det har alltid varit 3-4 kategorier jag garanterat vill bli inom.

Jag kan ju säga vad jag gör och vad jag har gjort hittills. Just nu går jag första året på gymnasiet och läser naturkunskap. Jag tror jag kommer att gå ut med 17-18.5 ungefär där någonstans.

Nu till grejen det finns flera grejer som intresserar mig men jag är inte så fördjupad och därför skulle jag vilja har lite hjälp från er.

- Något inom datorer, helst så ska det inte vara mycket programmering utan med praktiskt jobb. Vill heller inte använda så mycket mattematik eftersom jag inte gillar det. Jag tänkte mig något inom nätverk men jag vill ha längre utbildning och bättre ingångslön när jag arbetar. Jag vet att det är svårt att både få något man gillar och bra lön men det är därför jag är här

- Civil/företags ekonom Det lilla jag har läst om det låter roligt. Marknadsföring, redovisning och finansiering b.la låter väldigt roligt och att styra något så stort verkar jätte spännande för att jag gillar sådana saker. Men som sagt så tror jag att det fattas några kurser eftersom jag läser natur och vad jag har förståt så får man mer grunder i samhällsutbildningen, kommentarer?

-Företagare, visst jag vet att man knappast behöver någon utbildning och jag vet varken om det finns eller vad utbildningen heter för att bli någon slags utbildad "företagare", kan tänka mig att det har ihop mycket med ekonom. Jag gillar att styra och har redan börjat importera små varor och har väldigt många ide er

Jurist(juridik), jag har alltid sedan barnsben velat bli en advokat, men har gjort mycket reserach på senaste tiden och jag gillar inte Sveriges rättssystem, verkar rätt tråkigt(okej det kanske låter dumt, men jag stöör mig så kraftigt på salarna, skulle inte bli glad av att arbete i sådan miljö), sedan vet jag att en advokat gör MYCCCCCCCKET mer grejen är att representera någon i domstolen etc. Har alltid varit bra på att argumentera om jag är insatt i ämnet. Nu är det kanske bara jag eller så har jag kollat för mycket på Amerikanska filmer. Exempelvis the practice(advokaterna), hela det upp lägget gillar jag och att bara arbeta så inom en egen firma. Men att plugga till jurist i USA är nog uteslutet eftersom vad jag har läst så måste man först ha pluggat fyra år i högskola innan man kan söka in.

Nu skulle jag behöva lite tips om vad som skulle passa mig så jag inte är helt ute och cyklar så ni får gärna ta hänsyn till utbildningen jag läser nu.
Som man ser, så spelar det ingen roll vilket område jag tar jag skulle gärna vilja styra egen firma/företag även om jag håller på med juridik eller datorer.

Utbildningen ska helst vara i Göteborg.

Tack så jättemycket för hjälpen, jag kanske är jätte tidig och om ni tycker att jag är det får jag återkomma.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Vidare studier efter gymnasiet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
- Något inom datorer, helst så ska det inte vara mycket programmering utan med praktiskt jobb. Vill heller inte använda så mycket mattematik eftersom jag inte gillar det.

Någon slags högskoleingenjör kanske? Datateknik har en hel del programmering, elektroteknik kanske?
http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbild...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
- Civil/företags ekonom Det lilla jag har läst om det låter roligt. Marknadsföring, redovisning och finansiering b.la låter väldigt roligt och att styra något så stort verkar jätte spännande för att jag gillar sådana saker. Men som sagt så tror jag att det fattas några kurser eftersom jag läser natur och vad jag har förståt så får man mer grunder i samhällsutbildningen, kommentarer?

På gymnasiet är det så roligt att man (i alla fall om man tänker studera vidare) inte förlorar något på att läsa naturvetenskapsprogrammet, man blir behörig till allt. Möjligen skulle du ha insett att redovisning inte är så roligt som det låter om du hade läst mera sådant.

Permalänk

Förslag på tekniska högskoleutbildningar...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

BTW; så måste jag påpeka att du läser Naturvetenskap och inte "naturkunskap."

Permalänk
Medlem

Re: Vidare studier efter gymnasiet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV

Utbildningen ska helst vara i Göteborg.

Hur pass hugget i sten är det? Du har ju även Lunds universitet nästan runt hörnet, värt att överväga tycker jag.

Hur som helst, ska du bli jurist/advokat så är det juristlinjen som gäller, ges även vid Göteborgs universitet.

Ska du bli ekonom eller företagare är det nog ekonomprogrammet vid Göteborgs universitets handelshögskola som gäller för din del.

GU har säkert någon slags konsulent eller öppna dagar för intressenter där de hjälper dig. Ett alternativ är ju att du prövar på att läsa en fristående kurs först (typ juridisk introduktionskurs eller företagsekonomi A). Det kan nog vara värt att dubbelkolla om du kan tillgodoräkna dig eventuella lösa kurser om du senare hoppar på en linje, så slipper du eventuellt tenta av samma saker två gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikB
Lunds universitet nästan runt hörnet,

Godtycklig definition av nästan ¬_¬

Anyway, till trådskaparen: Mitt tips är att satsa på juridik då det låter som att du inte kommer tycka om de andra, dels för att de innebär mycket matte. Är inte så insatt så jag vet inte riktigt vad det finns för utbildningar inom data, men jag skulle tro att de flesta involverar en del matematik. Elektro är nog det jag tror skulle vara bäst i så fall: http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbild...

Men du har ju som sagt nästan tre år på dig att kolla runt och känna efter, knappast någon brådska.

Permalänk
Avstängd

Finns det någon sida vart man kan kolla förra årets eller detta årets intagnings poäng så man får ett hum om hur mycket man behöver för att bli antagen?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Finns det någon sida vart man kan kolla förra årets eller detta årets intagnings poäng så man får ett hum om hur mycket man behöver för att bli antagen?

Ja.
http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1442

Permalänk
Avstängd

Alltså jag kan ju inte läsa av den. Men det jag har kunnit lista ut är att det är praktiskt taget omöjligt för mig att komma in? ca 600st behöriga sökande i första hand till juristprogrammet i GBG. och jag planerar att gå ut med ca 18-19 utav 22.5 möjliga poäng. Chansen borde vara ganska liten. Eller hur ser man egentligen vad exempelvis de från förra året hade för betyg, det hittar inte jag.

Någon som kan beräkna mina möjligheter?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Alltså jag kan ju inte läsa av den. Men det jag har kunnit lista ut är att det är praktiskt taget omöjligt för mig att komma in? ca 600st behöriga sökande i första hand till juristprogrammet i GBG. och jag planerar att gå ut med ca 18-19 utav 22.5 möjliga poäng. Chansen borde vara ganska liten. Eller hur ser man egentligen vad exempelvis de från förra året hade för betyg, det hittar inte jag.

Någon som kan beräkna mina möjligheter?

Om man tittar på raden "Göteborgs universitet, GU-19763, Juristprogrammet" ser man att lägsta jämförelsetal i år var 18,9 eller 1,5 på högskoleprovet. Tidigare års siffror finns här: http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1447

2007 gällde till exempel 19,3 respektive 1,7

Permalänk
Medlem

värt att tänka på är att det är svårt att få juridik jobb. känner en som är ganska ny ut examinerad som tycker att det ä hopplöst.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Avstängd

Så det är lättare att komma in med högskole provet, det hade jag inte väntat mig.

Akka, att hitta jobb är inget problem för mig.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Är man inte särskilt förtjust i matematik, vilket är helt naturligt, så är inte någon civilingenjörsutbildning inom data och elektronik något bra val. Det består mest av matematik, de första åren iaf.