Telia, portering och moment 22
Hej allihopa,
Vill gärna ha lite feedback på saker jag kan göra, inte för att det är speciellt mycket pengar... utan det är en principsak. Som det så ofta är.
Från 1:a september bor jag i ny bostad, detta är något jag vetat en lång lång tid. Jag har under den tiden varit mycket duktig och sagt upp, flyttat och haft mig med alla abbonemang. Dock så var det lite speciellt med telefonin eftersom jag ville ha numret porterat.
I nya bostaden fanns bara möjligheten till IP-telefoni, ingen koppar indragen. Hade jag fått välja hade jag nog väntat och velat låta tekniken mogna lite till innan jag hoppade på tåget. Sen är de fräcka tjänsterna frånvarande så varför byta till sämre ljudkvalitet egentligen?
Men jag bestämde mig att byta till annan telefonioperatör för telia tog 95kr/mån och bahnhof tog 0kr/mån. Det är en aning skillnad och bredbandet är samma sak, halva priset i jämförelse. Så då gick telia bort från den fasta telefonin. Eftersom jag ville behålla samma nummer så var det extra viktigt att jag inte sade upp mitt abbonemang, för då skulle mitt nummer försvinna in i telefonnummerslimbo och aldrig mer komma tillbaka till mig. Så jag lät bli att säga upp mitt abbonemang av den anledningen.
I dag fick jag en faktura från telia på 350kronor i uppsägningsavgift eftersom jag inte fullgjort min uppsägningstid på tre månader.
Så för att portera nummer så ska man absolut inte säga upp.
Men om man inte säger upp så får man betala uppsägningsavgift.
Välkommen till år 2008, varför måste nummer låsa sig????
Jag har pratat med telia och ingen kan göra något och ingen är otrevlig men ingen kan göra något. Jag har bortsett från något år haft både fast och mobil telefoni från telia de senaste 15 åren.
Nu har jag för avsikt att sluta med mobil hos dem också, och helt enkelt låta bli att prata i telefon när jag är i norrland.
Hur kan man ha ett system som omöjliggör att man kan göra rätt utan straffavgifter? Nåja, finns det någon som har lyckats slippa detta på något vis, eller är det någon som vill sympatihoppa-av från teliatåget? Om jag kan hävda att jag lyckats få med mig några betalande kunder så blir nog mitt gnällbrev till telia lite bättre.
Tack för att ni läste,
Jon