Telia, portering och moment 22

Permalänk

Telia, portering och moment 22

Hej allihopa,

Vill gärna ha lite feedback på saker jag kan göra, inte för att det är speciellt mycket pengar... utan det är en principsak. Som det så ofta är.

Från 1:a september bor jag i ny bostad, detta är något jag vetat en lång lång tid. Jag har under den tiden varit mycket duktig och sagt upp, flyttat och haft mig med alla abbonemang. Dock så var det lite speciellt med telefonin eftersom jag ville ha numret porterat.

I nya bostaden fanns bara möjligheten till IP-telefoni, ingen koppar indragen. Hade jag fått välja hade jag nog väntat och velat låta tekniken mogna lite till innan jag hoppade på tåget. Sen är de fräcka tjänsterna frånvarande så varför byta till sämre ljudkvalitet egentligen?

Men jag bestämde mig att byta till annan telefonioperatör för telia tog 95kr/mån och bahnhof tog 0kr/mån. Det är en aning skillnad och bredbandet är samma sak, halva priset i jämförelse. Så då gick telia bort från den fasta telefonin. Eftersom jag ville behålla samma nummer så var det extra viktigt att jag inte sade upp mitt abbonemang, för då skulle mitt nummer försvinna in i telefonnummerslimbo och aldrig mer komma tillbaka till mig. Så jag lät bli att säga upp mitt abbonemang av den anledningen.

I dag fick jag en faktura från telia på 350kronor i uppsägningsavgift eftersom jag inte fullgjort min uppsägningstid på tre månader.

Så för att portera nummer så ska man absolut inte säga upp.
Men om man inte säger upp så får man betala uppsägningsavgift.

Välkommen till år 2008, varför måste nummer låsa sig????

Jag har pratat med telia och ingen kan göra något och ingen är otrevlig men ingen kan göra något. Jag har bortsett från något år haft både fast och mobil telefoni från telia de senaste 15 åren.

Nu har jag för avsikt att sluta med mobil hos dem också, och helt enkelt låta bli att prata i telefon när jag är i norrland.

Hur kan man ha ett system som omöjliggör att man kan göra rätt utan straffavgifter? Nåja, finns det någon som har lyckats slippa detta på något vis, eller är det någon som vill sympatihoppa-av från teliatåget? Om jag kan hävda att jag lyckats få med mig några betalande kunder så blir nog mitt gnällbrev till telia lite bättre.

Tack för att ni läste,
Jon

Permalänk
Medlem

Datorrelaterat? Nej?

Löjligt? Japp

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

De kan alltid ta bort avgiften om man är tillräckligt påstridig.:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joomlajon
I dag fick jag en faktura från telia på 350kronor i uppsägningsavgift eftersom jag inte fullgjort min uppsägningstid på tre månader.

Ganska självklart om du tänker på det, detta är baksidan om man vill portera sitt nummer.

Permalänk
Medlem

Re: Telia, portering och moment 22

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joomlajon

I dag fick jag en faktura från telia på 350kronor i uppsägningsavgift eftersom jag inte fullgjort min uppsägningstid på tre månader.

Så för att portera nummer så ska man absolut inte säga upp.
Men om man inte säger upp så får man betala uppsägningsavgift.

Fick själv betala 3 månadsavgifter när jag bytte mobil från telenor till telia, så det är branch generellt och inte något bara telia gör.
Sen ska det gå att fixa utan avgift då man ska meddela telia 3 månader i förväg eller hur det nu va, lite krångligt är det allt trodde själv att de automatisk skulle vänta med överförande tills uppsägningstiden gått ut men men det var jag som var klantig.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Men låt säga att man skulle säga till tre månader i förväg. Hur stor är risken att de skulle "råka" tappa nummret så att man inte kan få tillbaka det???

Någon som varit med om det?

Permalänk
Medlem

Änsa sättet är att låta abbonemangen överlappa varandra och under den perioden då göra porteringen.

Hamnade nästan i en liknande situation frånset då att jag hade sagt upp abonemanget och höll på att förlora telefonnumret. turligt nog sumpade stadsnätet sig och slyttade mitt internet/IPtelefoni abonemang en vecka innan upsägelsestiden gått ut (då jag flyttade iptelefoni till iptelefoni i stadsnätet och stadsnätet inte tillåter dubbla abonemang så kunde jag inte låta dem överlappa) så fick 5 dagar utan telefoni men i gengäld kunde jag snabbt fixa porteringen.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Det lustiga med telia är att du får betala om du säger upp ditt abonnemang även om du har fullgjort din bindningstid.

Men som tur var när jag bytte så bjöd Tele2 på det i samtalspott som telia tog ut i straffavgift

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Jag har haft dem i säket åtta år oavbrutet och aldrig haft bindning. Så detta är just en sådan avgift. Dock så har även bahnhof detta, telia säger att bahnhof får kompensera för att de brukar kompensera när folk kommer till dem. Dvs mottagaren betalar (operatörsmässigt).

Nu är det ju något tjall mellan telia och bahnhof, så de håller säkert på med en massa skumma handlingar för att jävlas med varandra.

I alla fall så har jag nu refillkort, dvs bytt abb på mobilen hos telia. Då ska de fasen inte kunna ta ut tre månaders uppsägning. För jag seglar bort från telia nu. Telias nät är det som fungerar bäst, men ett så träigt sätt mot kunder sedan lång tid gör att jag kan lägga mycket mycket energi på att hitta alternativ. Jag får skriva brev när jag är i norrland
/j

Permalänk
Medlem

Råkat ut för samma sak

När jag frågade Telia vad det var för "uppsägningsavgift" och var det stod att det kostar att byta operatör svarade de "men jag säger att det är så"!
Jag ville ha en punkt i villkoren där det står, men då lade hon bara på luren i örat på mig. Så nu kommer jag byta bredbandsleverantör oxå när bindningstiden gått ut i juli.
Vilket träsk för oss stackars konsumenter...

Visa signatur

Windows XP SP3, Pentium 3.2Ghz, 2GB Ram, GEForce 8600 GT 256MB, ASUS VK222H.