Permalänk
Medlem

Max Ram minne

Jag har hört att det bara fungerar att ha max 3gb Ram minne på en XP dator, om man vill ha mer än 3 gb måste man uppgradera till Vista.
Stämmer detta ?

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Japp, Vista eller XP - obs, bara 64-bitsversionerna!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd

Re: Max Ram minne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elias55
Jag har hört att det bara fungerar att ha max 3gb Ram minne på en XP dator, om man vill ha mer än 3 gb måste man uppgradera till Vista.
Stämmer detta ?

Tack på förhand !

32-bitars system kan bara adressera 4Gb. Och eftersom grafikkort och en del andra grejer lägger beslag på en del av utrymmet så minskar det ofta till 3Gb. Beroende på grafikkort förståss. Du kan komma ner ännu längre.

Så därför behöver man Windows XP 64 eller Vista 64 för att få ut full kapacitet ur sitt ram-minne om man har mer än den gränsen.

Windows XP 32-bit eller Vista 32 duger inte.
64-bitskravet gäller förövrigt OSX, Linux, Unix och alla andra operativsystem med.

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd låst enl. §2.1 §2.2 och §3.4 www.sweclockers.com/forum/regler.php *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.