Permalänk
Medlem

NAS mm

Jag hade tänkt att plocka ihop en dator med en massa disk. Men eftersom jag inte kommer ha nån större belastning på den så vill jag att den ska göra fler saker, t.ex. webserver, köra torrentflux osv.
Men utöver det så vill jag ju ha ett enkelt interface för min NAS. Vet att det finns en del fina program till Linux som FreeNAS, Openfiler osv. Men dom är ju specialanpassade och väldigt nedbantade Linuxversioner, så det är ju inte helt enkelt att lägga till fler grejer.

Hur kan jag göra för att bäst kombinera mina två behov? Köra virtuellt kanske?

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju bara att du installerar valfri dist och sätter upp sakerna själv en i sänder om du inte gillar idén med att använda en specialdist, vilket jag inte heller gör så jag förstår dig.

För det här duger väl lite vad som helst, men Pat kommer inte med några julklappar om du inte använder slackware.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Nej jag gillar inte specialdist för NAS, men jag gillar deras användarinterface
Så det står som vanligt mellan snabbt och enkelt, eller mer pill och total kontroll.

Permalänk

Någonting som kanske kan ligga någonstans mitt i mellan kan ju vara webmin annars. Inget jag tycker om, men det paketerar ju nästan allt iaf. Bara torrentflux du får lägga till då.

Annars får du vänta på att någon dist börjar arbeta på det värdelösa config systemet i linux (iaf om man ser det ur portabilitets hållet) Det finns ju någa distar som ändrat om lite. Monowall kör ju tex XML på alla config filer, och openwrt kör ju något hemmasnickrat. (vad jag minns). Tills des är det nog bara Programmera själv eller ta något av dom sämmre alternativen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men vad behöver du göra egentligen? På en NAS sätter man ju oftast upp sina utdelningar en gång, och sedan låter man det bara stå. Kan hända att man lägger till något ibland, men man är ju knappast inne dagligen och pillar med det?