Problem med Ubuntu v8.04 LTS Server Edition i VirtualBox

Permalänk
Medlem

Problem med Ubuntu v8.04 LTS Server Edition i VirtualBox

Hej!

Jag letar olika Linux-dist. o testar dem i Sun xVM VirtualBox för att sedan använda den bästa på min server, men när jag väl testar Ubuntu v8.04 LTS Server Edition får jag följande felmeddelande efter installationen:

Starting up ... This kernel requires the following features not present on the CPU: 0:6 Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU.

Menas det att jag ej kan testa Ubuntu's server-version genom VirtualBox? Kan jag därmed utan problem installera något Linux-dist. på min Dell Dimension 4550 som står som server?

Jag ställer dessa frågor pga har inga DVD-skivor och vill ej slösa på andras i "onödan" och har inte heller råd med att köpa egna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem

http://mojotechblog.wordpress.com/2008/05/28/virtualbox-ubunt...
Vet inte om det kommer funka på den datorn eller inte, dock. NX lär den inte ha, men PAE ska den klara.

Edit: No offence, men jag hittade inlägget genom att läsa din signatur... ungefär iaf.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack Jag var alldeles för nyvaken för att kunna leta själv och jag är desperat efter den hjälp jag behöver med detta. Dock kan jag ej komma in i huvudmenyn som man kommer in i innan man installerar.

Vad menar du förresten med NX och PAE?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem

Huvudmenyn i vad?

NX och PAE är två (helt olika) funktioner i processorer; kärnan i Ubuntu verkar kräva någon av dem (skulle *gissa* på PAE). Du behöver inte läsa de nedan om du inte verkligen vill veta, dock:
http://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Tack Jag var alldeles för nyvaken för att kunna leta själv och jag är desperat efter den hjälp jag behöver med detta. Dock kan jag ej komma in i huvudmenyn som man kommer in i innan man installerar.

Vad menar du förresten med NX och PAE?

Du ska installera senaste VirtualBox som har stöd för sakerna som personen i inlägget länkade till. Det hittar du någonstans i settings för din virtual machine. Alltså en inställning i VirtualBox och inte i Ubuntu.

(Högerklicka på maskinen -> settings -> advanced "tab" -> enable blaha)

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Huvudmenyn i vad?

Innan man ska installera eller nått.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
NX och PAE är två (helt olika) funktioner i processorer; kärnan i Ubuntu verkar kräva någon av dem (skulle *gissa* på PAE). Du behöver inte läsa de nedan om du inte verkligen vill veta, dock:
http://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Ok. Men denna version av Ubuntu som jag har testat i VirtualBox, kan fungera på min Dell Dimension 4550? Jag har nämligen en brännbar DVD-skiva (behövdes visst bara en CD-skiva, men det såg jag ej förrens nu, hehe) och så fort jag har brännt Ubuntu Server på den, ska jag installera o konfigurera.

EDIT Fick igång Ubuntu Server på VirtualBox nu, men allt är ju textbaserat! Jag vill ha grafiskt. Inte en massa text Hur fixar jag detta?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
EDIT Fick igång Ubuntu Server på VirtualBox nu, men allt är ju textbaserat! Jag vill ha grafiskt. Inte en massa text Hur fixar jag detta?

Snälla nån, grafisk server?

Nå väl, simpelt är det att få sig ett skrivbord.

sudo aptitude install xorg xfce4

Vill du köra gnome eller kde så byter du bara ut xfce4 till nån av dom. Rekommenderar dock att du inte installerar hela dröset, kör istället med gnome-core eller kde-base för minimal installation av de miljöerna. Lägg till xdm, gdm eller kdm om du vill logga in grafiskt också. xdm är enklast och snabbast. gdm används oftast till gnome eller xfce. kdm används mest tillsammans med kde.

Sen vet jag inte om det finns så mycket GUI till server-mjukvaran.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Snälla nån, grafisk server?

Nå väl, simpelt är det att få sig ett skrivbord.

sudo aptitude install xorg xfce4

Vill du köra gnome eller kde så byter du bara ut xfce4 till nån av dom. Rekommenderar dock att du inte installerar hela dröset, kör istället med gnome-core eller kde-base för minimal installation av de miljöerna. Lägg till xdm, gdm eller kdm om du vill logga in grafiskt också. xdm är enklast och snabbast. gdm används oftast till gnome eller xfce. kdm används mest tillsammans med kde.

Sen vet jag inte om det finns så mycket GUI till server-mjukvaran.

Tack så mycket. Sitter just nu o skriver från Ubuntu v8.04 LTS Server Edition i VirtualBox. Fult jämfört med Ubuntu Dektop-versionen, men hellre detta än textbaserat

Måste säga att jag är alldeles för ovan med någon Linux-distribution än vad jag är med Windows Första gången jag gör detta nu. Kan vara upprepning med denna mening, men det struntar jag i ^^ Ska lära mig lite, men! Vart ska jag lägga filerna till webbservern? Hur startar jag Ventrilo 2-servern genom teminalen och att den ska köras varje gång man startar Ubuntu (detta kommer aldrig hända, såvida servern inte dummar sig eller om nya uppdateringar installeras o Ubuntu måste startas om)? Hur överför jag filer från en dator till en annan på bästa möjliga sätt?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Tack så mycket. Sitter just nu o skriver från Ubuntu v8.04 LTS Server Edition i VirtualBox. Fult jämfört med Ubuntu Dektop-versionen, men hellre detta än textbaserat

Måste säga att jag är alldeles för ovan med någon Linux-distribution än vad jag är med Windows Första gången jag gör detta nu. Kan vara upprepning med denna mening, men det struntar jag i ^^ Ska lära mig lite, men! Vart ska jag lägga filerna till webbservern? Hur startar jag Ventrilo 2-servern genom teminalen och att den ska köras varje gång man startar Ubuntu (detta kommer aldrig hända, såvida servern inte dummar sig eller om nya uppdateringar installeras o Ubuntu måste startas om)? Hur överför jag filer från en dator till en annan på bästa möjliga sätt?

Nu är det så att Ubuntu Server och Ubuntu Desktop är i princip samma sak. Du kör bara olika applikationer och vanligtvis inget interface eftersom det tar onödiga resurser. Hade du installerat Gnome (+ lite program) istället för XFCE hade du fått Ubuntu Desktop.

Starta saker automatiskt kan du göra genom att lägga in kommandot i /etc/rc.local

För att flytta över filer kan du söka på NFS eller Samba - alternativt köra en FTP som vsftp.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Starta saker automatiskt kan du göra genom att lägga in kommandot i /etc/rc.local

Woot? Vart då sa du? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
För att flytta över filer kan du söka på NFS eller Samba - alternativt köra en FTP som vsftp.

Tack Ska titta mer på detta när jag väl har installerat Ubuntu på min server.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Woot? Vart då sa du? :S

Tack Ska titta mer på detta när jag väl har installerat Ubuntu på min server.

I "/etc/rc.local", öppna den med valfri editor.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
I "/etc/rc.local", öppna den med valfri editor.

Vore snällt om du kunde ge mig lite mer utförlig information om vart och hur jag fixar detta. Har precis in Ventrilo Server v2.1.2 till Ubuntu nu.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det var därför jag rekomenderade Ubuntu vanliga i en annan tråd, det är i princip samma sak som server fast du får med det grafiska direkt. Men ska du sätta upp annat än en simpel fil server kommer du få använda kommando rad delvis.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det var därför jag rekomenderade Ubuntu vanliga i en annan tråd, det är i princip samma sak som server fast du får med det grafiska direkt. Men ska du sätta upp annat än en simpel fil server kommer du få använda kommando rad delvis.

Mjo, jag vet. Men har installerat Ubuntu helt o hållet nu o Ventrilo-servern (Koroth som jag har kallat den för) fungerar helt perfekt. Allt känns som en lättnad Bara det där med autostart på skiten kvar.

EDIT Fixade autostart-grejset genom applikationen "Sessioner". Webbserver-problemet återstår...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Mjo, jag vet. Men har installerat Ubuntu helt o hållet nu o Ventrilo-servern (Koroth som jag har kallat den för) fungerar helt perfekt. Allt känns som en lättnad Bara det där med autostart på skiten kvar.

EDIT Fixade autostart-grejset genom applikationen "Sessioner". Webbserver-problemet återstår...

Bra det är roligt att se folk som är villiga att försöka, och inte ger upp direkt

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tycker Ubuntu är ett trevligt operativsystem. Har fixat webb-server och även en FTP nu, men frågan är bara hur jag CHMOD'ar en hel katalog inkl. underkataloger :S Vet ni det?

EDIT Nevermind... igen ^^ Skulle ju vara "sudo chmod -R 777 www". Love Google.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.