Massor av stenskott, vv:s fel?

Permalänk
Medlem

Massor av stenskott, vv:s fel?

På väg till jobbet höll VV på med arbete på E4:an.
Dom höll på att såga upp vägen för ant underhållsarbete.
Dock hade dom inte plockat upp detta "asfaltsspån" eller vad man kan kalla det.

Lång kö eftersom arbetet tog upp halva vägen.
Kommer förbi där dom arbetade och får en dush av asfalt från framförvarande...

Nu står bilen med båda lyktor trasiga, massiva stenskott i huven och vindruta.

Har anmält till vv, vad tror ni?

Bilen må vara gammal, och en saab, men ack så fin den är..
http://www.garaget.org/?car=58629

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

vad var det för hastighet på vägen och hur snabbt körde folk?

Tillägg: Hur höll du avståndet? jag antar att spillet sprätte upp från en annan civil bil. om så är fallet tror jag det kommer bli svårt att få ut några pengar från vv.

Tyvär brukar bilister inte ta vägarbeten på så stort allvar, utan bara dundra förbi. (säger inte att du gjorde det)

Tillägg 2: Du har inga bilder på skadorna? skulle vara intressant att se...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Men..! Jäkla sätt...

Om vägen inte är körduglig på grund av deras arbete, och de ändå anvisar bilar att köra där, då är det väl i högsta grad deras fel. Det borde man kunna få pengar för.

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

Man ska anpassa hastigheten till väglaget och hålla korrekt avstånd. Det är nog svårt att få sådana skador om man har gjort det.

Har du däremot kört under 30km/h och hållt avstånd till framförvarande fordon så ska VV givetvis betala.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Synd på så fin bil, men det är som Sentenced säger. Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Såg du den här skylten?

Om du gjorde det, kan du nog glömma ersättning.

http://www.vv.se/templates/page3____17767.aspx

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Där var ingen skylt om stenskott nej.
Höll avstånd, ingen hastighetsgräns förbi vägarbetet.
Vi i kön höll väl runt 50-60 förbi.

Bilder kan jag inte ordna nu, men ska fixa när jag kommer hem.
Kan vara svårt att se ruta och huven på bilder dock..
Kan ha Llywellyne som vittne...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Låter som nått som går på försäkring?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Försäkring jo, men där är en del självrisk på den..
Inget som in plånbok tycker om.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Där var ingen skylt om stenskott nej.
Höll avstånd, ingen hastighetsgräns förbi vägarbetet.
Vi i kön höll väl runt 50-60 förbi.

Bilder kan jag inte ordna nu, men ska fixa när jag kommer hem.
Kan vara svårt att se ruta och huven på bilder dock..
Kan ha Llywellyne som vittne...

Så om du körde 50-60km/h och höll avstånd så var alltså den framförvarande bilen ca 500-600m bort och ändå stänkte den över din bil? Ja då tycker jag verkligen du ska kontakta vägverket.

Från MC-Nytt:

"En god regel för att hålla tillräckligt avstånd är den så kallade tresekundersregeln, det vill säga att man håller ett avstånd på minst tre sekunder till fordonet framför. I vissa andra länder rekommenderar man minst två sekunder.
En annan regel är att man ska hålla ett avstånd bakom framförvarande fordon med samma meterantal som man kör i km/tim. Alltså 70 meter bakom ett fordon om man kör i 70 km/tim, men det är svårt att bedöma detta och därför rekommenderas istället tresekundersregeln.
"

Personligen är jag säker på att vägverket anser att man ska hålla ca 30kmh förbi ett pågående vägarbete om man vill undvika skador. Och lössten och liknande är inte så värst svårt att lista ut och har man då en dyr bil så håller man ett riktigt stort avstånd till framförvarande av just den anledningen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så om du körde 50-60km/h och höll avstånd så var alltså den framförvarande bilen ca 500-600m bort

Är du rolig eller? 50km/h är ca 13.88 meter per sekund, vilket är 41,64 meter gällande 3 sekunders regeln...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Är du rolig eller? 50km/h är ca 13.88 meter per sekund, vilket är 41,64 meter gällande 3 sekunders regeln...

Jag menade givetvis 50m bort en nolla för mkt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Var den grön får du en ny

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Personligen är jag säker på att vägverket anser att man ska hålla ca 30kmh förbi ett pågående vägarbete om man vill undvika skador. Och lössten och liknande är inte så värst svårt att lista ut och har man då en dyr bil så håller man ett riktigt stort avstånd till framförvarande av just den anledningen. [/i]

Va? Ja om de skyltat 30 ja. Det finns ingen universalregel som säger att det alltid är 30km/h vid vägarbeten. Kör själv dagligen vid ett arbete där vv skyltat 50.

Tror du mobben av bilar i detta fallet regelvidrit fläskar på 30km över rådande hastighet med vägarbetare en armlängd från deras bilar?

Näe,

Hela dit inlägg är fullt av fel, egna tolkningar och en underton av "skyll dig själv"

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Var den grön får du en ny

Men var den röd, min gosse, så får du vara utan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Va? Ja om de skyltat 30 ja. Det finns ingen universalregel som säger att det alltid är 30km/h vid vägarbeten. Kör själv dagligen vid ett arbete där vv skyltat 50.

Tror du mobben av bilar i detta fallet regelvidrit fläskar på 30km över rådande hastighet med vägarbetare en armlängd från deras bilar?

Näe,

Hela dit inlägg är fullt av fel, egna tolkningar och en underton av "skyll dig själv"

Skyltat 30kmh innebär bara att det är maxhastighet. Om du läser på t.ex. vägverkets hemsida så står det där mycket tydligt att det inte är rekommenderat att köra max skyltad hastighet förbi ett vägbygge.

Har jag en dyrbar bil som jag är rädd om så inte kör jag 50kmh förbi ett vägarbetsområde där det kan ligga lite allt möjligt på vägbanan som kan flyga på min bil. Så ja givetvis handlar det om att man får skylla sig själv om man håller maximal tillåten hastighet förbi ett ställe där reparationer pågår.

Anpassa hastigheten efter vägskicket, vädret och rådande trafiksitutation. Känns det bekant? Det innebär som sagt inte 50 på 50 väg alla gånger. Och det håller vägverket också med om ska du se.

Vad beträffar felen förstår jag inte vad du pratar om?

*** EDIT ***

Från Vägverkets hemsida kan man utläsa:

"Vägverket har inte ansvar för alla skador på grund av att en väg inte är i ett tillfredsställande skick utan det krävs också enligt skadeståndslagen att Vägverket har vållat skadan genom fel eller försummelse.
Varningsskyltar som upplyser trafikanterna om rådande vägförhållanden gör att Vägverket i de flesta fall inte betalar någon ersättning.
Som trafikant är man skyldig att anpassa körsätt och hastighet till rådande förhållanden."

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Du tar ju hela konceptet anpassa hastigheten efter rådande förhållanden helt fel.
De rådande förhållanderna är något VV MÅSTE informera bilisterna om. Läs på ordentligt istället.

Citat:

Varningsskyltar som upplyser trafikanterna om rådande vägförhållanden gör att Vägverket i de flesta fall inte betalar någon ersättning.
Som trafikant är man skyldig att anpassa körsätt och hastighet till rådande förhållanden."

Det fanns ju inte varninskyltar på vägen som varnade om stenskott, detta har vi ju diskuterat i tråden tidigare. Alltså kunde bilisten inte anpassa till rådande förhållanden, eftersom vv inte informerat bilisten vilka risker som förelåg.

Jag vet vad jag talar om, du däremot har införskaffat dig dina nyförvärvade kunskaper på vv.se. Jag har varit i kontakt med VV för egna skadeståndsersättningar där hela ditt koncept "skylldig att hålla hastighet efter rådande förhållanden" inte heller fungerar.

Jag körde 25km/h över ett farthinder på en 30 sträcka. Problemet var att framvagnen slog i marken p.g.a farthindret var i min mening felkonstruerad. VV första svar var att de betalar alla reparationsskador på bilen.

Men du tycker väl att jag skulle kört 5km/h för att jag skulle kännt till att det var felkonstruerat?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Va? Ja om de skyltat 30 ja. Det finns ingen universalregel som säger att det alltid är 30km/h vid vägarbeten. Kör själv dagligen vid ett arbete där vv skyltat 50.

Självklart FÅR du köra förbi ett vägarbete i 50 om det är den hastigheten som är skyltad, ingen polis kommer att stoppa dig. Däremot kanske det inte är lämpligt att göra det alla dygnets timmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Det fanns ju inte varninskyltar på vägen som varnade om stenskott, detta har vi ju diskuterat i tråden tidigare. Alltså kunde bilisten inte anpassa till rådande förhållanden, eftersom vv inte informerat bilisten vilka risker som förelåg.

Sitter det en vägarbetsskyllt uppe så tror jag det ingår i den att det t.ex. kan vara risk för stenskott mm. Jag har iaf aldrig sett att dom sätter upp både skyllt för pågående vägarbete + varning för stenskott.

Sen vet jag inte att jag tycker din jämförelse med farthindret är så bra. självklart om dom har byggt ett farthinder som gör att bilen slår i så är det felbyggt(förutsatt att du har en "vanlig" bil"), men vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Det fanns ju inte varninskyltar på vägen som varnade om stenskott, detta har vi ju diskuterat i tråden tidigare. Alltså kunde bilisten inte anpassa till rådande förhållanden, eftersom vv inte informerat bilisten vilka risker som förelåg.

Nej, det är du som missförstår konceptet. Det är inte rimligt att skyltar och anvisningar skall finnas överallt där något oväntat kan förekomma. Bilisten måste själv vara uppmärksam och anpassa sig; om man till exempel tycker att vägen ser våt ut, om en skarp kurva verkar närma sig (även utan varningsskyltar) eller om det verkar finnas bråte på vägen är det klokt att anpassa hastigheten därefter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Du tar ju hela konceptet anpassa hastigheten efter rådande förhållanden helt fel.
De rådande förhållanderna är något VV MÅSTE informera bilisterna om. Läs på ordentligt istället.

Det fanns ju inte varninskyltar på vägen som varnade om stenskott, detta har vi ju diskuterat i tråden tidigare. Alltså kunde bilisten inte anpassa till rådande förhållanden, eftersom vv inte informerat bilisten vilka risker som förelåg.

Jag vet vad jag talar om, du däremot har införskaffat dig dina nyförvärvade kunskaper på vv.se. Jag har varit i kontakt med VV för egna skadeståndsersättningar där hela ditt koncept "skylldig att hålla hastighet efter rådande förhållanden" inte heller fungerar.

Jag körde 25km/h över ett farthinder på en 30 sträcka. Problemet var att framvagnen slog i marken p.g.a farthindret var i min mening felkonstruerad. VV första svar var att de betalar alla reparationsskador på bilen.

Men du tycker väl att jag skulle kört 5km/h för att jag skulle kännt till att det var felkonstruerat?

Nej vv måste inte alls informera om rådande förhållanden på alla vägavsnitt. Det vore ju en helt omöjlig uppgift. Jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Det behövs inte alls någon skylt om varning för stenskott. Det är väldigt ovanligt att man sätter upp en sån skylt vid ett vägarbete. Ett felkonstruerat väghinder är en helt annan sak. 25km/h är en bra anpassning av hastigheten. Det är en enorm skillnad om du hade kört 50 eller 60kmh förbi den. I 25kmh så minimerar man skadorna avsevärt. frågan är om det skulle bli mindre skador om man hade kört 20 eller 15km/h timmen ens. Så där har du agerat helt korrekt.

Ett vägarbete är inte felkonstruerat och där skall man anpassa hastigheten efter väglaget. Precis som det står på vägverket sida. Jag som yrkeschaufför har sett vägarbeten där man haft rekommenderad hastighet enbart på 50km/h (svart skylt med vit text) på en 90väg. Tror du det skulle bli bra att blåsa förbi i nittio km i timmen där?
Nej meningen är att du ska anpassa din hastighet. Det är din skyldighet att se till att du har en hastighet inför rådande förhållanden. Vägverket är inte där för att hålla din hand hela tiden utan du måste själv tänka vad som är rimligt.

Som sagt jag kör ofta i ca 50kmh förbi vägarbetsområden. Men då har jag inte varit superrädd för lacken eller skador på bilen, hade jag varit det så hade jag aldrig kört så pass snabbt förbi ett område med så hög risk och sten överallt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Liknande situation

I somras hamnade jag i en liknande situation. Det var ca 25 grader varmt och vägverket hade via entreprenörer låtat lägga om vägbanan på en lite mindre landsortsväg.
Metodvalet de använt var att kleta ut någon tjärliknande sörja därefter sprida ut grus som trafikanterna sedan kör åt.

Livrädd om lacken körde jag väldigt sakta, ca 30-40 km/h. Vilket fungerade fint med endast ett irriterande smattrande under bilen.

Efter en kilometer möter jag en lastbil med släp som kör på i minst tillåtna hastighet om 70 km/h, då inser jag att det är kört. Därefter sköljs bilen över med sten och får stora lackskader samt en trasig vindruta som följd.

Jag kontaktar vägverket som i första samtal upplyser om att de inte ersätter skador vid aviserade vägarbeten. Då min bil ägs av mitt företag kontaktar jag vår jurist som skriver ett välformulerat brev med ett skadeståndsanspråk.

Efter mycket harvande i den byråkratiska djungeln fick jag dock upprättelse. Då vägverket själva ansåg att metodvalet med tjära och grus i stekande sommarsol inte var ett bra val för gott vägunderhåll samt att vägunderhållet på den aktuella vägstreckan behövde göras om pga bristande förarbete.

Det jag lärde mig är att när det gäller ersättning från myndigheter är att man måste stå på sig. Korrespondans ska ske skriftligt samt vara noga med att dokumentera allt.

Mitt tips är att skriva ned allt så detaljerat som möjligt med fotobilagor osv. (rådande trafiksituation, temperaturer, skyltning) därefter skicka in det och förhoppningsvis hittar de själva något misstag i sina arbetsrutiner. Då spelar inga generella regler de skrivt på sin hemsida någon roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej vv måste inte alls informera om rådande förhållanden på alla vägavsnitt. Det vore ju en helt omöjlig uppgift. Jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Det behövs inte alls någon skylt om varning för stenskott. Det är väldigt ovanligt att man sätter upp en sån skylt vid ett vägarbete. Ett felkonstruerat väghinder är en helt annan sak. 25km/h är en bra anpassning av hastigheten. Det är en enorm skillnad om du hade kört 50 eller 60kmh förbi den. I 25kmh så minimerar man skadorna avsevärt. frågan är om det skulle bli mindre skador om man hade kört 20 eller 15km/h timmen ens. Så där har du agerat helt korrekt.

Ett vägarbete är inte felkonstruerat och där skall man anpassa hastigheten efter väglaget. Precis som det står på vägverket sida. Jag som yrkeschaufför har sett vägarbeten där man haft rekommenderad hastighet enbart på 50km/h (svart skylt med vit text) på en 90väg. Tror du det skulle bli bra att blåsa förbi i nittio km i timmen där?
Nej meningen är att du ska anpassa din hastighet. Det är din skyldighet att se till att du har en hastighet inför rådande förhållanden. Vägverket är inte där för att hålla din hand hela tiden utan du måste själv tänka vad som är rimligt.

Som sagt jag kör ofta i ca 50kmh förbi vägarbetsområden. Men då har jag inte varit superrädd för lacken eller skador på bilen, hade jag varit det så hade jag aldrig kört så pass snabbt förbi ett område med så hög risk och sten överallt.

Konstigt det där med vägverket och hålla handen. De har inga problem med att inskränka ens rättigheter och du verkar svälja allt med hull och hår. Man får minsann inte bestämma själv när 150 km/h är en rimlig hastighet, men när de skyltar för 50 på ett vägbygge utan att varna för ovanligt mkt stenskott då är det helt plötsligt bilisten som ska ta ansvar själv. Att de sen skyltar 30 km/h på vägbyggen där de inte jobbar och det går absolut att köra 70 förbi när de gått hem och inget alls händer gör ju inte att man får mer respekt för deras skyltar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Konstigt det där med vägverket och hålla handen. De har inga problem med att inskränka ens rättigheter och du verkar svälja allt med hull och hår. Man får minsann inte bestämma själv när 150 km/h är en rimlig hastighet, men när de skyltar för 50 på ett vägbygge utan att varna för ovanligt mkt stenskott då är det helt plötsligt bilisten som ska ta ansvar själv. Att de sen skyltar 30 km/h på vägbyggen där de inte jobbar och det går absolut att köra 70 förbi när de gått hem och inget alls händer gör ju inte att man får mer respekt för deras skyltar.

Nu är det inte vägverket som har kommit på sådana saker utan de förlitar sig på trafikkungörelsen. Det är samma sak som att om du stänker ner en gångtrafikant genom att köra förbi en vattenpöl så gör du dig skyldig till skadegörelse. Det är inte vägverkets fel att det bildas vattenpölar utan du ska som trafikant anpassa din hastighet efter rådande omständigheter.

Att ha körkort är ingen rättighet. Du får köra inom gällande hastighetsbestämmelser. Dvs 70 om det är 70 vid ett vägarbete. Men du kan inte komma och gnälla på att du fått skador på bilen för att du inte anpassat hastigheten efter väglag förutom i enskilda fall. De allra flesta fall ska du betala ur egen ficka.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu är det inte vägverket som har kommit på sådana saker utan de förlitar sig på trafikkungörelsen. Det är samma sak som att om du stänker ner en gångtrafikant genom att köra förbi en vattenpöl så gör du dig skyldig till skadegörelse. Det är inte vägverkets fel att det bildas vattenpölar utan du ska som trafikant anpassa din hastighet efter rådande omständigheter.

Att ha körkort är ingen rättighet. Du får köra inom gällande hastighetsbestämmelser. Dvs 70 om det är 70 vid ett vägarbete. Men du kan inte komma och gnälla på att du fått skador på bilen för att du inte anpassat hastigheten efter väglag förutom i enskilda fall. De allra flesta fall ska du betala ur egen ficka.

Men nu är det väl rätt otroligt att det är hans egen bil som orsakat stenskotten? Det borde isf vara samma princip som vattenpölfallet. Annars borde du ju gnälla på brist på avstånd, hade fotgängaren hållit avståndet hade det aldrig hänt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men nu är det väl rätt otroligt att det är hans egen bil som orsakat stenskotten? Det borde isf vara samma princip som vattenpölfallet. Annars borde du ju gnälla på brist på avstånd, hade fotgängaren hållit avståndet hade det aldrig hänt.

Fotgängare har inget krav på korrekt avstånd till framförvarande fordon pga fotgängare inte räknas som fordon givetvis. Om det är en annan bil som är orsakade så är det ett civilrättsligt mål om man vill föra den mot föraren av den bil som orsakat skadan. Det är helt riktigt.

*** EDIT ***

men var säker på att du kommer få försöka bevisa att du höll korrekt hastighet i ett sådant fall. Och korrekt hastighet och avstånd är helt beroende på omgivningen och rådande trafiksituation.

*** EDIT 2 ***

Jag gnäller inte om avstånd. Jag har läst och förstått den delen av vägkunggörelsen och jag har även som yrkeschaufför fått sätta mig in i regelverket som just sådana här situationer använder sig av. Jag har även körkort vari en av huvudteserna är just att anpassa hastigheten efter omständigheterna och rådande väglag och inte efter vad som står på skyltarna samt att vara aktsam och behjälplig mot sina medtrafikanter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fotgängare har inget krav på korrekt avstånd till framförvarande fordon pga fotgängare inte räknas som fordon givetvis. Om det är en annan bil som är orsakade så är det ett civilrättsligt mål om man vill föra den mot föraren av den bil som orsakat skadan. Det är helt riktigt.

*** EDIT ***

men var säker på att du kommer få försöka bevisa att du höll korrekt hastighet i ett sådant fall. Och korrekt hastighet och avstånd är helt beroende på omgivningen och rådande trafiksituation.

*** EDIT 2 ***

Jag gnäller inte om avstånd. Jag har läst och förstått den delen av vägkunggörelsen och jag har även som yrkeschaufför fått sätta mig in i regelverket som just sådana här situationer använder sig av. Jag har även körkort vari en av huvudteserna är just att anpassa hastigheten efter omständigheterna och rådande väglag och inte efter vad som står på skyltarna samt att vara aktsam och behjälplig mot sina medtrafikanter.

Dock går det bara åt ett håll när det gäller att anpassa hastigheten. Konstigt det där. Kanske man inte borde lyssna på allt VV säger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Dock går det bara åt ett håll när det gäller att anpassa hastigheten. Konstigt det där. Kanske man inte borde lyssna på allt VV säger...

fortfarande , det är inte vägverket som bestämt det.

Detta är vad vägverket, du , jag och alla andra som vistas på vägarna ska följa för att få vistas på de allmänna vägarna i fordon:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

"

samt

"14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

"

Detta är inget som vägverket kan göra något åt då det är lagar och förordningar. Vägverket stiftar inte lagar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
fortfarande , det är inte vägverket som bestämt det.

Detta är vad vägverket, du , jag och alla andra som vistas på vägarna ska följa för att få vistas på de allmänna vägarna i fordon:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

"

samt

"14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

"

Detta är inget som vägverket kan göra något åt då det är lagar och förordningar. Vägverket stiftar inte lagar.

De lär väl i allra högsta grad vara de som rekommenderar lagar i dessa fall. Och såvitt jag vet kan vägverket ändra/sätta hastighetsbegränsningar som de själv vill.

Permalänk
Medlem

Uppdatering på detta!

Har idag fått beslut att jag har rätt till ersättning!
Woho! Go VV!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]