Proftpd listar hela datorn (typ, i brist på bättre)

Permalänk
Avstängd

Proftpd listar hela datorn (typ, i brist på bättre)

Hej!

Installerade proftpd på min Ubuntu Server-maskin precis och ja, det fungerar ju.

Fixade användaren userftp som jag satte hemkatalogen /media/sdb (som är länkad [uttryck?] till /dev/sdb1 [lagringsdisken] i /etc/fstab-grejen.

Så då testar jag att logga in med userftp och lösenordet från en annan dator via FTP och det fungerar, efter att jag har kört chmod 777 på /media/sdb så kan jag också ladda upp och göra allt jag vill.

Problemet är att när jag loggar in på servern med klientmjukvara så kan jag se datorns alla filer, bara att jag "börjar" i /media/sdb, och det känns ju sådär.

Hur gör jag för att jag bara ska kunna använda /media/sdb?

Har googlat mig fram hittills men förstår inte riktigt hur jag ska formulera mig

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

det borde väl bara vara att lägga till "DefaultRoot /media/sdb userftp" i config-filen. (i övrigt så ska 775 räcka, att sätta rättigheterna på nånting till 777 är något som bör undvikas, även om folk numera verkar rekomendera att varenda fil ska vara world-writable i brist på bättre förståelse)

Permalänk
Avstängd

Aha Tackar!

Säg nu att jag har två användare på servern då, userftp1 och userftp2, där jag vill att den ena ska ha /media/sdb och den andra typ /media/sdb/spara, hur gör jag då?

Btw, får permission denied när jag ska ladda upp något och har chmod 775 på /media/sdb

Har verkligen riktigt svårt att komma in i Linuxandet, har fått en allt för stark dos av Windows tror jag

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

DefaultRoot ~

chroot för alla användare till deras hemmapp

se till så att /media/sdb1 ägs av användaren eller att användare är i gruppen som äger mappen + undermappen. Annars kör

chown -R användare:grupp /media/sdb1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCableMan
DefaultRoot ~

chroot för alla användare till deras hemmapp

se till så att /media/sdb1 ägs av användaren eller att användare är i gruppen som äger mappen + undermappen. Annars kör

chown -R användare:grupp /media/sdb1

Ska kolla mer på vad chroot är för något i morgon, måste se K-PAX nu. Men DefaultRoot ~ verkade ju också fungera.

Fast något är konstigt

Med userftp1 ser jag i /media/sdb två filer och en map, men jag kan inte gå in i mappen. Med userftp2 (/media/sdb/bajs som home) kan jag gå tillbaka till /media/sdb och även se en andra map jag skapade där.

Väldigt rörigt förklarat, men det känns helt ologiskt liksom. Varför kan jag helt plötsligt gå tillbaka ett snäpp med ett konto? Varför ser inte jag inte alla filer på alla konton?

Jag kanske är trött

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.