Permalänk
Medlem

Paket Problem

Hej har ett litet problem med ett paket vet att det är på "avhämtnings" platsen och det är bara att ta bilen och åka, men jag köpte grejerna på PC City Komponent Center och där var jag tvungen att ta kortet och det ingick inte SMS avisering och efter som det är fredag lär det inte komma med posten förs en på måndag och hade planerat vecka så att jag skulle bygga den på lördag. Min fråga är alltså om jag kan hämta paketet utan kollinr? Eller om jag kan få tag i kollinr på något sätt och så här stär det på deras hemsida: utlev på sep kollinr och i början står det massa siffror.EDIT: Jag har kolliID:t om det hjälper

Hjälp! och TACK er tid.

// Svaante

Visa signatur

Antec 300|6000+ @ 3.3|ZEROtherm Nirvana NV120 Premium|Gigabyte GA-MA770-DS3|Corsair Xtreme TwinX 800MHz CL4 2x1GB|Sapphire 4850 DS|Corsair 520W|2 SpinPoint 320GB|Seagate 250GB

Permalänk
Medlem

Om du har kolliID kan du hämta ut paketet om det är framme. Om du inte har kollinr hur vet du att det är framme? hmm...

Permalänk
Medlem

KolliID:t står på Komponent Center sida men det är väll kollinr som du visar i butiken.

Visa signatur

Antec 300|6000+ @ 3.3|ZEROtherm Nirvana NV120 Premium|Gigabyte GA-MA770-DS3|Corsair Xtreme TwinX 800MHz CL4 2x1GB|Sapphire 4850 DS|Corsair 520W|2 SpinPoint 320GB|Seagate 250GB

Permalänk
Medlem

Är inte kolli-id och kolli-nr samma sak?

Permalänk
Medlem

jo det är samma sak

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Med giltig legitimation och kolli-id kan du hämta ut paket även utan att ha fått en avi.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är kolli-id:t 11 siffror och 2 bokstäver?

// Svaante

Visa signatur

Antec 300|6000+ @ 3.3|ZEROtherm Nirvana NV120 Premium|Gigabyte GA-MA770-DS3|Corsair Xtreme TwinX 800MHz CL4 2x1GB|Sapphire 4850 DS|Corsair 520W|2 SpinPoint 320GB|Seagate 250GB

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det Svaante
xxxx xxx xxx xSE

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svaante
Är kolli-id:t 11 siffror och 2 bokstäver?

// Svaante

Ja, slutar med SE när det skickas inom Sverige.

Skriv in kollinummer under "Spåra brev & paket" på
http://www.posten.se/ så ser du om det kommit
fram till ditt utlämningsställe.

Permalänk
Sötast

i denna situation brukar jag ta kollinr och smsa det till mig själv och sedan läsa kollit direkt ur mobilen.

På så sätt ställs inga frågor.

Permalänk
Medlem

Men jag har inte kollinr men då funkar det med kolliid.

// Svaante

Visa signatur

Antec 300|6000+ @ 3.3|ZEROtherm Nirvana NV120 Premium|Gigabyte GA-MA770-DS3|Corsair Xtreme TwinX 800MHz CL4 2x1GB|Sapphire 4850 DS|Corsair 520W|2 SpinPoint 320GB|Seagate 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svaante
Men jag har inte kollinr men då funkar det med kolliid.

// Svaante

Heh segt ser jag, kollid och kollinr är samma sak, så ta det nummret o hämta ut ditt paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
i denna situation brukar jag ta kollinr och smsa det till mig själv och sedan läsa kollit direkt ur mobilen.

På så sätt ställs inga frågor.

Varför skulle det ställas frågor om man har kollinummert på en bit papper?
Och varför funkar det om du läser det från telefon utan tjafs? Sms -avisering innebär ju inte att du får kollinummer i ett sms.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Varför skulle det ställas frågor om man har kollinummert på en bit papper?
Och varför funkar det om du läser det från telefon utan tjafs? Sms -avisering innebär ju inte att du får kollinummer i ett sms.

Varför? För att så är det på många utlämningscenter.
Vissa går inte med på att lämna ut utan en officiell lapp helt enkelt.

Varför det funkar ur mobilen utan tjafs? Jo för att vanligt med SMS avier?
SMS avisering innebär just det, att man får ett kollinummer via sms, dock oftast endast de 4 sista siffrorna i nummert, men läser man bara upp det istället?

Förstår inte var du vill komma egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Varför? För att så är det på många utlämningscenter.
Vissa går inte med på att lämna ut utan en officiell lapp helt enkelt.

Varför det funkar ur mobilen utan tjafs? Jo för att vanligt med SMS avier?
SMS avisering innebär just det, att man får ett kollinummer via sms, dock oftast endast de 4 sista siffrorna i nummert, men läser man bara upp det istället?

Förstår inte var du vill komma egentligen.

du har ännu mer fel!

När du får ett paket smsaviserat får du inte ett kolli-nr utan 4 siffror som när man slår in dom i pablo (postens system) så kommer det kolli-nummret fram. så om du läser upp ett helt nummer från en mobil är det samma sak som att ge en liten papperslapp med ett nummer på som du skrivit ner själv. (postanställd)

Om dom nu skulle tjafsa så kan du bara ringa närmaste postkontor och klaga då dom begår ett allvarligt fel att neka dig paketet.

EDIT: du hann ändra ditt ju!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
du har ännu mer fel!

När du får ett paket smsaviserat får du inte ett kolli-nr utan 4 siffror som när man slår in dom i pablo (postens system) så kommer det kolli-nummret fram. så om du läser upp ett helt nummer från en mobil är det samma sak som att ge en liten papperslapp med ett nummer på som du skrivit ner själv. (postanställd)

Om dom nu skulle tjafsa så kan du bara ringa närmaste postkontor och klaga då dom begår ett allvarligt fel att neka dig paketet.

EDIT: du hann ändra ditt ju!

Ändra? Jag har inte ändrat något :S

Dom 4 sista siffrorna ur kollinummert har jag alltid angett varje gång jag smsat mig själv och det har fungerat varje gång: så jo det lär ju vara de 4 sista siffrorna i kollinummert? Med tanke på att failraten är 0% så borde det ligga något i det jag säger ^^

Jag har ringt och pratat med postkontor angående avi:er och då har jag fått höra att det är upp till varje kontor hur dom hanterar avi:er.

De som lämnar ut paketet får personligen välja om dom vill lämna ut paketet mot en hemskriven avi, det är så jag har fått höra via kundservice, och började då smsa mig själv, vilket fungerar ypperligt.

Det hela började då jag skulle hämta ut paket på ett ställe där det jobbade 3 asiater som kunde mycket dålig svenska, och inte godtog något annat än avi/smsavi, då tog jag kontakt med kundservice och fick då höra att det var upp till den anställde bakom kassan om att godkänna hemmaskriven lapp.

Edit: Men det hela kan egentligen kvitta då det fungerar ypperligt att smsa sig själv ^^