Hur mycket mer ner ska börsen?

Permalänk
Medlem

Hur mycket mer ner ska börsen?

Vad tror ni?
30% ner i år, en bra bit kvar innan vi är nere på 2001 års nivå och ytterligare en bit ner till tidigt 1990-tals nivåer.

Permalänk
Medlem

Kan bli rejäla nedgångar när folk och företag börjar överge aktier och fonder.

Dock är nog den handlingsförlamade bank och finanssektorn det man bör oroa sig mest för nu. Om bankerna slutar låna till varandra av rädsla för att förlora pengar på konkurser och nedskrivningar så kommer det snart att bli stora problem för hela världsekonomin.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Jag vågar varken påstå det ena eller det andra. Börsen kan säkert rasa 30% till, men den kan också lyfta inom närmsta tiden. Däremot tycker jag inte man ska försöka pricka botten i denna fallande trend. Drar en gammal med ack så nyttig dänga; "Försök inte fånga den kniv som faller."
Nu gäller det snarare att ligga lågt och agera när man verkligen har någon fakta i ryggen som stöd. Det kan gå åt vilket håll som helst i denna situationen. Titta bara på Ryssland, deras index har ju haft stängt sen igår förmiddag.

Permalänk
Medlem

Bättre att investera i guld än papper. Banker borde inte få låna ut mer än de äger, det finns för mycket fantasipengar i omlopp. Det krävs inte mycket för att banken ska säga; tyvärr grabben, vi lånade ut dina sparpengar till ett annat land, som av en händelse inte kan betala tillbaka, då dem i sin tur band dem i papper som av en händelse inte blev mera värda än massan de var gjorda av, då folk låtsades att de var värda pengar, då de var bundna till ett visst företags framgång, som dock tyvärr fick en vattenskada i källaren, i vilket ägaren samtidigt drunknade, så nu är dina pengar borta, vi kallar det force majoure, hejdå, ha en trevlig dag..

Citat:

Force majeure

Valfri bank i Sverige är befriat från skadestånds-skyldighet för skada som användaren kan lida på grund av händelse som beror på omständigheter utanför Valfri bank i Sveriges kontroll, såsom t ex explosion, eld, översvämning eller annan olyckshändelse, sabotage, krigshändelse, strejk eller annan arbetskonflikt och förändringar i lagar och bestämmelser eller annat agerande av myndighet. Förbehållet i fråga om strejk eller annan arbetskonflikt gäller även om Valfri bank i Sverige själv vidtar eller är föremål för sådana konfliktåtgärder. Utöver vad som normalt förstås med händelser utanför Valfri bank i Sveriges kontroll skall vidare anses en händelse som gör tillhandahållande av Valfri bank mer kostsamt eller betungande för Valfri bank jämfört med de ursprungliga förutsättningarna. Valfri bank i Sverige är inte heller skyldigt att i andra fall ersätta användaren för skada om Valfri bank i Sverige varit normalt aktsamt och ansvarar inte heller i något fall för indirekt skada, såvida inte valfri bank i Sverige varit grovt vårdslös.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer dröja minst ett år eller troligtvis mer innan vi ens kan se slutet på denna cirkus. Swedbank mfl ligger ute med mycket pengar i baltikum, där kan det gå käpprätt åt skogen. Sen har vi hela amerikanska bo- och finansmarknaden som håller på att packa ihop. Det hjälper lite att FED pumpar in papperssedlar, men det är bara konstgjord andning som förskjuter problemet framåt lite i tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Bättre att investera i guld än papper. Banker borde inte få låna ut mer än de äger, det finns för mycket fantasipengar i omlopp. Det krävs inte mycket för att banken ska säga; tyvärr grabben, vi lånade ut dina sparpengar till ett annat land, som av en händelse inte kan betala tillbaka, då dem i sin tur band dem i papper som av en händelse inte blev mera värda än massan de var gjorda av, då folk låtsades att de var värda pengar, då de var bundna till ett visst företags framgång, som dock tyvärr fick en vattenskada i källaren, i vilket ägaren samtidigt drunknade, så nu är dina pengar borta, vi kallar det force majoure, hejdå, ha en trevlig dag..

Så du menar alltså att om jag har pengarna på mitt sparkonto eller liknande och banken går i KK så ersätts jag inte av den statliga insättningsgarantin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc

Så du menar alltså att om jag har pengarna på mitt sparkonto eller liknande och banken går i KK så ersätts jag inte av den statliga insättningsgarantin?

Har för mig att den garantin ligger på 250.000 kronor. Rätta mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Har för mig att den garantin ligger på 250.000 kronor. Rätta mig gärna.

Ja den ligger på 250.000 kr för person och bank. Har man mer bör man lägga ut det på fler banker. Men om jag uppfattat hans citat rätt så menar han att banken kan hävda "force majure" och därmed så gäller inte den garantin.

Permalänk
Hjälpsam

Borde inte några kostymnissar hoppa från höghus först, innan det vänder?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Men om jag uppfattat hans citat rätt så menar han att banken kan hävda "force majure" och därmed så gäller inte den garantin.

Dock skall det väl rätt mycket till innan man kan använda det kryphålet?

Permalänk
Medlem

är de köpläge snart?
var de inte för bara 1år sen lite drygt ericsson stod i typ 1kr aktier eller nåt sånt och idag är dom värda 33kr synd man inte köpte för ett par tusen då,finns de nåt liknade idag som man kan förvänta sig kommer ha samma uppgång?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
är de köpläge snart?
var de inte för bara 1år sen lite drygt ericsson stod i typ 1kr aktier eller nåt sånt och idag är dom värda 33kr synd man inte köpte för ett par tusen då,finns de nåt liknade idag som man kan förvänta sig kommer ha samma uppgång?

Jo efter IT-kraschen så stod ericsson i runt 1 krona. De steg fram till och med förra året och som mest var de uppe i runt 30 kronor. Men grejen är att det är inte så enkelt. Det gäller att hitta ett företag som har undervärderats nåt fruktansvärt mycket och som folk verkligen inte vill ha. Men då är det ju även risk för att företaget ska gå i konkurs, samt att det kan ta flera år innan bolaget stiger. Dessutom så gäller det att verkligen pricka botten, vilket inte heller är så lätt. Säkrast är ju att köpa aktier på Large-Cap listan, då stora bolag oftast inte är lika volatila och klarar sig bättre i lågkonjukturer. Självklart finns det undantag.

Exempelvis SAS, var uppe och vände på 160 kronor förra sommaren. I våras så var den nere på 25-30 kronor och idag står den i 50,50. Så på 3 månader har du dubblat pengarna, men vem vet vart de bär av framåt? När vi var på 25 kronor var det inte en optimistisk aktie att äga, och vem vet när botten är nådd?

Permalänk
Medlem

bara o sitta med pengarna och avvakta då, sen när USA stabiliserats så kan man börja köpa aktier och se när ens pengar ökar:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Börsen verkar ju stiga rätt bra idag iaf.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

8,2% upp stängde STHLM-börsen igår. Helt otroligt. På 4 dagar har börsen rasat otroligt mycket och sen tar den igen allting på fredagen och slutar nära +-0 från fredagen innan. Jag är glad att jag inte har så mycket aktier, då hade jag fått griller i huvudet och blivit psykiskt stressad.