Vista + Nvidia 8800GTS problem..

Permalänk

Vista + Nvidia 8800GTS problem..

Hej!

Jag bestämde mig för att installera Vista idag och allt gick smärtfritt tills jag installerade mina grafikkortsdrivrutiner. (de senaste från Nvidias hemsida). När jag stardade om datorn efter installationen så kommer jag fram till Vista laddningssekvensen, sedan blir skärmen svart och det står att det inte finns ngn signal..

*Jag har testat att installera om drivisarna, men det hjälpte inte
*Jag har testat att installera Omega drivisar ist, men det fungerade inte det heller.
*Jag har testat att starta datorn i felsäkert läge (vilket fungerar), men det går inte att ändra upplösning där. :S (antog att det var ett problem med upplösningen eller liknande)
*Jag har ingen annan skärm inkopplad till grafikkortet.

Så fort jag avinstallerar drivrutinerna till grafikkortet så fungerar skärmen igen? Vad kan felet vara, känns lite surt att man lagt ut massa pengar på Vista och så fungerar det inte

Är väldigt tacksam för svar och ideer vad det kan vara för fel.

MVH

Kristofer

Permalänk
Medlem

Re: Vista + Nvidia 8800GTS problem..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppethebest
Hej!

Jag bestämde mig för att installera Vista idag och allt gick smärtfritt tills jag installerade mina grafikkortsdrivrutiner. (de senaste från Nvidias hemsida). När jag stardade om datorn efter installationen så kommer jag fram till Vista laddningssekvensen, sedan blir skärmen svart och det står att det inte finns ngn signal..

*Jag har testat att installera om drivisarna, men det hjälpte inte
*Jag har testat att installera Omega drivisar ist, men det fungerade inte det heller.
*Jag har testat att starta datorn i felsäkert läge (vilket fungerar), men det går inte att ändra upplösning där. :S (antog att det var ett problem med upplösningen eller liknande)
*Jag har ingen annan skärm inkopplad till grafikkortet.

Så fort jag avinstallerar drivrutinerna till grafikkortet så fungerar skärmen igen? Vad kan felet vara, känns lite surt att man lagt ut massa pengar på Vista och så fungerar det inte

Är väldigt tacksam för svar och ideer vad det kan vara för fel.

MVH

Kristofer

Alltid strul med vista och drivrutiner. det du kan testa är att gå in i enhetshanteraren/egenskaper/updatera drivrutin/sök automatiskt

Permalänk
Medlem

Gå in i felsäkert läge funkade?

Hade du något tema igång , tex Aero så kan det hända att det blir fel i vista när du avinstallerar en gammal drivrutin.

följ den här guiden http://www.tweakguides.com/NVFORCE_2.html å se om du kan få det att funka

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har exakt samma problem. Är fast med drivrutinerna från maj 2007 som "Följde med" mitt Vista. Har ett 8800GTS 320mb och Vista 64bit Premium (laglig variant)

Installerar drivisar; startar om, svart skärm när skrivbordet laddats. Får gå in i felsäkert läge och ta bort drivrutinen manuellt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Starta i felsäkert läge och ställ uppdateringsfrekvens manuellt (59hz)
+ inte glömma drivrutinerna för skärmen
sedan starta om normalt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ursäkta en dum fråga, men har ni koll på om ni har rätt drivis? Jag tänkte mest på 32-bit vs 64-bit. Vet inte om det går att installera fel, men tänkte utifall att.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det så enkelt att ni måste byta kontakt bak på grafikkortet...
Det sitter ju alltid två utag där bak, när ni startat Windows och allt blir svart så testar ni att stänga av skärmen, koppa loss monitorutaget bak på grafikkortet och montera det i det andra utaget. Starta sedan monitorn.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Förmodligen är det så enkelt att ni måste byta kontakt bak på grafikkortet...
Det sitter ju alltid två utag där bak, när ni startat Windows och allt blir svart så testar ni att stänga av skärmen, koppa loss monitorutaget bak på grafikkortet och montera det i det andra utaget. Starta sedan monitorn.

Det har inte hjälpt mig faktiskt, jag hade först både TVn och skärmen inkopplade, sen provade jag med bara 22"aren i ena uttaget och sen det andra. Samma problem :/ Ska dock prova att köra 59hz och installera drivisarna för skärmen.

Men det skumma är att jag ser skrivbordet en liten stund, och blir svart 10sek efter inloggning. Blir väl ett 4870 snart ändå, men störande likt förbannat!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta enformig: får kortet tillräcklig strömförsörjning?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Med risk för att låta enformig: får kortet tillräcklig strömförsörjning?

Well, det klarar ju full load hur länge som helst med gamla drivrutinerna, men klarar inte att visa desktop med nya? Låter inte som strömförsörjningsproblem enl. mig

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Well, det klarar ju full load hur länge som helst med gamla drivrutinerna, men klarar inte att visa desktop med nya? Låter inte som strömförsörjningsproblem enl. mig

Har du fått bukt med ditt problem? Jag fick detta problem igår morse i samband med att jag installerade Vista servicepack 1. Nu lyckas jag inte heller avinstallera drivrutinen. Vista installerar den automatiskt så fort jag rebootar.

Permalänk
Medlem

Vista installerar väl sin inbyggda drivare vid reboot. Ni har väl stängt av ev. antivirus vid installation........

Visa signatur

coolermaster stacker,thermaltake 1200w,crosshair ll formula,phenom ll 940,coolermaster V8,XFX 9800GTX BE SLI,8 gb Dominator 1066,Seagate 2x250 gb raid 0,Auzentech x-fi prelude,Nec DVD,LG blue ray,ASUS 22" screen,

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem fast vid installation av Vista med ett 7900GTO. Försökte alla möjliga olika saker men gav upp och återgick till XP.

Permalänk
Medlem

För mig har det funkat bra med Vista i över ett år fram till för någon dag sedan. Funderar iofs på att köpa ett nytt grafikkort, men det är ändå lite irriterande.

Permalänk
Medlem

Ni är inte ensamma:
http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t33671.html

Fungerar det i VGA läge?
Provat WHQL-drivisar?
En nisse där påpekar att det fungerade efter att ha installerat drivrutinerna igen, via felsäkert... värt att prova.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

La in den nyaste drivisen från Nvidia nyss och har inga som helst problem.
Gör ni rätt när ni installerar drivisen ?

Har vista ultimate 32 och 9600gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Ni är inte ensamma:
http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t33671.html

Tack för länken Gurk! Ska läsa på under dagen och förhoppningsvis hitta en lösning.

Permalänk

Det här är faktiskt inte Microsofts fel dock. Nvidias drivrutiner står ju för (har glömt den exakta siffran) runt 39 procent av Vistas krascher. Hoppas iaf ni får allt att funka.

MvH,
Oscar Stegland

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner för moderkortet?
Finns ju en del saker där som styr PCI-E porten "på rätt sätt".

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Tjänster

Jag har löst problemet.

Första hand uppdatera alla driver utom grafiken och kör windows update

1. Installera Nvidia driver men starta ej om datorn
2. går in Tjänster ändra Nvidia till bara Automatiskt
Vista har två Automatiskt (Fördjupning)-->> den strular grafiken med signalen.

Det hjälpte mig och funkar bra nya driver ifrån hemsidan nvidia.

Kolla helst bios nåt strul där med p-express