Detta hände min vän imorse...

Permalänk
Medlem

Detta hände min vän imorse...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1757275.svd

Han blev rånad på sina saker, sen stucken djupt i halsen och var mindre än 1 minut från att dö. Han lyckades stanna en taxi där en invandrad taxichaufför sa "du blöder för mycket, jag vill inte ha dig i taxin" och sen åkte vidare. En normal svensk chaufför skulle antaligen ha stannat...

Helt sjukt, hur f*n är man funtad om man först rånar någon som _frivilligt_ ger sina saker och sedan hugger någon i halsen efteråt.

Visa signatur

.

Permalänk
Entusiast

Re: Detta hände min vän imorse...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1757275.svd

Han blev rånad på sina saker, sen stucken djupt i halsen och var mindre än 1 minut från att dö. Han lyckades stanna en taxi där en invandrad taxichaufför sa "du blöder för mycket, jag vill inte ha dig i taxin" och sen åkte vidare. En normal svensk chaufför skulle antaligen ha stannat...

Helt sjukt, hur f*n är man funtad om man först rånar någon som _frivilligt_ ger sina saker och sedan hugger någon i halsen efteråt.

Mer smygrasism åt folket!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Re: Detta hände min vän imorse...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
En normal svensk chaufför skulle antaligen ha stannat...

I call bullshit.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Hur är polisen funtat som bara betäcknar brottet som grovt rån enligt länk ovan, det är ju mordförsök också.

Annars varför taxichaffören inte ville hjälpa till är intressant och öppnar lite en debatt för civilkurage och straff för personer som inte hjälper folk i nöd.
Idag gjorde väl han inget olagligt och om han hade hjälpt till hade han väl knappt fått någon ersättning för rengöring av bil, kanske byte av klädesel, samt ersättning för att bilen stod stil? (bortfall av inkomst)
Liksom förlorar en taxichafför några tusen på att frivilligt hjälpa någon, så är det inte säkert att den gör det. Även om taxichafförn bara är anställd, så blir inte arbetsgivaren glad.

Så jag är för tvång, även lite civilkurage för alla och bra ersättning om det nu inte är det. (jag vet inte)

Annars att någon stack ner någon i onödan är inte så ovanligt eller nytt heller för den delen, det gjorde de på början av 1900talet också, likaså mitten och nu på 2000talet. Intressant är att gå till en tidningsarkiv och kolla på vilka galenskaper som gjordes då, även på små orter precis som idag.. (finns mikrofilm på större bibliotek)
*edit*
Vad jag menade med detta är att idioter har alltid funnits och kommer alltid att finnas, det enda man kan göra är att undvika dem samt ej gå ensam ifall man möter en sådan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ok att det inte har något att göra med om det är en invandrad person, men det är något som fattas bakom pannbenet när man tänker pengar/tvätta rent bilen/etc istället för att hjälpa en annan människa. Vad jag menade var att en person med normalt svenskt civilkurage skulle antaligen ha stannat och hjälpt till.

Polisen har betecknat det som grovt mordförsök, bara i svd som det står rån.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
Ok att det inte har något att göra med om det är en invandrad person, men det är något som fattas bakom pannbenet när man tänker pengar/tvätta rent bilen/etc istället för att hjälpa en annan människa. Vad jag menade var att en person med normalt svenskt civilkurage skulle antaligen ha stannat och hjälpt till.

Men det är fortfarande bara spekulationer baserat på, ja vadå?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men varför sprang han inte? Känns ju ändå som det finns lite folk vid Karlaplan som kunde ringt polis, även vid den tiden...

Har aldrig blivit rånad själv så jag vet ju inte hur det går till så att säga, men det känns ändå som om springa är det bästa alternativet, eller?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Inaktiv

Stop feeding obvious troll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
Vad jag menade var att en person med normalt svenskt civilkurage skulle antaligen ha stannat och hjälpt till.

Varför ska du hålla på att blanda in nationalitet i ditt trasiga resonemang? Återigen så är det skitsnack. Något "svenskt civilkurage" finns inte -- det om något är väl ändå ganska tydligt om man hängt med i kvällspressen de senaste åren.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
Ok att det inte har något att göra med om det är en invandrad person, men det är något som fattas bakom pannbenet när man tänker pengar/tvätta rent bilen/etc istället för att hjälpa en annan människa. Vad jag menade var att en person med normalt svenskt civilkurage skulle antaligen ha stannat och hjälpt till.

Polisen har betecknat det som grovt mordförsök, bara i svd som det står rån.

Mer smygrasism åt folket!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men det är fortfarande bara spekulationer baserat på, ja vadå?

Du som har läst lite matte, vad säger påståendet citat: "en person med normalt svenskt civilkurage skulle antaligen ha stannat och hjälpt till." om hur en person med normalt civilkurage från andra länder skulle göra?

Annars ger jag nada för det svenska civilkuraget, var det inte på tvn ett svensk dolda kameraprogram där en man på låtsats misshandlade sin gravida fru inne i ett köpcenter och folk bara gick förbi? Jag vet att jag har sett ett sådant, men jag är bara nästan säker på att det var svenskt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Du som har läst lite matte, vad säger påståendet citat: "en person med normalt svenskt civilkurage skulle antaligen ha stannat och hjälpt till." om hur en person med normalt inte svensk civilkurage skulle göra?

Inte hjälp och sprungit iväg??

EDIT:
Om man ska vara matematisk

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Inte hjälp och sprungit iväg??

EDIT:
Om man ska vara matematisk

Jag formulerade mig fel och skrev det du citerade först sedan ändrade mitt inlägg. Det antyder väldigt starkt att personen inte skulle ha hjälpt till, men man kan inte utgå ifrån det.

Nå det jag ändrade till så säger texten inget om person med normalt civilkurage från något annat land skulle göra, vilket var min poäng.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag formulerade mig fel och skrev det du citerade först sedan ändrade mitt inlägg. Det antyder väldigt starkt att personen inte skulle ha hjälpt till, men man kan inte utgå ifrån det.

Nå det jag ändrade till så säger texten inget om person med normalt civilkurage från något annat land skulle göra, vilket var min poäng.

Ok, själv tror jag att det beror på människan, inte nationaliteten...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Re: Detta hände min vän imorse...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1757275.svd

Han blev rånad på sina saker, sen stucken djupt i halsen och var mindre än 1 minut från att dö. Han lyckades stanna en taxi där en invandrad taxichaufför sa "du blöder för mycket, jag vill inte ha dig i taxin" och sen åkte vidare. En normal svensk chaufför skulle antaligen ha stannat...

Helt sjukt, hur f*n är man funtad om man först rånar någon som _frivilligt_ ger sina saker och sedan hugger någon i halsen efteråt.

Vad fint att du garderar dig med ordet "normal". Om en svensk person inte stannar är det p.g.a. av att han är onormal. För en svensk är det inte hudfärgen som avgör beteendet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Ok, själv tror jag att det beror på människan, inte nationaliteten...

Ibland får man väl göra så att man drar ett helt folk över en kam? Det gör vi ju på oss svenskar hela tiden. I nästan alla diskusioner på detta forumet. Och i olika länder så har man ju förmodligen vissa skillnader i uppfostran rent generellt om det är bättre eller sämre är ju olika och säkert diskuterbart. Men fortfarande har du samband i beteende ifrån människor ifrån olika delar i världen.

Sen angående det svenska civilkuraget. Det är inte ofta någon lägger sig i när det kan va fara för ens egen säkerhet. men när det handlar om att hjälpa någon skadad eller liknande när hotet är borta så anser jag att människor i Sverige är hjälpsamma. Det antar jag nog att folk är i andra länder också.

Sen angående denna taxichaffis som var invandrare så handlade det nog mer om att han var efterbliven än att han var invandrare. Det hoppas jag i alla fall.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kul att folk hakar upp sig på att Quack skriver smygrasism. Herregud hans kompis blev huggen i halsen och dog nästan och fick inte hjälp av en invandrare klart man har lite aggressioner i sig när man skriver. Lite svårt att tänka klart kanske. Jag har svårt att tro att Quack tror att alla invandrare är idioter som skiter i att svenskar blöder, liksom.

Självklart var det att taxichauffören var en idiot och inte att han var en invandrare liksom. Det tror jag Quack vet. Det hoppas jag iaf.

Det är helt sjukt hur man inte kan hjälpa en person som blöder så mycket. Det är helt otroligt. Jag har sett en annan video där en man hugger sin fru i ansiktet flera gången i ansiktet och folk bara står omkring och tittar på, mitt på gatan. Detta hände nånstans i Nederländerna tror jag. Han stack henne säkert 20 gånger i ansiktet. Alla stod i chock runt om och bara tittade på. Två tre killar försökte få bort honom med extremt milda sparkar men annars ingenting.

Och varför grovt rån? Det där är ju självklart mordförsök!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

ITT: Smygrasism, förutfattade meningar om invandrare och troll.

Bara för att chauffören är invandrare betyder det inte att alla invandrare skulle gjort så, eller att alla icke-invandrare inte skulle gjort så. Jag hade nog fan ringt efter en ambulans istället för att köra dit han själv om det var jag som råkade åka förbi, främst för att ambulanspersonal har rätt utbildning, rätt att skita i hastighetsbegränsningarna och rätt kommunikation med sjukhuset. Antar att det var en sån här hemsk invandrare som råna din kompis också. Det har du iofs. inte sagt något om, så det skulle ju faktiskt kunna vara så att det var en icke-invandrare som gjorde det. Men såna begår ju inte brott, eller hur?

tl;dr: sluta nedvärdera invandrare, vi andra är inte mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är hemskt vad som hände, speciellt när offret gav allt fredligt och gjorde allting rätt som man skall göra i en sådan situation (tror jag). Men jag är inte längre förvånad att sådant här händer, tyvärr.

Tycker dock att idioten till taxichaffisen borde ha hjälpt till, typ kallat ambulans om inget annat. Spelar ingen roll vilken hudfärg han har, även om nu rasister skulle påstå helt annat, han är helt enkelt en idiot.

Som sagt skulle en normal person hjälpt till så gott han kunde, typ ringa efter ambulans och försöka hålla press på såret om inte offret själv kan göra det. Iaf det är vad jag skulle göra och troligvis de flesta människorna i detta land.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Jag har inte sagt att alla invandrare skulle göra så, men den här gjorde det - och det är helt sjukt. Förstår att det verkar vara ett rasistiskt inlägg, men det är det inte, det handlar helt enkelt om personerna som befann sig där när det här hände - att ni sen drar det till att jag skulle tycka illa om alla invandrare är löjligt.

Raven6z: Han satt vid busshållplatsen och väntade på bussen när en kille står framför honom med kniv...Inte riktigt läge att springa då.

Man läser varje dag i tidningen om folk som blir knivskurna, men förstår det aldrig förens det drabbar någon i ens närhet. Samma sak som med cancer och allt annat skit, det rinner av en som vatten på en gås efter man har läst någon artikel, trist att folk inte har mer empati för andra människor.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
... - att ni sen drar det till att jag skulle tycka illa om alla invandrare är löjligt.

Inte speciellt med tanke på vad du faktiskt skrev.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
Förstår att det verkar vara ett rasistiskt inlägg, men det är det inte,

läs det igen så kommer du se att det helt klart är rasistiskt...

Självklart är det fel att inte hjälpa till, men sammtidigt ska vi veta att det är en extremt stressad situvation för båda. Det är lätt att i efterhand säga hur man ska göra, men när man är längst nere i stresskonen är det inte lika lätt att handla förnuftigt.

Problemet i såna här situvationer är att många i samhället inte har grundläggande sjukvårdsutbildning och då blir det inte lättare att ingripa...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Problemet i såna här situvationer är att många i samhället inte har grundläggande sjukvårdsutbildning och då blir det inte lättare att ingripa...

Så man behöver sjukvårdsutbildning för att ta fram mobilen, ringa 112 och lägga lite tryck över där det blöder?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Så man behöver sjukvårdsutbildning för att ta fram mobilen, ringa 112 och lägga lite tryck över där det blöder?

Trycker du för hårt på en blödningskälla i halsen finns risken att du stryper all blodtillförsel till hjärnan och patienten...

Dör.

Dock så håller jag med om att han borde ha ringt 112.

Till TS. Tycker fokus riktats bort från huvudfrågan, huvudfrågan är inte att en idiot inte stannade och hjälpte din vän, utan att din vän faktiskt blev knivskuren. Sen vad beträfar civilkurage var det väl insider som gjorde ett reportage om det där en man misshandlade en kvinna (tror till och med att mannen var utländskt till utseendet (läs: blatte) och kvinnan blond för attt spela på fördomar och dylikt hos personerna som såg det) mitt på ljusa dan på stan och ingen ingriper. Nån stannar till och med för att titta på.

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte själv hur jag skulle ha gjort om jag vore taxiförarn. Jagvill tro att jag hade hjälpt personen, men hade jag suttit där en kväll och det rätt som det är dyker upp en person med blod på hela sig och slänger sig på bilen så är det väl inte så svårt att förstå att man kan få panik/bli skrämd och köra iväg istället.

Eller påstår ni att ni alltid gör som ni vill när ni får panik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Så man behöver sjukvårdsutbildning för att ta fram mobilen, ringa 112 och lägga lite tryck över där det blöder?

självklart inte. Men chansen att man ska (våga) handla ökar om man har lite grundläggande kunskap.

Sen får du inte glömma bort att vissa människor har svårt för blod. kommer det då någon som är uppskuren vid halsen så kan det bli rätt jobbigt.

Dock har jag ingen aning om den här taxichafförens bakgrund. har svårt att tro att han helt känslokallt bara sa NEJ...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Trycker du för hårt på en blödningskälla i halsen finns risken att du stryper all blodtillförsel till hjärnan och patienten...

Dör.

Får du inte stopp på blödningen finns risken (mer än överhängande oavsett arteriell eller venös punktur) att inget blod når hjärnan och patienten...

Dör.

Så...

Är det bättre om personen dör av att ingen ingriper och försöker hjälpa till?

Permalänk
Medlem

Om din vän hade avlidit så anser jag att taxi chauffören skulle åtalats för vållande till annans död. Han behöver inte låta honom bloda ner bilen om han så vill (idiotiskt dock) men att ringa på hjälp är det absolut minsta han kunnat göra.

Sen måste jag faktiskt erkänna att jag faktiskt tror att ifall personen som kört taxin varit etnisk svensk så skulle han ha hjälpt till, hur illa det än må vara att tänka så. Att diskutera personens bakgrund är högst ointressant då vi alla vet vart det kommer leda, frågan om civilkurage är mer intressant i det här fallet.

Civilkurage / känslan av kollektiv uppfostran finns verkligen inte i dagens samhälle.

Igår på efterlyst (repris) handlade det om en kvinna som utsatts av närmanden från en man på tunnelbanan hem från stan nattetid, han rörde henne och var oerhört på trots att hon sa att hon har pojkvän och visade inget intresse allt. Hon blev senare våldtagen av mannen när hon sökte skydd i en toalett utanför tunnelbanan. Det var mycket folk på tunnelbanan och INGEN kommenterade ens vad som försigick, än mindre försökte någon ingripa.

Låt dra ett enklare fall - Folk som spelar musik på mobilen i tunnelbanan / på buss, civilkurage i det här fallet? Kanske inte, men likväl ett tecken på tollerans. Har varit med ett flertal gånger om folk som sätter sig och börjar spela musik, allt mellan hip-hop och fjortistechno, INGEN säger något alls. Alla sitter och muttrar för sig själva tills jag tillslut inte kan vara tyst och tillrättarvisar personerna. Härom helgen satt en kille och klottrade på bussen, INGEN säger något. Jag exploderade ut över honom solklart.

Om folk inte har styrka nog att blanda sig i mindre, men ack så samhällsstörande problem så lär de inte kunna hitta den när den väl behövs för att förhindra ett seriöst brott där de kan åka betydligt mycket mer illa ut.

Och ja - jag vet verkligen inte hur man väljer sina slag som man brukar säga. En persons tystnad är samma persons medgivande till att låta saker av denna natur ske.

Hade gärna skrivit ett längre inlägg men måste fortsätta arbeta.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
självklart inte. Men chansen att man ska (våga) handla ökar om man har lite grundläggande kunskap.

Sen får du inte glömma bort att vissa människor har svårt för blod. kommer det då någon som är uppskuren vid halsen så kan det bli rätt jobbigt.

Dock har jag ingen aning om den här taxichafförens bakgrund. har svårt att tro att han helt känslokallt bara sa NEJ...

Ja jag förstår nu vad du menar. Håller med dig. Tycker dock ändå att ett nödsamtal kunde han ha slängt iväg liksom. 'Hej, en kille här som blöder kraftigt, jag vet inte vad jag ska göra, skicka en ambulans så fort som möjligt, han verkar blöda från halsen.'

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Får du inte stopp på blödningen finns risken (mer än överhängande oavsett arteriell eller venös punktur) att inget blod når hjärnan och patienten...

Dör.

Så...

Är det bättre om personen dör av att ingen ingriper och försöker hjälpa till?

Är man det minsta tveksam så ska man hålla sig borta, finns ingen anledning att förvärra något som redan är illa. Sen att man hade bra intentioner för sitt ingripande är ju inget som hjälper den som förblöder/blir strypt.

Vidare har du pariga kärl till hjärnan, så blöder du från den ena kommer du inte dö av att hjärnan inte får nog med blod, utan av själva förblödningen då det andra kärlet kommer förse hjärnan med blod.

Just i det här fallet så vore det bästa om tex taxiföraren stoppade fingret i det skadade kärlet och helt stoppade blodflödet/förlusten från den. Och då detta visats på Greys Anatomi typ bara en gång så är det fortfarande inget som den gemene mannen kan...

Dock så har du en poäng, ser jag hellre en person dö pga utebliven ingripande eller att samma person dör pga mitt (felaktiga?) ingripande? På den frågan får det nog för min del bli; det första. Men detta är snudd på filosofi om vilket som är det bättre och man kan inte påstå att den ena alltid funkar i alla situationer.

Skulle jag dock ha tillräckligt med kunskap för att kunna hjälpa samma person så är det klart att jag skulle tycka att det vore bättre om denne dog när jag försökte hjälpa den på korrekt sätt.

Så för min del är ett ingripande inte alltid något bra, det går helt ut på om man har kunskap och vet vad man gör eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är man det minsta tveksam så ska man hålla sig borta, finns ingen anledning att förvärra något som redan är illa. Sen att man hade bra intentioner för sitt ingripande är ju inget som hjälper den som förblöder/blir strypt.

Vidare har du pariga kärl till hjärnan, så blöder du från den ena kommer du inte dö av att hjärnan inte får nog med blod, utan av själva förblödningen då set andra kärlet kommer förse hjärnan med blod.

Just i det här fallet så vore det bästa om tex taxiföraren stoppade fingret i det skadade kärlet och helt stoppade blodflödet/förlusten från den. Och då detta visats på Greys Anatomi typ bara en gång så är det fortfarande inget som den gemene mannen kan...

Dock så har du en poäng, ser jag hellre en person dö pga utebliven ingripande eller att samma person dör pga mitt (felaktiga?) ingripande? På den frågan får det nog för min del bli; ja.

Skulle jag dock ha tillräckligt med kunskap för att kunna hjälpa samma person så är det klart att jag skulle tycka att det vore bättre om denne dog när jag försökte hjälpa den på korrekt sätt.

Så för min del är ett ingripande inte alltid något bra, det går helt ut på om man har kunskap och vet vad man gör eller ej.

Jag hoppas på allvar att du inte tillhör eller kommer tillhöra räddningstjänsten eller vården på något sätt! Att försöka rädda någon är alltid bättre än att låta individen dö av att ingen gjorde någonting = "elementärlära".

Jag pratar precis om det du nu säger, om personen förblöder - så dör denne ja!

Vad som är bäst hör väl knappast hit? - Eller vänta, det vore bäst om killen blev knivhuggen inne i operationssalen fylld av lediga läkare...

...och fortsättningsvis motsäger du dig själv flera gånger - hur skall du ha det?