Returnera minnen, ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Returnera minnen, ångerrätt?

Hej hej. NÅgon som vet hur det ligger till med ångerrätt på minnen?
Jag försöker byta mina minnen jag köpte hos misco( eller att jag skulle kunna häva köpet, det är typ 10 dagar sedan jag köpte dem) eftersom de ger mig blåskärmar.

Men de säger att det inte är ångerrätt på minnen då förpackningen är bruten. Det låter ju helt sjukt. Så innan jag skickar massa svordomar etc, finns det någon chans att få byta minnen eller kunna häva köpet?

mvh

Herman

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Jag har för mig att man ska ha ångerrätt 14 dagar efter leverans med alla postorderköp, men det kanske bara är konsumentverkets rekommendationer :/

Kontakta en konsumentombudsman illa kvickt och kolla upp vad du ska göra.

Permalänk
Medlem

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick.
Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Kan någon tolka andra stycket för mig, jag fattar inte riktigt. Står det att man inte får ångra eller står det att den kan vara MER förändrad, än väsentligen oförändrat, om man har undersökt den...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ångerrätt gäller oöppnade förpackningar.. Tyvärr.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Man har ju rätt att returnera något som minnen om man inte har förändrat eller förstört dom väl ?

Permalänk
Medlem

Tycker man borde kunna trycka på att återförsäljaren inte gett den information som man behöver - i detta fallet vilka djäkla chip det sitter på minnena.

Tycker det är underligt att denna info är så sällsynt som den är.

Å andra sidan får jag skylla mig själv lite då man kunnat köpa corsairs minnen som kompletts minneskonfigurator valt åt dig. Men då återigen, de minnena jag köpte (hyperx pc5300) har samma specifikationer - ja förutom dess latency.

Sen vet jag inte hur säker man kan vara att den minneskonfiguratorn fungerar som den ska. Den tittar förmodligen bara på den specade hastigheten...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Sötast

RMA och be om byte till ett annat minne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
RMA och be om byte till ett annat minne?

Jo, men det är ju inte säkert det är fel på minnena. De är bara inte kompatibla med min dator.

Jag bad ju om att få byta minnena men enda svaret jag fick var att det inte är returrätt på minnen då förpackningen är bruten. De kallar det så fint för teknisk plombering.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ångerrätt gäller även öppnade förpackningar, men inte om man använt på vissa sätt. En laptop får man t ex starta, men inte vidare bra att aktivera windows t ex.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

OMG. Jag skickade ett mail där jag föreslog att de behöll mellanskillanden på mina hyperx om de skickade kingston value ram. Och att detts borde innebära att deras marginaler inte påverkades negativt och att alla blir lyckliga och glada. Detta var svaret:

Hej!

Vi handlägger inte ditt ärende ytterligare.

Vill du ändå att vi tar hit minnet för kontroll för felaktig vara. Är minnet inte defekt så kommer det att returneras tillbaka till dig med en testavgift på 250 kr.

Med vänlig hälsning

Jag får väl köra memtest och hoppas det hittar fel

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

Känner igen avgiften på 250kr, är det dustinhome vi pratar om? Jag skickade in mina minnen som det uppenbarligen var fel på (bla Memtest86 som underlag) och frågade om jag fick byta till ett dyrare minneskit och betala mellanskillnaden men dustinhome gör inte det så länge varan man rekalmerar finns kvar i deras sortiment.

edit: tydligen var det Misco

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Re: Returnera minnen, ångerrätt?

Citat:

[i]
Men de säger att det inte är ångerrätt på minnen då förpackningen är bruten. Det låter ju helt sjukt. Så innan jag skickar massa svordomar etc, finns det någon chans att få byta minnen eller kunna häva köpet?
[/B]

Hej Herman

Skulle tipsa som redan skrivits att först och främst köra Memtest och se om du kan få fram svart på vitt att det är något fel på minnena. Testa också om det fungerar i en annan maskin. Se till också att uppa dina chipset drivers och flasha bios.

Om memtest är grönt och de fungerar i en annan maskin, är nästa steg att kontakta Corsair och se om det finns några rapporterade kompabilitetsproblem med den övriga hårdvara du har i maskinen. Om det är fallet är det Corsair som ska lösa problemet med minnena åt dig, och det gör de säkert gärna.

Om det inte är något fel på minnena, och Corsair inte har några rapporterade problem med den konfen du har så är du nog tyvärr rökt. Beroende när blåskärmarna uppstår kan det vara värt att prova bygga (installera om) burken.

Permalänk
Medlem

Affären har fel som vägrar dig att byta för du har ångerrätt även vid bruten förpackning. Sen att dom pratar om teknisk plombering är bara löjligt för det är vid köp av mjukvara där det finns serienr eller annat tillämpligt som man kan prata om teknisk plombering.

Du har nu två val iom att affären tjurar och det är att antingen skriva igen och tala om för affären att du tar kontakt med din konsumentvägledare för vidare rådgivning och upprepar ditt krav på ångerrätt eller så skickar du in minnena på RMA och hoppas det är fel på dom.

Tyvärr inget ovanligt att affärer så där konsumenträttsvidrigt tror sig stå över lagstiftning och det man kan göra då det är att vara envis som synden och upprepa sitt krav och även hänvisa till lagstiftning och fråga var i lagstiftningen affären anser sig ha stöd för sin synpunkt.

Du kan även vända dig till ARN och låta dom avgöra ditt fall men dels har dom en minimibelopps gräns och sen kan det ta upp till 6 mån innan fallet är avgjort.

Om du vill kan du även vända dig till tingsrätten med detta och det avgörs då som ett s k småmål där vardera parten betalar sina kostnader men det lär kosta mer än vad det smakar så det rekomenderar jag dig bara om du är principfast personlighet som vill ha rätt när du vet att du har det enligt gällande lagstiftning.

Väntar redan på kommentarer som typ: Rättshaverist mm men det bjuder jag på för det har jag hört förut så inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem

du har 14 dagar på dig eller minst 7 arbetsdagar att uppmärksamma företaget att du vill ångra ditt köp.

https://lagen.nu/2005:59
printa och memorera

Permalänk
Medlem

ring igen..

och säger de nej, så ber du att få prata med någon högre upp.. tills du når deras VD eller chefsjurist.

Sen får du returnera produkten.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte tänka mig att man har rätt att ångra ett köp av minnen som man använt i datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

jo det har du, om dom är i samma skick som dom är som helt nya då har du rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

I och med att all elektronik är känslig för statisk elektricitet så är det ju svårt för dig att bevisa att de är i samma skick när du väl öppnat dem. Du kan ha utsatt dem för statisk elektricitet och förstört eller förkortat deras livslängd utan att det syns eller ens märks vid ett test.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Eftersom minnet var trasigt så skall du göra en reklamation , inte ett återköp.
du informerade även butiken om att dom var defekta , ärendet blir då ett garantiärende.

skicka in dom och få ett par nya.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, allihop.

Då kingston har en "minneskonfigurator" på deras hemsida och då den rekommenderar value-minnena ser jag inte att man kan lasta dem för problemet.

Det är synd att det skall vara en sån djungel när man skall köpa so-dimm. Att titta på hastighetsspecifikationerna räcker tydligen inte. Och på Asus hemsida står det inte specificerat vilka chip det skall vara när det handlar om 2GB-moduler.

Frågade asus specifikt om vilka minnen som passar min f8sa men de kunde inte ge mig ett specifikt svar

"Dear Valued ASUS Customer,

Your model supports DDR2 667 MHz SDRAM. As long as that specification is fullfilled it "should" work. Unfortunately we can't say which memories that work and which don't. However we can suggest that you ask a computer store to sell you a memory that works with your machine, that way moving the problem on to them (to find a memory that works).

But as mentioned, as long as it is a SO-DIMM DDR2, possible to run at 667 MHz or higher, it should work.

Best Regards,
ASUS Support "

Minnena behöver alltså inte vara trasiga utan är helt enkelt - av någon anledning - inte kompatibla med just den laptopen jag har. Vilket är sjukt i sig.
Minnena har ju lite lägre timings så det kan vara det som spökar.

Så det är ångerrätten som jag får förlita mig på. Ska testa memtest dock, då RMA förenklar det hela.

Väntar på svar från konsumentrådgivare men de verkar inte gilla att svara över mail och vill jag skall ringa.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Du har rätt att testa en vara och den saken kan man ibland inte göra utan att bryta förpackningar.
Du har rätt att lämna tillbaka detta mot att du står för frakten, läs igenom olirc´s inlägg en gång till för han vet vad han pratar om.

Misco har fel som nekar dig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Lagen om ångerrätt är vad jag förstår rätt luddig och i vissa fall
inte tillämplig som prejudikat förrän provad i domstol.

Jag tror inte mr olirc själv vill ha monterade och använt moderkort, CPU,
minnen osv. nästa gång han köper dator.

Man har enligt lagen rätt att undersöka varan och hur skall man tolka det när det gäller en hårddisk? CPU?

Har någon ett utslag från ARN där det framgår att använda datorkomponenter som HDD, CPU och det går under begreppet "undersöka"?
Vore intressant att läsa.

Permalänk
Medlem

Att undersöka innebär ju att undersöka funktionaliteten i en vara, i detta fallet ett par minnen.

Skulle undersöka enbart innebära att man får inspektera varan visuellt menar du Sumitomo ?

För mig innebär det att man får prova om varan fungerar som det är tänkt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Lagen om ångerrätt är vad jag förstår rätt luddig och i vissa fall
inte tillämplig som prejudikat förrän provad i domstol.

Jag tror inte mr olirc själv vill ha monterade och använt moderkort, CPU,
minnen osv. nästa gång han köper dator.

Man har enligt lagen rätt att undersöka varan och hur skall man tolka det när det gäller en hårddisk? CPU?

Har någon ett utslag från ARN där det framgår att använda datorkomponenter som HDD, CPU och det går under begreppet "undersöka"?
Vore intressant att läsa.

Inga problem här med att få använda grejer så länge dom funkar och ser hyffsade ut.

Har en dvdinspelare som vid köpet hade använts som demo och hade en repa på skalets ovansida vilket inte syns när den står i en bänk + att jag ville ha den modellen så jag tog den till fullpris t o m ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Att undersöka innebär ju att undersöka funktionaliteten i en vara, i detta fallet ett par minnen.

Skulle undersöka enbart innebära att man får inspektera varan visuellt menar du Sumitomo ?

För mig innebär det att man får prova om varan fungerar som det är tänkt.

Undersöka kan man tolka olika i olika sammanhang.

Lagen tillkom bl.a för att om en vara inte överensstämmer med
en produktbild i verkligheten rörande t.ex färg eller om den nya
fina kameran ser ut som en 50:- från Rustas fyndlåda osv osv.
Allt för att mindre seriösa handlare inte uppsåtligen skall kunna lura kunder.

Att plocka upp en CPU bärandes ylletröja och testköra den
fem minuter kommer kanske inte synas och kunna tolkas som i
"väsentligen oförändrat skick"
När datorbutiken levererade CPU där förpackningen varit bruten var det ett jäkla liv i forumet.

Att öppna en HD och koppla in den i dator, formatera och köra lite
HD-tach för att sedan skicka tillbaka den.
Att hävda "väsentligen oförändrat skick" och att den är formaterad
beror på att den "förändrats på grund av någon åtgärd som var nödvändig för att undersöka varan"

Är detta ok?

Man skall tänka på att som konsument har
man faktiskt själv en gnutta ansvar att ta reda
på vad det är man skall ha.
Man kan inte lägga över hela ansvaret på säljaren.
Att bygga en dator själv innebär ett visst ansvar jämfört
med att köpa en dator på OnOff.

Skall man exempelvis köpa en ny dator i lösdelar kan man ju
faktiskt fråga säljaren om råd.
"Hej, jag tänkte köpa dessa komponenterna av er och undrar om dessa passar ihop"
Skulle de svara ja och det inte stämmer är ju situationen helt annan.
Och/eller höra sig för på forum som här exempelvis.

Jag är säker på att om folk var lika ambitiösa när de köper dator
som när de handlar bil skulle problemen vara betydligt färre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Skall man exempelvis köpa en ny dator i lösdelar kan man ju
faktiskt fråga säljaren om råd.
"Hej, jag tänkte köpa dessa komponenterna av er och undrar om dessa passar ihop"
Skulle de svara ja och det inte stämmer är ju situationen helt annan.
Och/eller höra sig för på forum som här exempelvis.
.

Har säljaren sagt fel eller ljugit så handlar det inte om ångerrätt
utan om felaktig information. Varan skall då bytas utan krångel.

Ångerrätten är för mig ett mysterium , jag kan förstå att den finns och gäller för exempelvis telefonförsäljare , men att man som kund kan beställa dyra delar och sedan helt enkelt ångra sig är inte bra.

det är negativt för både kund och säljare. Det leder till felköp eftersom man istället för kolla upp saker så kan man ju köpa och "ångra" sig när man köpt fel.
och för säljaren leder till det problem då han inte bara får tillbaks en öppnad produkt. Även om produkten är oöppnad så drabbas säljaren , Han kan aldrig vara säker på om ett köp gått igenom utan att vänta i 14dagar , kunder kan närsomhelst ångra sig och skicka tillbaks varan.

Skall säljaren beställa in en ny produkt så att han alltid har produkten i lager?
när kund då ångrar sig så sitter säljaren där nu med 2 produkter.

löjligt enligt mig , Konsumenten borde ha en skyldighet att kolla upp sina köp innan. Fel information och rena bedrägerier från säljares sida är olaligt
och var så även innan ångerlagen infördes.

Dessutom så behandlas konsumenter som idioter från konsumentverkets sida , Vi är helt enkelt så dumma att vi behöver den här lagen. Jag blir kränkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Undersöka kan man tolka olika i olika sammanhang.

Lagen tillkom bl.a för att om en vara inte överensstämmer med
en produktbild i verkligheten rörande t.ex färg eller om den nya
fina kameran ser ut som en 50:- från Rustas fyndlåda osv osv.
Allt för att mindre seriösa handlare inte uppsåtligen skall kunna lura kunder.

Att plocka upp en CPU bärandes ylletröja och testköra den
fem minuter kommer kanske inte synas och kunna tolkas som i
"väsentligen oförändrat skick"
När datorbutiken levererade CPU där förpackningen varit bruten var det ett jäkla liv i forumet.

Att öppna en HD och koppla in den i dator, formatera och köra lite
HD-tach för att sedan skicka tillbaka den.
Att hävda "väsentligen oförändrat skick" och att den är formaterad
beror på att den "förändrats på grund av någon åtgärd som var nödvändig för att undersöka varan"

Är detta ok?

Man skall tänka på att som konsument har
man faktiskt själv en gnutta ansvar att ta reda
på vad det är man skall ha.
Man kan inte lägga över hela ansvaret på säljaren.
Att bygga en dator själv innebär ett visst ansvar jämfört
med att köpa en dator på OnOff.

Skall man exempelvis köpa en ny dator i lösdelar kan man ju
faktiskt fråga säljaren om råd.
"Hej, jag tänkte köpa dessa komponenterna av er och undrar om dessa passar ihop"
Skulle de svara ja och det inte stämmer är ju situationen helt annan.
Och/eller höra sig för på forum som här exempelvis.

Jag är säker på att om folk var lika ambitiösa när de köper dator
som när de handlar bil skulle problemen vara betydligt färre.

Jag förstår vad du säger Sumitomo och har även liknande funderingar om tillämpningen av denna lag.

Helt klart är att den lämnar mycket att önska om man skall gå efter rättsprincipen som egentligen är skälet till att vi har lagar överhuvudettaget alls.

Det finns oönskade bieffekter av detta, folk som sätter i system att billigt få testa en vara och lämnar firman/butiken med en vara som inte är att räknas som ny för nästa kund.

I det pris vi får betala för en vara ingår firmans inköpskostnad och div driftkostnader såsom löner och hyra och även avans, att det även ingår en marginell debitering för denna typ av kostnad är rimligt, även om det drabbar oss som inte skickar tillbaka varor för skojs skull.
Vilket medger att butiken kan återsälja varan som tex "demoex" med ett något lägre pris.

Däremot är väl de exempel du gav lite annorlunda än att köpa ett par minnen som inte vill fungera, minnen kan vara mycket svårt och de ändras ju ej heller fysiskt av att testa, nog få som byter minnen själva som står och polerar dessa med den ylletröjja du nämnde.

Sunt förnuft och tyvärr subjektiva avgöranden är nog rätt väg, men att skapa det rättvist ? Det är svårt.

Ang den Cpu´n, så har jag ett svagt minne om att jag såg den diskusionen...tillåter Intel att återförsäljare säljer öppnade förpackningar ?
Jag vet inte, därför jag frågar och tänker på de rejäla plomberingar de boxade prollarna har.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Ang den Cpu´n, så har jag ett svagt minne om att jag såg den diskusionen...tillåter Intel att återförsäljare säljer öppnade förpackningar ?
Jag vet inte, därför jag frågar och tänker på de rejäla plomberingar de boxade prollarna har.

Intels 3åriga garanti gäller EJ om förpackningen varit öppnad innan.
du är utlämnad till butiken , vilket ofta ger 1års garanti.

ser hur intel skall bevisa detta lämnar jag osagt.

Permalänk
Medlem

Suck... Misco har så fel, försök få kontakt med någon som har mer befogenheter än den första du stöter på i mailkonversationen/telefonen och gör som andra föreslår och kontakta din konsumentvägledare som högst troligt kan leta fram ett ARN ärende på studs för det där är så glasklart.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd

Bäst att handla från vettiga butiker.

Jag köpte från fysiskt kjell & Có butik i västerås, ett par 1GB so-dimm stickor till bärbara, dom var tvungna att beställa in dom då dom inte hade dem hemma.. MEN tyvärr så var det inte DDR2 stickor som datorn skulle ha utan DDR1.

Alltså jag var tvungen att öppna förpackningen och NÄSTAN tryck i dom i datorn, men bara nästan, man ser en viss skillnad på stickorna

Så fick jag byta ut dom?

Alltså dom beställde in stickorna som var fel, dom tog tillbaka dom och beställde hem nya.

Absolut inga problem, kosta mig inget extra

(fan vad många gånger jag använder ordet "dom")

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.