Permalänk
Medlem

Ingen behörighet, ubuntu

Hej!

Jag ska försöka ändra på filen menu-lst som hör till GRUB. Detta för att ändra ordningen på listan som visar tillgängliga operativsystem när jag startar datorn.

Saken är den att jag inte kan spara filen efter att jag har ändrat den. Jag tror det beror på att jag inte är root användare. Fråga lyder nu. Hur gör jag för att skriva till mappar som kräver "högsta" behörighet?

Mvh
Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jejja
Hej!

Jag ska försöka ändra på filen menu-lst som hör till GRUB. Detta för att ändra ordningen på listan som visar tillgängliga operativsystem när jag startar datorn.

Saken är den att jag inte kan spara filen efter att jag har ändrat den. Jag tror det beror på att jag inte är root användare. Fråga lyder nu. Hur gör jag för att skriva till mappar som kräver "högsta" behörighet?

Mvh
Jejja

su

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

EDIT: Sökte på sudu nu. då lyckades jag.

Jag gick in till rätt mapp genom terminalen, sen skrev jag "sudu gedt menu.lst". Sen var det bara att spara. tack!

su?

Sudu menar du eller?

Hur gör jag detta i Gnome? Jag sitter inte och pillar med terminalen. Måste jag det för att detta ska fungera?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Terminalen>gksudo>gedit>öppna menu.lst>ändra>spara>se glad ut.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Tack. Se mitt tidigare inlägg.

EDIT: Sökte på sudu nu. då lyckades jag.

Jag gick in till rätt mapp genom terminalen, sen skrev jag "sudu gedt menu.lst". Sen var det bara att spara. tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Det heter sudo (Superuser do). Enklast är att använda kommandot:

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Med kommandot "su" eller rättare sagt "sudo su" gör man sig till root i terminalen tillfälligt, detta kan vara smidigt om man ska utföra flera saker i terminalen som kräver dessa rättigheter.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Vila i frid

Innifrån filbläddraren kan du högerklicka och välja "Open with..." och välja "gksudo gedit"

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips/råd

Sudo - givetvis

Öppna med - det förenklar en del. Man slipper terminalen (även om den är smidig, kan man DOS kan man hitta runt i filsystemet med terminalen med)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Om man som jag gör såna saker ofta kan man lägga till scripts i nautilus för att förenkla saker.

some exempel:

"#!/bin/bash
foo=`gksudo -u root -k -m "enter your password for gedit root access" /bin/echo "Do you have root access?"`
sudo gedit $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS"

kopiera och spara det som vanlig text fil, sen stoppa det i /home/din användare/.gnome2/nautilus-scripts. Se oxå till att göra den körbar genom att högerklicka på den, och välj egenskaper sedan rättighets fliken, och kryssa i "Tilåt körning av filen som ett program".

Sen kan du högerklicka på filen du vill editera och välja skript, och vad du nu döpte skriptet till.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Om man som jag gör såna saker ofta kan man lägga till scripts i nautilus för att förenkla saker.

some exempel:

"#!/bin/bash
foo=`gksudo -u root -k -m "enter your password for gedit root access" /bin/echo "Do you have root access?"`
sudo gedit $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS"

kopiera och spara det som vanlig text fil, sen stoppa det i /home/din användare/.gnome2/nautilus-scripts. Se oxå till att göra den körbar genom att högerklicka på den, och välj egenskaper sedan rättighets fliken, och kryssa i "Tilåt körning av filen som ett program".

Sen kan du högerklicka på filen du vill editera och välja skript, och vad du nu döpte skriptet till.

Ok, låter väldigt enkelt. Måste pröves. Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10