Permalänk
Medlem

Plugga vidare inom elteknik

Hej,

Jag har nu i tre år jobbat som Elektriker/reperatör/underhållare/datatekniker/kalibrerare (ja, på min yrkesbefatning står det så, ja, jag har massor att göra och jag älskar att alltid ha något att göra pga att tiden går skit fort då.) inom industri.

Jag har BB1 och ska senare fixa AB hade jag tänkt.

Men på senare tid så har jag börjat tröttna lite på elen då den börjar bli enkel, ont om utmaningar. Visst, när en maskin går sönder och man rycker ut så är det kul, men oftast så är det säkring eller givar fel.

Så jag börjar bli lite sugen på att gå lite små kurser eller liknande, då jag verkligen älskar att jobba, och brinner för mitt arbete så tänkte jag plugga på sidan om, antingen någon dag i veckan och jobba resten.

Men frågan är vad?

Har inte så stor koll på vad det finns för intressanta kurser som kan vara bra att ha i framtiden som elektriker/eltekniker (jag gick elteknik med inriktning automation och ren elektriker). Tänkte främst på kurser som kan ge en en högre befattning i framtiden eller liknande.

Hade tänkt plugga plugga mätteknik A och B, även kalibrering.

Värt att notera är att jag i skolan inte hade topp betyg, bara G:n rakt igenom förutom inom reglering som var VG (tentade det mesta, och resten sega jag igenom, mest pga en seg klass som gav mig samma inflytande ) Men fick iaf "Slut betyg" (inga stäck och IG:n osv).

Tänkte om det kanske finns nå kurser som går igenom hur alla komponenter fungerar lite djupare, och djupare lära inom just el.

Tacksam för hjälp !

mvh

P.s
Länka gärna, jag har sparat pengar och kan lägga ut pengar på kurser om så behövs.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

har en morbror som jobbar som reparatör på arla o han har gått styr o regler, o det värkar som att det finns en del jobb, och han sysslar endast med att felsöka o reparera maskiner.
men hur när o var man kan studera ämnet vet ja inte.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Testa att plugga svenska. Det kan faktiskt vara riktigt kul att skriva uppsatser och liknande. Kanske inte jättestort att ha i CV:t, men det kan nog ändå vara bra att visa upp ibland.

Känns som att det inte finns en endaste person inom elvärlden (i Sverige) som kan svenska (eller har väldigt god engelska).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Testa att plugga svenska. Det kan faktiskt vara riktigt kul att skriva uppsatser och liknande. Kanske inte jättestort att ha i CV:t, men det kan nog ändå vara bra att visa upp ibland.

Känns som att det inte finns en endaste person inom elvärlden (i Sverige) som kan svenska (eller har väldigt god engelska).

Tack för den du !

Ursäkta om du anser att min skrivning är "sär" skrivning eller liknande. Inte för att jag vill lära mig skriva på ett finare sätt, men kanske lite bättre talförmåga och kunskap till att formulera på anorlunda sätt? Jag är otroligt duktig på att prata, men dålig på att förklara Så det kanske kan vara något?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
har en morbror som jobbar som reparatör på arla o han har gått styr o regler, o det värkar som att det finns en del jobb, och han sysslar endast med att felsöka o reparera maskiner.
men hur när o var man kan studera ämnet vet ja inte.

Jag pular bra mycket med plc idag, men tycker inte att det är så jätte aktuelt, just också för att min medarbetare är grym på plc, men sämst på dator och el, och det är där jag glider in. Men vb är något jag tänkte ta och spana in litegrann faktiskt.

Någon med något mer förslag?

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Själv har jag precis påbörjat en KY-utbildning inom Elektroteknik. Det låter dock som om att du har hållt på ett tag och att det är något som du redan kanske kan?

Jag kan tyvärr inte ännu svara på exakt vad eller hur avancerat det är i förhållande till dina nuvarande kunskaper.

Utbildningen är på två år och kan läsas helt på distans, så det kanske kan vara intressant att iallafall titta på.
http://www.nineab.com/

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Edit:

Spanat in lite mer på Ky utbildningen med min chef, han ansåg att jag redan hade det mesta som fanns där, med tanke på att 70% av dkurserna hade man i gymnasiet, men man kanske kan banta ner och ta det man inte har?

Man får väll helt enkelt fortsätta jobba, bli kung i djungeln på el och skaffa AB, men vet inte riktigt vad det ger mig för mer intressanta jobb i framtiden? Och om det är värt det?

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Själv har jag precis påbörjat en KY-utbildning inom Elektroteknik. Det låter dock som om att du har hållt på ett tag och att det är något som du redan kanske kan?

Jag kan tyvärr inte ännu svara på exakt vad eller hur avancerat det är i förhållande till dina nuvarande kunskaper.

Utbildningen är på två år och kan läsas helt på distans, så det kanske kan vara intressant att iallafall titta på.
http://www.nineab.com/

Hur fungerar det? har ni nå labblektioner?

Visa signatur

assrock!! hehe