Får vissa våldtäktsoffer skylla sig själva?

Permalänk

Får vissa våldtäktsoffer skylla sig själva?

Får vissa våldtäktsoffer skylla sig själva?

Min första åsikt till denna fråga har alltid varit NEJ! Men allt efter att jag har funderat på det så har jag hamnat i ett dilemma där jag inte kan argumentera för min sak.

Kontentan går ut på följande. Vi lever i en värld som ser ut som den gör. Få saker vi gör kan ändra på detta. Så vi måste helt enkelt anpassa oss efter den omvärld vi lever i. Vi vet att det finns många sjuka människor där ute som är fullt kapabla att utföra exempelvis en våldtäkt. Så ser verkligheten ut! Visst kan det tyckas önskvärt att ha möjligheten att klä sig hur man vill och kunna strosa genom en mörk park mitt i natten?! Få skulle dock göra det för att de flesta skulle se det som en för stor risk.
Precis som det skulle kännas önskvärt att slippa låsa cykeln när man lämnar den eller slippa låsa ytterdörren när man lämnar huset. Men vi gör det inte för att vi anpassar oss efter verkligheten.

Om vi ser till ett hypotetiskt scenario:
En person, som klätt sig utmanande, går igenom en park en sen natt och blir våldtagen.
Personen har uppenbarligen tagit en större risk genom sitt kläd-, promenad- och tidsval.

Juridiskt så är alla lika inför lagen. Det spelar således ingen roll hur stor risken varit att bli utsatt för brott. Precis samma om jag struntat att låsa min cykel eller ytterdörr. Men om man ser det utifrån ett försäkringsbolags ögon? En olåst cykel eller en olåst ytterdörr kommer att resultera i en ogiltig försäkring. Jag får helt enkelt ”skylla mig själv” då jag agerat vårdslöst.

Säg nu att det skulle finnas en Våldtäktsförsäkring för fysiskt och psykiskt lidande. Hur hade de resonerat utefter ovanstående scenario? Skulle det också tolkas som ett vårdslöst agerande?

Skulle gärna vilja höra andras åsikter i frågan. Oavsett erat ställningstagande.

Visa signatur

Athlon XP 1900+ ø 256 DDR Orginal PC2700 cas2.5 ø 266 Gb IBM ø Point Of View GeForce4 Ti4200 128Mb DDR DVI TV-out AGP ø W2kProSwe ø SB Live! Platinium

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det något att diskutera, någon sådan försäkring kommer förmodligen inte införas inom överskådlig framtid och de flesta är nog överens om att det är dumt att ta onödiga risker.

Permalänk
Medlem

Vadå så en kvinna skall inte kunna gå utomhus på natten med vilka kläder hon vill enligt dig?

Permalänk
Medlem

Vi kan börja med att ditt resonemang haltar. Varför? - Jo därför att våldtäkter handlar inte om kläder, mörka passager eller tider, och allra minst om sex!

Och därmed har jag sagt mitt i den här frågan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Vadå så en kvinna skall inte kunna gå utomhus på natten med vilka kläder hon vill enligt dig?

Givetvis får kvinnor och män för den delen springa omkring nakna nattetid också. Varför låser du dörren om nätterna? Inbrott är ju olagligt så då ska du väl kunna ha dörren olåst också? (ja jag vet att man kanske inte låser dörren överallt i norrlands obygd ). Eller låser du dörren för att minimera risken av att bli utsatt för inbrott?

Samma sak som att du inte går runt och viftar med sedelbuntar eller dyrbar utrustning mitt i ett problemområde nattetid. Risken att du blir rånad ökar avsevärt. Det är inte ditt fel att någon får för sig att råna dig. Men du har ökat sannolikheten att någon blir sugen på att råna dig. Det är ändå ett brott om nån rånar dig fast du springer runt med pengar och dyra prylar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tar man en _onödig_ risk så får man ju naturligtvis till en viss del skylla sig själv. Ingen förtjänar väl att bli påkörd av en buss, men försöker man springa över vägen med bussen 1 meter ifrån så får man skylla sig själv, precis som om man i onödan ensam tar en nattpromenad genom Våldtäktsparken med stort V.

Naturligtvis är det hemskt, men om risken är så uppenbar och framförallt onödig så får man väl skylla sig själv oavsett vilket missöde det gäller.

Visa signatur
Permalänk

Frågan är ju hur människor klär sig för att bli överfallsvåldtagna (kom ihåg, överfallsvåldtäkter är väldigt ovanliga). Att människor som klär sig "sexigt" skulle bli våldtagna mer än "vanliga" människor låter mest som en myt. Våldtäkt har väldigt lite med sexuell attraktion att göra men betydligt mer med makt att göra.

Myten att överfallsvåldtäktsmänniskor våldtar bara för att få sex är oerhört dum och förnedrande. Både för offret och den som våldtar.

De enda fall där jag anser att offret borde skylla sig själv är när offret går med på sexet, men först efteråt ansåg att det var våldtäkt... Det är helt sjukt att två personer kan ha sex fullt frivilligt, sedan kan den andra personen efteråt bestämma sig för att det hela är en våldtäkt. Det värsta är att den andra personen kan bli fälld för det också.
Det verkar vara närmast slumpmässigt hur våldtäktsfall ses (antagligen beroende på var man bor?). Ibland bryr sig inte polisen alls, i andra fall så behövs det knappt bevis för att fälla någon.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis får kvinnor och män för den delen springa omkring nakna nattetid också. Varför låser du dörren om nätterna? Inbrott är ju olagligt så då ska du väl kunna ha dörren olåst också? (ja jag vet att man kanske inte låser dörren överallt i norrlands obygd ). Eller låser du dörren för att minimera risken av att bli utsatt för inbrott?

Samma sak som att du inte går runt och viftar med sedelbuntar eller dyrbar utrustning mitt i ett problemområde nattetid. Risken att du blir rånad ökar avsevärt. Det är inte ditt fel att någon får för sig att råna dig. Men du har ökat sannolikheten att någon blir sugen på att råna dig. Det är ändå ett brott om nån rånar dig fast du springer runt med pengar och dyra prylar.

Eh, jag brukar bara låsa dörren ibland, inte alls säkert att jag låser den om nätterna. Jag bor i Råsunda i en lägenhet. Jag låser dock dörren när jag går hemifrån för att minimera risken för inbrott. Men jag tycker det är skillnad på en människa och egendom, och tycker det är skrämmande att du fattar ett beslut hurvida du skulle kunna tänka dig att våldta någon p.g.a. deras klädsel. För mig är det rätt självklart att det är fel oavsett klädsel. En människa kan inte ses som oövervakad egendom. Och jag tror personligen inte våldtäktsmän bryr sig om vilka kläder offret har på sig. Visst vilken tidpunkt det är spelar ju uppenbarligen stor roll, även plats. Men man kan inte ha ett samhälle där kvinnor måste hållas inlåsta på nätterna för att de inte ska bli våldtagna utan att få skulden för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Eh, jag brukar bara låsa dörren ibland, inte alls säkert att jag låser den om nätterna. Jag bor i Råsunda i en lägenhet. Jag låser dock dörren när jag går hemifrån för att minimera risken för inbrott. Men jag tycker det är skillnad på en människa och egendom, och tycker det är skrämmande att du fattar ett beslut hurvida du skulle kunna tänka dig att våldta någon p.g.a. deras klädsel. För mig är det rätt självklart att det är fel oavsett klädsel. En människa kan inte ses som oövervakad egendom. Och jag tror personligen inte våldtäktsmän bryr sig om vilka kläder offret har på sig. Visst vilken tidpunkt det är spelar ju uppenbarligen stor roll, även plats. Men man kan inte ha ett samhälle där kvinnor måste hållas inlåsta på nätterna för att de inte ska bli våldtagna utan att få skulden för det.

Vem har sagt att det inte är fel att våldta? Läs om läs rätt. Våldtäkt är inte rätt och kvinnor har aldrig skulden till att de blir våldtagna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men man kan inte ha ett samhälle där kvinnor måste hållas inlåsta på nätterna för att de inte ska bli våldtagna utan att få skulden för det.

På samma sätt kan man inte ha ett samhälle där folk misshandlar varandra och stjäl. Nu råkar vi trots detta leva i ett sådant och det är ofta klokt att till exempel låsa sin dörr för att minimera risken att drabbas.

Permalänk
Medlem

Håller med.
Även om lagen säger att man ska känna sig trygg så förändrar det inte fakta att det finns idioter där ute. Att blind följa lagen och promenera mitt i natten genom park är som att promenera genom Bagdad bara för att lagen säger att man ska kunna vart man vill, när man vill och hur man vill.
Tycker att det inte är fel på lagen eftersom alla ska känna sig trygga så straffet bör vara densamma eftersom hon hade rätt att vara där utan att nåt händer, men hon ska vara medveten att skuld till att det hände låg också på hennes sida.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
På samma sätt kan man inte ha ett samhälle där folk misshandlar varandra och stjäl. Nu råkar vi trots detta leva i ett sådant och det är ofta klokt att till exempel låsa sin dörr för att minimera risken att drabbas.

Ja, men än så länge lever vi inte i ett samhälle där jag skulle få skulden för att jag går ut på stan en kväll och blir misshandlad och rånad. Dock är förmodligen den risken större än för en tjej att gå ut och bli våldtagen. Det är orimligt att tycka att det är mitt fel att jag skulle bli rånad, likväl orimligt att tycka att det är tjejens fel. Men visst man kan dra allt till sin spets. Det är ju faktiskt ditt fel att du blir utsatt för ett brott, oavsett vilket, när och vart. Du hade ju kunnat varit inlåst i en bunker fullt beväpnad och redo att försvara dig.

Är det bara jag som tycker att det hade varit väldigt tråkigt att aldrig se tjejer utomhus efter 17? Iofs om man bara sitter inne vid sin dator är det ju inget problem. Men alla aktiviteter som görs på kvällen oavsett om det är krogen, sporter, träffa vänner etc ska då inte tjejer kunna deltaga i för att de får per automatik skulden för alla brott de utsätts för?

Vidrig kvinnosyn många på Sweclockers verkar ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, men än så länge lever vi inte i ett samhälle där jag skulle få skulden för att jag går ut på stan en kväll och blir misshandlad och rånad. Dock är förmodligen den risken större än för en tjej att gå ut och bli våldtagen. Det är orimligt att tycka att det är mitt fel att jag skulle bli rånad, likväl orimligt att tycka att det är tjejens fel. Men visst man kan dra allt till sin spets. Det är ju faktiskt ditt fel att du blir utsatt för ett brott, oavsett vilket, när och vart. Du hade ju kunnat varit inlåst i en bunker fullt beväpnad och redo att försvara dig.

Är det bara jag som tycker att det hade varit väldigt tråkigt att aldrig se tjejer utomhus efter 17? Iofs om man bara sitter inne vid sin dator är det ju inget problem. Men alla aktiviteter som görs på kvällen oavsett om det är krogen, sporter, träffa vänner etc ska då inte tjejer kunna deltaga i för att de får per automatik skulden för alla brott de utsätts för?

Vidrig kvinnosyn många på Sweclockers verkar ha.

Om du inte låst din dörr medvetet och all din utrustning värd 25 000kr är stulet så kan man tänka sig att du har agerat dumt. Det är inte ditt fel att prylarna är borta, du har inge skuld till det hela. Men det var nog inte så smart av dig att göra på det sättet. Lite dumt att dra allt till sin spets genom att börja svamla om att beväpna sig och låsa sig inomhus...Att enbart låsa dörren är inget konstigt och de flesta förväntar sig att man gjort det.

Är det verkligen någon här inne som tycker att en våldtäkt är tjejens fel? Jag tror du misstolkar rätt så brutalt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Är det bara jag som tycker att det hade varit väldigt tråkigt att aldrig se tjejer utomhus efter 17? Iofs om man bara sitter inne vid sin dator är det ju inget problem. Men alla aktiviteter som görs på kvällen oavsett om det är krogen, sporter, träffa vänner etc ska då inte tjejer kunna deltaga i för att de får per automatik skulden för alla brott de utsätts för?

Vidrig kvinnosyn många på Sweclockers verkar ha.

Det är väl fortfarande ingen som har sagt att det skulle vara offrets fel? Dock är det väl rimligt att anta att ett eventuellt försäkringsbolag skulle kräva en lägre premie av någon som är bevakad i en bunker än av någon som medvetet utsätter sig för risker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, men än så länge lever vi inte i ett samhälle där jag skulle få skulden för att jag går ut på stan en kväll och blir misshandlad och rånad. Dock är förmodligen den risken större än för en tjej att gå ut och bli våldtagen. Det är orimligt att tycka att det är mitt fel att jag skulle bli rånad, likväl orimligt att tycka att det är tjejens fel. Men visst man kan dra allt till sin spets. Det är ju faktiskt ditt fel att du blir utsatt för ett brott, oavsett vilket, när och vart. Du hade ju kunnat varit inlåst i en bunker fullt beväpnad och redo att försvara dig.

Är det bara jag som tycker att det hade varit väldigt tråkigt att aldrig se tjejer utomhus efter 17? Iofs om man bara sitter inne vid sin dator är det ju inget problem. Men alla aktiviteter som görs på kvällen oavsett om det är krogen, sporter, träffa vänner etc ska då inte tjejer kunna deltaga i för att de får per automatik skulden för alla brott de utsätts för?

I en del kulturer har könsstympningar och mord förekommit på kvinnor - allt i syfte att skydda samma kvinnor mot övergrepp. Tycker ditt resonemang är helt rätt! *Tummen upp*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
våldtäkter handlar ... allra minst om sex!

Och därmed har jag sagt mitt i den här frågan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Våldtäkt har väldigt lite med sexuell attraktion att göra men betydligt mer med makt att göra.

Myten att överfallsvåldtäktsmänniskor våldtar bara för att få sex är oerhört dum och förnedrande. Både för offret och den som våldtar.

Det är redan nu minst två personer som har kommit med en form av påstående som verkar vara otroligt vanligt när det handlar om våldtäkt... men som jag inte sett motiveras.
Då den faktiskt verkar otroligt absurd så vill jag ha en bra motivering för det.

Varför är det absurt att våldtäkt inte har med sex att göra? Jo, alla andra djur som våldtar (vilket är VÄLDIGT MÅNGA olika djurarter... och väldigt ofta) gör det för sex. De gör det för att befrukta honan.
Djuren är naturligtvis inte medvetna om rationaliteten, vilket vi inte heller alltid är.
Men att man våldtar för att sprida avkomma är rätt uppenbart, påstår man något annat så får man komma med en utomordentlig förklaring.

Titta gärna upp böcker likt "A Natural History Of Rape: Biological Bases Of Sexual Coercion".

Permalänk

Haricots: Bra skrivit.

Annars varför bara prata om våldtäkt när detta gäller precis alla brott, just våldtäkt är dessutom ett brott som får många att inte tänka rationellt eller vara konsekvent. -Jag syftar på ingen specifik person här. Men ofta när någon har blivit våldtagen, så vill många skjuta den misstänkte utan några som helst bevis mer än misstanke.

Vid alla brott så är det mer ens eget fel om man utsätter sig för onödiga risker, låter man sin 30 000kr cykel stå obevakad och olåst om natten så behöver man inte bli förvånad om den är borta en dag. Men ändå är det inte helt ens eget fel, för det hade gjort tjuven ansvarslös.
Generellt sett gäller att ju större risk man utsätter sig för, ju mer ens eget fel är det om det går fel. Men ändå måste man ta några risker om vill kunna njuta av livet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Vadå så en kvinna skall inte kunna gå utomhus på natten med vilka kläder hon vill enligt dig?

Nu pratar vi om hur verkligheten ser ut, min personliga åsikt har inget med detta att göra. Men om du nu är intresserad av min åsikt så tycker jag absolut det vore önskvärt att alla människor skall kunna känna sig trygga överallt i vårt samhälle!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Vi kan börja med att ditt resonemang haltar. Varför? - Jo därför att våldtäkter handlar inte om kläder, mörka passager eller tider, och allra minst om sex!
Och därmed har jag sagt mitt i den här frågan!

Om jag missuppfattat en sådan trivial definition så får du gärna förklara vad det egentligen handlar om. För jag tror verkligen att man löper en större risk att bli utsatt för någon typ av våldsbrott mer på vissa ställen än andra.

Eftersom många verkar missuppfatta mitt inlägg så skall jag försöka sammanfatta vad jag egentligen menar. De flesta kan väl gå med på att det finns platser, speciellt under vissa tidpunkter, där man inte kan vara speciellt säker? Folk har skrivit paralleller med Bagdad etc. Om vi tar bort fokus ifrån att man får "skylla sig själv" och istället formulerar det som att det kan vara dumdristigt och vårdslöst att ändå befinna sig på dessa platser under vissa tidpunkter. Kan man då verkligen helt tas ifrån det personliga ansvaret om något skulle hända?

Visa signatur

Athlon XP 1900+ ø 256 DDR Orginal PC2700 cas2.5 ø 266 Gb IBM ø Point Of View GeForce4 Ti4200 128Mb DDR DVI TV-out AGP ø W2kProSwe ø SB Live! Platinium

Permalänk
Medlem

Men, vadå dumdristigt? Det är svårt att definiera. För vissa är det 'dumt' att hoppa fallskärm och bungyjump medans för dom som gör det är det det bästa som finns.

Kanske ett dåligt exempel men min poäng är att folk är rädda för olika saker. Tänk att vi har en tjej som inte förstår hur snygg hon är, och som dessutom aldrig känt någon som blivit våldtagen eller ens hört talas om det i sin lilla by.

Om då denna tjej går genom en park en sen fredagskväll iklädd i sina festkläder, agerar hon då dumdristigt? Får hon skylla sig själv?

Man kan inte lägga ansvar på offret för att hon 'borde ha vetat bättre'.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Man kan inte lägga ansvar på offret för att hon 'borde ha vetat bättre'.

Inte för att det är särskilt relevant i den här frågan, men det är väl inte så ofta okunskap anses vara förmildrande? Jämför med lagar och förordningar till exempel, man är skyldig att hålla sig insatt.

Permalänk
Medlem

Okej!

De våldtäkter som står för den betydande andelen i sammanhanget är de facto de som utförs av närstående - i hemmet eller med andra ord inte i någon park eller liknande dito.

Människor och djur är inte analoga med var och varandra. Människor styrs av diverse värderingar, moraluppfattningar samt etiska balansvägningar. Det är extremt löjeväckande att blanda in "sädesspridning" i resonemanget, ungefär som att en man enbart skulle styras av sin penis (lika stereotypiskt dumt).

Åter till hemmets skyddade väggar - här har vi en man (oftast) som inte bara våldtar sin kvinna - nej, han har genom sitt kuvande beteende gjort sin kvinna både asocial och därmed ännu mer hjälplös (drivit bort vänner, familj), men även fört in henne i en beroendeställning i form av att kvinnans lön går till tyrannens konto, genom diverse härskartekniker i samband med ständigt återkommande våld och våldtäkter - har kvinnan rent psykologiskt (både från mannen, men även detta givna samhällsresonemang som ger avtryck i tråden = köns/genusrollen) tagit på sig rollen att vara den som gjort fel.

Med andra ord är i och av princip de flesta våldtäkter ett medel för att uppnå någonting helt annat - Makt.

Överfallsvåldtäkter finns i extremt liten skala, risken att utstå någon form av våldsbrott utanför dörren sin är så liten i jämförelse med den hemma - nästintill obefintlig sett till siffror (BRÅ).

Som redan angivet är överfallsvåldtäkterna inte någon impulshandling av någon fjortiskille som går igång på stora lökar eller korta kjolar. Det är en noga övervägd, samt genomtänkt (ofta i åratal) handling - som kan ta sig uttryck i att ske på natten i en mörk gränd, eller att man med stort övervåld övermannar 92 åriga Agda när hon klivit in genom dörren efter dagens bingo. Ska vi nu kontra dessa handlingar med föregående makt - hamnar vi istället i ett kvinnohat (och föregående handlar inte om detta).

Sen finns det även gruppvåldtäkter, där det till största del handlar om grupptrycket och fjortiskillen i exemplet ovan, så visst - någon ytterlig promille kanske går igång på kläder och bli av med oskulden. Tid och mörka platser är det vi behöver vara minst rädd för, när det gäller våldtäkter - för det var väl det vi pratade om? Slump och otur hoppas jag inte räknas negativt hos framtida försäkringsbolag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte för att det är särskilt relevant i den här frågan, men det är väl inte så ofta okunskap anses vara förmildrande? Jämför med lagar och förordningar till exempel, man är skyldig att hålla sig insatt.

Jo, det förstår jag. Men det är fortfarande hon som blir attackerad, dvs hon är passiv. Hon visste inte om att det var ett dåligt område och ville bara gå genom. Hur kan hon ha ansvar för nåt hon inte gjort?

Att säga att hon hade ansvar för våldtäkten är att säga att det är hennes fel. Och det var det ju inte. Det var inte hon som orsakade våldtäkten.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jo, det förstår jag. Men det är fortfarande hon som blir attackerad, dvs hon är passiv. Hon visste inte om att det var ett dåligt område och ville bara gå genom. Hur kan hon ha ansvar för nåt hon inte gjort?

Att säga att hon hade ansvar för våldtäkten är att säga att det är hennes fel. Och det var det ju inte. Det var inte hon som orsakade våldtäkten.

Man får nog skilja på skuld i lagens mening och omdöme. Det är som sagt inte offret som bär skulden, förövaren är den som bryter mot reglerna. Dock kan det nog anses lite våghalsigt att medvetet utsätta sig för onormalt stora risker, om jag skulle sälja försäkringar skulle premien bli högre om jag kände till detta beteende. Det känns till exempel mindre kontroversiellt än att låta ålder och dnaprov påverka försäkringsvillkoren.

Permalänk
Avstängd

Nej, nej och åter nej. Våldtäcktsoffer får aldrig skylla sig själva. Finns inga undantag.

Eller jo, möjligtvis det Random-person skrev om dessa som säger att de har blivit våldtagna efteråt. Men då är det ju lögn och inte våldtäckts, så nej det finns fortfarande inga undantag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vid alla brott så är det mer ens eget fel om man utsätter sig för onödiga risker, låter man sin 30 000kr cykel stå obevakad och olåst om natten så behöver man inte bli förvånad om den är borta en dag. Men ändå är det inte helt ens eget fel, för det hade gjort tjuven ansvarslös.

Men det är ju fortfarande lika fel att ta cyklen, vare sig den kostar 30 000 kr eller 30 kr, är låst eller olåst.

Sen så tycker jag det är lite löjligt att dra paralleller mellan cykelstölder och våldtäckt. Två helt skilda saker som inte har något med varandra och göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Man kan inte lägga ansvar på offret för att hon 'borde ha vetat bättre'.

Precis. Någon som förstår.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man får nog skilja på skuld i lagens mening och omdöme. Det är som sagt inte offret som bär skulden, förövaren är den som bryter mot reglerna. Dock kan det nog anses lite våghalsigt att medvetet utsätta sig för onormalt stora risker, om jag skulle sälja försäkringar skulle premien bli högre om jag kände till detta beteende. Det känns till exempel mindre kontroversiellt än att låta ålder och dnaprov påverka försäkringsvillkoren.

Precis...

Försäkringsvillkor Ekonomiskt ersättning vid våldtäkt
September 2008

1. Definitioner
Blablabla.

2. När försäkringen gäller
Blablabla.

3. Omfattning
Blablabla.

4. Undantag och begränsningar
För att ersättning ska utgå måste våldtäkten
styrkas med skriftligt intyg utfärdat av läkare, polis eller
motsvarande och av person som inte är du själv eller dig
närstående. Intyget måste avse situationen på den
förestådda våldtäkten.

Ekonomiskt ersättning vid våldtäkt utgår ej till:
kvinnor som någon gång varit hårdsminkade
ej burit burka vid händelsens inträffande
när det inträffade skedde mellan kl. 16:30 - 08:00
och eller varit under påverkan av:
depressionshämmande medicin
alkohol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men det är ju fortfarande lika fel att ta cyklen, vare sig den kostar 30 000 kr eller 30 kr, är låst eller olåst.

Ja, det är lika fel.
Men det är inte svårt att lista ut att cykeln har högre risk att stjälas om den är olåst än ordentligt låst.

Skuld tycker jag aldrig att offret kan ha för andras handlande, men man kan minska sina risker för att bli drabbad.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men det är ju fortfarande lika fel att ta cyklen, vare sig den kostar 30 000 kr eller 30 kr, är låst eller olåst.

Sen så tycker jag det är lite löjligt att dra paralleller mellan cykelstölder och våldtäckt. Två helt skilda saker som inte har något med varandra och göra.

Blir straffet det samma om cykeln är riktigt låst som om den helt står olåst? Det finns dessutom ett förmildrande brott med tagande av färdmedel som vissa använder då de säger att de bara lånade den, vad brottet nu hette.
Sedan var exemplet med cykel om att hur vårdslös man än är, så går gärningsmannen inte fri.

Men visst är det löjligt att vara konsekvent med brott, bättre är att ha olika regler/tolkningar beroende på sitt eget intresse. Som jag skrev det är aldrig enbart ens eget fel, men ju mer risk man utsätter sig för, ju mer ens fel blir det. Samma sak gäller med mord, springer man och hotar värsta idioterna i stan, så visst ökar man chansen att bli utsätt för brott. Och vems fel är det att chanserna ökade? Men oavsett hur dum man är så blir idioterna inte oskyldiga som jag tidigare skrev.

Samma sak då jag går ensam full på natten vissa ställen här på stan, vems fel är det att riskerna för att jag ska blir misshandlad/rånad/mördad har ökat mot att jag inte gick ensam?
Det är just detta som jag skrev är fel om att prata enbart om våldtäkter, då många är inte konsekventa.

Men visst kan man ha åsikten att det enbart är gärningsmannens fel, problemet är bara att när världen ser ut som den gör(och alltid har gjort), så innebär det att man löper större risk att utsättas för brott om man inte vidtar försiktighets åtgärder för att hindra brott.

*edit*
Min åsikt handlar alltså inte om att jag får skylla mig själv om jag får stryk/blir misshandlad om jag går ut, precis samma sak som att kvinnor får skylla sig själva. Utan att en själv kan påverka risken man tar och att man har ett eget ansvar att minska risken. -För vem ska t.ex. jag skylla på att min risk för våldsbrott ökade när jag utsätta mig för en onödig risk?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Men visst kan man ha åsikten att det enbart är gärningsmannens fel, problemet är bara att när världen ser ut som den gör(och alltid har gjort), så innebär det att man löper större risk att utsättas för brott om man inte vidtar försiktighets åtgärder för att hindra brott.

Att det enbart är gärningsmannens fel och att man vidtar försiktighetsåtgärder är inte ömsesidigt uteslutande.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Alla borde få känna att deras liv är säkert oavsett vars dom befinner sig, har på sig, etc...

Och ja det är ett ganska utopiskt synsätt men det är trist (jag gör det själv, kan inte försvara mig nämnvärt, håller mig därför inne) att leva sitt liv efter en risk-kalkylation istället för att typ ha ett liv istället.

Att leva sitt liv i rädsla är inte speciellt kul, varför detta har blivit accepterat i samhället vet jag inte. (Ett exempel är dom tragiskt värdelösa straffskalor vi har i sverige för våldsbrott, bland annat)

Man ändrar ton rätt fort när det händer någon i sin närhet. Eller om man inte är helt utan empati, som dom flesta verkar vara i den här världen.

Att rättfärdiga våldsbrott på någon nivå med "men han/hon skulle tänkt på risken, faktiskt" är en tragiskt oempatiskt syn på livet. Utan empati kan vi bara bli djur igen.