Skolskjutning i Finland - minst tre döda

Permalänk
Medlem

Skolskjutning i Finland - minst tre döda

Var på arbetet idag när en arbetskompis kom och frågade om jag hade hört om vad som händer i Kauhajoki. Det visade sig att en yngre man hade kommit till skolan beväpnad och mejat ner flera elever, åtminstone tre har dödats och ett tiotal skadats.
Polisen ska hålla en presskonferens om cirka 15 minuter.

Frågan är varför det här bara händer i Finland av de nordiska länderna; för mindre än ett år sedan var det en skolskjutning i Jokela, ungefär 50 kilometer utanför Helsingfors. Ligger det något speciellt i vår mentalitet som pressar fram sånt här?

Jag uppdaterar när jag vet mera.

Lokala nyhetsblaskor:
http://www.ot.fi/
http://www.vasabladet.fi/

Visa signatur
Permalänk

Svenska galningar på skolor gillar bättre närkontakt med kniv?
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=145971 (ca 1år sedan)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=767269 (någon månad sedan)
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0005/08/pojke2.html (8 år sedan)

Annars kan det vara att svenskar i städer allmänt har dålig tillgång till skjutvapen bara sådär, medans det i Finland mer är som i landsbygden i sverige. Detta skulle kunna vara ett argument att kunna minska befolknings rättigheter mer. Men ska man förbjuda något bara för att det kan och väldigt sällan används till något olagligt?

Dessutom blir jag inte förvånad om någon börjar anklaga våldsspel, precis som folk troligen kommer anklaga vapentillgång. (vilket iofs jag själv gjorde)
*edit*
Annars i dagens informationssamhälle så går det inte hindra kunskap om "terrorist/psykopat-vapen", därav får samhället istället satsa på att undvika att någon vill göra något idiotisk och försöka upptäcka dessa personer innan de gör något riktigt dumt. T.ex. huvudingredienser till högexplosiva sprängämnen säljs i sverige i 600kg säckar utan nästan någon kontroll. Likaså går enskottig 9mm pistollikande vapen lätt att köpa i sverige, det enda som hindrar idioter för att skaffa en sådan är just brist på information/kunskap.
Det är ju samma sak med kökskniv, vilket är ett extremt farligt vapen, det enda samhället kan göra är att försöka kämpa så att ingen vill göra något idiotisk med dessa. (underskatta kniv ska man inte göra)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Nu kommer snart kommentarerna om att han blivit påverkad av datorspel...

Offtopic: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3371290.ab

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

datorspel kommer klandras, helt klart

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det är som en ond spiral, medias rapportering om ämnet ger fler förvirrade ungdomar ideér om hur de ska lösa sin nuvarande situation. Det är nog inte länge kvar innan någon svensk ungdom får för sig samma sak.

Det har inget med tillgången till vapen att göra. Svenska barn kan också få tag i vapen om de vill.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Permalänk
Medlem

9 döda och förövaren ligger på sjukhus efter att ha skjutit sig i huvudet - Som jag förstod det använde han något grovkalibrigt vapen och för att misslyckas med att skjuta sig i huvudet då måste man vara riktigt dålig.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Befriarna skriver klokt som vanligt. http://blogg.befriarna.net/vapenforbud-hjalper-inte/

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Precis som otec88 skriver;

9 bekräftade döda, flera skadade, några allvarligt. Förövaren lever fortfarande, transporteras till Tammerfors efter att ha skjutit sig själv i huvudet.

"Intervju" i dålig kvalité med en snubbe som talar dålig svenska och därför svarar väldigt kort på alla frågor: http://files.tidningen.fi/Newsmedia/Sound/polis.wav

Och det här känns bara surrealistiskt: (långsam sida, antagligen överbelastad)
http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=27699

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
9 döda och förövaren ligger på sjukhus efter att ha skjutit sig i huvudet - Som jag förstod det använde han något grovkalibrigt vapen och för att misslyckas med att skjuta sig i huvudet då måste man vara riktigt dålig.

Att dö av att skjuta sig själv i huvudet är inte lika säkert som man kan tro. Gör man fel förlorar man bara en liten bit av hjärnan vilket troligtvis leder till förlamning eller liknande. Finns betydligt säkrare sätt att ta sitt liv.

Also, inb4 shitstorm om hur dåligt våldsamma spel är, hur bra/dåligt vapenförbud är, hur tragisk ungdomen är, etc. - sånt här kommer nog fan aldrig sluta hända, det kommer alltid finnas ungdomar som blir utstötta (eller vad det nu kan tänkas bero på) och bestämmer sig för att avsluta med nåt "stort".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli förvånad om liknande massaker sker i Sverige. Vem som helst idag kan få tag på ett vapen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
9 döda och förövaren ligger på sjukhus efter att ha skjutit sig i huvudet - Som jag förstod det använde han något grovkalibrigt vapen och för att misslyckas med att skjuta sig i huvudet då måste man vara riktigt dålig.

.22LR är ett steg upp från luftpistol. Ungefär. Inte särskilt grovkalibrigt alls.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

mycket tragiskt, hoppas att de anhöriga inte bombas allt för mkt av media.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
.22LR är ett steg upp från luftpistol. Ungefär. Inte särskilt grovkalibrigt alls.

ett ganska stort steg från luftpistol skulle jag vilja säga men visst långt ifrån 9mm och 357 och sånt. men att skjuta sig i huvudet med 22LR är ju inte så säkert att ta sitt liv som många tror precis som You skrev. nu dog han väl iaf av skadorna vad jag hörde sist.

Permalänk
Medlem

Stackars människor. Jag sörjer dom familjerna vars söner och döttrar dog idag för något så onödigt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
ett ganska stort steg från luftpistol skulle jag vilja säga men visst långt ifrån 9mm och 357 och sånt. men att skjuta sig i huvudet med 22LR är ju inte så säkert att ta sitt liv som många tror precis som You skrev. nu dog han väl iaf av skadorna vad jag hörde sist.

Visst, jag överdrev en aning, det kan jag erkänna. Senast jag sköt .22 (iofs WMR då, men...) sköt jag i samma veva .375H&H, så skillnaden i känsel mellan de två kalibrarna hänger kanske kvar i sinnet så att säga. Fast egentligen tycker jag att man måste lämna pistolkalibrar helt innan man kan börja prata om grova kalibrar.

Det som är tråkigt, utöver det mest självklara (att folk mister livet), är ju de självklara kopplingar som görs mellan våldsmännen och deras intressen. Råkar man sedan också lyssna på tysk EBM och synth, spela "skjutaspel", eller vad det nu kan vara, ... ja, ni vet...

Leeloo: Förvisso är det inte särskilt svårt att få tag på vapen i Sverige. Dock har jag för mig att Finland är något "slappare" när det gäller pistoler (men det är inte omöjligt att jag har fel, jag försöker huvudsakligen hålla koll på de regler som gäller för Sverige, iom att det är i det landet jag själv har licenser, och har inte tittat så hemskt mycket på vad som gäller för andra länder). Jag tror dock inte att det är just tillgången till vapen som är det stora "felet". Pistoler tar trots allt inte över ens egna vilja, osv osv. Hoppas jag iaf.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Visst, jag överdrev en aning, det kan jag erkänna. Senast jag sköt .22 (iofs WMR då, men...) sköt jag i samma veva .375H&H, så skillnaden i känsel mellan de två kalibrarna hänger kanske kvar i sinnet så att säga. Fast egentligen tycker jag att man måste lämna pistolkalibrar helt innan man kan börja prata om grova kalibrar.

Det som är tråkigt, utöver det mest självklara (att folk mister livet), är ju de självklara kopplingar som görs mellan våldsmännen och deras intressen. Råkar man sedan också lyssna på tysk EBM och synth, spela "skjutaspel", eller vad det nu kan vara, ... ja, ni vet...

Leeloo: Förvisso är det inte särskilt svårt att få tag på vapen i Sverige. Dock har jag för mig att Finland är något "slappare" när det gäller pistoler (men det är inte omöjligt att jag har fel, jag försöker huvudsakligen hålla koll på de regler som gäller för Sverige, iom att det är i det landet jag själv har licenser, och har inte tittat så hemskt mycket på vad som gäller för andra länder). Jag tror dock inte att det är just tillgången till vapen som är det stora "felet". Pistoler tar trots allt inte över ens egna vilja, osv osv. Hoppas jag iaf.

jo kommer ihåg när jag testade att skjuta pistol testade först några serier 22LR gången därpå började jag med 357 magnum för att sedan fortsätta med 22LR och kan hålla med om att då känns 22LR som luftpistol.

Håller med om att det troligtvis kommer lägga alldeles för mycket energi på hans intressen tänk om han har lärt sig skjuta oskyldiga i GTA eller lyssnar på "dödsmusik"

Har också fått för mig att Finland har lite slappare krav för pistollicens. för visst måste man göra skjutprov i Sverige? har för mig man inte behöver det i Finland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Pistoler tar trots allt inte över ens egna vilja, osv osv. Hoppas jag iaf.

Förvisso, men större/enklare tillgång till skjutvapen kommer givetvis underlätta för någon som vill göra sånt här. Förhoppningsvis inser de flesta (i de länder där vapen är svåra att få tag på) att det är osannolikt att de får tag i något vapen och låter bli att utföra illdåd som dessa. Kanske begår de bara självmord istället för att skjuta sönder en skola. (Jag vet, cyniskt att säga så men det är ju trots allt bättre på det viset)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Förvisso, men större/enklare tillgång till skjutvapen kommer givetvis underlätta för någon som vill göra sånt här. Förhoppningsvis inser de flesta (i de länder där vapen är svåra att få tag på) att det är osannolikt att de får tag i något vapen och låter bli att utföra illdåd som dessa. Kanske begår de bara självmord istället för att skjuta sönder en skola. (Jag vet, cyniskt att säga så men det är ju trots allt bättre på det viset)

Det blir lika lätt att kunna stjäla en vuxen förälders vapen om man så vill. Att börja prata om att det är pga vapenlagarna som sådant här sker är samma nivå som att börja prata om att det är videovåld eller datorspelsvåld.

Vapen kan man få tag i utan att behöva en vapenlicens. Det är media som ser till att göra det hela till ett koncept, dvs förvirrade och destruktiva barn ser på TV och läser i tidningar om andra lika förvirrade människor som gjort sig ett namn genom att skjuta ihjäl personer på en skola.

Att det händer just på skolor är pga just det ger en bra effekt i media , det är ett beprövat koncept. Ni inser väl att de allra flesta barn som går en våldsam död till mötet knappast dör i skolan. Men det är inte lika häftigt att kommentera om det, däremot ger en skolmassaker något att diskutera om.

Som de är första eller andra ggr som förvirrade barn tar sitt och/eller andras liv för att få uppmärksamhet och utlopp för sina aggressioner.

Det är givetvis inte medias fel heller att sådant här sker, givetvis måste man skriva om sådana här saker. Men det kommer i slutändan leda till fler dödskjutningar när ännu fler förvirrade barn inser möjligheterna att utnyttja detta till ytterligare "skolskjutningar". Får man inte tag i en pistol så duger pappas älgstudsare eller morbrors hagelbössa för den delen. Problemet är mycket mer avancerat än en diskussion om vapenlagarna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det mest störda i Finland verkar vara att människor under 18 år, så lågt som 15, får lov att inneha vapen i finland (med föräldrars tillstånd).

Sentenced; Säg mig en sak. Du tror inte tillgången på vapen i länder som tex i USA spelar någon roll i antal dödsskjutningar?

USA har mer dödskjutningar med handeldvapen än vad resten av europa + japan och australien/nya zeeland har tillsammans, och då har vi 3ggr så stor befolkning.

Enda orsaken till att mängden skottdraman och skjutningar här i Sverige har ökat är pga EU-inträddet och de betydligt sämre tullkontrollerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det blir lika lätt att kunna stjäla en vuxen förälders vapen om man så vill. Att börja prata om att det är pga vapenlagarna som sådant här sker är samma nivå som att börja prata om att det är videovåld eller datorspelsvåld.

Har inte påstått att liberala vapenlagar främjar sånt här beteende, bara att det om än ytterst lite i alla fall gör det lättare. Jämför t.ex. skolskjutningar i t.ex. Finland med de i USA. Ofta handlar det om automatvapen och sådant i USA, eftersom det är lättare att få tag på där, medans det på andra ställen handlar om pistoler eller möjligtvis jakt/hagelgevär eftersom det är det som finns att tillgå.

Sen är det min åsikt att ju färre vapen vi har ute på "marknaden", desto färre vapen kommer hamna i fel händer.

Edit: m0rk, inte både EU-inträdet och slappa tullar, det har främst med de slappa tullarna att göra. Jag menar hade vi haft kvar tullarna och ändå gått med i EU så hade det inte varit ett problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det mest störda i Finland verkar vara att människor under 18 år, så lågt som 15, får lov att inneha vapen i finland (med föräldrars tillstånd).

Sentenced; Säg mig en sak. Du tror inte tillgången på vapen i länder som tex i USA spelar någon roll i antal dödsskjutningar?

USA har mer dödskjutningar med handeldvapen än vad resten av europa + japan och australien/nya zeeland har tillsammans, och då har vi 3ggr så stor befolkning.

Enda orsaken till att mängden skottdraman och skjutningar här i Sverige har ökat är pga EU-inträddet och de betydligt sämre tullkontrollerna.

Det går ju inte att dra något annat än en Michael Moore-liknande retoriskt grepp om man bara läser statistik på det sättet.

USA består av suveräna stater där vapenlagarna varierar enormt från stat till stat. Är det konstigt att fler vapenbrott begås i stora världsmetropoler? USA har enorma storstäder som givetvis drar upp vapenbrott. Hur många av dessa skjutningar har inte skett med illegala vapen?

Du glider ju själv in på att anledningen att skjutningar ökat handlar om illegala vapen. Se bara på storbritannien där vapen är praktiskt talat omöjligt att få ändå så har vapenbrott ökat sedan det infördes. Det ligger givetvis lägre än USA t.ex, men det har nog snarare med att göra att inte ens storbritannien är lika extremt tätbefolkat jämfört med USA.

Man kan tolka in mycket genom att läsa statistik. Se bara på New York och Sverige i mordstatistik. Betyder det att det är farligare att gå i sverige nattetid än i New Yorks slumområden eller är statistiken missvisande pga att man inte kan läsa statistik på det sättet?

Japan är givetvis den klart lysande stjärnan i det här sammanhanget. Men ett sådant samhälle vill vi nog inte ha i väst ändå. Där är ju brottsligheten på en helt annan nivå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Pistoler tar trots allt inte över ens egna vilja, osv osv. Hoppas jag iaf.

Naturligtvis tar inte pistolen över ens egna vilja men den underlättare om man vill döda. Att döda någon med pistol är psykiskt lättare än att döda någon med kniv, strypsnöre, händerna etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det blir lika lätt att kunna stjäla en vuxen förälders vapen om man så vill. Att börja prata om att det är pga vapenlagarna som sådant här sker är samma nivå som att börja prata om att det är videovåld eller datorspelsvåld.

Som tidigare sagts så är det inte vapnet som avgör dödandet utan beslutet ligger helt hos individen själv. Men ett skjutvapen i handen underlättar väldigt mycket. Tror du det är en slump att USA toppar listorna i världen när det gäller dödskjutningar?

Ju mindre vapen i samhället, Ju mindre dödskjutningar.

Otec88:

Att skjuta sig i huvudet är faktiskt inte det absolut effektivaste sättet, har man fel vinkel så kan skottet snudda och huvudet flyttar lite på sig. Resultatet blir att att man blir ordentligt sargad och överlever.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Naturligtvis tar inte pistolen över ens egna vilja men den underlättare om man vill döda. Att döda någon med pistol är psykiskt lättare än att döda någon med kniv, strypsnöre, händerna etc.

Jag vet inte om jag vill hålla med dig fullt ut. Jag tror jag skulle ha lika lätt att döda ett djur oavsett om det vore med kniv eller med gevär, vad det gäller det rent psykologiska. Praktiskt sett är det ju enklare med ett gevär och på 80 meters avstånd, än att först smyga sig på älgen för att sedan sticka den i bakhuvudet, men ur psykologisk synpunkt måste jag nog jämställa förfarandena.

Människor däremot, nej. Skulle inte klara att döda en människa oavsett redskap. Får olustkänslor bara av tanken på att rikta vapen mot en människa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

Som tidigare sagts så är det inte vapnet som avgör dödandet utan beslutet ligger helt hos individen själv. Men ett skjutvapen i handen underlättar väldigt mycket. Tror du det är en slump att USA toppar listorna i världen när det gäller dödskjutningar?

Ju mindre vapen i samhället, Ju mindre dödskjutningar.

Om det nu finns en så glasklar korrelation, ligger Finland på tredje plats i antalet dödsskjutningar, precis som de gör i antal vapen per medborgare (om nu Svd har rätt i det de påstår vad gäller vapen/invånare)?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det mest störda i Finland verkar vara att människor under 18 år, så lågt som 15, får lov att inneha vapen i finland (med föräldrars tillstånd).

Jag fick dispens och licens för ett 22LR gevär när jag var 16 år här i Sverige. Ser inte hur det är ett problem att det är 15 årsgräns när det var en 22årig man som sköt.

Tror istället att 15årsgräns kan vara bra då man redan tidigt i livet får respekt för vapen men det bygger givetvis på att föräldrarna tar sitt ansvar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

Att skjuta sig i huvudet är faktiskt inte det absolut effektivaste sättet, har man fel vinkel så kan skottet snudda och huvudet flyttar lite på sig. Resultatet blir att att man blir ordentligt sargad och överlever.

Det kanske är sant att det har högra grad av misslyckande än att exempelvis skjuta sig mitt i bröstet... men det är lämpligt med tanke på att man inte upplever något lidande om man lyckas.

Jag tycker inte att man behöver spekulera över vad som skilljer Finnland från andra Nordiska länder baserat på bara två skolskjutningar.
Hade landet där de hände varit helt slumpmässigt hade det inte varit speciellt ovanligt att båda skedde i samma land (en på fem utfall hade varit så)... så det behöver egentligen inte betyda något alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Naturligtvis tar inte pistolen över ens egna vilja men den underlättare om man vill döda. Att döda någon med pistol är psykiskt lättare än att döda någon med kniv, strypsnöre, händerna etc.

Som tidigare sagts så är det inte vapnet som avgör dödandet utan beslutet ligger helt hos individen själv. Men ett skjutvapen i handen underlättar väldigt mycket. Tror du det är en slump att USA toppar listorna i världen när det gäller dödskjutningar?

Ju mindre vapen i samhället, Ju mindre dödskjutningar.

Otec88:

Att skjuta sig i huvudet är faktiskt inte det absolut effektivaste sättet, har man fel vinkel så kan skottet snudda och huvudet flyttar lite på sig. Resultatet blir att att man blir ordentligt sargad och överlever.

Ju mindre vapen? Men se t.ex. på kanada och sverige då. Här borde det ju ske dödskjutningar till höger och vänster? Det finns inget sådant bevisat samband.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ju mindre vapen? Men se t.ex. på kanada och sverige då. Här borde det ju ske dödskjutningar till höger och vänster? Det finns inget sådant bevisat samband.

Har du haft kontakt med omvärlden den senaste månaden? Har varit hur många skottlossningar som helst i Göteborg, de flesta med dödlig utgång.