Inga extra pengar till studenter denna gången heller!!

Permalänk
Medlem

Inga extra pengar till studenter denna gången heller!!

För den som har inte varit helt bort så har regeringen presenterat budgeten för kommande år. Som vanligt så sviker regeringen sina vallöften till studenterna.

Institutet för privatekonomi rapporterar nu att studenternas ekonomi är värre än på länge, trots det kommer inga nya pengar skjutas till.

Se video från svt: http://playrapport.se/#/video/1255625

Kommentera och säg din åsikt!

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så ska väl studenterna få mer pengar?

http://www.metro.se/se/article/tt/2008/09/10/pensioner/index....

det kommer väl mer enligt planerna i framtiden. Mycket kan man säga om den sittande regeringen men de har till skillnad från den förra hållit sina vallöften.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

ä inte så insatt i frågan, men metro ä väl inte den mest säkra källa man kan hitta^^

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Som jag förstått det så ska väl studenterna få mer pengar?

http://www.metro.se/se/article/tt/2008/09/10/pensioner/index....

det kommer väl mer enligt planerna i framtiden. Mycket kan man säga om den sittande regeringen men de har till skillnad från den förra hållit sina vallöften.

Prisbasbelopppet tror jag inte du kan använda som en måttstock hör höjda studiemedel. Detta är ju bara för att kompensera för inflationen.

Några direkta höjningar har denna regeringen inte gjort. Vilket är fullständigt förkastligt då detta var ett vallöfte.

Edit:

Det har länge varit ett krav från i princip alla studentkårer och sfs att studiemedlet ska höjas minst 900kr över dagens nivå. Men detta kommer vi studenter aldrig få se med nuvarande partier i riksdagen.

Permalänk

Först tycker jag denna propaganda om att studenter går back och de tvingas arbeta och få pengar av föräldrar generellt sett är missvisande, men visst har många studenter dåligt ställt ekonomisk. Det beror såklart också på program, då det i vissa kurser är svindyra kursböcker som inte är så lätt att fixa begagnad.
*edit*
Men det är lite som andra grupper i samhället som strejkar och har sig och säger att de inte klarar sig på det dubbla.

Annars har jag alltid varit för en höjning av studiebidraget, men nu inte längre bryr mig så mycket. Av den enda anledningen att jag inte kommer få något mer studiemedel. Ja jag är egoist men jag erkänner, dock tror jag många i sverige tycker likadant. -De där studenterna är bara ute och festar, när vi bekostar deras utbildning och husrum så får de allt ha det lite snålt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Lite kul att man med lån+bidrag fick 7600 år 1989 och 7500 år 2008. tror dock inte på någon höjning oberoende vilka partier som sitter vid makten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Först tycker jag denna propaganda om att studenter går back och de tvingas arbeta och få pengar generellt sett är missvisande, men visst har många studenter dåligt ställt ekonomisk. Det beror såklart också på program, då det i vissa kurser är svindyra kursböcker som inte är så lätt att fixa begagnad.

Annars har jag alltid varit för en höjning av studiebidraget, men nu inte längre bryr mig så mycket. Av den enda anledningen att jag inte kommer få något mer studiemedel, ja jag är egoist men jag erkänner, dock tror jag många i sverige tycker likadant. -De där studenterna är bara ute och festar, när vi bekostar deras utbildning och husrum så får de allt ha det lite snålt.

Du får dock baka upp påståendet om att det är missvisande Väldigt många studenter har det knappart som fan. Mycket beror på som du nämner svindyrt kursmaterial, en annan och förmodligen viktigare faktor är beoendet. Det finns på på tok för lite studentbostäder och många av dessa är svindyra.

Ett prakt exempel på detta är de nya studentbostäderna i Trollhättan, min studiestad (och din gamla om jag minns rätt?). Dessa kostar ca 3909kr/mån och då ingår inte varmvatten eller el (31kvm, det är alltså billigare att bo kommunalt). Det i kombination med dyr kurslitteratur förstör vardagen totalt för många studenter.

Och ja, det är extremt egoistiskt av dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku

Lite kul att man med lån+bidrag fick 7600 år 1989 och 7500 år 2008. tror dock inte på någon höjning oberoende vilka partier som sitter vid makten.

Tyvärr tror jag det du säger stämmer. Inget parti vill ge mer pengar. Detta trots att alla vill ha mer högskole -och universitetsutbildade människor.

Permalänk
Medlem

Studiemedlet justeras mot konsumentindex så det är väl ok? Har läst många snyfthistorier under många år. Varje gång kommer man fram till samma sak, de flesta klarar sig, en del gör det inte och skriker alltså högst och syns mest. Klassikern var väl intervjun med någon brud som klagade på att pengarna inte räckte för att leva som hon ville, därför jobbade hon extra... Stackare...

Det kan dock diskutteras om alla i hela landet borde få samma mängd pengar. Men jag vet inte ens själv vilken sida jag skulle stå på i en sådan diskussion.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Studiemedlet justeras mot konsumentindex så det är väl ok? Har läst många snyfthistorier under många år. Varje gång kommer man fram till samma sak, de flesta klarar sig, en del gör det inte och skriker alltså högst och syns mest. Klassikern var väl intervjun med någon brud som klagade på att pengarna inte räckte för att leva som hon ville, därför jobbade hon extra... Stackare...

Det kan dock diskutteras om alla i hela landet borde få samma mängd pengar. Men jag vet inte ens själv vilken sida jag skulle stå på i en sådan diskussion.

Att det justeras mot konsumentindex hjälper inte i detta fallet. Den lilla ökningen äts upp av inflation med allt vad det för med sig i form av bla dyrare mat.

Det måste ske en ökning utöver konsumentindex på minst 900kr, och detta borde dessutom inte vara i form av studielånen utan bidragen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Vilka planer då?

Hur stor andel av löftena har de hållit i jämförelse med föregående?

På vilket sätt är det missvisande?

"och har sig"?

Varför tror du att många andra tror som du?

Jag har visserligen inte hört ett direkt vallöfte om att studenterna skall få det bättre men däremot har man fått indikationer om att så ska ske.

Om de andra vallöftena finns t.ex. sydsvenskans artikel:

http://sydsvenskan.se/sverige/article365344/Halften-av-vallof...

Detta är ju brutalt offtopic men nog vet du om att den förra regeringens paradgren knappast var att uppfylla vallöften?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du får dock baka upp påståendet om att det är missvisande Väldigt många studenter har det knappart som fan. Mycket beror på som du nämner svindyrt kursmaterial, en annan och förmodligen viktigare faktor är beoendet. Det finns på på tok för lite studentbostäder och många av dessa är svindyra.

Ett prakt exempel på detta är de nya studentbostäderna i Trollhättan, min studiestad (och din gamla om jag minns rätt?). Dessa kostar ca 3909kr/mån och då ingår inte varmvatten eller el (22kvm. Det i kombination med dyr kurslitteratur förstör vardagen totalt för många studenter.

Och ja, det är extremt egoistiskt av dig.

Dessa svindyra lägenheter ligger väldigt centralt och jag tycker det är fel att göra dem till studentlägenheter, just p.g.a. att det inte blir en vettig hyra. Annars inget fel med att studenter bor centralt.

Angående missvisande så under mina omkring 10 studieår så var det inte alltför många som arbetade mycket, likaså levde väldigt snålt, var ute på puben etc. Dock var det billiga läromedel i mina program.

Annars egoism så handlade det om att jag inte bryr mig lika mycket, inte att jag inte bryr mig. Jag själv har fått inga/nada pengar på flera månader någonstans fast hyra och skulle jag bara av CSN få studera mer så skulle jag göra det direkt. Att man får för lite pengar har aldrig varit mitt problem, bara att man får de för få studieår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
På vilket sätt är det missvisande?

"och har sig"?

Varför tror du att många andra tror som du?

Missvisande se ovan.
Att många tycker att man själv klarade sig utan problem med något så bör andra också göra det är inget nytt. Jag är som sagt inte emot att studenter ska få mer pengar, bara att jag inte prioriterar det lika mycket längre. (p.g.a. egoism, vad annars?)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Jag tror många kan överleva utan pengar, men är det humanistiskt att förlita sig på överlevnadsinstinkten?

Jo, just det, så fort inte ALLA har det exakt lika bra så ska det börja överdrivas. För att fortsätta överdriften: Vi kanske helt enkelt skulle börja med mat/varukuponger så att alla får exakt lika mycket av allt varje månad och exakt likadana studentrum betalda av staten. Sen är det nog bäst att vi förbjuder studenter att inhandla varor med egna pengar så blir det rättvist!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Att det justeras mot konsumentindex hjälper inte i detta fallet. Den lilla ökningen äts upp av inflation med allt vad det för med sig i form av bla dyrare mat.

Det måste ske en ökning utöver konsumentindex på minst 900kr, och detta borde dessutom inte vara i form av studielånen utan bidragen.

Nu kan jag sväva, men räknas inte inflationen just på förändringen i konsumenprisindex?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har visserligen inte hört ett direkt vallöfte om att studenterna skall få det bättre men däremot har man fått indikationer om att så ska ske.

Om de andra vallöftena finns t.ex. sydsvenskans artikel:

http://sydsvenskan.se/sverige/article365344/Halften-av-vallof...

Detta är ju brutalt offtopic men nog vet du om att den förra regeringens paradgren knappast var att uppfylla vallöften?

Det är som sagt offtopic, men visst är det lite konstigt att jämföra nuvarande situation med föregående som var lika dålig (eller iofs bättre med tanke på inflationen). Om så bara studiebidraget hade kunnat följa inflationsutvecklingen hjälpligt hade det ju varit en oerhörd förbättring.

Fast nu är jag ju snart klar, så då blir det väl antingen arbete eller försörjningsstöd, vilket i båda fallen skulle innebära mer pengar än jag "får" nu.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Mycket kan man säga om den sittande regeringen men de har till skillnad från den förra hållit sina vallöften.

Lätt att hålla löften som gynnar en själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du får dock baka upp påståendet om att det är missvisande Väldigt många studenter har det knappart som fan. Mycket beror på som du nämner svindyrt kursmaterial, en annan och förmodligen viktigare faktor är beoendet. Det finns på på tok för lite studentbostäder och många av dessa är svindyra.

Ett prakt exempel på detta är de nya studentbostäderna i Trollhättan, min studiestad (och din gamla om jag minns rätt?). Dessa kostar ca 3909kr/mån och då ingår inte varmvatten eller el (31kvm, det är alltså billigare att bo kommunalt). Det i kombination med dyr kurslitteratur förstör vardagen totalt för många studenter.

Och ja, det är extremt egoistiskt av dig.

Tyvärr tror jag det du säger stämmer. Inget parti vill ge mer pengar. Detta trots att alla vill ha mer högskole -och universitetsutbildade människor.

Känner igen det. jag studerar i Trollhättan just nu, men hoppade studentlägenheterna, så jag betalar 2500kr inl. vatten och el. Då kan man lägga de extra slantarna som andra betalar i hyra på studiematerial. Då blir livet lite lättare.

Dock tycker jag i mångt och mycket att studenter ibland prioriterar lite smågalet. Har ibland hört folk sitta på café med den dagliga 70kronors-fikan och klaga på att pengarna försvinner spårlöst.

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig förbannat mycket på är inte bara att man får väldigt lite pengar, utan även att man inte får tjäna hur mycket man vill. Det känns som de reglerar åt båda hållen... Det motiverar ju inte till att få folk att jobba. Värdelöst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har visserligen inte hört ett direkt vallöfte om att studenterna skall få det bättre men däremot har man fått indikationer om att så ska ske.

http://sydsvenskan.se/student/article288641/Majoritet-for-hoj...

Där det viktiga är följande

Citat:

Tre av alliansens partier har också en höjning av studiemedlet som ett vallöfte.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=642838,00.html

Citat:

Folk_par_ti_et för ut de_bat_ten på irr_vä_gar ge_nom att pre_sen_te_ra för_slag som tar bort fo_kus från val_löf_tet om höjt stu_di_e_me_del.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_21746.svd

Citat:

Trots tal i valrörelsen om ett höjt studiemedel för landets studenter meddelar nu högskoleminister Lars Leijonborg att det inte blir någon sådan satsning i årets budget, som presenteras på torsdag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Dessa svindyra lägenheter ligger väldigt centralt och jag tycker det är fel att göra dem till studentlägenheter, just p.g.a. att det inte blir en vettig hyra. Annars inget fel med att studenter bor centralt.

Angående missvisande så under mina omkring 10 studieår så var det inte alltför många som arbetade mycket, likaså levde väldigt snålt, var ute på puben etc. Dock var det billiga läromedel i mina program.

Annars egoism så handlade det om att jag inte bryr mig lika mycket, inte att jag inte bryr mig. Jag själv har fått inga/nada pengar på flera månader någonstans fast hyra och skulle jag bara av CSN få studera mer så skulle jag göra det direkt. Att man får för lite pengar har aldrig varit mitt problem, bara att man får de för få studieår.

Att de ligger centralt gör inte mig något iheller. Dock har Eidar tänkt väldigt fel. Hela deras synsätt på byggnation verkar vara att göra det i still med Bo01 i Malmö.

Att du tycker att de är missvisande är inte mycket till källa som så Bud. Jag har nog inte sett någon undersökning någonsin som säger att studenter i Sverige skulle vara en priviligerad grupp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz

Känner igen det. jag studerar i Trollhättan just nu, men hoppade studentlägenheterna, så jag betalar 2500kr inl. vatten och el. Då kan man lägga de extra slantarna som andra betalar i hyra på studiematerial. Då blir livet lite lättare.

Dock tycker jag i mångt och mycket att studenter ibland prioriterar lite smågalet. Har ibland hört folk sitta på café med den dagliga 70kronors-fikan och klaga på att pengarna försvinner spårlöst.

Hmm.. i ghettot? Är det en lantmannabo?

Jo en del har sjuka prioriteringar. Men den stora massan kan man knappast säga detta om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Lätt att hålla löften som gynnar en själv.

Det är ju ändå bättre än att lova saker som gynnar andra och sen skita i det.

Sen den där studentlyan för 3900:-. Snälla nån, du hittade ingen dyrare? Själv bodde jag i en 3:a på 80 m^2 tillsammans med en kompis för 5100:- vilket ger 2550:- i månaden i hyra för mer utrymme. Man behöver ju inte bo ensam i en etta.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Sen den där studentlyan för 3900:-. Snälla nån, du hittade ingen dyrare? Själv bodde jag i en 3:a på 80 m^2 tillsammans med en kompis för 5100:- vilket ger 2550:- i månaden i hyra för mer utrymme. Man behöver ju inte bo ensam i en etta.

I Trollhättan är det i huvudsakligen en stor aktör på marknaden för bostäder och detta är Eidar. De har två studenthus där hyran är billig och det är på lantmannavägen.

Annars så är det deras nya hus elefanten som gäller.

Eller Krebos ännu dyrare lägenheter för 4200kr/mån (jupp också en etta).

Sen har wallexia ett mycket begränsat antal och även Akelius.

Till sist har vi Ikano Bankens där inga studenter verkar vilja bo pga priset.

Edit
Hur man kan ta 4200kr/mån och se kalla det en studentlägenhet är bara skrattretande. Då kan man som sagt lika bra köpa en billig etta eller hyra kommunalt.

Permalänk
Medlem

Jag har en hyra på 3800 kr + el, köpte studentlitteratur nu i september för 1000 kr.

Läser full tid och har ingen tid för extraarbete. Tillräckligt jobbigt att hänga med i skolan som det är.

2700 kvar att leva för. Kul kul. Inga nöjen här inte. Jag hoppas stenhårt på ett fint bostadsbidrag om försäkringskassan kan få tummen ur, men jag tvivlar.

En höjning vore trevligt. Men jag antar att studenterna får ge igen när dagens politiker blir pensionärer eller nåt.

Men allvarligt talat. Att studenter inte har råd att lägga all tid på plugget kommer att påverka samhället negativt i det långa loppet. En liten höjning vore välkommet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jobb under sommaren i kombination med studiebidrag räcker långt. Sen finns det trots allt studielån med låg ränta.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Edit
Hur man kan ta 4200kr/mån och se kalla det en studentlägenhet är bara skrattretande. Då kan man som sagt lika bra köpa en billig etta eller hyra kommunalt.

Ja det är sjukt, då jag flyttade till studentlägehet i thn för en många år sedan valde jag en normalstor 1:a för 2000kr/mån inkl bostadsbidrag. Där allt ingick eget kök, toalett och även fast internet och parabol, -inte många som hade fast internet på den tiden.
Så sjuka bostadspriser är ett problem, där jag tycker kommunen har ett ansvar, dock är trollhättan lite speciell nu i.o.m. ihopslagningen varvid studentantalet kraftigt har ökat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Vet inte om jag förstod det där sista, utveckla dig gärna

Många studenter levde med lite studiemedel när de gick i gymnasiet och klarade sig bra på de. Många studenter tycker därför att dagens elever kan klara sig på lika mycket + inflation såklart. Dessutom blir gymnasiestudenters ekonomi knappast en prioriterad fråga, mer än att det just kan påverka sin egen. (det kanske höjer bidraget också) Många är på så sätt egoister, jag själv är bara ärlig och erkänner det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Okej, men att gynna studerande är ingen vinst för samhället på sikt menar du?

Enligt min mening är det är synd att förlora potentiell hög och bred kunskap (för att folk inte har råd att utbilda sig) som kanske kan få det här landet att bli än bättre än vad det är idag.

Det sa jag inte. Men det är dessvärre skillnad på student och student. Vi har under det senaste decenniet fått en mentalitet där man mer eller mindre känner sig tvingad att utbilda sig, så ska det naturligtvis inte vara. Jag tycker att man ska vara motiverad om man bestämmer sig för att plugga, är man motiverad ska man vidare kunna klara sig på studiemedlet. Därför är det inte alls givet att samhället skulle tjäna på att göra en generell stor höjning av studiemedlet och göra studietiden till någon sorts förstahandsval för de som bara vill slippa oroa sig ett par år.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ja det är sjukt, då jag flyttade till studentlägehet i thn för en många år sedan valde jag en normalstor 1:a för 2000kr/mån inkl bostadsbidrag. Där allt ingick eget kök, toalett och även fast internet och parabol, -inte många som hade fast internet på den tiden.
Så sjuka bostadspriser är ett problem, där jag tycker kommunen har ett ansvar, dock är trollhättan lite speciell nu i.o.m. ihopslagningen varvid studentantalet kraftigt har ökat.

Fick du bostadsbidrag? Hur fan då?

Jo, de bostadsbolagen har prioriterat helt fel. Vilket jag tänker ta upp med dem nästa gången vi har möte om detta.

En studentlägenhet behöver inte vara supermodern ner till minsta detalj. Bara den lever upp till goda normer så är de flesta nöjda.

Problemet ligger i att det så vit jag vet, inte finns någon fast definition av vad en studentlägenhet är. Vad som som ska ingå, storlek, hyra m.m

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Fick du bostadsbidrag? Hur fan då?

Med en etta för 4200 kr/månad och utan inkomst borde det inte vara särskilt svårt. Testa själv här:
http://pbb.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/pbbp/famil...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Med en etta för 4200 kr/månad och utan inkomst borde det inte vara särskilt svårt. Testa själv här:
http://pbb.forsakringskassan.se/bob/sjalvbetjaning/pbbp/famil...

Jag som måste ha läst det han skrev fel. Trodde där stod han betalade 2000kr/mån samt fick bostadsbidrag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Fick du bostadsbidrag? Hur fan då?

Jag var under 29år och min hyra var tillräckligt hög, sedan bara söka på försäkringskassan. Jag hade inga som helst problem, det komiska var dock att om min lägenhet var lite billigare så hade jag inte fått. Hyresvärden hade alltså satt hyran därefter. Jag tror jag fick 300/400kr i bostadsbidrag, så hyran blev runt 2000kr/mån 12/mån året.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
http://sydsvenskan.se/student/article288641/Majoritet-for-hoj...

Där det viktiga är följande

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=642838,00.html

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_21746.svd

Att de ligger centralt gör inte mig något iheller. Dock har Eidar tänkt väldigt fel. Hela deras synsätt på byggnation verkar vara att göra det i still med Bo01 i Malmö.

Att du tycker att de är missvisande är inte mycket till källa som så Bud. Jag har nog inte sett någon undersökning någonsin som säger att studenter i Sverige skulle vara en priviligerad grupp.

Hmm.. i ghettot? Är det en lantmannabo?

Jo en del har sjuka prioriteringar. Men den stora massan kan man knappast säga detta om.

Det är i viggen, så det är ju inte direkt lyx, men för mig är det nog nära centrum, 10 minuter med bussen eller 25 minuters promenad. Jag är van vid mycket längre restider.

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Det är bra att studenterna har det knapert. Då funderar man både en och två gånger innan man börjar studera och då slipper jag oroa mig för att valpar ska konkurrera med mig på arbetsmarknaden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Höjer man inte studiemedlet kommer fler och fler att behöva jobba extra under studietiden. Detta får till följd att genomsnittstiden folk pluggar ökas och fler hoppar av sina utbildningar. Det kan också leda till att tempot eller kraven sänks på flera utbildningar.

Det finns en utbredd bild av studenten som en bekymmersfri ung man eller kvinna som bor billigt, lever på nudlar och festar upp resten av sitt studielån. Den bilden blir mer och mer missvisande för varje år som går. Idag är det vanligt att folk som studerar är äldre - medianåldern är 25, men runt en femtedel är över 35. 19 % av studenterna har barn.

Den utbildning som utmärker sig med många unga studenter (och hög andel män) är civilingenjörsutbildningen. Föga förvånande tycker också många av dessa studenter att studietempot är alltför högt. Jag ser en liten krock här - studier är inte längre en heltidssyssla på de flesta utbildningar, men pluggar man till civilingenjör är det fortfarande det och då får man välja mellan att leva fattigt, förlänga sin utbildning med extrajobb eller tigga av föräldrarna. Sen undrar de varför så få väljer att läsa till ingenjör...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?