Fax på biblioteket, 15 kr/sida

Permalänk
Medlem

Fax på biblioteket, 15 kr/sida

Var och faxade en sida som jag egentligen kunnat skicka med post, men jag hittade inte några kuvert hemma.. Sa bara att jag ville faxa, inga problem, så stoppade hon ner faxet i maskinen och slog numret jag skrivit på en lapp.

När det var klart berättade hon att det kostade 15 kr/sida som skulle betalas i utlåningen. gah! För femton kronor hade jag kunnat köpa en fax på tradera och faxa skiten själv, eller köpa 10 kuvert och ett frimärke.

Var ligger den stora kostnaden för kommunen, det skickas ju inte så många fax nu för tiden kan det vara abonnemangskostnaden? Eller är det helt enkelt så att kommunen har uppskattat tiden det tar för en dum bibliotekarie att faxa en sida till 10 minuter, så att jag får betala för tiden det tar? Enligt kommunallagen får ju inte en kommunal enhet ta mer betalt än självkostnaden.

Lite irriterad är jag, mycket på mig själv för att jag är så lat att jag inte gick in på ica brevid och köpte ett kuvert, slickade på ett frimärke och skickade det själv.

Vad har ni andra för erfarenheter när det kommer till kommunal snål-dumhet. Jag betalar ju inte 30% i kommunalskatt för att sedan betala för alla tjänster jag utnyttjar.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Förmodligen tar de 15 kronor för att folk inte ska använda biblioteket för att hålla på och faxa, utan för att faktiskt låna böcker?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Förmodligen tar de 15 kronor för att folk inte ska använda biblioteket för att hålla på och faxa, utan för att faktiskt låna böcker?

Vad är det för tramsande? Om de inte vill att man ska använda faxen så har man inte en fax framme, så lätt är det.

Du borde kontakta biblioteket. Var lite sådär halvhotsam om att de måste sänka priset eftersom det står i lagen (eller vad du nu lyckas få fram).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Man behöver väll inte ett abonnemang för att faxa? krävs väll egentligen bara en tele-linje som förvisso kostar lite pengar antar jag(?)

Permalänk
Medlem

Faxens inköpspris, telefonabbonemang, tiden för bibliotekarie (15 kr motsvarar 5 - 6 minuter inkl alla sociala avgifter), elektricitet, moms osv.

Att faxen är tillgänglig som tjänst och att det kostar 15 kr ser jag inget konstigt i. Vill du klaga så klaga på taxichafförerna som tar 15 kr för kortbetalningar. Här får du ingenting för 15 kr medan i fallet med faxen så får du faktiskt en tjänst utfört.

PS: Jag tycker att 15 kr är lite dyrt men inget som är värt att bråka om. Fråga vad kostar nästa gång så slipper du hamna i situationer som denna.

Permalänk
Medlem

Tycker det värsta var att hon gjorde allt och sedan sa att det kostade pengar. lite små taskigt

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

10kr för själva arbetet bibliotekarien gör, och sen 1kr/sidan skulle jag tycka vara rimligt.

Permalänk
Medlem

jag fick betala också 15kr, men detta var på ett universitet.
Jag blev paff då jag fick höra hur mkt det kostade, men dum nog så öppnade man plånboken utan att protestera :/

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

kan man inte faxa genom internet kostnadsfritt

Permalänk

Här nere på OK/Q8 kan man också faxa, men det kostar 30kr eller något sånt har jag för mig.
15kr är ju inte farligt dyrt. Man måste tänka på att det tar samma pris oavsett hur många sidor du faxar och till vilket land. Säkert en stor del av faxarna skickas lite varstans över världen, och då är 15kr för samtalskostnaden+arbetstiden inte alls så farligt. Däremot så håller jag med om att det inte borde kosta 15kr att skicka en sida någonstans inom Sverige.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.