Nvidia uppgraderar Geforce GTX 280

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppgraderar Geforce GTX 280

Grafikkortsjätten Nvidia uppdaterade nyligen Geforce GTX 260 för att bättre stå emot konkurrensen från Radeon HD 4850. Nu planerar tillverkaren att förbättra storebrodern GTX 280 – två gånger om.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Strålande nyheter. Detta borde innebära rejält prisfall på gamla modeller, och en bra möjlighet för mig att uppgradera från mitt 9600 GT till en billig peng

Visa signatur

=[OG]=DaddyLongLeg / www.oldgents.se

Permalänk
Medlem

55 nm 280 = GTX 280+?
40 nm 280 = GTX 280++?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daddylongleg
Strålande nyheter. Detta borde innebära rejält prisfall på gamla modeller, och en bra möjlighet för mig att uppgradera från mitt 9600 GT till en billig peng

Ett 4850 är bra prestanda för pengarna. Om man som jag föredrar nVidia blir det värre då varken 9800GTX+ eller GTX 260 i dagens läge har bra pris/prestanda i jämförelse.

Permalänk
Avstängd

"Nvidia uppgraderar Geforce GTX 280" och vilket namn ska dom byta till?

Same old shit, new fancy name... nVIDIA borde söka patent på "uppdaterings viset"

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Grafikkortsjätten Nvidia uppdaterade nyligen Geforce GTX 260 för att bättre stå emot konkurrensen från Radeon HD 4850.

De måste ha menat HD4870 eftersom det är kortet GTX 260 tävlar med, inte HD4850. HD4850 tävlar med 9800GTX/9800GTX+ i både pris och prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
De måste ha menat HD4870 eftersom det är kortet GTX 260 tävlar med, inte HD4850. HD4850 tävlar med 9800GTX/9800GTX+ i både pris och prestanda.

Bara det att ett 4850 är bättre än de korten och är nästan i klass med GTX 260, om jag minns rätt. I så fall är ATI ganska ensamma på tronen i den klassen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vad gör det så säkert att Nvidia kan krympa 280GTX till 40nm bara för att tekniken finns? Har inte dom har jätte bekymmer med 55nm, varför skulle det inte bli likadant med 40nm?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
"Nvidia uppgraderar Geforce GTX 280" och vilket namn ska dom byta till?

Same old shit, new fancy name... nVIDIA borde söka patent på "uppdaterings viset"

Haha håller med Man får hoppas att de uppdaterar sina priser också. GTX 280 känns inte särskilt prisvärt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Bara det att ett 4850 är bättre än de korten och är nästan i klass med GTX 260, om jag minns rätt. I så fall är ATI ganska ensamma på tronen i den klassen.

Bättre? I pris/prestanda jämförelse kanske men inte i prestanda. HD4850 är nära GTX 260 i vissa få fall men oftast ligger ganska mycket efter. Din jämförelse skulle betyda samtidigt att 9800GTX+ är nästan lika snabb som GTX 260.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Bättre? I pris/prestanda jämförelse kanske men inte i prestanda. HD4850 är nära GTX 260 i vissa få fall men oftast ligger efter. Din jämförelse skulle betyda samtidigt att 9800GTX+ är nästan lika snabb som GTX 260.

Ja, jag antar det. Min poäng är att nVidia behöver ett nytt kort med bra pris/prestanda snarlikt något från AMD/ATI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vad gör det så säkert att Nvidia kan krympa 280GTX till 40nm bara för att tekniken finns? Har inte dom har jätte bekymmer med 55nm, varför skulle det inte bli likadant med 40nm?

De har inga beskymmer med 55nm.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Att Nvidia aldrig lär sig. De har fått så otroligt mycket kritik för det här sättet att ge ut produkter på men tror fortfarande att det är en bra ide. Slopa hela 9xxx serien och GTX200 serien och starta om. Kör på GTX300 och gör allting i 55nm.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Bättre? I pris/prestanda jämförelse kanske men inte i prestanda. HD4850 är nära GTX 260 i vissa få fall men oftast ligger efter. Din jämförelse skulle betyda samtidigt att 9800GTX+ är nästan lika snabb som GTX 260.

Det är precis som du säger. Det är bara i vissa enstaka fall som Radeon HD 4850 slår GTX 260. Enkelt uttryckt kan man väl säga att grafikkorten konkurrerar med prestanda på detta sätt:

Radeon HD 4870 X2 <---> GTX 280

Radeon HD 4870 <---> GTX 260

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
De har inga beskymmer med 55nm.

? Nvidia har velat krympa till 55nm hur länge som helst men inte lyckats. Kom med källor och inte ditt extremt dåliga argument "Nvidia kör på säkra kort", för det är bara dumheter då dom självklart vill krympa då det bara kommer till något positivt med det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
? Nvidia har velat krympa till 55nm hur länge som helst men inte lyckats. Kom med källor och inte ditt extremt dåliga argument "Nvidia kör på säkra kort", för det är bara dumheter då dom självklart vill krympa då det bara kommer till något positivt med det.

Men dom har ju lyckats nu så..?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men dom har ju lyckats nu så..?

Det jag menar är, att det tog ett antal månader, och att dom skjutit upp krympningen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag blir så förvirrad av allt det här att jag inte tänker köpa något nytt kort på 6 månader.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Dom har inte gått över till 55nm än pga att dom har så pass mkt 65nm skit kvar och ATI har säkert något med det att göra då dem gick över till 55nm först, både nvidia och ATI använder sig av TMSC (som tillverkar chippen). eller något sådant.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
? Nvidia har velat krympa till 55nm hur länge som helst men inte lyckats. Kom med källor och inte ditt extremt dåliga argument "Nvidia kör på säkra kort", för det är bara dumheter då dom självklart vill krympa då det bara kommer till något positivt med det.

Kom med källor själv. Det finns ingen trovärdig dokumentation att nVidia haft problem med 55nm. Så ditt påstående är grundlöst.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Så fort man läser något nm tillverkning så blir alla helt galna.

Permalänk
Medlem

Åh jäkel, hade jag köpt ett GTX 280 direkt vid lanseringen hade jag varit så förbannad just nu

Tur att man aldrig någonsin köper nVidia... Så slipper man dessa tråkigheter

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Åh jäkel, hade jag köpt ett GTX 280 direkt vid lanseringen hade jag varit så förbannad just nu

Tur att man aldrig någonsin köper nVidia... Så slipper man dessa tråkigheter

Ja jättetråkigt att de försöker matcha AMD=?
Vad är det för resonemang?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför många blir så upphetsade så fort Nvidia ska uppgradera sina kort. Själv anser jag att det är bättre att spara på serienamnen. Varför rusha ut något nytt som bara är "kanske lite bättre". När man kan försöka göra något mycket bättre och sedan byta namn på det. Bättre att göra så än att byta från te x 8800gt till 9800gt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
Jag förstår inte varför många blir så upphetsade så fort Nvidia ska uppgradera sina kort. Själv anser jag att det är bättre att spara på serienamnen. Varför rusha ut något nytt som bara är "kanske lite bättre". När man kan försöka göra något mycket bättre och sedan byta namn på det. Bättre att göra så än att byta från te x 8800gt till 9800gt.

Håller inte med här. Personligen tycker jag att tillverkare alltid ska ändra sina produktnamn vid nyrelease, för det är ju just en -ny- produkt, eller hur? Sedan att dessa nya produkter inte alltid är särskilt mycket bättre eller förändrade är ointressant.

Däremot gillar jag inte generationsbyten av namn utan att faktiskt byta eller ändra själva produkten.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Kom med källor själv. Det finns ingen trovärdig dokumentation att nVidia haft problem med 55nm. Så ditt påstående är grundlöst.

Ja då är dina påståenden att det inte finns problem grundlösa också då

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Håller inte med här. Personligen tycker jag att tillverkare alltid ska ändra sina produktnamn vid nyrelease, för det är ju just en -ny- produkt, eller hur? Sedan att dessa nya produkter inte alltid är särskilt mycket bättre eller förändrade är ointressant.

Däremot gillar jag inte generationsbyten av namn utan att faktiskt byta eller ändra själva produkten.

Jo, men jag vet inte om gtx280 kommer bli så väldans mycket bättre än det nuvarande kortet. Vore det nästan då inte lite fel, kanske rent av olagligt, att göra en så stor förändring som att byta, inte bara produktnamn, utan hela serienamnet?

Edit: Det jag försöker säga att: är det inte lite roligare om man försöker vara så ärlig som möjligt och "säger" att man förbättrat ett kort. Istället för att byta hela namnet vilket kan vara ganska missvisande. Då okunniga konsumenter rent av betalar för mycket för det stora prisgapet mellan en ny och äldre serie. När korten i själva verket inte skiljer sig så mycket från varandra i prestanda.
Då vi vet att kort i en ny serie ofta brukar ha ett överpris, som snabbt sjunker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja då är dina påståenden att det inte finns problem grundlösa också då

Hur tänker du igentligen, eller om du nu gör det? Det är du som påstår utan någon grund att nVidias 55nm tillverkningprocess har stora problem. Jag säger att detta påstående är inte rätt då det finns inga källor för detta.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
Jo, men jag vet inte om gtx280 kommer bli så väldans mycket bättre än det nuvarande kortet. Vore det nästan då inte lite fel, kanske rent av olagligt, att göra en så stor förändring som att byta, inte bara produktnamn, utan hela serienamnet?

Jag menar inte att nVidia ska byta produktnamn, det kan jag inte tänka mig någon tjänar på. Syftar mer på att de bara lägger på/ökar siffrorna i slutet, till t.ex. GTX 285.

Problemet och det negativa i allmänhet är väl mer om att nVidia lanserar topp kort på topp kort som styck kostar över 4000:-. Ta gamla 8800 korten där Ultra var bäst, end of story. Det känns som onödigt arbete och bortkastade resurser, för jag tror faktiskt inte att många av de som nu sitter på en/två/tre GTX 280 kommer att köpa nytt bara för att de lägger till ett + efter namnet och lanserar korten på nytt.

Edit: bottom line, någonstans måste nVidia dra gränsen för hur mycket de ska pusha på nuvarande generation (260/280). Förstår att de alltid ska matcha eller vara bättre än AMD/ATI. Å andra sidan blir prestandavinsten från generation till generation desto mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Jag menar inte att nVidia ska byta produktnamn, det kan jag inte tänka mig någon tjänar på. Syftar mer på att de bara lägger på/ökar siffrorna i slutet, till t.ex. GTX 285.

Gött för det var ungefär så jag tänkte med. Medans andra tycker att man isf ska ändra namet till gtx3xx.