Komplett - reklamering - Påstådd fuktskada, vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Komplett - reklamering - Påstådd fuktskada, vad ska man göra?

Skriver här på vägnar av min rumskamrat då han inte är medlem.

Det var så att polaren beställde delar till en ny dator.

Moderkort: ABIT Fatal1ty FP-IN9 SLI,nForce-650i
Processor: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz 1333Mhz
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5
Minne: OCZ DDR2 PC8500 4096MB KIT, Reaper HPC, 2x2048MB, Heatpipe,
PSU: xilence 600w model nr xp600

Det hela började med att det bluescreen vid installation av operativsystemet. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för fel. Gick hur som helst inte att installera med varken Windows Vista eller XP.

Moderkortet skickas tillbaka till Komplett som felsöker och kommer tillbaks efter en vecka, ev. två. Får också svaret att det inte är något fel på moderkortet, men efter en ihopplockning av sakerna fungerar nu sakerna bra, utan några som helst problem. Om de gjorde något med moderkortet låter jag vara osagt men det fungerade iaf. efter deras felsökning på något vis. Nöjda och glada är vi iaf. eftersom de inte debiterade något för felsökningen.

Efter detta följer ett par veckors problemfri användning, mestadels en massa timmars spelade av WoW. Datorn står även på mestadels, stängs sällan av mer än någon enstaka gång under veckan.

Kommer hem en natt från Stockholm (har jag för mig) och datorn är på, på morgonen när jag vaknar är datorn död och den vägrar starta upp. Vi testar med olika minnen, grafikkort etc. Fortfarande död.

Efter att ha rensat moderkortet från kablar, tagit bort processor grafikkort etc. märker jag någon vit sörja på en massa olika ställen. Finns vid pci-x-kortplatsen, samt vid pata-kontakterna. Återfinnes även vid andra delar av moderkortet.

Polaren blir lite trött på det hela så sakerna skickas inte iväg direkt utan ligger kanske en vecka innan det skickas till komplett igen, som nu säger att det hela är
en fuktskada så de tar inte något ansvar för det hela. Själv tycker jag inte direkt det ser ut som en fuktskada, samt att det är mycket mysko att det skall tränga in vatten i en stängd låda, när alla ligger och sover.

De skriver iofs. i deras svarsmail att moderkoret skickades tillbaks på grund av fuktskador, eller rättare sagt, onormala oxideringar som tydde på fuktskador, men då inget svar bifogades när de skickade tillbaks det efter felsökningen hade man ju en känsla av att de fixade problemet även fast de skrev att det inte fanns något fel på moderkortet då de inte tog betalt för felundersökningen. Att moderkortet sedan skall vara fuktskadat vid leverans låter ju inte troligt, men det kan säkerligen vara en miss av moderkortstillverkaren också.

Finns det något man kan göra eller ska man bara acceptera att de inte tänker göra något åt saken? Moderkortet ligger nu på posten, men han känner inte för att hämta ut det.

Bild 1 Bild 2 Bild 3

Edit: Bilder kommer så fort jag har skalat ner dem samt hittat en plats att lägga upp dem på.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni måste väl ändå ha sett dessa skador redan första eller andra gången, om de fanns där då. En del "klet" sitter ju precis där man ansluter chassiekontakterna.

Vad det än är så är det mer än vanligt vatten iaf.

Vet ni med er att detta fanns redan första gången eller när ni fick tillbaka det efter reparationen är det bara att förklara detta för Komplett. De har alltid skött returer mycket bra enligt min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ni måste väl ändå ha sett dessa skador redan första eller andra gången, om de fanns där då. En del "klet" sitter ju precis där man ansluter chassiekontakterna.

Vad det än är så är det mer än vanligt vatten iaf.

Vet ni med er att detta fanns redan första gången eller när ni fick tillbaka det efter reparationen är det bara att förklara detta för Komplett. De har alltid skött returer mycket bra enligt min erfarenhet.

Detta fanns ej på moderkortet när vi skickade iväg det första gången och inte heller när vi fick tillbaks det från Komplett. Skulle vara helt otroligt att missa något sånt när man monterar ihop ett system.

Att Komplett inte heller säger att det är så kallad fuktskada direkt när de skickar tillbaks det utan det gör de först vid andra tillbakaskickningen.

Detta svar fick vi när vi lämnade in moderkortet för den första felundersökningen

Hej! Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur. Din felbeskrivning löd: "Tror att nått är glapp eller liknande. Problemet är när man ska installera saker den felar på olika filer/saker hela tiden, och skyller på Hdd:n. " Följande tester har utförts:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK
* Installation/Stresstest, installation av Windows XP samt drivrutiner - OK
* Stresstest, Burn In Test 5.1 i 30min - OK
* Stresstest, 3DMark2006 1 loop - OK
* Speltest, GRID 30min - OK
* Installationstest, Sisoft Sandra - OK

Vänlig hälsning Johan Returavdelningen

Detta svar fick vi efter att ha skickat tillbaks moderkortet en andra gång

Det kort vi fick in från er hade kraftiga spår av oxidering som är anledningen till att det returnerades till er. I det här fallet så var den så kraftig att den inte kan ha uppkommit på naturlig väg utan kortet måste ha utsatts för någon form av vätska / fukt och därför så går det inte under garantin. Med vänliga hälsningar Micke, Komplett.se

Notera bara att polaren skickade detta via MSN så jag är inte säker om hela innehållet är med.

Kan inte direkt hålla med om en massa oxidation på moderkortet utan snarare någon vätska som har läckt ut från små kretsar på moderkortet. Det är iofs. bara en ren gissning, men såg ingenting som direkt liknade en mobiltelefon som har blivit fuktskadad iaf. Inte de jag har sett.

Permalänk
Medlem

Vitt = kalk från vatten eller annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Vitt = kalk från vatten eller annat.

Jo, men kladdig sörja som inte torkar? Jag vet inte riktigt men men, det är ju inte någon fuktskada iaf, så vad kan det vara? Kladdig vit gucka som påminner om någon hudkräm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Jo, men kladdig sörja som inte torkar? Jag vet inte riktigt men men, det är ju inte någon fuktskada iaf, så vad kan det vara? Kladdig vit gucka som påminner om någon hudkräm

Kylarpasta? Schampoo?

Har du smakat på den? (hoho)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Hade dom skickat moderkortet till tillverkaren skulle dom säkert konstatera att vad som nu hänt kan inte användaren ha orsakat.

Permalänk
Avstängd

Flussmedel som geggat ut från lödningen?

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Hedersmedlem

Läckande kondensatorer?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Det sitter ju på lite udda ställen: en fläktkontakt, kontakterna för front/på/av etc. och sen strax ovanför interna USB-kontakter.

Känns inte riktigt som det är läckande kondensatorer då det väl borde finnas runt kondensatorerna ...

Tittar man noga på bild 2 (front-kontakterna) ser man att på det vita ser det ut att finnas en liten brun cirkel, precis som det brukar se ut om en vattendroppe har suttit där och torkat ...

Det ser onekligen ut som detta är extern påverkan. Antar att det kan vara flussmedel från lödningar men det ser ändå udda ut. Varför skulle det då dyka upp på pled/speaker-pinnarna på frontkontakten?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

ja kan bara säga en sak om komplett ja kommer aldrig mer att handla av dom ja fick tillbaks ett moderkort som dom inte kommer att röra för handhavandefel som ja omöjligen kunnat göra så dom kan dra xxxxxxx

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hedersmedlem

juckpuck: finnas alltid två sidor av myntet. Vore intressant att höra vad du påstår dig absolut inte kunnat göra?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med Björn Endre. Din formulering är lite intressant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är ju tydliga fukt skador av det där vätskan.

Tex. öppet fönster o de regnar in , spilla dricka , öppna en skakad burk med dricka o pysa över datorn , blöt hund som skakar på sig osv osv.

Finns massor med orsaker till att få in saker som kan paja burken på samma vis.

Gäller att i minnet gå igenom exakt vad som hände tiden strax innan burken pajade och en tid innan detta också då skadan kan skett långt innan men inte gett påverkan förren den natten.
Alla händelser som innefattar vätska eller fukt måste man ta in i beräkningarna och att detta då skett i närheten av datorn.

Men att skylla på komplett är långsökt , skulle kortet vara fuktskadat bör ju även kartongen vara ordentligt blöt som kom tillbaka från reparationen.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

katt med trevligt mycket testosteron som revirpissar?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

ja ber om ursäkt för det tidigare raseriutbrottet. Ja hade problem med ett nytt asus p5q moderkort och skickades det på felsökning. moderkortet har en LGA s775 intel dvs cpu fötterna eller pinnarna sitter inne i socklen istället för på cpun som på äldre maskiner. Monteringen av dessa är simpla bara att lägga cpun på rätt ställe i socklen och fälla över släden sätta på cpykylaren klart. Men enligt kompletts service tekniker så har ja böjt några av dessa cpu pinnar och det är ganska fjantigt påstående eftersom konstruktionen är ju gjord föratt unvika böjda cpu pinnar. Och ja skulle inte va så dum och ens röra nått därinne. Så är väldigt besviken av hur ja blivit behandlad av komplett angående detta

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Ja och du lyckades tydligen inte följa den?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att säga att du just gjort det själv så kan jag garantera dig att det går absolut utmärkt att böja de där små pinnarna. Varför tror du att det sitter plastskydd på sockeln när du köper kortet. Jag har själv varit med om att jag råkat böja ett par pinnar när jag varit lite oförsiktig. Som tur var kunde jag böja tillbaka den igen.

Återigen, säger inte att du gjort det men att säga att det inte går är att överdriva lite.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

nej självklart så går det väl på nått sätt. om man är oförsikltig och brukar våld mot grejerna. ja tog det så lungt under hela installationen och gick igenom att saker steg för steg och detta är absolut inte min första eller sissta dator ja bygger ihop. om inte cpun är felkonstrurerad så när den ligger rätt i socklen men ändå trycker fel på piggarna så kan ja inte ha gjort något fel denna gång

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gick vi från fuktskador till böjda sockelpinnar?

Vilket är det egentliga problemet?

Är du "rumskamraten" till trådstartaren eller någon annan som klantat sig och låter ilskan och besvikelsen gå ut över Komplett?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Går det inte att reklamera varan, kontakta Allmänna reklamationsnämnden är nog mitt råd i det här fallet. http://www.arn.se/. Det går ju inte att sitta här och spekulera i vad som orsakat oxideringen. Kan vara vad som helst från Cola till undermålig tillverkning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Tillverkningsfel är ju uteslutet om du läst tråden. "Kladdet" fanns inte från början utan har dykt upp likt Jenna Jameson i en rysk kolgruva.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Det är ju tydliga fukt skador av det där vätskan.

Tex. öppet fönster o de regnar in , spilla dricka , öppna en skakad burk med dricka o pysa över datorn , blöt hund som skakar på sig osv osv.

Finns massor med orsaker till att få in saker som kan paja burken på samma vis.

Gäller att i minnet gå igenom exakt vad som hände tiden strax innan burken pajade och en tid innan detta också då skadan kan skett långt innan men inte gett påverkan förren den natten.
Alla händelser som innefattar vätska eller fukt måste man ta in i beräkningarna och att detta då skett i närheten av datorn.

Men att skylla på komplett är långsökt , skulle kortet vara fuktskadat bör ju även kartongen vara ordentligt blöt som kom tillbaka från reparationen.

Skyller inte på Komplett direkt, undrade mest vad man kunde göra. Gilla läget och slänga moderkortet åt helvete, ev göra rent det och testa och se om det funkar. Mirakel har hänt förut.

Nej, att regnatten och läsk har kommit in är inte tänkbart, datorn står ju trots allt inomhus 2 meter från vägg med fönster, som ändå inte går att öppna. Har heller inget minne av att jag har skurat golvet då någon spillt läsk, och ingenting är kladdigt förutom just den vita geggan. Är det läsk bör ju hela chassit vara kladdigt. Kan iofs vara fukt som kommit in, men tycker det hela verkar mysko då jag absolut inte kan erinera mig något sånt, men men, alla kan iofs missminna sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hur gick vi från fuktskador till böjda sockelpinnar?

Vilket är det egentliga problemet?

Är du "rumskamraten" till trådstartaren eller någon annan som klantat sig och låter ilskan och besvikelsen gå ut över Komplett?

Är inte arg på komplett, men kanske lite besviken, då jag inte håller med dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Tillverkningsfel är ju uteslutet om du läst tråden. "Kladdet" fanns inte från början utan har dykt upp likt Jenna Jameson i en rysk kolgruva.

Kondesatorer kan börja läcka efter ett tag och felkonstruktion kan vara en av anledningarna. Ser ju inte direkt ut sådär, men jag började fundera i de banorna iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Det sitter ju på lite udda ställen: en fläktkontakt, kontakterna för front/på/av etc. och sen strax ovanför interna USB-kontakter.

Känns inte riktigt som det är läckande kondensatorer då det väl borde finnas runt kondensatorerna ...

Tittar man noga på bild 2 (front-kontakterna) ser man att på det vita ser det ut att finnas en liten brun cirkel, precis som det brukar se ut om en vattendroppe har suttit där och torkat ...

Det ser onekligen ut som detta är extern påverkan. Antar att det kan vara flussmedel från lödningar men det ser ändå udda ut. Varför skulle det då dyka upp på pled/speaker-pinnarna på frontkontakten?

/B

Bilderna är väl bara tagna lite random. Den där vita sörjan fanns även på en massa random ställen, över hela moderkortet, om det hade varit fuktskada måste ju hela moderkortet ha blivit dränkt typ, eller runnit ovanifran, utan att skada varken minne, processor och grafikkort. Tyckte att det verkade så mycket. En av anledningarna till att jag funderar på om det är fuktskada.

Har inte sett den dar fläcken du nämer, men ska ta en titt nu.

Vill ju inte misskreditera Komplett heller. De gör en bedömning, och tar ett beslut från vad de kom fram till. Skulle väl inte varit helt fel om de ringt till oss och diskuterat saken i fråga och inte bara skickat tillbaks det.

Permalänk
Medlem

Säg åt dina polare att hålla kanonen i styr när de ser på vuxenfilm nästa gång så slipper ni dessa problem i framtiden.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Håller klart med om att det där ser ut som en skada som uppkommit av kunden. Skadorna syntes inte från början så det är knappast flussmedel (som häller inte skulle kunna orsaka dette och som brukar vara gult). Skadorna sitter inte vid komponenter som skulle kunna läcka typ kondensatorer utan mäst vid kabelfästen så vad jag tror kan ha hänt är att fukt har akumulerat sig på kablarna och när det varit tillräckligt har det runnit ner till fästena eller droppat på något och stänkt på moderkortet.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Länkarna till bilderna tycks ej fungera längre, hade gärna sett dessa bilder.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?