Permalänk
Medlem

Första hjälpen

Med tanke på debatten som tråden "Detta hände min vän i morse..." gick offtopic till så får vi starta en ny tråd och diskutera saken i.

Läs tråden som länkats till innan de av er som inte tidigare varit delaktiga i diskussionen skriver. Detta för att slippa eventuella argument/saker som redan dykt upp och för att bibehålla kontinuiteten i debatten.

Det jag försökt, ibland på väldigt tafatt sätt, få fram är att jag anser att den som utför första hjälpen på någon inte ska göra vad denne vet sig klara av. Detta pga att det finns vissa fall där rätt behandlingsmetodik inte lärs ut (pga olika orsaker) och att felaktigt handlande i sådana situationer kan försämra för den som erhåller hjälpen.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, det är jag inte, men det är knappast nått som är jämförbart med att dö.

Det är först i senare inlägg du har tagit upp andra aspekter till att inte agera (förutom att man inte vet vad man håller på med) och jag tycker ingen av dem är speciellt högt prioriterad under en akutsituation innan sjukvårdare har kommit till platsen. Att man gör en sak på sjukhus under kontrollerade former med tränad personal är en sak, men tycker du verkligen att man som lekman ska ställa sig och fundera på om ens agerande kommer ge en värdig död om det misslyckas när någon ligger och kvävs till döds framför ens ögon? Man kanske ska prioritera liiiite andra saker då.

Det är i allra högsta grad jämförbart då du kan sätta en person i några olika typer av chock beroende på hur du tillför smärtan, och således även påskynda döendeprocessen.

Nu blandar du ihop sakerna lite för mycket för min smak här. Var har jag skrivit att lekmän ska tänka på värdig död, fortsatt livskvalité etc? De där sakerna gällde för läkarna. Det ag skrev var att lekmän inte ska orsaka mer, främst onödig, smärta, du frågade vad jag menade och om jag var allvarlig och jag förklarade då hur smärtan var av betydelse för läkarna på akutrummet.

Vad är det som är så svårt att förstå att man inte ska göra mer än vad man vet sig klara av? Kvävs någon, gör heimlich och mun mot mun, men inget mer om det är det du är säker på. Att försöka sig på och leka kirurg kommer knappast förbättra situationen om du bara hört talas om metoden och inget mer. Det är ju heller inget som lärs ut, men något som många ändå känner till/vet vad det rör sig om. Kvävningen som du nämner är ett ypperligt exempel på att lekmän inte ska göra alla möjliga saker (med möjliga menar jag inte påhittade, utan tex att hålla sig till två eller tre sätt att rädda en person som kvävs när det de facto finns fyra eller fem sätt att rädda en sådan person).

Vad är det som är svårt att acceptera om jag säger: gör det du känner dig säker på och inget mer då det finns situationer där man kan skada mer än hjälpa, tex genom att sätta den skadade i chock och därmed försvara räddningsarbetet för sjukvården.

Permalänk
Medlem

Re: Första hjälpen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Med tanke på debatten som tråden "Detta hände min vän i morse..." gick offtopic till så får vi starta en ny tråd och diskutera saken i.

Läs tråden som länkats till innan de av er som inte tidigare varit delaktiga i diskussionen skriver. Detta för att slippa eventuella argument/saker som redan dykt upp och för att bibehålla kontinuiteten i debatten.

Det jag försökt, ibland på väldigt tafatt sätt, få fram är att jag anser att den som utför första hjälpen på någon inte ska göra vad denne vet sig klara av. Detta pga att det finns vissa fall där rätt behandlingsmetodik inte lärs ut (pga olika orsaker) och att felaktigt handlande i sådana situationer kan försämra för den som erhåller hjälpen.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Det är i allra högsta grad jämförbart då du kan sätta en person i några olika typer av chock beroende på hur du tillför smärtan, och således även påskynda döendeprocessen.

Nu blandar du ihop sakerna lite för mycket för min smak här. Var har jag skrivit att lekmän ska tänka på värdig död, fortsatt livskvalité etc? De där sakerna gällde för läkarna. Det ag skrev var att lekmän inte ska orsaka mer, främst onödig, smärta, du frågade vad jag menade och om jag var allvarlig och jag förklarade då hur smärtan var av betydelse för läkarna på akutrummet.

Vad är det som är så svårt att förstå att man inte ska göra mer än vad man vet sig klara av? Kvävs någon, gör heimlich och mun mot mun, men inget mer om det är det du är säker på. Att försöka sig på och leka kirurg kommer knappast förbättra situationen om du bara hört talas om metoden och inget mer. Det är ju heller inget som lärs ut, men något som många ändå känner till/vet vad det rör sig om. Kvävningen som du nämner är ett ypperligt exempel på att lekmän inte ska göra alla möjliga saker (med möjliga menar jag inte påhittade, utan tex att hålla sig till två eller tre sätt att rädda en person som kvävs när det de facto finns fyra eller fem sätt att rädda en sådan person).

Vad är det som är svårt att acceptera om jag säger: gör det du känner dig säker på och inget mer då det finns situationer där man kan skada mer än hjälpa, tex genom att sätta den skadade i chock och därmed försvara räddningsarbetet för sjukvården.

Jag har märkt en tendens att man har ökat på första hjälpen-kunskaper hos företag. Så det kanske leder mot bättre tider. Samma sak med brandskydd. Jag har ju fått de där kurserna ett antal ggr under mitt yrkesverksamma liv så man börjar nästan bli less på det. Oftast brukar man dock säga att det är bättre att försöka göra något än inget alls. Det lättaste sättet är givetvis att ringa larmcentralen, de guidar mycket gärna i första hjälpen och ger allmänna råd. Det är nog det bästa tipset.

Själv är man ju yrkesskadad så jag har en andningsmask med mig i nyckelknippan till och med

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Första hjälpen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är i allra högsta grad jämförbart då du kan sätta en person i några olika typer av chock beroende på hur du tillför smärtan, och således även påskynda döendeprocessen.

Att riskera att påskynda en dödsprocess som är så snabb att personen dör innan räddningspersonal hinner fram ser jag inte som en risk öht.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu blandar du ihop sakerna lite för mycket för min smak här. Var har jag skrivit att lekmän ska tänka på värdig död, fortsatt livskvalité etc? De där sakerna gällde för läkarna. Det ag skrev var att lekmän inte ska orsaka mer, främst onödig, smärta, du frågade vad jag menade och om jag var allvarlig och jag förklarade då hur smärtan var av betydelse för läkarna på akutrummet.

Vilket alltså var irrelevant eftersom diskussionen handlar om vad en lekman ska och bör göra vid akut skada.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är det som är så svårt att förstå att man inte ska göra mer än vad man vet sig klara av? Kvävs någon, gör heimlich och mun mot mun, men inget mer om det är det du är säker på. Att försöka sig på och leka kirurg kommer knappast förbättra situationen om du bara hört talas om metoden och inget mer. Det är ju heller inget som lärs ut, men något som många ändå känner till/vet vad det rör sig om. Kvävningen som du nämner är ett ypperligt exempel på att lekmän inte ska göra alla möjliga saker (med möjliga menar jag inte påhittade, utan tex att hålla sig till två eller tre sätt att rädda en person som kvävs när det de facto finns fyra eller fem sätt att rädda en sådan person).

Vad är det som är svårt att acceptera om jag säger: gör det du känner dig säker på och inget mer då det finns situationer där man kan skada mer än hjälpa, tex genom att sätta den skadade i chock och därmed försvara räddningsarbetet för sjukvården.

Enkelt scenario. Någon blöder kraftigt ur benet. Jag vill lägga tryckförband och eventuellt strypförband högre upp för att minska blödandet, men är osäker på om det behövs och att man kanske sabbar benet eftersom man stryper blodtillförseln. Enligt din rekomendation ska jag inte göra något jag inte är säker på, vilket är det jag gör. Personen förblöder innan ambulanspersonal hinner fram. Tadaa! Lyckad insats by the book!

Nu kommer du ställa upp ett scenario där man dödar någon för att man flyttar en person med bruten nacke för att visa på din punkt, så hela diskussionen slutar i hur stor sannolikhet det är att varje scenario händer. Imo, utan fakta på händerna, så är sannolikheten större att fler kommer råka illa ut om osäkra personer får höra att de inte ska göra saker de inte känner sig säkra på och därför inte agerar, eftersom det finns fler situationer där hjälp från lekmän förbättrar situationen än där de försämrar situationen. Dessutom är INGEN lekman säker på vad de gör i en krissituation pga. stress. Jag ser hellre att man förespråkar agerande med risk för överagerande än att man förespråkar försiktighet med, enl. mig, större risk för underagerande. Jag förstår att det som läkare kan vara frustrerande att se hur folk har sabbat någons överlevnadschanser, men att du reagerar mer på det än när folk har förbättrat dem tror jag beror på selektivt minne. Man kommer ihåg det som irriterar en bättre och varje extra gång man stöter på det konfirmeras ens hypotes. Det blir en spiral av confirmation bias.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Första hjälpen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Enkelt scenario. Någon blöder kraftigt ur benet. Jag vill lägga tryckförband och eventuellt strypförband högre upp för att minska blödandet, men är osäker på om det behövs och att man kanske sabbar benet eftersom man stryper blodtillförseln. Enligt din rekomendation ska jag inte göra något jag inte är säker på, vilket är det jag gör. Personen förblöder innan ambulanspersonal hinner fram. Tadaa! Lyckad insats by the book!

Nu kommer du ställa upp ett scenario där man dödar någon för att man flyttar en person med bruten nacke för att visa på din punkt, så hela diskussionen slutar i hur stor sannolikhet det är att varje scenario händer. Imo, utan fakta på händerna, så är sannolikheten större att fler kommer råka illa ut om osäkra personer får höra att de inte ska göra saker de inte känner sig säkra på och därför inte agerar, eftersom det finns fler situationer där hjälp från lekmän förbättrar situationen än där de försämrar situationen. Dessutom är INGEN lekman säker på vad de gör i en krissituation pga. stress. Jag ser hellre att man förespråkar agerande med risk för överagerande än att man förespråkar försiktighet med, enl. mig, större risk för underagerande. Jag förstår att det som läkare kan vara frustrerande att se hur folk har sabbat någons överlevnadschanser, men att du reagerar mer på det än när folk har förbättrat dem tror jag beror på selektivt minne. Man kommer ihåg det som irriterar en bättre och varje extra gång man stöter på det konfirmeras ens hypotes. Det blir en spiral av confirmation bias.

Men ta ditt scenario då, du agerar men gör fel och stryper blodtillförseln helt så personen måste amputera benet? Var det bra? Vem vet om han skulle överlevt med benet i behåll ifall du inte agerat?

Kan bara tala för mig själv, men om någon skulle pajja nått för mig för de inte visste vad de gjorde, ja då skulle jag stämma dem på vartenda öre de tjänar i hela sitt liv. Sen hoppas jag att man kan anmäla en sådan för misshandel/stympning eller liknande.

Goda intentioner är ingen anledning till att få skada andra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Fan ta den akutmottagning som låter mig dö bara för att smärtan värderades högre än mitt liv!

Inte oftast, det är ledstjärnan inom första hjälpen!

Man säger faktiskt oftast, jag har varit på ett antal första hjälpen kurser och det är inte alltid det är aktuellt att man ska utföra någon första hjälp på alla personer i alla situationer. Särskilt inte om man är verkligen helt osäker och inte kan få professionel hjälp så är det bättre att larma och lyssna till råd.

Nu pratar jag alltså om att rusa fram och påbörja olika slags hjälparbeten givetvis ska man ringa och larma och följa råd därifrån om man får det. Men man ska inte utsätta sig själv för fara.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Att riskera att påskynda en dödsprocess som är så snabb att personen dör innan räddningspersonal hinner fram ser jag inte som en risk öht.

Beror ju helt på vad personen lider av, så du kan inte veta om det kommer gå snabbt eller långsamt. Eller syftar vi fortfarande på kvänningen här?

[QUOTE]
Vilket alltså var irrelevant eftersom diskussionen handlar om vad en lekman ska och bör göra vid akut skada.
[/QUOTE]Nej, som sagt, skrev om smärtan och hur dess koppling till den skadade (spelar ju ingen roll vem det är som tillför smärtan) och varför man, även som lekman, ska undvika utsätta en skadad person för ytterligare smärta så långt det går, finns dock specialfall, som yxexemplet du nämnde.

[QUOTE]
Enkelt scenario. Någon blöder kraftigt ur benet. Jag vill lägga tryckförband och eventuellt strypförband högre upp för att minska blödandet, men är osäker på om det behövs och att man kanske sabbar benet eftersom man stryper blodtillförseln. Enligt din rekomendation ska jag inte göra något jag inte är säker på, vilket är det jag gör. Personen förblöder innan ambulanspersonal hinner fram. Tadaa! Lyckad insats by the book!
[/QUOTE]Bra exempel faktiskt. men jag tycker personligen den brister med tanke på vad andra sagt om första hjälpen och hur man får lära sig vissa grundläggande saker från barnsben. Tryckförband och högläge är ju något som alla kan och på extremiteter finns det inget som kan gå så illa.

"Improvised tourniquets, however, usually fail to achieve force enough to compress the arteries of the limb and thus do not only fail to stop arterial bleeding but actually increase bleeding due to the impaired venous bloodflow."
http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_bleeding_control
Säger väl det mesta om strypförband. Med andra ord, gör du fel med strypförbandet så kan personen till och med dö ännu fortare än utan en sådan. Vidare så kan jag nämna att ett kärl som går av helt och hållet kommer dras in i muskeln den kommer från och den muskeln kommer som en initial skydd att kontraheras under en kort stund efter olyckan. Så har man tur så kommer detta göra att personen kan klara sig någorlunda bra med enbart högläga tex.

Hade du däremot enbart nämnt tryckförband (samt att kärlet i ditt exempel inte hade varit helt av), så hade du haft en väldigt bra poäng där, nu är den däremot "bara" bra

[QUOTE]Nu kommer du ställa upp ett scenario där man dödar någon för att man flyttar en person med bruten nacke för att visa på din punkt, så hela diskussionen slutar i hur stor sannolikhet det är att varje scenario händer. Imo, utan fakta på händerna, så är sannolikheten större att fler kommer råka illa ut om osäkra personer får höra att de inte ska göra saker de inte känner sig säkra på och därför inte agerar, eftersom det finns fler situationer där hjälp från lekmän förbättrar situationen än där de försämrar situationen. Dessutom är INGEN lekman säker på vad de gör i en krissituation pga. stress. Jag ser hellre att man förespråkar agerande med risk för överagerande än att man förespråkar försiktighet med, enl. mig, större risk för underagerande. Jag förstår att det som läkare kan vara frustrerande att se hur folk har sabbat någons överlevnadschanser, men att du reagerar mer på det än när folk har förbättrat dem tror jag beror på selektivt minne. Man kommer ihåg det som irriterar en bättre och varje extra gång man stöter på det konfirmeras ens hypotes. Det blir en spiral av confirmation bias. [/QUOTE]Nej, hade inte tänkt dra till med sådana exempel, trots att jag kan nämna rätt många sådana. I synnerhet inte när ditt eget exempel stödjer bådas argument.

Det gäller att ha en stor portion tur när man utför första hjälpen.

Sen har du en bra poäng här med, det ska du ha cred för, men så är det ju med allt. Vi minns motgångar bättre och känslan av att inte ha något bra läge att utgå från vid räddningen av en människa är en stor motgång.

Dock så är det precis som du säger många som har gagnats av att människor försökt hjälpa dem trots bristande kunskap, det ska inte förnekas. Det finns situationer där underagerande är bättre än överagerande och vice verca och målet med det jag sagt är inte att få folk att vara rädda för att hjälpa till, utan att man ska tänka efter en gång innan. Som du själv gav exempel på så kan enkla scenarion förvandlas till superba sådana , men även hemska sådana.

Vill man vara jävlig kan man börja gå djupare in på vad jag menra med att man ska vara säker på sin sak innan man gör något, men det blir ju ingen vettig diskussionen där då det blir helt subjektiva saker som inte går att sätta något värde på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har märkt en tendens att man har ökat på första hjälpen-kunskaper hos företag. Så det kanske leder mot bättre tider. Samma sak med brandskydd. Jag har ju fått de där kurserna ett antal ggr under mitt yrkesverksamma liv så man börjar nästan bli less på det. Oftast brukar man dock säga att det är bättre att försöka göra något än inget alls. Det lättaste sättet är givetvis att ringa larmcentralen, de guidar mycket gärna i första hjälpen och ger allmänna råd. Det är nog det bästa tipset.

Själv är man ju yrkesskadad så jag har en andningsmask med mig i nyckelknippan till och med

Jo, kurser och utbildningar är bra, det tycker jag också. Faran är dock att det blir för mycket info att hålla reda på när man är i en stressad situation och måste hjälpa någon, vilket är rätt logiskt.

Det bästa vore att på något sät få alla att ha med sig en jätteliten bok där man snabbt kan slå upp enkla åtgärder för de flesta typer av skador...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Fan ta den akutmottagning som låter mig dö bara för att smärtan värderades högre än mitt liv!

Läs om mina sista inlägg är du snäll så ser du att det inte bara är smärtan som avgör.

Edit: fixat till massa felciteringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Nej, det är en ledstjärna, det är inte alltid det finns tid eller direkt tillgång till 112! Nu pratar du ytterligheter precis som CSM101, man hjälper de som behöver hjälp, och vet man inte hur så improviserar man efter bästa förmåga!

Nej, du ska inte improvisera efter eget bästa.

Det beror helt på situationen du befinner dig i, läs wikicitatet om improviserade strypförband och återkom. Inte ens läkaren på akuten som jag gick jour med idag gav sig på att improvisera när jag frågade honom vad han hade gjort som förstaperson på en skadeplats där en pulsåderblödning fanns.

Täckförband och hoppas på att man inte klämmer för hårt på carotiskärlen och att man kommer till kärlkirurg snarast var hans svar, nada improvisation och detta då en person som är utbildad läkare (till skillnad från mig som har lång väg att gå innan jag är där).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Nej för nu återkommer ytterligheterna! Du kanske glömt bort vad detta egentligen handlar om? FYI: Agera och hjälp framför inte agera och hjälp/stjälp! Du får gärna ge mig de fakta jag efterfrågade!

"Faran är dock att det blir för mycket info att hålla reda på när man är i en stressad situation och måste hjälpa någon, vilket är rätt logiskt."

Det är kul att du faktiskt går emot utbildningskonceptet i vårt land, men det förstärker ju samtidigt hela din befängda syn på detta, så för dialogens skull gör det ingenting. Vore det inte bättre om alla läste till läkare istället för den där "boken"? Du måste ju bara skämta!

Skadat kärl på benet som med improviserad strypförband förvärrades och kunde döda personen snabbare än utan duger väl som exempel och fakta? Var FYI ingen ytterlighet eller ens jag som kom med det exemplet, så vad klagar du på?

Är det kanske därför varenda läkare har en akutmedicinbok i fickan och på varje expedition tillsammans med FASS? Det är för mycket info för vem som helst att hålla reda på och vad du finner befängd i det där har jag svårt att se. Sen att du skjuter dig själv i foten när du gör ett lamt försök att komma med argument är bara bonus. Sen när är läkares jobb bara att ta hand om patienter på akutrum? Du har kollat på för mycket Greys, ER och Scrubs.

Det du tänkte är snarare: "Vore det inte bättre om alla läste till ambulanssjukvårdare istället för den där "boken"?"

Och ps. du som gått kurser (visst var det du Eller har jag blandat ihop dig med någon annan i diskussionen?) borde väl veta om de där HLR-häftena man iaf tidigare fick när man gått kursen? Ett litet häfte på hur man ska agera vid hjärtstopp. Bara att lägga till två sidor i det häftet som täcker blödningar och andra vanliga skador med så har du något som gör att fler kan hjälpa till samtidigt som den minskar risken för improviserade dödsfällor. Men du kanske är av typen som vill vara hardcore och ha allt i huvudet och leka McGyver när du inte kommer ihåg vissa saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Igen, och jag bryr mig varken om dina eller alla andras scenarier! Svårt att se kärnfrågan det handlar om?

FYI: Agera och hjälp framför inte agera och hjälp/stjälp!

Haha men nu får du ändå se till att få med mer substans i dina inlägg istället för att avfärda alla argument som motsäger dig som oviktiga helt plötsligt.

Frågan är: agera och hjälpa/stjälpa vs inte agera och hjälpa/stjälpa då det är fakta att all agerande per automatik inte leder till att personer hjälps på samma sätt som all icke-agerande inte per automatik betyder att personen tar skada av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Igen, och jag bryr mig varken om dina eller alla andras scenarier! Svårt att se kärnfrågan det handlar om?

FYI: Agera och hjälp framför inte agera och hjälp/stjälp!

Jag sa aldrig emot dig från första början. Men du glömmer bort den viktiga aspekten om fara. Du skall absolut inte hjälpa någon om du själv är placerad i fara. Man ska alltid läsa av situationen inte blint springa in och hoppas på att man gör en räddande insats. Fråga på nästa första hjälpen kurs så ska du se. Det hjälper inte om du själv hamnar i behov av hjälp, då är det två stycken som måste ha hjälp.

Så nej det är inte alltid bäst att rusa fram och hjälpa efter bästa förmåga. I många fall är det däremot bättre att försöka hitta professionell hjälp. Det här betonas gång på gång på varje modern första hjälpen kurs och har inget med ytterligheter att göra. Du förenklar det alldeles för mycket om du pratar om att man alltid ska agera om du med agera menar att försöka utföra någon fysisk hjälpinsats, då är det feltolkat. Har du inte kunskapen så skaffa dig kunskapen innan du påbörjar hjälpinsats eller se till att den som har bästa kunskapen påbörjar hjälpinsats. OM det kan ske utan att du själv placeras i uppenbar fara. Det är A och Ö i det hela.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Första hjälpen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men ta ditt scenario då, du agerar men gör fel och stryper blodtillförseln helt så personen måste amputera benet? Var det bra? Vem vet om han skulle överlevt med benet i behåll ifall du inte agerat?

Kan bara tala för mig själv, men om någon skulle pajja nått för mig för de inte visste vad de gjorde, ja då skulle jag stämma dem på vartenda öre de tjänar i hela sitt liv. Sen hoppas jag att man kan anmäla en sådan för misshandel/stympning eller liknande.

Goda intentioner är ingen anledning till att få skada andra.

Läste du hela mitt inlägg? Men då vet jag. Hittar jag dig låter jag dig vara, för döda personer kan inte stämma mig.

Det är precis den där attityden som kan skrämma folk från att agera och det är precis det vi inte vill ha. Det tillsammans med den försiktighetsprincp som CSM101 förespråkar gör folk osäkra som kanske annars skulle vara osäkra. De flesta vet inte exakt hur de ska göra, speciellt inte i en nödsituation. Folk KOMMER göra fel, det är ett faktum. Så frågan är, vilken informationskampanj ger bäst resultat i räddade personer? "Hjälp till!" eller "Gör inte fel, för det kan hända hemska saker! (och vi kanske stämmer dig)"? Givetvis ska vi informera om risker som finns med vissa saker, men det gäller att göra det på ett sätt så man inte gör folk osäkra nog att inte agera öht.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Beror ju helt på vad personen lider av, så du kan inte veta om det kommer gå snabbt eller långsamt. Eller syftar vi fortfarande på kvänningen här?

Så vilken chansning ska jag göra? Att han dör snabbt och agera, eller att det tar lång tid och titta på? Misstag i den ena slutar med död, misstag i den andra slutar kanske med något värre skador. Givetvis får man ju göra en bedömning av situationen och agera därefter, jag tycker bara att man inte ska förespråka försiktighet till den grad att en som är relativt säker låter bli ändå. Men det kanske du inte gör? Isf. tycker jag du ska tona ner försiktighetsargumentationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Bra exempel faktiskt. men jag tycker personligen den brister med tanke på vad andra sagt om första hjälpen och hur man får lära sig vissa grundläggande saker från barnsben. Tryckförband och högläge är ju något som alla kan och på extremiteter finns det inget som kan gå så illa.

"Improvised tourniquets, however, usually fail to achieve force enough to compress the arteries of the limb and thus do not only fail to stop arterial bleeding but actually increase bleeding due to the impaired venous bloodflow."
http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_bleeding_control
Säger väl det mesta om strypförband. Med andra ord, gör du fel med strypförbandet så kan personen till och med dö ännu fortare än utan en sådan. Vidare så kan jag nämna att ett kärl som går av helt och hållet kommer dras in i muskeln den kommer från och den muskeln kommer som en initial skydd att kontraheras under en kort stund efter olyckan. Så har man tur så kommer detta göra att personen kan klara sig någorlunda bra med enbart högläga tex.

Hade du däremot enbart nämnt tryckförband (samt att kärlet i ditt exempel inte hade varit helt av), så hade du haft en väldigt bra poäng där, nu är den däremot "bara" bra.

Nu sa jag iofs. inget om avbrutna kärl, men det är irrelevant. Frågan är återigen, vilket strategi kommer rädda flest liv? "Tror du att du behöver göra något, gör det!" eller "Tror du att du behöver göra något, låt bli!"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, hade inte tänkt dra till med sådana exempel, trots att jag kan nämna rätt många sådana. I synnerhet inte när ditt eget exempel stödjer bådas argument.

Det gäller att ha en stor portion tur när man utför första hjälpen.

Sen har du en bra poäng här med, det ska du ha cred för, men så är det ju med allt. Vi minns motgångar bättre och känslan av att inte ha något bra läge att utgå från vid räddningen av en människa är en stor motgång.

Dock så är det precis som du säger många som har gagnats av att människor försökt hjälpa dem trots bristande kunskap, det ska inte förnekas. Det finns situationer där underagerande är bättre än överagerande och vice verca och målet med det jag sagt är inte att få folk att vara rädda för att hjälpa till, utan att man ska tänka efter en gång innan. Som du själv gav exempel på så kan enkla scenarion förvandlas till superba sådana , men även hemska sådana.

Vill man vara jävlig kan man börja gå djupare in på vad jag menra med att man ska vara säker på sin sak innan man gör något, men det blir ju ingen vettig diskussionen där då det blir helt subjektiva saker som inte går att sätta något värde på.

Vi är nog i stort överens, men just det med att vara säker tycker jag är att ta i. Ingen som inte är läkare är säker på sin sak i en akutsituation.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Ja, du kanske ska svara på den hela tiden gällande frågan samt återge fakta att första hjälpen inte ska användas där den kan tänkas behövas! Ja "tänkas", annars kan ingen förutom specialister någonsin hjälpa till, du förstår inte orimligheten i det du vill få fram!

Substanslöst som majoriteten av dina inlägg i tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är precis den där attityden som kan skrämma folk från att agera och det är precis det vi inte vill ha. Det tillsammans med den försiktighetsprincp som CSM101 förespråkar gör folk osäkra som kanske annars skulle vara osäkra. De flesta vet inte exakt hur de ska göra, speciellt inte i en nödsituation. Folk KOMMER göra fel, det är ett faktum. Så frågan är, vilken informationskampanj ger bäst resultat i räddade personer? "Hjälp till!" eller "Gör inte fel, för det kan hända hemska saker! (och vi kanske stämmer dig)"? Givetvis ska vi informera om risker som finns med vissa saker, men det gäller att göra det på ett sätt så man inte gör folk osäkra nog att inte agera öht.

Håller med om det sista, och jag har betonat det även tidigare ( i den förra tråden) att jag inte menar att folk inte ska göra något alls, utan så mycket de känner sig säkra kunna ge hjälp på rätt sätt.

[QUOTE]
Så vilken chansning ska jag göra? Att han dör snabbt och agera, eller att det tar lång tid och titta på? Misstag i den ena slutar med död, misstag i den andra slutar kanske med något värre skador. Givetvis får man ju göra en bedömning av situationen och agera därefter, jag tycker bara att man inte ska förespråka försiktighet till den grad att en som är relativt säker låter bli ändå. Men det kanske du inte gör? Isf. tycker jag du ska tona ner försiktighetsargumentationen.
[/QUOTE]Vad är det som är så himla absurt med påståendet "tänk efter innan du börjar hjälpa och gör så mycket du känner dig säker på" att det behöver tonas ner?
Du kom ju själv med ett exempel som verkligen visade hur rätt hjälp kan rädda livet medan fel hjälp direkt kommer döda personen. Du får gärna säga till om det jag skrev om ditt exempel var alltför absurt och overkligt, i annat fall tar jag det som att du håller med om hur felaktigt agerande kan skada (observera att jag aldrig påstått att all felaktigt handlande är dålig/fel/farlig och att det därför behövs en rejäl dos tur när man hjälper folk), vilket är min huvudpoäng.
Jag förespråkar inte försiktighet till "den grad", utan snarare till "viss grad" och det är ändå skillnad här.
[QUOTE]Nu sa jag iofs. inget om avbrutna kärl, men det är irrelevant.[/QUOTE]Jag vet, var bara en liten utfyllande notis.
[QUOTE]Frågan är återigen, vilket strategi kommer rädda flest liv? "Tror du att du behöver göra något, gör det!" eller "Tror du att du behöver göra något, låt bli!"?[/QUOTE]Återigen, strategin jag förespråkar hamnar mellan de två du nämner då den passar bäst med verkligheten. Man ska inte sluta agera, men ej heller vara för påhittig.
[QUOTE]
Vi är nog i stort överens, men just det med att vara säker tycker jag är att ta i. Ingen som inte är läkare är säker på sin sak i en akutsituation.
[/QUOTE]Gäller som jag även skrev inte bara lekmän, utan även läkare, alla blir osäkra, till olika grad, när de hamnar i stressade situationer och det är av den enkla anledningen till varför kurserna allmänheten erbjuds är så basic och att läkare alltid har nödvändiga böcker på akutrummen. Stressar man är det lätt hänt att man blandar ihop info och gör fel. Och ju mindre utbildad man är i situationen, desto mer fel gör man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Särskilt inte om man är verkligen helt osäker och inte kan få professionel hjälp så är det bättre att larma och lyssna till råd.

Du kanske missade (flertalet gånger tom.) det enkla faktumet att "larma" ingår i första hjälpen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Mycket möjligt, precis som att det är större fasthet i dina skeva "det kunde gjorts bättre"?

Jag har visat exempel, med källa, för mina argument.

Vad har du kommit med förutom subjektivt tyckande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Du kanske missade (flertalet gånger tom.) det enkla faktumet att "larma" ingår i första hjälpen?

Här har jag hela tiden pratat om att fysiskt hjälpa, det borde framgå om du läser mina inlägg. Jag har givetvis aldrig pratat om att man ska undvika att larma. Jag har hela tiden pratat om den fysiska hjälpen man kan bidra med. Och där gäller även fara för liv och hälsa som är en viktig aspekt som vissa verkar glömma.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Intressant, när har andra glömt bort det, exempelvis jag då iom. att vi kanske pratar om olika saker var och en här? <- Med det enkla undantaget att CSM101 förespråkar säkert kunnande i allt.

Menar du på fullaste allvar att CSM101 skulle förespråka att inte larma för att man är osäker på situationen?

Du har inte nämnt fara för liv och hälsa i nåt av dina inlägg och då har jag även uppfattat det som orimligt att du skulle mena att larma skulle vara den delen av första hjälpen som är åsyftad. Ingen skulle nog säga att man inte bör larma. Fara för liv och hälsa är en mycket viktig aspekt innan man påbörjar första hjälpen överhuvudtaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Man säger faktiskt oftast, jag har varit på ett antal första hjälpen kurser och det är inte alltid det är aktuellt att man ska utföra någon första hjälp på alla personer i alla situationer. Särskilt inte om man är verkligen helt osäker och inte kan få professionel hjälp så är det bättre att larma och lyssna till råd.

Nu pratar jag alltså om att rusa fram och påbörja olika slags hjälparbeten givetvis ska man ringa och larma och följa råd därifrån om man får det. Men man ska inte utsätta sig själv för fara.

När ska man inte ingripa, och skippa snacket om fara - det är en självklarhet och behöver inte ens utbildas i! Vidare behöver du inte dra in avsnörning och amputation vid sticka i foten eller liknande triviala fall. Och som jag sa, 112 ingår i första hjälpen (men är som tidigare påpekat inte alltid åtkomligt eller tid finns inte)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Här har jag hela tiden pratat om att fysiskt hjälpa, det borde framgå om du läser mina inlägg. Jag har givetvis aldrig pratat om att man ska undvika att larma. Jag har hela tiden pratat om den fysiska hjälpen man kan bidra med. Och där gäller även fara för liv och hälsa som är en viktig aspekt som vissa verkar glömma.

Ja, är det någon annan som pratar om någonting annat här och tidigare tråd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Intressant, när har andra glömt bort det, exempelvis jag då iom. att vi kanske pratar om olika saker var och en här? <- Med det enkla undantaget att CSM101 förespråkar säkert kunnande i allt.

Driver du med mig?

"Jag menar inte att man bara ska stå med händerna i fickan och titta på. Vet man med sig att man saknar tillräckligt med kunskap för att hjälpa så är det minsta man kan göra att ta och, tillkalla hjälp, lugna personen, se till att hålla denne varm och dylikt tills hjälp kommer."
Tillkalla hjällp, där klassar jag själv att larma 112...

Vidare angående vad jag menar med säker:
"Vill man vara jävlig kan man börja gå djupare in på vad jag menra med att man ska vara säker på sin sak innan man gör något, men det blir ju ingen vettig diskussionen där då det blir helt subjektiva saker som inte går att sätta något värde på." Där jag tydligt klargör att "säker" något subjektivt som inte går att sätta ett värde på.

Så man slipper: "vet man inte hur så improviserar man efter bästa förmåga!".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Nej, han förespråkar att man inte ska hjälpa till om man inte är på det fullaste med slutresultatet, kan du utläsa någonting annat får du gärna delge detta?

Nej, jag pratar självklart om när första hjälpen är behövlig - livsfarligt läge, anding, blödning, chock eller på annat sätt att man måste larma/hjälpa. Det är så totalt ointressant med utläggningar om diverse påhittade eller riktiga fall, för vi pratar om att folk ska hjälpa folk att inte dö, men det är ju självklart ovisst för alla andra än gud!

Läs inlägget jag skrev senast...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Ja, mannen med substans!

Case closed!

Seriöst, är du ett troll eller bara full?

Jag har uttryckligen skrivit att man inte bara ska stå och titta på, utan som minsta åtgärd tillkalla hjälp, så sluta hitta på massa saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Seriöst, är du ett troll eller bara full?

Jag har uttryckligen skrivit att man inte bara ska stå och titta på, utan som minsta åtgärd tillkalla hjälp, så sluta hitta på massa saker.

Inte bara minsta - även som största (vid minsta osäkerhet)!

Hur vet man att man ens behöver ringa då? Mannen i den brinnande bilen kan mycket väl lyckas ta sig ut och på egen hand kyla av sig hemma i duschen, för att sedan ta sig in till vårdcentralen nästa dag.

Jag avslutar härmed också, ingen kommer vika en tum (allra minst jag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
När ska man inte ingripa, och skippa snacket om fara - det är en självklarhet och behöver inte ens utbildas i! Vidare behöver du inte dra in avsnörning och amputation vid sticka i foten eller liknande triviala fall. Och som jag sa, 112 ingår i första hjälpen (men är som tidigare påpekat inte alltid åtkomligt eller tid finns inte)!

Ja, är det någon annan som pratar om någonting annat här och tidigare tråd?

Nej det är inte alls självklart för alla att man inte ska ingripa vid livsfarligt läge. Jag tänker inte ge några exakta exempel då det blir löjligt. Jag påpekade endast och enbart om livsfarligt läge och att inte själv försöka lista ut konstgjord andning om man inte har en aning om det utan i sådant fall se till att 112 hjälper till. Allt annat är saker som du och savvy har läst in. Om ni hela tiden syftade på livsfarligt läge och inte förespråkade att blint rusa fram och börja blåsa och trycka på folk bara för att det är bättre än att göra inget alls så har jag antagligen misstolkat er båda.

Har man absolut ingen aning om konstgjord andning utöver att man ska blåsa in luft och trycka här och var så spring istället och leta upp någon som kan det bättre och för det första så kommer antagligen konstgjord andning vara förgäves om inte hjälp är på väg. Men kan man konstgjord andning så är det bara att köra på givetvis även om man inte hittar hjälp.

Kom nu inte dragande med exemplet om att du är i en öken eller sista människan på jorden utan försök komma fram till konkreta möjliga situationer istället. Är man i en öken eller sista människan på jorden så kan man väl köra igång bäst man vill. Men oftast finns det folk i en omedelbar närhet där någon antagligen kan första hjälpen. Det betyder inte att man måste stå handfallen och stirra utan att man ska tänka rationellt och inte rusa in i situationer. Jag påpekar bara det som har lärts ut på de senaste 3 kurserna jag gått under det här året.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Inte bara minsta - även som största (vid minsta osäkerhet)!

Hur vet man att man ens behöver ringa då? Mannen i den brinnande bilen kan mycket väl lyckas ta sig ut och på egen hand kyla av sig hemma i duschen, för att sedan ta sig in till vårdcentralen nästa dag.

Jag avslutar härmed också, ingen kommer vika en tum (allra minst jag).

När det gäller tillkalla hjälp så är det bättre att ringa en gång för mycket än för lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej det är inte alls självklart för alla att man inte ska ingripa vid livsfarligt läge. Jag tänker inte ge några exakta exempel då det blir löjligt. Jag påpekade endast och enbart om livsfarligt läge och att inte själv försöka lista ut konstgjord andning om man inte har en aning om det utan i sådant fall se till att 112 hjälper till. Allt annat är saker som du och savvy har läst in. Om ni hela tiden syftade på livsfarligt läge och inte förespråkade att blint rusa fram och börja blåsa och trycka på folk bara för att det är bättre än att göra inget alls så har jag antagligen misstolkat er båda.

Har man absolut ingen aning om konstgjord andning utöver att man ska blåsa in luft och trycka här och var så spring istället och leta upp någon som kan det bättre och för det första så kommer antagligen konstgjord andning vara förgäves om inte hjälp är på väg. Men kan man konstgjord andning så är det bara att köra på givetvis även om man inte hittar hjälp.

Kom nu inte dragande med exemplet om att du är i en öken eller sista människan på jorden utan försök komma fram till konkreta möjliga situationer istället. Är man i en öken eller sista människan på jorden så kan man väl köra igång bäst man vill. Men oftast finns det folk i en omedelbar närhet där någon antagligen kan första hjälpen. Det betyder inte att man måste stå handfallen och stirra utan att man ska tänka rationellt och inte rusa in i situationer. Jag påpekar bara det som har lärts ut på de senaste 3 kurserna jag gått under det här året.

Det vi pratade om var följande!

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av CSM101
Trycker du för hårt på en blödningskälla i halsen finns risken att du stryper all blodtillförsel till hjärnan och patienten...

Dör.
--------------------------------------------------------------------------------

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Får du inte stopp på blödningen finns risken (mer än överhängande oavsett arteriell eller venös punktur) att inget blod når hjärnan och patienten...

Dör.

Så...

Är det bättre om personen dör av att ingen ingriper och försöker hjälpa till?
--------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Det vi pratade om var följande!

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av CSM101
Trycker du för hårt på en blödningskälla i halsen finns risken att du stryper all blodtillförsel till hjärnan och patienten...

Dör.
--------------------------------------------------------------------------------

Får du inte stopp på blödningen finns risken (mer än överhängande oavsett arteriell eller venös punktur) att inget blod når hjärnan och patienten...

Dör.

Så...

Är det bättre om personen dör av att ingen ingriper och försöker hjälpa till?

Måste här påpeka att jag inte skrev att man inte ska ska försöka hjälpa, utan att det finns en risk att förvärra situationen om man gör fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Måste här påpeka att jag inte skrev att man inte ska ska försöka hjälpa, utan att det finns en risk att förvärra situationen om man gör fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är man det minsta tveksam så ska man hålla sig borta, finns ingen anledning att förvärra något som redan är illa. Sen att man hade bra intentioner för sitt ingripande är ju inget som hjälper den som förblöder/blir strypt.

Vidare har du pariga kärl till hjärnan, så blöder du från den ena kommer du inte dö av att hjärnan inte får nog med blod, utan av själva förblödningen då det andra kärlet kommer förse hjärnan med blod.

Just i det här fallet så vore det bästa om tex taxiföraren stoppade fingret i det skadade kärlet och helt stoppade blodflödet/förlusten från den. Och då detta visats på Greys Anatomi typ bara en gång så är det fortfarande inget som den gemene mannen kan...

Dock så har du en poäng, ser jag hellre en person dö pga utebliven ingripande eller att samma person dör pga mitt (felaktiga?) ingripande? På den frågan får det nog för min del bli; det första. Men detta är snudd på filosofi om vilket som är det bättre och man kan inte påstå att den ena alltid funkar i alla situationer.

Skulle jag dock ha tillräckligt med kunskap för att kunna hjälpa samma person så är det klart att jag skulle tycka att det vore bättre om denne dog när jag försökte hjälpa den på korrekt sätt.

Så för min del är ett ingripande inte alltid något bra, det går helt ut på om man har kunskap och vet vad man gör eller ej.

..och kontentan blev att personen hellre dör bara för att inte en rationell specialist (felaktigt ingripande) kunde gripa in!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
..och kontentan blev att personen hellre dör bara för att inte en rationell specialist (felaktigt ingripande) kunde gripa in!

Jo, och jag förklarade senare (även om det var på ett mindre bra sätt) att jag med hålla sig borta inte syftade på att man bara ska stå och titta på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jo, och jag förklarade senare (även om det var på ett mindre bra sätt) att jag med hålla sig borta inte syftade på att man bara ska stå och titta på.

Okej, bra - då är vi överens!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Okej, bra - då är vi överens!

Jag vet hehe.

Bara av ren nyfikenhet nu, dvs lite utanför diskussionen: hur långt hade du kunnat tänka dig gå om någon kvävs? Skulle du tex försöka dig på en koniotomi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag vet hehe.

Bara av ren nyfikenhet nu, dvs lite utanför diskussionen: hur långt hade du kunnat tänka dig gå om någon kvävs? Skulle du tex försöka dig på en koniotomi?

*Fastnade i telefon*

Hahaha!

Hur långt, svår fråga! Jag vet inte hur jag skulle reagera, men förhoppningen är att jag skulle göra mitt yttersta (vid behov ). Men som du/vi sa tidigare, är det någon nära så gör man säkerligen vad som helst!