Permalänk
Medlem

Vilket filformat?

Hej!

har fixat ihop en server med ubuntu och samba installerat, det jag undrar är vilket filsystem jag bör ha på resterande diskar.. vad rekomenderas ntfs eller ext3? eller annat?

vad har ni?

tacksam för svar!

Permalänk

ext3

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

NTFS är windows filsystem och du kör linux. Vad tror du själv?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Jag kör ext3 på "vanliga" partitioner.
På hempartitionen kör jag ReiserFS som är lite säkrare mot korrupta filer.
Om du vill kunna dela filer med windows bör du skapa en ntfs-partition.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jag kör ext3 på "vanliga" partitioner.
På hempartitionen kör jag ReiserFS som är lite säkrare mot korrupta filer.
Om du vill kunna dela filer med windows bör du skapa en ntfs-partition.

Va?
Han behöver absolut inte ha (bör absolut inte ha) ntfs på de delar han delat ut till windowsdatorer.
Windowsdatorerna som ansluter (via samba/ftp/nfs whatever) struntar helt i vad det är för filsystem.

Till frågan:
Finns en hel drös med olika filsystem och jag tror inte du kommer märka av någon som helst skillnad om allt går som det ska.
Ext3, reiserFS, xfs, jfs mm. välj det du känner dig bekväm med.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Har även en tilll fråga ang hårddiskar, har en WD 500 gb disk som har något konstigt fel. i utforskaren visar den att den är på 127gb

i PowerQuest PartitionMagic står det att det finns en utnyttjad del på 127 gb och en unallocated del på ca 360 gb som tydligtvis inte går att använda,

Hur gör jag för att jag ska kunna använda den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Va?
Han behöver absolut inte ha (bör absolut inte ha) ntfs på de delar han delat ut till windowsdatorer.
Windowsdatorerna som ansluter (via samba/ftp/nfs whatever) struntar helt i vad det är för filsystem.

Jag menade såklart på samma dator. Inte över ett nätverk.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Finns en hel drös med olika filsystem och jag tror inte du kommer märka av någon som helst skillnad om allt går som det ska.
Ext3, reiserFS, xfs, jfs mm. välj det du känner dig bekväm med.

I vissa fall är det stora skillnader mellan olika system, men ett problem är att så länge man ägnar sig åt blandade sysslor brukar ett visst systems för- och nackdelar balansera sig rätt väl. Här finns ett (om än lite gammalt) test: http://www.debian-administration.org/articles/388