IP-adresser snart slut i Kina

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på 8 st externa IP hemma.

Permalänk

Frank Drake har en ekvation som visar att det kan finnas upp till 10^8 civilisationer ute i Vintergatan som kan kommunicera. Nu sitter ju dom flesta av dom fortfarande med IPX/SPX och kommer vilja nalla på våra IP adresser. Sen finns det ju en hel del massa Galaxer.

Övergången till IP7 kommer att bli skitsvår att genoföra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
IPv6 är redan extremt överdimensionerat för att man aldrig ska behöva uppgradera det. Sprider du ut alla IPv6-adresser jämt över jordens landyta så får du över 2.000.000.000.000.000.000 adresser per kvadratmillimeter.

oh holy moly !

Det är ju ruskigt många ip addresser på en kvadrat meter xD

men det kommer säkert användas mycket ip addresser i framtiden.. i mobiler är det ju redan med mobilt bredband och sen kommer hela tekniken sättas i varge apparat osv..

Visa signatur

// Tobias

Permalänk
Medlem

kanske börjar bli dax att ta frem en ny-gen teknik som kan ersätta IP-adresser?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
kanske börjar bli dax att ta frem en ny-gen teknik som kan ersätta IP-adresser?

Varför? IP-adresser fungerar ju hur bra som helst, problemet är bara att adressrymden för IPv4 är för liten vilket är löst med IPv6.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Citat ur nyheten:

" ...kan invånare i det befolkningstäta landet få svårt att komma ut på Internet."

Har de inte det redan var det första som slog mig...

Permalänk
Medlem

Tror det skulle bli billigare att dela ut gratis kådisar till alla så att det inte blir så satans överpopulerat!

En kådis=några kronor
En extremrenovering av alla servers, och alla nätverksenheter=en jävla massa pengar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
IPv6 är redan extremt överdimensionerat för att man aldrig ska behöva uppgradera det. Sprider du ut alla IPv6-adresser jämnt över jordens landyta så får du över 2.000.000.000.000.000.000 adresser per kvadratmillimeter.

Vänta bara! Snart kan vi bosätta oss på månen och det innebär mer folk vilket resulterar i att vi behöver mer IP-adresser, lika bra att börja knåpa med IPv8 så vi är redo att ta över mars...

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Tror det skulle bli billigare att dela ut gratis kådisar till alla så att det inte blir så satans överpopulerat!

En kådis=några kronor
En extremrenovering av alla servers, och alla nätverksenheter=en jävla massa pengar

Vänta bara! Snart kan vi bosätta oss på månen och det innebär mer folk vilket resulterar i att vi behöver mer IP-adresser, lika bra att börja knåpa med IPv8 så vi är redo att ta över mars...

hahahahha rofl

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Hedersmedlem

all apparatur man har bakom sin hemma router behöver dock inte bytas ut. bara routern i sig. om isp:n nu inte kör ett privat ipv4 en bit innan det övergår till ipv6 kan ha fel men helt borta är jag i alla fall inte.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

måste alla skriv "snart"? Snart är om en månad enligt mig. I framtiden är 2 år.

IDG skrev också snart..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
måste alla skriv "snart"? Snart är om en månad enligt mig. I framtiden är 2 år.

IDG skrev också snart..

Hm.. jo. Fast det beror nog på problemets magnitud. Om vi tänker oss att jorden kommer gå under om 2 år... är inte det ganska snart då? Å andra sidan om ICA höjer priset på tuggummi om 2 år känns det ganska avlägset.
Med tanke på vilka enorma investeringar det kommer innebära att byta ut stora delar av internets infrastruktur så tycker jag nog att 2 år är en ganska liten tidsrymd och bör tituleras "snart". Att hosta upp en massa miljarder är inget man gör under en fikarast direkt. (Om man inte har en sedelpress hemma, dvs)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Vänta bara! Snart kan vi bosätta oss på månen och det innebär mer folk vilket resulterar i att vi behöver mer IP-adresser, lika bra att börja knåpa med IPv8 så vi är redo att ta över mars...

Ok då, om vi slår ut alla IPv6-adresser jämnt över hela jordens (inkl. hav), månens och mars sammanlagda area så hamnar vi på strax under 500.000.000.000.000.000 (500 biljarder) adresser per kvadratmillimeter. Fortfarande fullt tillräckligt för att koppla upp brödrosten och rakapparaten på nätet alltså.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker västvärlden ska kapa kontakten till Kina tills dom löst problemet, och under tiden så tar vi deras ip-adresser. Vill dom ha internet så får dom fixa IPv6. Vi i väst ska inte behöva gå nöd och bekosta en massa pengar bara för att dom har de överbefolkat.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Gött! Då kanske de inser att de inte kan hålla på som de gör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Ok då, om vi slår ut alla IPv6-adresser jämnt över hela jordens (inkl. hav), månens och mars sammanlagda area så hamnar vi på strax under 500.000.000.000.000.000 (500 biljarder) adresser per kvadratmillimeter. Fortfarande fullt tillräckligt för att koppla upp brödrosten och rakapparaten på nätet alltså.

Biljard är ett spel, inte ett tal.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Biljard är ett spel, inte ett tal.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biljard_(tal)

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
De handlar fortfarande om äckligt många adresser. Vet inte riktigt om du inser hur mycke 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000 IP-adresser (!) per människa e? Jordens befolkning ligger på 6 700 000 000. Så de lär räcka ett tag

Exakt, det är fruktansvärt många addresser. Skulle det finns lika många människor som IPV6 addresser så hade alla dessa människors massa varit 4,8 biljarder gånger större än jordens massa. Eller 13 miljarder gånger större än solens massa. Eller så hade vi tillsammans vägt ungefär lika mycket som hela vintergatan. Skulle varje man i populationen få en kondom så skulle det krävas en latex planet som väger 500 000ggr mer solen för att tillverka alla dessa kondomer. Omöjligt att uppskatta exakt men det ger lite perspektiv iallafall.

Hade du kört en bil lika många mil som ipv6 adresser hade du sannolikt kommit till en annan galax, då du har färdats 3,6*10^26 ljusår. Antagligen så hade du även slitit ut en Volvo B23 ala rödblock på detta avståndet vilket inte är dåligt

Så att det skulle råda brist på ipv6 addresser en vacker dag är högst otroligt.

Permalänk
Medlem

Det är bara Windows Vista som har stöd för protokollet IPv6
Kommer det inte släppas IPV6 uppdatering till WinXP ?

Server & router programvara måste uppdateras och ni glömde skriva att OS
operativsystemet på användare också måste uppdateras...
Det lär bli kostsamt.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett, vad är skillnaden mellan IPV4 och V6? Är skillnaden bara ännu fler IP-adresser eller finns det annat som döljer sig? Har inte koll på det här direkt, men vore intressant att läsa mer om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intel2000
Det är bara Windows Vista som har stöd för protokollet IPv6
Kommer det inte släppas IPV6 uppdatering till WinXP ?

Server & router programvara måste uppdateras och ni glömde skriva att OS
operativsystemet på användare också måste uppdateras...
Det lär bli kostsamt.

Nja~
Om man kör en router eller något i hemmet som är kompatibel med både IPv4 och IPv6 så kommer det inte brhövas några OS uppdateringar.
Om man däremot kör datorn (datorerna) rakt i väggen behövs det nog en OS uppdatering.
Att uppdatera OSet är nog det minsta problemet, värre är det om alla måste byta sina nätverkskort O.o
Måste man det?
Eller räcker det med ny mjukvara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intel2000
Det är bara Windows Vista som har stöd för protokollet IPv6
Kommer det inte släppas IPV6 uppdatering till WinXP ?

Server & router programvara måste uppdateras och ni glömde skriva att OS
operativsystemet på användare också måste uppdateras...
Det lär bli kostsamt.

Kör du XP så kan du lägga till IPV6 i dina nätverkegenskaper, inget svårt, inte heller Vista eller Windows-exklusivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av musta_jokeri
Nja~
Om man kör en router eller något i hemmet som är kompatibel med både IPv4 och IPv6 så kommer det inte brhövas några OS uppdateringar.
Om man däremot kör datorn (datorerna) rakt i väggen behövs det nog en OS uppdatering.
Att uppdatera OSet är nog det minsta problemet, värre är det om alla måste byta sina nätverkskort O.o
Måste man det?
Eller räcker det med ny mjukvara?

Du ska inte behöva uppdatera ditt nätverkskort.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Ja, att säga nått annat är en lögn

-----------------------------------------------------------------------------------------------

man förstod att detta skulle hända till slut, de flesta jag känner äger mer än en dator.

Vadå men det är väl en IP adress per internetabonnemang? Sen får man väl dela upp den med router. Tror bara det är BBB som delar ut fler, de sa dem till mig när jag tänkte köpa switch och vi hade Telia abonnemang. Var då tvungen att fixa router eftersom man bara får en adress av dem.

Det har ju talats om att tv apparater, kylskåp etc. ska få egna IP adresser och då låter inte 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000 IP-adresser lika mycket längre. Men de kommer nog aldrig ta slut..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Vadå men det är väl en IP adress per internetabonnemang? Sen får man väl dela upp den med router. Tror bara det är BBB som delar ut fler, de sa dem till mig när jag tänkte köpa switch och vi hade Telia abonnemang. Var då tvungen att fixa router eftersom man bara får en adress av dem.

Det har ju talats om att tv apparater, kylskåp etc. ska få egna IP adresser och då låter inte 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000 IP-adresser lika mycket längre. Men de kommer nog aldrig ta slut..

Nej det är inte bara bredbandsbolaget som delar ut mer än 1 IP adress. Tele2 har fler än 1, minns dock inte hur många det exakt är.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Bahnhof får man väl 10 IP adresser, comhem åtminstone 4 men det var länge sedan, kanske är höjt nu (inte sänkt i alla fall).

I Sverige märks verkligen inte "bristen", i andra länder är det dock ibland så illa att man inte får en enda IP-adress utan att man routad tillsammans med en massa andra på samma IP-adress.

Och det är en lösning på problemet, även för stora företag med miljontals adresser så kör man ju inte externa IPs på varje dator bara för att man kan det, nästan bara nackdelar med det. Av den anledningen så är det inte så brådskande som man först trodde att det skulle vara. Att byta ut IPv4 kostar som sagt helt sjukt mycket pengar och det är inte ovanligt att hitta folk som hävdar att man aldrig kommer införa IPv6 i stor skala.

Permalänk
Medlem

Inressant är om man kan kommunicera mellan ip6 och dagens version. Eller kommer kina helt bli uteslutna från resten av världen om dom upgraderar?

Om det är fallet blir inte beslutet svårt för kinas diktatur, Kör på! hejdå världen, (specielt usa)

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Epic fail

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Vadå men det är väl en IP adress per internetabonnemang? Sen får man väl dela upp den med router. Tror bara det är BBB som delar ut fler, de sa dem till mig när jag tänkte köpa switch och vi hade Telia abonnemang. Var då tvungen att fixa router eftersom man bara får en adress av dem.

Det har ju talats om att tv apparater, kylskåp etc. ska få egna IP adresser och då låter inte 50 000 000 000 000 000 000 000 000 000 IP-adresser lika mycket längre. Men de kommer nog aldrig ta slut..

Ja, så kanske det är, finns så många olika IP-adresser att jag kanske fick det om baktassen. Skäms....

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bahnhof får man väl 10 IP adresser, comhem åtminstone 4 men det var länge sedan, kanske är höjt nu (inte sänkt i alla fall).

Comhem har en, men UPC hade 4.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Comhem har en, men UPC hade 4.

http://www.comhem.se/portal/comhem/50_mbit_s

Citat:

4 st IP-adresser, dynamiska.

Jag hittade bara detta för X-Large abonnemanget, har inte det men känner mig nästan helt hundra på att jag (mina föräldrar) har haft flertalet IPs med Large också (eller om det är en kvarleva för oss gamla UPCare). Men det var kanske ett par år sen jag försökte utnyttja det.