första staplande stegen in i linux världen

Permalänk
Medlem

första staplande stegen in i linux världen

Som rubriken säger funderar jag på att ta mina första staplande steg in i ett Linux OS. Tänkte lägga in det som andra OS för laptopen, så jag har något att sitta och leka med, samt att jag tror det kan vara väldigt "nyttigt" att lära sig Linux, både för ens datorkunskaper nu, sedan vet man inte hur pass mkt det kommer slå igenom senare

Då kommer dock problemet, eftersom jag inte använt linux tidigare, så skulle jag behöva lite vägledning

1. Vilken dist. rekommenderas för en nybörjare?
2. Är det någon skillnad mellan Ubuntu och Ubuntu blahblah eller är det bara själva designen som skiljer? (t.ex satanic edition osv)
3. Vet inte vilket filsystemet linux använder ,men jag antar att jag kommer behöva formatera ena hårddisken, skapa en partion och installera det på den för att det ska funka?
4. Vilket partionsprogram rekommenderas?
5. Vilken program borde användas för dual-boot?
6. Finns det någon bra sida/guide där man kan lära sig att använda linux

Ni får självklart skriva med tips/synpunkter osv än det jag skrivit, all information uppskattas!

Tack för hjälpen

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Re: första staplande stegen in i linux världen

1. Vilken dist. rekommenderas för en nybörjare?

Ubuntu är bra och enkel. Finns massor med bra support från communityn.

2. Är det någon skillnad mellan Ubuntu och Ubuntu blahblah eller är det bara själva designen som skiljer? (t.ex satanic edition osv)

Det som skiljer är oftast desktop environmenten eller om den specialgjorts för en speciell maskin t.ex. Asus EEE PC.

3. Vet inte vilket filsystemet linux använder ,men jag antar att jag kommer behöva formatera ena hårddisken, skapa en partion och installera det på den för att det ska funka?

Linux kan läsa och skriva till NTFS men du kommer antagligen köra Ext3 eller ReiserFS på din disk. Det är standardvalet när man installerar.

4. Vilket partionsprogram rekommenderas?

Finns ett inbyggt på installationsskivan. Vet inte om den klarar att krympa partitioner men den ska klara allt annat.

5. Vilken program borde användas för dual-boot?

GRUB, installeras automatiskt.

6. Finns det någon bra sida/guide där man kan lära sig att använda linux

Finns massor. Ett bra ställe att söka information om du kör fast är ubuntuforums.org och wiki.ubuntu.com
Vill du lära dig mer om Linux i grund och botten kan jag rekomendera boken How Linux works - what every super user should know.
Finns säkert massor av bra nybörjarsidor också men det får någon annan tipsa om.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Du har gott om minne i din stationära (även den bärbara) så du kan börja med att installera virtuellt. Då blir det också lättare att testa olika versioner. Det enda man missar är att det inte går att köra någon avancerad grafik. Avancerade skrivbordseffekter räknas till avancerad grafik. Vissa av de effekterna är väldigt användbara. Där finns till exempel en riktigt snygg ALT-TAB-funktion. Fördelen är att man påverkar inte någon övrig maskinvara så det är väldigt säkert.

VirtualBox är väldigt lätt att komma igång med om du vill testa med en virtuell dator.

Permalänk
Medlem

Re: första staplande stegen in i linux världen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Som rubriken säger funderar jag på att ta mina första staplande steg in i ett Linux OS. Tänkte lägga in det som andra OS för laptopen, så jag har något att sitta och leka med, samt att jag tror det kan vara väldigt "nyttigt" att lära sig Linux, både för ens datorkunskaper nu, sedan vet man inte hur pass mkt det kommer slå igenom senare

Då kommer dock problemet, eftersom jag inte använt linux tidigare, så skulle jag behöva lite vägledning

1. Vilken dist. rekommenderas för en nybörjare?
2. Är det någon skillnad mellan Ubuntu och Ubuntu blahblah eller är det bara själva designen som skiljer? (t.ex satanic edition osv)
3. Vet inte vilket filsystemet linux använder ,men jag antar att jag kommer behöva formatera ena hårddisken, skapa en partion och installera det på den för att det ska funka?
4. Vilket partionsprogram rekommenderas?
5. Vilken program borde användas för dual-boot?
6. Finns det någon bra sida/guide där man kan lära sig att använda linux

Ni får självklart skriva med tips/synpunkter osv än det jag skrivit, all information uppskattas!

Tack för hjälpen

1. Ubuntu rekomenderas starkt för nybörjare.

2. Oftast är det olika program och liknande som följer med från början, och icke standard teman/ikoner. Ubuntu ultimate t.e.x har massa extra program och teman codecs osv, det kan vara enklare för en nybörjare.

3. Ubuntu använder ext3 som standard, så jo du behöver en ny partation, 2 st nya faktiskt, en till för swap.

4. Gparted det inbyggda i ubuntu som oxå finns på live cd skivan funkar väldigt bra.

5. Grub som följer med Ubuntu funkar utmärkt för dual boot, bara att installera ubuntu sen har du dualboot färdigt.

6. på https://help.ubuntu.com/ finns det en hel del guider. http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/05/installera-och-k... där finns en guide för installationen på svenska.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Re: Re: första staplande stegen in i linux världen

Tack för alla svar, bra tips än så länge

Kommit på ytterligare en fråga dock, ungefär hur stor behöver partionen vara? Vet inte hur stort OS.et är på ett ungefär, och om det växer med tiden. Kommer ju inte vara mitt huvud OS där jag lagrar mängder av GB data

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Någon borde lägga in detta i samlingstråden. Startas ju en sån här tråd varje dag nu för tiden.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag håller på själv att titta på *nix baserade datorsystem (planer på att själv migrera till *nix någon gång framöver i något sammanhang) och här är ett allmänt grundtips om hur det kan fungera.

Att använda GNU/Linux av Linus Walleij
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf

Svenska Ubuntu med länkar till andra organisationer.
http://www.ubuntu-se.org/drupal/

En allmän sida om bl.a. hårdvara.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=home

Sedan finns det mycket mer att finna på t.ex. Internet men även i bokform och tidskrifter.

/Saint25

Permalänk
Vila i frid

Re: Re: Re: första staplande stegen in i linux världen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Tack för alla svar, bra tips än så länge

Kommit på ytterligare en fråga dock, ungefär hur stor behöver partionen vara?

För swap räcker med råge 2GB och för system "/" duger det med 8 GB så har stora uppdateringar lite spelrum. Normalt ta en scratch-installation ca 3 GB, sen ska ju apps in å så. Dvs, ta så mycket du kan avvara från din Windows-partition.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Re: första staplande stegen in i linux världen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
För swap räcker med råge 2GB och för system "/" duger det med 8 GB så har stora uppdateringar lite spelrum. Normalt ta en scratch-installation ca 3 GB, sen ska ju apps in å så. Dvs, ta så mycket du kan avvara från din Windows-partition.

Hans laptop har 4 gb minne, varför i hela friden ska han ha en swap öht? Jag har 2 gb, och använder aldrig mer än 10% av det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Hans laptop har 4 gb minne, varför i hela friden ska han ha en swap öht? Jag har 2 gb, och använder aldrig mer än 10% av det

För windows brukar väl folk säga att operativsystemet inte fungerar normalt utan det. Det är dock inget jag har märkt av. Vare sig för windows eller Ubuntu.

Jag har 4GB minne, ingen swap och utnyttjar normal under 25%.

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig för ubuntu 8.04 Blev dock lite konfunderad när jag läste installations-anvisningarna

http://www.ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804Wi...

Han gör ingen partion överhuvudtaget, och eftersom windows redan är installerat så borde ju OS:et isf gå på NTFS istället för linux filsystemen?

Och om man gör denna metod, på min D disk har jag 3 mappar
D:\
Musik
Program
Spel

vad händer om jag installerar ubuntu i denna? Kommer det upp som en separat mapp, eller försvinner D från windows?

Förklara gärna, så jag vet om jag verkligen behöver partionera eller inte

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Det du syftar på är programmet Wubi som installerar det på din vanliga hårddisk som en fil (image-fil eller nått?). Detta ska dock påverka prestandan negativt ganska mycket har jag hört.

Kör du vanliga installationen går det inte att göra så. Du ska inte installera Ubuntu på en existerande partition för då lär sakerna försvinna. Dessutom vill du inte köra NTFS (som Windows kör) utan ett trevligare filsystem som EXT3. Fixa en (minst) egen partition för Linux. Det är det enda rätta.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Det du syftar på är programmet Wubi som installerar det på din vanliga hårddisk som en fil (image-fil eller nått?). Detta ska dock påverka prestandan negativt ganska mycket har jag hört.

Kör du vanliga installationen går det inte att göra så. Du ska inte installera Ubuntu på en existerande partition för då lär sakerna försvinna. Dessutom vill du inte köra NTFS (som Windows kör) utan ett trevligare filsystem som EXT3. Fixa en (minst) egen partition för Linux. Det är det enda rätta.

Det jag misstänkte, men jag kände att det var bäst att fråga : P Tack för svaret iaf

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Vila i frid

Re: Re: Re: Re: Re: första staplande stegen in i linux världen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Hans laptop har 4 gb minne, varför i hela friden ska han ha en swap öht? Jag har 2 gb, och använder aldrig mer än 10% av det

Kör man enkelspårigt och seriellt, öppnar och sen stänger sina apps duger det med 384 MB ram. Har man fler desktops öppna och tycker det är bekvämt att ha alla apps igång samtidigt utan att behöva öppna/stänga stup i kvarten... kan det bli knökigt i efterhand att hitta swap-space på sina diskar. Är väl bättre med för mycket swap än för lite.

Permalänk
Medlem

Du behöver åtminstone 10gb för Ubuntu, installationen tar bara 2.7gb ungefär men det behöver utrymme till att växa, bara du installerar ett par spel drar det snabbt iväg.

Använd inte wubi installern från windows, ubuntu blir mycket slöare och krånglar mer.

När du installerar väljer du första alternativet det är en slider som du bara kan flytta tills du har minskat din partition och friat upp minst 10gb till ubuntu, sen är det bara att installera det görs automatiskt formateringen och sånt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.