Permalänk
Medlem

X-klient till win xp ?

Lägger den här då det är troligast att någon i detta forum kör x..

Någon som har testat att köra mot en x server från sin windows workstation ?

Har en freebsd server som jag mest använt för shell och fillagring, fast nu när jag varit hemma förkyld några dagar så tänkte ja fixa till den lite igen, har stått avstängd ett drygt år typ..

Tänkte installera samba o en ftp server, ev en webserver också..

Så fick jag tanken att köra en x-server på den och sen kunna sitta o köra grafiska program under bsd fast se allt på min laptop från windows, har ingen skärm på servern heller så det är ju svårt o köra x lokalt...

Någon som gjort såhär ? O har någon trevlig klient att rekommendera ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Cygwin borde fungera. Har dock inte testat själv.
www.cygwin.com

/Q

Permalänk

Cygwin funkar iaf på SuSE linux och HP-UX !

Permalänk
Medlem

Xming funkar helt ok om du inte orkar köra cygwin, finns att hämta här: http://sourceforge.net/projects/xming

Visa signatur

And the Lord said unto John; Come forth and receive eternal life. But John
came fifth and won a toaster.

Permalänk
Medlem

Nu är då frågan.

Jag behöver installera någon form av x-server på servern, krävs det att jag kan starta det lokalt ? Har ingen skärm ansluten o vill bara starta en server som klienter kan ansluta till ..

Rätt grön på detta

EDIT: ska jag alltså installera en virtuell framebuffer för att kunna ansluta till x över nätet utan att behöva kunna köra det grafiskt lokalt ???

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

SSH är ju rätt poppis. PuTTY är vanligt förekommande vilket bör fungera förmodar jag.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Men han använder ju Windows på sin laptop, och han kan naturligtvis inte ha något X-forwarding, såklart han använt SSH innan också.

Jag rekommenderar att du använder VNC, klart smidigt från Windows-sidan, men du streamar inga filmer genom den. Eller ljud.

Det finns program för att kunna köra X-forwarding via SSH under windows, men det bökigt tycker jag. VNC FTW.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Men han använder ju Windows på sin laptop, och han kan naturligtvis inte ha något X-forwarding, såklart han använt SSH innan också.

Jag rekommenderar att du använder VNC, klart smidigt från Windows-sidan, men du streamar inga filmer genom den. Eller ljud.

Det finns program för att kunna köra X-forwarding via SSH under windows, men det bökigt tycker jag. VNC FTW.

De få gånger jag använt mig av X-forwarding genom Putty så har det gått smärfritt och det har fungerar ypperligt. Det enda problemet jag har upplevt är att det gått segt, men det har varit pga. målmaskinens prestanda. Det finns snabba och bra guider om man tar sig tid att googla lite.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna köra X program på servern utan att ha någon grafisk miljö installerad på maskinen, detta är för att jag har varken tgb, mus eller monitor tillgängligt där den står i nuläget.

En vnc kräver väl fortfarande att X rullar igång på maskinen jag skall forwarda ifrån ? Sen tycker jag vnc känns rätt kass i allmänhet, en ssh tunnel är ju säkert o bra om man kör från distans ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag körde Xming för att köra några program från min X-lösa server på min Windowsburk.

Jag installerade xming på min windowsdator och startade det.

I Putty-sessionen valde jag under "SSH > tunnels" "Enable X11 Forwading" och pekade den till min windowsdators IP.

Sen i SSH-sessionen körde jag

$ DISPLAY=Windowsdatorns IP $ export DISPLAY $ programmet &

Programmet startade då på X-sessionen genom Xming.

Edit: En liten omständig bild

http://hallstaschen.mine.nu/dump/xming_rdesktop_x11.png
Rdesktop från Ubuntu till Windows och sedan SSH-session till min debianburk och ett GTK-program kört från den

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Det här är bara ännu ett bevis på hur dåligt windows är; för macosx finns det utmärkta X-klienter. Ö.h.t. är shareware-världen på windows mycket dåligt.

Det är faktiskt helt fantastiskt att det inte finns några bra x-klienter till windows.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
De få gånger jag använt mig av X-forwarding genom Putty så har det gått smärfritt och det har fungerar ypperligt. Det enda problemet jag har upplevt är att det gått segt, men det har varit pga. målmaskinens prestanda. Det finns snabba och bra guider om man tar sig tid att googla lite.

Utan något extra program? Ser inte hur det skulle vara möjligt.

Xming verkar ju tydligen göra jobbet dugligt, så där var väl problemen löst.
Även med xforwarding har jag haft många problem med saknade typsnitt, så detta löste jag geom att använda VNC istället.
Det är ju inte hela världen att installera X och en fönsterhanterare. Då slipper man också windows äckliga skrivbordsmiljö!

Permalänk
Medlem

Så jag behöver eg inte ha något speciellt installerat för att kunna köra x-program från servern om ja använder xming ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Så jag behöver eg inte ha något speciellt installerat för att kunna köra x-program från servern om ja använder xming ?

Nej, du behöver bara installera programmet du vill använda och sen exportera DISPLAY till din Xserver på Windowsdatorn.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Har väldiga problem att få de o funka.

Har ändrat i sshd_config för att tillåta x11 forwarding.

Försöker även exportera displayen men programmet jag försöker starta lyckas inte få kontakt med servern (xming på min laptop).

Stängde av brandväggen för att inte den skulle spöka men icke..

Hmm får grunna lite på detta

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: X-klient till win xp ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
O har någon trevlig klient att rekommendera ?

Det du vill ha är egentligen en x-server, det kanske underlättar googlandet. Terminologin kan tyckas vara omvänd när det gäller X...

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så är terminologin att X-servern är det program som ritar upp grafiken, dvs fönster och så, och klienterna är programmen som vill använda dessa funktioner, detta skulle innebära att du vill köra en X-server på din windows-dator som klienterna på bsd-boxen kan ansluta till.
Liknelse
Om du anlitar ett tryckeri för att trycka upp planscher med ett visst utseende så kommer du att vara klient hos deras företag, och de stå för själva ritandet.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för att jag använt terminologin fel.

Men nu har jag iaf en x-server på windowsmaskinen, Xming, men min bsd häck vägrar kommunicera med den ändå..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Kan vara för att jag har skrivit fel

DISPLAY=host:0.0 (om du nu satt din xming att köra xservern på 0.0) export DISPLAY applikationen &

http://hallstaschen.mine.nu/dump/xming_urxvt_xeji.PNG
Bild på alla kommandon + urxvt och xeji i Xming.

Edit:

<?xml version="1.0"?> <XLaunch xmlns="http://www.straightrunning.com/XmingNotes" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.straightrunning.com/XmingNotes XLaunch.xsd" WindowMode="MultiWindow" ClientMode="NoClient" Display="0" Clipboard="true" NoAccessControl="true"/>

Min config.xlaunch

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det fint.

Men windows brandvägg har hjälpt till o driva mig till vansinne också..

Rätt trevligt o starta en applikation från en screen så kan man stänga ner den puttysessionen sen o ansluta till screenen från xterm

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Jag körde Xming för att köra några program från min X-lösa server på min Windowsburk.

Jag installerade xming på min windowsdator och startade det.

I Putty-sessionen valde jag under "SSH > tunnels" "Enable X11 Forwading" och pekade den till min windowsdators IP.

Sen i SSH-sessionen körde jag

$ DISPLAY=Windowsdatorns IP $ export DISPLAY $ programmet &

Programmet startade då på X-sessionen genom Xming.

Edit: En liten omständig bild

http://hallstaschen.mine.nu/dump/xming_rdesktop_x11.png
Rdesktop från Ubuntu till Windows och sedan SSH-session till min debianburk och ett GTK-program kört från den

Det där fungerade ypperligt.

Nu till det enda problemet jag har Varför i helvete ändras min muspekar-hastighet så fort jag är inne i nåt som körs över Xing? Samma sak händer i en del spel (TF2)... mäkta irriterande.

Suck, logitechs häftiga "Game detection" som sög kuk som vanligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Utan något extra program? Ser inte hur det skulle vara möjligt.

Xming verkar ju tydligen göra jobbet dugligt, så där var väl problemen löst.
Även med xforwarding har jag haft många problem med saknade typsnitt, så detta löste jag geom att använda VNC istället.
Det är ju inte hela världen att installera X och en fönsterhanterare. Då slipper man också windows äckliga skrivbordsmiljö!

Ledsen för det sena svaret. Givetvis så använde jag Cygwin till det, som tog emot "x signalerna", om man nu kan säga så.

EDIT: Jag kanske misstog mig, jag har för mig att jag använde Cygwin, men nu när jag hittade den här guiden som jag använde så blev jag osäker. Det är möjligt att jag använde X-Deep.

http://www.it.uu.se/datordrift/faq/hemarbete/xdeep32

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Testade o köra xfce över xming men det fick vissa stabilitetsproblem

Fast det ser rätt läckert ut o få upp ett *nix desktop i windows..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

För svenska tecken: C:\Program Files\Xming\Xming.exe" :0 -dpi 85 -ac -clipboard -notrayicon -c -multiwindow -reset -terminate -unixkill -logfile Xming.log -xkbmodel pc104 -xkblayout fi

Fick det inte att fungera med C:\Program Files\Xming\Xming.exe" :0 -dpi 85 -ac -clipboard -notrayicon -c -multiwindow -reset -terminate -unixkill -logfile Xming.log -xkbmodel pc105 -xkblayout se

Men det duger

85 dpi? va fan... 72