Electronic Arts stäms för kopieringsskydd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
EA kommer sätta samma skit i Red Alert 3 när det släpps nästa månad.

Yuri nåde EA!

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är väldigt dåligt att de som lagligt köper spelet ska begränsas av sådana saker som att inte kunna installera om det fler än 3 ggr...

Tur att Microprose inte höll på med sånt här på Transport Tycoon-tiden...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Deras spel deras vilja, om ni inte gillar det så köp inte spelet.

Jag vet inte om jag gillar det eller inte, men om jag inte gillar det så avstår jag från att köpa spelet för att protestera. Jag springer inte omkring och är grinig i alla fall.

Att inte köpa ett spel behöver ju inte vara en protest i sig. Det finns mängder av spel som jag inte köper helt enkelt för att dom tilltalar mig inte, det är ingen protest. Spore lär ju inte tillalla ALLA heller så att mängder av folk inte kommer köpa det är ju inget konstigt.
Det är ingen som är grinig, folk säger vad dom tycker om EA's "anti-pirat metoder" vilket självklart låter grinigt men du borde förstå att det bara ser ut så på ytan.
För att företag ska se vad man tycker om deras metoder så får man helt enkelt säga vad man tycker, se till att dom hör dig också på ett eller annat sätt.
Sen om det är att ringa till dom och skälla ut dom efter noter eller bara skriva ett mail eller på ett forum gör du som du vill men enda man kan göra efteråt är att hoppas på att dom lyssnar på kritiken som ex. 2K games ang. Bioshock.

Att dock bara strunta i att köpa spelet är inte en protest.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Jag var faktiskt på väg att köpa både Crysis och Warhead när jag hörde att åtminstone Warhead hade SecuROM. Så jag köpte alla expansionerna till CivIV istället

De är bra duktiga på att skrämma iväg kunder de där EA.

Permalänk
Medlem

"Nu kan företaget få försvara systemet i rätten." står det i artikeln, men sen står det också att stämningen inte har något med DRM-skyddet att göra?

Sen verkar ni ha med det om Amazon bara som utfyllnad, det handlar ju om DRM-skyddet igen.

Permalänk
Medlem

Tror dock knappast EA egentligen bryr sig faktiskt, dom lär bara jobba vidare på samma vis som dom gör nu, inkludera en liten text i EULA'n och sen är det bra med det, tyvärr. Hade tänkt köpa RA3 men det vetefan, lägger dom in sån här skit så blir det till att strunta i spelet helt istället och lira nåt annat.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Kan man installera spelat på max 3 olika datorer eller är det 3 installationer som gäller totalt på en och samma dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Att inte köpa ett spel behöver ju inte vara en protest i sig. Det finns mängder av spel som jag inte köper helt enkelt för att dom tilltalar mig inte, det är ingen protest. Spore lär ju inte tillalla ALLA heller så att mängder av folk inte kommer köpa det är ju inget konstigt.
Det är ingen som är grinig, folk säger vad dom tycker om EA's "anti-pirat metoder" vilket självklart låter grinigt men du borde förstå att det bara ser ut så på ytan.
För att företag ska se vad man tycker om deras metoder så får man helt enkelt säga vad man tycker, se till att dom hör dig också på ett eller annat sätt.
Sen om det är att ringa till dom och skälla ut dom efter noter eller bara skriva ett mail eller på ett forum gör du som du vill men enda man kan göra efteråt är att hoppas på att dom lyssnar på kritiken som ex. 2K games ang. Bioshock.

Att dock bara strunta i att köpa spelet är inte en protest.

Generellt så är det dom som vill ladda ner lagligt som gnäller på saker som detta och det kan man nog inte undgå.

Evolutionssimulatorn Spore säljer, trots den utbredda piratkopieringen till PC, mycket bra. EA berättar att 1 miljon exemplar redan har sålts sedan releasen den 7 september till formaten PC, Mac och Nintendo DS.

Detta visar ju att spelet ändå säljer riktigt bra och jag tror inte att dom behöver bry sig så mycket om den lilla skaran som gnäller. Men om det blir en väldigt stor skara så kommer den att skälla högre och då får dom nog lov att ändra sig. Frågan är hur många som gnäller och aldrig tänker köpa spelet ändå, utan bara för att det är "skydd" inlagt i spelet. Men om man köpt spelet och inte fått reda på att detta program installeras i bakgrunden, då är det fel av tillverkarna och det måste rättas till.

Allt annat har dom all laglig rätt till att göra eftersom det är dom som producerat detta spel och lagt ner pengarna till det. Jag själv anser att spel/skivor/filmer är alldeles för dyra och därför köper jag själv väldigt lite "nej jag laddar inte ner" Jag förstår också företagen att dom är jävligt less på all nedladdning och skit som förstör för dom hederliga människorna som gör sitt jobb och ska leva på det.

Själv när jag läste detta höjde jag själv en röst imot det men efter att jag funderat över det ett tag så inser jag varför dom gör det. Samt frågar jag mig själv om jag verkligen kommer att behöva installera mer än 3,kopior. I en artikel läste jag dock att dom skulle kanske öka denna installering samt få 3,st extra om man tar kontakt med deras tjänst. Tror jag har installerat om wow typ 4,gånger på över 3,år själv eller Bioschock har jag installerat 1,gång på över 1,år. Samma med dom andra 2 senaste spelen jag köpt.

Men måste erkänna att det känns lite läskigt att vara bunden, men om kundtjänsten och att få extra installering funkar så ska det inte vara något problem.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barq
Jag förstår inte. Kan man installera spelat på max 3 olika datorer eller är det 3 installationer som gäller totalt på en och samma dator?

Det är 3ggr totalt på samma dator! borde det vara!

En del kankse ominstallerar windows titt som tätt, då räcker inte 3 ggr till.

Exempel:

Första gången kankse du måste ominstallera windows pga trojaner/virus = ominstall av spelet.
Andra gången kankse du uppgraderar datorn = ominstallation av windows/spelet.
Tredje gången kanske ditt moderkort går sönder = kankse ominstall igen.

Detta kan ju ske under 6mån eller så, vips så har du använt dina max 3 ominstall av spore.... och får problem å det suger ju !

Permalänk

det är globalt, då programmet kontaktar EA's server
samma som med en XP nyckel, man får 5 installationer, en går åt varje gång man aktiverar win mot ms server

sen ÄR en person som bojkottar spelet en FÖRLORAD försäljning
för denna personen skulle verkligen ha köpt spelet
(att inte köpa spel utanför sitt intresseområde är inte bojkott, det är en annan marknad)

men avbeställa spelet och tanka istället är ju inte enda alternativet
man kan ju köpa OCH tanka, så "får man det bästa av två världar"
då är både utvecklare och kund nöjda
(är detta olagligt btw?)

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

(är detta olagligt btw?) [/B]

Jag tror inte att det är direkt olagligt, men EA kan sätta något i deras EULA som ger dem rätten att banna dig från att spela på nätet etc.
Eftersom du har köpt varan så får du cracka det hur du vill.
Sen så beror det också på om du laddar upp spelet till andra medans du laddar ned det (torrent), vilket är olagligt. Det säkraste är att bara ladda ned cracken och inte hela spelet igen, om det nu släpps fristående crack.

Permalänk
Medlem

hur många installationer kan man göra om man installerar spore på en dator utan internet?

ett program installeras samtidigt med spore, som är ansluten till en EA server, som i sin tur kontrollerar antalet isntallationer, om man då inte är uppkopplat mot internet, vad händer då med allt detta?

Alla i världen har inte internet...

Hur långt har dom tänkt? Det tycks mig som att det är ena riktiga idioter som driver företaget att ta fram dessa lustiga produkter...

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

mkt sant recover

@jioop jag gissar noll
xp måste man aktivera inom en månad av installation, annars kan man inte använda det...antar att det är samma bara att man inte får en månad utan noll månader...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Borde inte brandväggen varna om ett okänt program försöker ansluta till en av EA's servrar?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikeyboy
Det är 3ggr totalt på samma dator! borde det vara!

En del kankse ominstallerar windows titt som tätt, då räcker inte 3 ggr till.

Exempel:

Första gången kankse du måste ominstallera windows pga trojaner/virus = ominstall av spelet.
Andra gången kankse du uppgraderar datorn = ominstallation av windows/spelet.
Tredje gången kanske ditt moderkort går sönder = kankse ominstall igen.

Detta kan ju ske under 6mån eller så, vips så har du använt dina max 3 ominstall av spore.... och får problem å det suger ju !

Det är väl snarare 3 aktiveringar. Vad jag har förstått så kan man installera hur många gånger som helst på samma dator (så länge man inte uppgraderar nåt som ändrar datorns "identitet"), men spelet går bara att aktivera 3 gånger. Alltså, spelet kräver en aktivering per dator. Så Spore är väl egentligen inget spel man spelar för nostalgins skull nån gång om 6 år för att man redan har använt sina 3 aktiveringar på de 3 datorer man haft under den tidsperioden (åtminstone jag).

Tänk er om Starcraft hade haft det. Inte många turneringar idag då skulle jag tro.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Deras spel deras vilja, om ni inte gillar det så köp inte spelet.

Jag vet inte om jag gillar det eller inte, men om jag inte gillar det så avstår jag från att köpa spelet för att protestera. Jag springer inte omkring och är grinig i alla fall.

Men ja, denna gömda installering "om det nu är så" ska stå i licensavtalet "om det inte gör det" eller berättas om tydligare i såna fall.

I alla andra branscher så är det vi som bestämmer och inte de som tillverkar produkten. Om vi inte köper den så har dom oftast bara två val, ändra priset eller gå i konkurs men när det gäller media som spel kan man alltid skylla på piratkopieringen som orsak och fortsätta ta hutlöst betalt. Detta blir ännu värre när dom stiftar lagar som stärker detta och tycker att vi som köper produkterna ska vara glada för en produkt som inte bara kostar pengar men på alla sätt och vis är sämre än den som går att få tag på gratis.

-----------------------------------------------------------------------------

Angående Game och att det skulle bero på att folk köper spelen och sedan säljer dom vidare så köper jag inte det alls. Det är ingen skillnad på att ladda ner spelet eller köpa det, jo egentligen är det ju en stor skillnad man slipper allt vad DRM heter medan man får stå ut med skiten om man köper spelet. Jag är dock rätt så säker på att många drar ner filer som går förbi detta även på köpta spel och det dom då antagligen inte är medvetna om är att dom begår en brottslig handling. Enda anledningen till att köpa ett spel är för att få tillgång till serie nyckeln och köper man pc spel begagnat får man iofs skylla sig själv då den som startat kontot kan om han vill hävda att någon använder sig av hans serienyckel. Nej spel som spelas på nätet är inte smart att köpa i andra hand på pc men däremot så spelar det ingen roll om det rör sig om ett spel som Mass Effect som inte går att spela på nätet alls. Jag köper som sagt var inte att det skulle röra sig om att minska antalet köpare som kopierar och sedan säljer vidare för detta är en ytterst liten del. Jag står fast vid att det handlar om att begränsa andra handsmarknaden och bara för att någon på Game tror annat så är jag inte för fem öre övertygad om att denne har rätt. Faktum är att jag ofta är bättre påläst än de flesta som säljer spel då detta är ett väldigt stort intresse för mig.

Däremot så är min avsky för DRM av den typen som finns på Spore och Mass Effect större och detta är anledningen till att jag inte kommer köpa spel som har detta skydd för det skickar helt fel signaler till utgivarna/utvecklarna. Om fler tog ställning som mig och sket i att köpa (och alltså inte heller spela) spel från företag som har dessa skydd (detta innebär även alla format från det företaget med andra ord en bojkott av samtliga produkter som dom tillverkar) så hade företag som EA varit tvungna att ta bort dom eller gå i konkurs och så enkelt är det. Jag skiter fullständigt i vilka rättigheter dessa företag tror sig ha för faktum är att om vi inte köper deras spel måste dom ändra inställning eller sakta men säkert försvinna från marknaden och det är synd att inte fler inser detta.

Det är med både sorg och glädje som jag har sett att allt fler börjat gilla det som jag äskat som barn. Glädje eftersom allt fler spel utvecklas och sorg eftersom det är dessa som kommer innebära att företagen kan göra som dom vill och allt för få kommer bry sig. Hade det varit som innan så hade vi som varit med sedan Vic 20 tiden haft betydligt mer att säga till om än idag då ingen verkar bry sig om hur företagen behandlar sina kunder så länge som de gör bra spel.

Ja EA kommer släppa ett antal spel som på förhand verkar hur bra som helst men deras sabla skydd kommer vara orsaken till att jag inte kommer kunna spela dessa. EA är på väg att ta död på ett intresse jag haft större delen av mitt liv och det är tragiskt att inte fler ser att detta kommer hända. Nästa steg är garanterat att släppa en egen konsol och eftersom ingen bryr sig så kommer dom garanterat att se till att dom har full kontroll över sina spel och då får man nog vara glad om ett spel ens håller ett år...

"Yuri nåde EA!
EA kommer använda detta skydd i ALLA kommande spel vilket dom själva gått ut med ;).

"Jag tror inte att det är direkt olagligt, men EA kan sätta något i deras EULA som ger dem rätten att banna dig från att spela på nätet etc.
Eftersom du har köpt varan så får du cracka det hur du vill.
Sen så beror det också på om du laddar upp spelet till andra medans du laddar ned det (torrent), vilket är olagligt. Det säkraste är att bara ladda ned cracken och inte hela spelet igen, om det nu släpps fristående crack.

Detta verkar vara en rätt så vanlig missuppfattning. Nej det är verkligen inte lagligt att göra så då man enligt lag bara har rätt att göra en kopia på media man själv äger så att ladda ner är alltså olagligt trots att man äger en köpt kopia. På samma sätt begår man ett kontraktsbrott om man laddar ner ett program för att kringgå deras skydd (detta har jag för mig står i Eualan) och därför är detta också något som inte är lagligt.

On topic:

Om EA tror att Red Alert 3 försäljningen inte kommer påverkas av detta så bedrar dom sig nog för när det kommer till strategi spel är det inte samma köpare som köper spel som Spore eller The Sims. Nej här snackar vi nog mer om de som installerar om sina os på årslig basis, som köper nya komponenter lite då och då och som garanterat inte kommer köpa ett spel som har en "bäst före datum". Ska bli kul att se när EA kommer påstå att det är på grund av piratkopieringen som spelet inte säljer. Jag var tidigare ett stort fan av EA på den tiden då de kallade sig för Electronic Arts och hade en helt annan inställning till sina kunder, det är helt enkelt inte samma EA då det "nya" EA bara bryr sig om en enda sak, att tjäna så mycket pengar som helst med minsta möjliga ansträngning.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Död åt EA! Bra nyhet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte så att de som har en crackad version inte får securom. Isåfall är det ingen cd, ingen securom VS CD och spyware +betalning. Undrar varför så många använder piratkopierade spel.

Permalänk
Hjälpsam

Beklämmande att en del tar detta som en ursäkt att piratkopiera, tycker man inte att spelet är prisvärt köper man det inte, men det är knappast en ursäkt att stjäla det.
Under tiden får jag och andra som köper spelen, sponsra parasiterna.
Jag har personligen mycket svårare för sådana kopieringsskydd som ställer till det i min dator, tex. lägger in rootkit, byter ut drivrutiner och annat som gör att min dator presterar sämre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Beklämmande att en del tar detta som en ursäkt att piratkopiera, tycker man inte att spelet är prisvärt köper man det inte, men det är knappast en ursäkt att stjäla det.
Under tiden får jag och andra som köper spelen, sponsra parasiterna.
Jag har personligen mycket svårare för sådana kopieringsskydd som ställer till det i min dator, tex. lägger in rootkit, byter ut drivrutiner och annat som gör att min dator presterar sämre.

Moralsnack från storsyndaren själv ?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Moralsnack från storsyndaren själv ?

Moralsnack? Ja, kanske.
Storsyndaren? Nej, jag köper mina spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Sötast

Jag förstår INTE hur man kan piratkopiera!
Hur kan man leva med sig själv om man piratkopierar?

Det är inte mer än rätt att man först ska betala för en produkt, sedan ska man bli övervakad i syfte att man har betalat, sedan ska man bli övervakad så att man faktiskt utnyttjar sin produkt mer än måttligt.
Program skall i hemlighet installeras på din dator där du tillhandahåller dina pengar och hela ditt liv.

Detta är livet! Jag kan inte vänta tills gestapo står utanför dörren på morgonen och säger NEJ! Du får inte köpa mjölk idag! Din kvot är använd! köp ny "gå ut igenom dörren för att handla mjölk licens"

Jag skulle ALDRIG piratkopiera! LÅT OSS BUGA ÅT EA DET ÄR VI SOM GJORDE FEL! FÖRLÅT OSS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Moralsnack? Ja, kanske.
Storsyndaren? Nej, jag köper mina spel.

Då syndar du i andra sammanhang och skriver så för att rättfärdiga dig själv.
Oftast är det så att man predikar för andra när man själv gjort något dumt om man får leka hobbypsykolog.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Då syndar du i andra sammanhang och skriver så för att rättfärdiga dig själv.
Oftast är det så att man predikar för andra när man själv gjort något dumt om man får leka hobbypsykolog.

Ja nog leker du hobbypsykolog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Beklämmande att en del tar detta som en ursäkt att piratkopiera, tycker man inte att spelet är prisvärt köper man det inte, men det är knappast en ursäkt att stjäla det.
Under tiden får jag och andra som köper spelen, sponsra parasiterna.
Jag har personligen mycket svårare för sådana kopieringsskydd som ställer till det i min dator, tex. lägger in rootkit, byter ut drivrutiner och annat som gör att min dator presterar sämre.

Hmm jag tror du har missat något i denna nyhet för som jag fattat det rör det sig i allra högsta grad om ett rootkit. Läs nyheten en gång till så lär du upptäcka att detta är anledningen till att dom stämmer EA ;).

Angående det andra så tänker EA också som dig att man måste ladda ner det eftersom man inte köper det. På samma sätt måste man ju köpa en produkt som inte går att ladda ner, det är här problemet uppstår. En nerladdad produkt är inte lika med ett bortfall av inkomst. En köpt produkt i andra hand är helt klart ett bortfall i inkomst däremot ;).

Piratkopieringen är väldigt bra att skylla på när man förlorar pengar men den nämns ytterst sällan som anledning när det går bra för ett företag för det går ju inte. En fråga? Varför tror du pc blev spelplattform nummer ett när den låg långt efter Amiga och Atari i början? Tror du på fullaste allvar att pc skulle ha blivit lika populär om man inte kunde spela spel för en billig penning? Jag är uppväxt med datorer och kan isf säga att den aldrig haft en chans mot Amiga eller Atari om det inte hade gått. På samma sätt hade inte en jä*el idag vetat vilka Microsoft är.

En sista fråga, hur kommer det sig att Psp säljer som smör trots att spelen inte gör det? Fundera på det där ett tag och du kanske kommer inse att företagen inte hade klarat sig utan en viss grad av kopiering men det är knappast något dom kommer erkänna och givetvis vill dom ju tjäna så mycket pengar det bara går vilket är anledningen till att dom numera inriktat sig på konsolmarknaden.

Frågan är bara hur dom kommer göra när även denna marknad är där pc är idag. Kommer dom sluta göra spel? Knappast, det vore lika korkat som att sluta göra musik bara för att vissa kan ladda ner ens album på nätet gratis. Nej, de som inser att detta är billig PR är de som kommer klara sig medan de som inte gör det kommer gå i konkurs eftersom en efter en lämnar fansen dom.

Jag är ett stort fan av Dice, Blizzard, Bioware, Simbin för att bara nämna några men jag kommer aldrig någonsin köpa ett spel från dessa utvecklare om spelen dom släpper har DRM av den typ som EA nu använder. Av dessa företag är det Blizzard och Bioware jag värderar högst då inget av dom släppt en produkt som jag kan kalla dålig. Vilket av dessa bolag tror du jag kommer bojkotta respektive köpa spel från=)?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag köpte Spore ovetande att det var såpass restriktiv DRM. Jag har altså slitit av plasten på spelet och installerat det på datorn. Spelet kostade mig inte så mycket, 299 NOK.

Men nu har jag en case gående med EA - Support här i Norge där jag kräver att få tilbaka mina pengar (299 kr), eftersom dom inte upplyser om DRM systemet vid köp.

Med ca 11 - 12 mail fram och tillbaka, sakligt formulerad utan svordomar och otrevligheter har jag inte kommit så långt. Inte att jag förväntar det heller. Men nästa steg blir att ta saken till "Forbrukerrådet" här.

Men det är inte på grund av dessa 299 kronor, det kan jag leva med att ha förlorat. Men det är principen, och jag kommer inte ge mig utan en fight. Det är på tiden någon säger från, och det hjälper inte bara att sitta på ett forum och "hålla med alla". Ni som köpt spelet, skicka en mail till EA och klaga ! KRÄV att få tillbaka pengarna även om ni packat upp spelet och installerat det.

Acceptera inte svar som säger att ni kan prova lämna tilbaka spelet til affärn. Det är inte affärn sitt ansvar, det är EA som har tillverkat detta, det är dom som måste tas !

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Jag köpte Spore ovetande att det var såpass restriktiv DRM. Jag har altså slitit av plasten på spelet och installerat det på datorn. Spelet kostade mig inte så mycket, 299 NOK.

Men nu har jag en case gående med EA - Support här i Norge där jag kräver att få tilbaka mina pengar (299 kr), eftersom dom inte upplyser om DRM systemet vid köp.

Med ca 11 - 12 mail fram och tillbaka, sakligt formulerad utan svordomar och otrevligheter har jag inte kommit så långt. Inte att jag förväntar det heller. Men nästa steg blir att ta saken till "Forbrukerrådet" här.

Men det är inte på grund av dessa 299 kronor, det kan jag leva med att ha förlorat. Men det är principen, och jag kommer inte ge mig utan en fight. Det är på tiden någon säger från, och det hjälper inte bara att sitta på ett forum och "hålla med alla". Ni som köpt spelet, skicka en mail till EA och klaga ! KRÄV att få tillbaka pengarna även om ni packat upp spelet och installerat det.

Acceptera inte svar som säger att ni kan prova lämna tilbaka spelet til affärn. Det är inte affärn sitt ansvar, det är EA som har tillverkat detta, det är dom som måste tas !

Helt rätt, kan du inte lägga ut vad de svarar i mailen?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Jag köpte Spore ovetande att det var såpass restriktiv DRM. Jag har altså slitit av plasten på spelet och installerat det på datorn. Spelet kostade mig inte så mycket, 299 NOK.

Men nu har jag en case gående med EA - Support här i Norge där jag kräver att få tilbaka mina pengar (299 kr), eftersom dom inte upplyser om DRM systemet vid köp.

Med ca 11 - 12 mail fram och tillbaka, sakligt formulerad utan svordomar och otrevligheter har jag inte kommit så långt. Inte att jag förväntar det heller. Men nästa steg blir att ta saken till "Forbrukerrådet" här.

Men det är inte på grund av dessa 299 kronor, det kan jag leva med att ha förlorat. Men det är principen, och jag kommer inte ge mig utan en fight. Jag tycker det bara är underhållande.

Helt rätt, de har utelämnat information som är ytterst nödvändig att veta. Gå tillbaka till butiken och säg som det är du har blivit lurad och vill häva köpet. Skriv också en recension på Amazon där du tar upp att du känner dig lurad och skriv även på deras forum. Det är mycket bra med principer och jag tycker att du ska hålla på dessa stenhårt i det här fallet. Hade fler tänkt som dig hade EA aldrig ens tänkt tanken på att använda sig av dessa sabla skydd;).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Gogo Strukt!! Jag är på din sida! Vore kul att se mailkorrespondansen också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill bara förtydliga att det inte handlar om pengarna, men det handlar om principen. Det är synd, eftersom jag är sugen på Red Alert 3 som också kommer ha det här skyddet.

Skall se om jag kan fixa någon sida där jag kan slänga upp mailkorrespondansen på ett bra och överskådligt sätt.

Kom ihåg att språket blir Norska, men det fattar ni nog

Återkommer senare.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)