Skillnaden mellan dessa minnen, och vad betyder cl?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan dessa minnen, och vad betyder cl?

Jag har några frågor. Hoppas ni kan hjälpa mig svara på dessa.

1. Vad är skillnaden mellan dessa minnen?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...
och
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...

2. Vad menas med CL4-4-4-12 resp. CL5-5-5-18?

3. Vilket är bäst o vilket bör man köpa?

4. Kan man blanda dessa två?

Hoppas på ett snabbt svart

Permalänk
Medlem

1: timings
2: lägre timings = snabbare
3: de med lägre timings är bättre, det bestämmer du
4: ja

Permalänk
Medlem

ja läste en förenklad tråd om cas och ras och varför man ska ha den ena eller den andra....så ja hoppas ni fattar vad ja menar .....

om vi tar 4.4.4.12

för att första fyran (cas) ska göra sitt jobb så behöver den springa 4 gånger mellan två lyktstolpar för att utföra sitt jobb och MHZ är DDR400 (detta gäller alla siffrorna)

om vi säger att vi har 5.5.5.18 så behöver cas och alla dom andra siffrorna göra det samma i samma MHZ altså typ cas 5 får springa 5 gånger mellan lyktstolparna för att göra samma jobb som den med cas 4 i samma MHz

så skaffar man då ett minne med med cas 3.3.3.5 ddr400 mhz så behöver den ju bara springa tre varv runt lyktstolparna för att göra jobbet

summan blir då att ett minne med 2.2.2.5 ddr400 behöver bara springa hälften av varven mot ett minne med 4.4.4.10 ddr400

så då fattar väll alla att 2.2.2.5 är snabbare än 5.5.5.10 i samma mhz

det minnet med låg cas och samma mhz som ett med hög cas får mera gjort på samma tid om mhz är den samma

hoppas det var pedagogiskt och att jag inte är helt ute o sår fel info .......men det va så ja fattade beskrivningen själv ....rätta mej gärna om ja har fel

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W